Στο blog αυτό μπορείται να σχολιάσετε KEIMENA ή να διατυπώσετε απόψεις στα COMMENTS ή αποστέλλοντας το υλικό στοtriantafyllou.giorgos@gmail.com
Translate
Total Pageviews
«ΥΠΟΓΑΙΑ»: ΜΙΑ ΕΙΚΑΣΤΙΚΗ ΕΚΘΕΣΗ ΣΤΗΝ ΚΥΜΗ ΓΙΑ ΤΟ ΑΠΟΛΙΘΩΜΑ ΚΑΙ ΤΗ ΓΕΩΛΟΓΙΚΗ ΦΑΝΤΑΣΙΑ
Την Πέμπτη 31 Ιουλίου 2025, στις 19:00 εγκαινιάστηκε στο Αρχοντικό Χρυσανθόπουλου, στην Πύργο Κύμης, στην Εύβοια η εικαστική έκθεση ΥΠΟΓΑΙΑ που διοργανώνουν η ΑΜΚΕ ΚΑΙΡΟΣ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ, ο Μορφωτικός Εκπολιτιστικός Σύλλογος Κύμης, ο Πολιτιστικός Σύλλογος και η Κοινότητα Πύργου, σε επιμέλεια του ιστορικού τέχνης Χριστόφορου Μαρίνου. παρουσιάζει περισσότερα από πενήντα έργα με θέμα το απολίθωμα και τη γεωλογική φαντασία. Συμμετέχουν τριάντα τρεις καλλιτέχνες που καταπιάνονται με τον ορυκτό κόσμο και την έννοια του ευρήματος: Νίκος Αλεξίου (1960-2011), Βανέσσα Αναστασοπούλου, Βασίλης Βασιλακάκης, Ειρήνη Βγενοπούλου-Κεράνη (1948-2008), Γιούλη Γαροφαλάκη, Βασίλης Γεροδήμος, Γιώργος Γεροντίδης, Οδυσσέας Γλύκας, Στάθης-Αλέξανδρος Ζούλιας, Βαλέριος Καλούτσης (1927-2014), Άρης Κατσιλάκης, Κατερίνα Κατσιφαράκη, KEZ, Ζήσης Κοτιώνης, Κωνσταντίνος Κωτσής, Χριστίνα Μήτρεντσε, Εσμεράλδα Μομφεράτου, Κατερίνα Μπότσαρη, Πέτρος Μώρης, Φωτεινή Παλπάνα, Γιάννης Παπαδόπουλος, Ρένα Παπασπύρου, Διονύσης Παππάς, Βαγγέλης Σάββας, Χρήστος Τζίβελος (1949-1995), Νίκος Τοπαλίδης, Μαριάννα Τρώντσιου, Δέσποινα Φλέσσα, Έφη Χαλιορή, Παντελής Χανδρής, Κλεοπάτρα Χατζηγιώση, Γιάννης Χειμωνάκης, Χρήστος Χρυσόπουλος & Νικολέτα Δούκα Χρυσοπούλου. Αξίζει να σημειωθεί πως το Αρχοντικό Χρυσανθόπουλου προορίζεται για Παλαιοντολογικό Μουσείο, καθώς στην περιοχή έχουν βρεθεί πολλά απολιθώματα, μεταξύ των οποίων το «Ανθρακοθηρίο το Καλημεριανό», που ανακάλυψε ο παλαιοντολόγος Θεόδωρος Σκούφος το 1911 κοντά στον οικισμό Καλημεριάνοι και το οποίο φυλάσσεται στο Μουσείο Παλαιοντολογίας και Γεωλογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών. Στην έκθεση παρουσιάζονται περισσότερα από πενήντα έργα με θέμα το απολίθωμα και τη γεωλογική φαντασία. Συμμετέχουν τριάντα τρεις καλλιτέχνες που καταπιάνονται με τον ορυκτό κόσμο και την έννοια του ευρήματος. Αξίζει να σημειωθεί πως το Αρχοντικό Χρυσανθόπουλου προορίζεται για Παλαιοντολογικό Μουσείο, καθώς στην περιοχή έχουν βρεθεί πολλά απολιθώματα, μεταξύ των οποίων το «Ανθρακοθηρίο το Καλημεριανό», που ανακάλυψε ο παλαιοντολόγος Θεόδωρος Σκούφος το 1911 κοντά στον οικισμό Καλημεριάνοι και το οποίο φυλάσσεται στο Μουσείο Παλαιοντολογίας και Γεωλογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών. Η «Υπογαία» αποτελεί συνέχεια της ομαδικής «Η εσωτερική πλευρά του ανέμου», που πραγματοποιήθηκε το καλοκαίρι του 2024 στο Αρχοντικό Χρυσανθόπουλου και είχε ως θέμα τη χειροτεχνία-χειρωναξία.
EK MAGAZINE: ΤΕΥΧΟΣ 299 | ΙΟΥΛΙΟΣ-ΑΥΓΟΥΣΤΟΣ 2025
Κυκλοφόρησε το νέο τεύχος Ιουλίου-Αυγούστου 2025 του περιοδικού ek (Νο 299), με εξώφυλλο το Ivy’s Natural Resort στην Τήνο των GVIDALIS Design + Construction. Μεταξύ άλλων περιλαμβάνει: tο editorial της Αριάδνης Βοζάνη με τίτλο «Κατασκευές μικρής κλίμακας». Ακολουθεί η συνέντευξη του Σταύρου Μαρτίνου με το γραφείο K-Division, και το πάντα ενδιαφέρον άρθρο του Πάνου Τσακόπουλου, με τίτλο: «Μετατοπίσεις: Το πρωτόγονο και το ορθολογικό στην αρχιτεκτονική του Βασίλη Γιαννάκη». Ο Νίκος Πατσαβός στο πλαίσιο των Foreign Affairs, παρουσιάζει το άρθρο του με τίτλο: «Συλλογική νοημοσύνη και τοπική ανθεκτικότητα: Το συμμετοχικό πείραμα του Atelier Pierre Thibault στο Île Verte» . . Στην ενότητα PROJECT παρουσιάζεται το Οινοποιείο στην Αιδηψό των Fotis Zapantiotis Associated Architects, και στην ενότητα ARCHITECTURE προβάλλονται τα έργα: • Κτίριο γραφείων και κατοικιών στο Μετς | Divercity Architects • Amphitheatro Boutique Hotel στο Μεγανήσι | Ateno Architecture Studio • Κατοικία στο Πόρτο Χέλι | A. Kontodimas Architects • Εξοχική κατοικία στον Άγιο Ματθαίο Χανίων | Scope Architects • Αναδιαμόρφωση κατοικίας στην Τήνο | GNB Architects • Ivy’s Natural Resort στην Τήνο | GVIDALIS Design + Construction • Αναμόρφωση της παραλίας της Βάρκιζας | K-Division • Στην ενότητα INTERIORS: Rocabella – Ανακαίνιση ξενοδοχείου στη Μύκονο | Ελευθέριος Αμπατζής • Sentō head to toe urban spa & shop στην Αθήνα | Phos Architects • Γραφεία εταιρείας ρουχισμού στο Ψυχικό | ARCHIC • Πολυιατρείο Affidea Πατησίων – Ανακαίνιση Μικρού Πολυτεχνείου | GEM Architects • Και τέλος στην ενότητα CURRENT TRENDS που επιμελέιται η Ειρήνη Μακαρούνη, παρουσιάζονται: «Πέργκολες: Δομική Σκίαση και Χωρική Σύνδεση».
ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ Φ. ΒΕΤΤΑΣ: «ΑΘΥΡΜΑΤΑ ΑΠΟ ΧΑΡΤΙ» ΕΚΘΕΣΗ ΣΤΟ ΣΠΙΤΙ ΤΟΥ ΕΛΥΤΗ-ΜΟΥΣΕΙΟ
Την Τετάρτη 9 Ιουλίου 2025 στις 19:00, εγκαινιάστηκε στο Σπίτι του Ελύτη-Μουσείο, στην Πλάκα, Διοσκούρων 4 και Πολυγνώτου, παρουσιάζεται η έκθεση-εγκατάσταση του Απόστολου Φ. Βέττα με τίτλο «Αθύρματα από χαρτί». Χάρτινα ανθρωπόμορφα όντα, σαλτιμπάγκοι και μουσικοί, σε μια ονειρική πορεία προς το πιάνο. Το δισδιάστατο χαρτί με τσακίσματα πολλαπλά μεταμορφώνεται στα χέρια τού σκηνογράφου Απόστολου Βέττα σε τρισδιάστατη αέρινη φιγούρα. Την ημέρα των εγκαινίων, ο εικαστικός Άγγελος Παπαδημητρίου θα σχολιάσει την έκθεση. Διάρκεια μέχρι 14 09 2025
"VITRA EAMES ROADSHOW", ΣΤΟ SHOWROOM ΤΗΣ EL GRECO / ΕΚΘΕΣΗ ΚΑΙ ΠΑΝΕΛ ΟΜΙΛΗΤΩΝ
Την Παρασκευή 11 Ιουλίου στις 20:00 στο showroom της El Greco στο Χαλάνδρι, Κηφισίας 212. πραγματοποιήθηκαν τα εγκαίνια της έκθεσης "Vitra Eames Roadshow". Μιας περιοδικής έκθεσης που ταξιδεύει σε διαφορετική πόλη κάθε μήνα, και αποτελέι πρωτοβουλία της εταιρείας Vitra, της μόνης εγκεκριμένης παραγωγού των σχεδίων των Eames στην Ευρώπη και τη Μέση Ανατολή για πάνω από 60 χρόνια, και παρουσιάζει τα πιο σημαντικά κομμάτια του αρχείου των Charles & Ray Eames. Τα εγκαίνια θα φιλοξενήσουν ζωντανό πάνελ με θέμα "What Makes a Classic: Sustainable Legacy as a Source of Innovation". Ομιλητές: - Eames Demetrios, Πρόεδρος Eames Foundation, Los Angeles - Jaume Domenech, Director of Global Business Development, Vitra - Κώστας Τσιαμπάος, Αναπλ. Καθηγητής ΕΜΠ - Δημήτρης Κολιαδήμας, Creative Director, Semiotik Design Συντονισμός: Σταύρος Μαρτίνος, αρχιτέκτονας, Manager της El Greco Gallery για την Ελλάδα. Θα ακολουθήσει παρουσίαση από τον αρχιτέκτονα κ. Ηρακλή Παπαχρήστου για τη μελέτη κατοικίας του Eames Office, "Kwikset House", φωτίζοντας την καινοτομία, τη βιωσιμότητα και τη διαχρονική επικαιρότητα του αρχιτεκτονικού έργου των Eames. Τα εγκαίνια είναι ανοιχτά στο κοινό.
«ΝΕΑ ΕΜΠΝΕΥΣΗ»: ΟΜΑΔΙΚΗ ΕΚΘΕΣΗ ΖΩΓΡΑΦΙΚΗΣ ΣΤΟΝ ΠΟΡΟ
Στις 27 Ιουνίου 2025 εγκαινιάστηκε στο πολιτιστικό κέντρο Katheti του Πόρου στο πλαίσιο του Katheti Summer Arts 2025, η ομαδική έκθεση ζωγραφικής με τίτλο «Νέα Έμπνευση», που συμμετέχουν ο αγαπητός φίλος αρχιτέκτων Δημήτρης Διαμαντόπουλος, η Ήβη Γαβριηλίδη, η Pamela Jane Rogers, o Dennis McCallum. Ένα πολύχρωμο ταξίδι μέσα από τοπία, αναμνήσεις, προσωπικές ιστορίες και ζωγραφικά παιχνίδια. Διάρκεια έως 8 Ιουλίου 2025.
Μόλις κυκλοφόρησε από τις Πανεπιστημιακές εκδόσεις Κρήτης, η νέα έκδοση του Κωνσταντίνου Ξανθόπουλου, με τίτλο ΣΟΒΙΕΤΙΚΟΣ ΜΟΝΤΕΡΝΙΣΜΟΣ / ΟΨΕΙΣ ΠΡΩΤΟΠΟΡΙΑΣ 1918-1932. Παραθέτω προς το παρόν το κείμενο από το οπισθόφυλλο του βιβλίου: Όπως όλες οι μεγάλες επαναστάσεις, η Οκτωβριανή Επανάσταση του 1917 λειτούργησε σαν μια πυρηνική έκρηξη: καταλύοντας την καθεστηκυία κοινωνική, οικονομική και πολιτισμική τάξη, αποδέσμευσε πρωτόγνωρες δημιουργικές δυνάμεις με διακηρυγμένο στόχο το χτίσιμο μιας νέας κουλτούρας, τη δημιουργία μιας νέας σοσιαλιστικής κοινωνίας, τη διάπλαση ενός νέου τύπου ανθρώπου, ενός νέου συλλογικού υποκειμένου, με βάση τις αρχές της κοινωνικής ισότητας και της προόδου. Εικαστικοί καλλιτέχνες και αρχιτέκτονες, λογοτέχνες και άνθρωποι του θεάτρου και του κινηματογράφου, ανάμεσά τους ο Καζιμίρ Μαλέβιτς, ο Σεργκέι Άιζενσταϊν, ο Βλαντίμιρ Τάτλιν, ο Ελ Λισίτσκι, ο Αλεξάντρ Ρόντσενκο και η σύντροφός του Βαρβάρα Στεπάνοβα, η Λιουμπόφ Ποπόβα, ο Αλεξάντρ Βέσνιν και οι αδελφοί του Λεονίντ και Βίκτορ, ο Ιβάν Λεονίντοφ, ο Κονσταντίν Μέλνικοφ, ο Μοϊσέι Γκίνζμπουργκ και πολλοί άλλοι, στρατεύτηκαν στην πραγμάτωση αυτού του νέου οράματος και αποτύπωσαν μέσα από τα σύνθετα έργα και τα μανιφέστα τους τούς στόχους της νέας επαναστατικής τέχνης· ο σουπρεματισμός, ο κονστρουκτιβισμός, ο ωφελιμισμός-προντουκτιβισμός, ο ρασιοναλισμός, ο φορμαλισμός υπήρξαν τα καλλιτεχνικά ρεύματα που τροφοδότησαν το σαρωτικό ποτάμι της σοβιετικής πρωτοπορίας ή του σοβιετικού μοντερνισμού, για μια περίπου δεκαπενταετία μετά την Επανάσταση, πριν από την επιβολή της σταλινικής ορθοδοξίας. Η μελέτη του Κωνσταντίνου Ξανθόπουλου δεν αρκείται σε μια αισθητική αποτίμηση του πολύπτυχου αυτού κινήματος, η σημασία του οποίου μόλις τις τελευταίες δεκαετίες άρχισε να εκτιμάται στις πραγματικές της διαστάσεις. Αφού εξετάσει το ιστορικό, κοινωνικό, ιδεολογικό και αισθητικό υπόβαθρο αυτής της δημιουργικής έκρηξης, την ώσμωση ιδεών και τάσεων και τον διάλογο, σε μια αρχική φάση τουλάχιστον, ανάμεσα στη σοβιετική και τη δυτική πρωτοπορία, αναδεικνύει το επαναστατικό έργο κυρίως της αρχιτεκτονικής πρωτοπορίας, ως κατεξοχήν πεδίου συγκερασμού των τεχνών, της επιστήμης και των νέων κοινωνικών ιδεών. Σημαντική συμβολή της μελέτης είναι μεταξύ άλλων η παρουσίαση του έργου και της λειτουργίας των ΦΧΟΥΤΕΜΑΣ και ΦΧΟΥΤΕΪΝ, των εκπαιδευτικών φορέων που συγκροτήθηκαν μετά την Επανάσταση με όραμα τη συνθετική προσέγγιση της αρχιτεκτονικής και δια-. φόρων εκφάνσεων της τέχνης και την οργανική διασύνδεσή τους με τη βιομηχανική παραγωγή και τις ανάγκες της νέας κοινωνίας. Και θα επανέλθω.
STYLIANOS GIAMARELOS: CRITICAL REGIONALISM ABROAD | ARIS KONSTANTINIDIS WITHOUT GREECE
Mόλις εκδόθηκε σε έντυπη μορφή, σε εκδόσεις PDF ανοιχτής πρόσβασης και HTML, από τον εκδοτικό οίκο gta Verlag ETH Zürich, το νέο βιβλίο του Στέλιου Γιαμερέλου που αποτελεί το δεύτερο μέρος της τριλογίας μου για τον κριτικό τοπικισμό. Το βιβλίο δεν θα ήταν εφικτό χωρίς την οικονομική υποστήριξη του Ιδρύματος Schwarz. Μπορείτε να το διαβάσετε κάνοντας ΚΛΙΚ στην εικόνα.
ΜΟΛΙΣ ΚΥΚΛΟΦΟΡΗΣΕ: ΝΙΚΟΣ ΣΑΠΕΡΑΣ: ΕΚΔΟΣΗ ΛΕΥΚΩΜΑΤΟΣ ΜΕ ΤΙΤΛΟ «ΚΑΙΣΑΡΙΑΝΗ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ»
Ο αρχιτέκτονας και εικαστικός Νίκος Σαπέρας, γεννημένος στην Καισαριανή, ετοιμάζει έναν υπό έκδοση τόμο για τον τόπο του, με πρόλογο του ακαδημαϊκού-καθηγητή ΕΜΠ αρχιτέκτονα Μανόλη Κορρέ και ένα εισαγωγικό κείμενο, όπου προβάλει το αποτέλεσμα της δράσης ή της αδράνειας των ανθρώπων της πόλης μέσα στην ιστορική πραγματικότητα όπως διαμορφώθηκε, από την εγκατάσταση των Μικρασιατών προσφύγων, την εξέλιξη του συνοικισμού μέχρι σήμερα, τον σύγχρονο δήμο, περισσότερα από 100 χρόνια. Περιλαμβάνει επίσης φωτογραφίες από το ευρύτερο περιβάλλον και τα τοπόσημα – εγκαταστάσεις της πόλης, τα κτίρια ολόκληρα ή σε λεπτομέρειες, τη λεωφόρος, την πλατεία, το σχολείο, τα γήπεδα. Την παλιά δημαρχία, στην συνέχεια Πνευματικό Κέντρο του Δήμου και πρώτη έδρα του ’’Θεάτρου Καισαριανής’’, τα σινεμά που χάθηκαν. Το σκοπευτήριο των 750 εκτελεσθέντων. τα επαγγέλματα, τα μαγαζιά, η Λαϊκή Αγορά. Τα νταμάρια, οι γέφυρες, το μοναστήρι.Τα παιχνίδια που παίζαμε στους χωμάτινους δρόμους, οι συνήθειες της καθημερινής ζωής, οι αφίσες και τα γκράφιτι η εφήμερη τέχνη του δρόμου. Τα λουλούδια και τα δέντρα στις αυλές και στο βουνό. Τέλος η οικονομική ΚΡΙΣΗ, οι τράπεζες, τα ανεξόφλητα κόκκινα δάνεια, οι πλειστηριασμοί, οι αγορές του χρυσού, το ξεπούλημα των «ασημικών», τα συσσίτια. Θα επανέλθω...
ΕΡΙΕΤΑ ΑΤΤΑΛΙ: «ΔΗΛΟΣ: ΓΗ ΕΝ ΠΛΩ» ΣΤΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ΜΠΕΝΑΚΗ
Μία εξαιρετική έκθεση με τίτλο «Δήλος: Γη εν πλω», με φωτογραφίες της Εριέτας Αττάλη, εγκαινιάστηκε χθες Τρίτη 24 06 2025, στο Μουσείο Μπενάκη στην Κουμπάρη, που συνοδεύεται και με το ακόλουθο κείμενο του Δημήτρη Φιλιππίδη, με τίτλο: «ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΔΙΑΣΠΑΣΤΗ ΦΥΣΗ ΤΟΥ ΑΙΓΑΙΟΥ» Η φωτογραφία πιστεύεται ότι καταγράφει αποσπασματικές εικόνες του αντικειμενικού κόσμου, εκτός αν αυτές προέρχονται από ένα αδιαίρετο σύνολο, όπως το απόλυτο σκότος του απείρου. Εκείνου του χώρου όπου καιροφυλακτεί το υπερφυσικό, γεμάτο με προαιώνιες θεότητες που κατοικούν σε ιερούς τόπους. Σε τέτοιους τόπους ανήκει ως προορισμός η Δήλος που εντοπίζει κανείς στον χάρτη καθώς ταξιδεύει στο Αιγαίο, αλλά δεν μπορεί σωματικά να προσεγγίσει. Η Δήλος είναι τόσο φευγαλέα όσο ένα τόπος της φαντασίας που ανήκει σε άλλη σφαίρα της ύπαρξης. Έτσι εξηγείται το αμφίβολο οπτικό της ίχνος κοιτώντας από μακριά, που μετατρέπεται σε φευγαλέα εικόνα πλησιάζοντας. Λες και η μαγεία της έχει αιφνίδια εξαφανιστεί. Μόνο λιγοστές ευκαιρίες μπορεί κανείς να έχει για να αιχμαλωτίσει αυτή την απόκοσμη παρουσία. Η διακεκριμένη φωτογράφος τοπίων και αρχιτεκτονικής Erieta Attali, γνωστή από άλλες ανάλογα απαιτητικές αποστολές, χρειάστηκε να υποστεί εξουθενωτικές σωματικές καταπονήσεις διαρκείας πριν μπορέσει να ολοκληρώσει αυτό το φαινομενικά αδύνατο έργο. Για να το πετύχει, εργάστηκε συστηματικά μετακινούμενη μπρος-πίσω από τις εξωτερικές εσχατιές των γύρω νησιών προς το κεντρικό στίγμα της Δήλου και αντίστροφα, από το κέντρο προς τα εξωτερικά όρια των Κυκλάδων που την προστατεύουν κυκλικά. Οι φωτογραφίες της σε αυτή την έκθεση έχουν επιλεγεί από το πλούσιο αρχείο που συγκέντρωσε η Attali στη διάρκεια των εξερευνήσεών της στην περιοχή των Κυκλάδων για δυόμισι χρόνια, χρησιμοποιώντας κάθε είδους μέσο μετακίνησης. Είναι αντιπροσωπευτικές των τολμηρών τρόπων που εκείνη χρησιμοποίησε στις εκστρατείες της, ζητώντας να συλλάβει ακραίες συνθήκες του φυσικού φωτός, σε ορισμένες περιπτώσεις χρησιμοποιώντας μεγάλης διαρκείας εκθέσεις του φακού. Στη φωτογράφηση χρησιμοποιήθηκε μηχανή με φιλμ μεγάλου φορμά, ενώ με άλλες μηχανές έγιναν λήψεις από πλοία ή αεροπλάνα. Η έκθεση έτσι περιλαμβάνει απόκοσμες νυχτερινές λήψεις με το φως του φεγγαριού, είτε κοιτάζοντας από τον εξωτερικό δακτύλιο των νησιών προς τη Δήλο, που μόλις διακρίνεται στο βάθος του ορίζοντα, είτε απομονώνοντας βαθιά σκιασμένα τοπία ερειπίων. Σε άλλες περιπτώσεις, η τοπογραφία της Δήλου αιχμαλωτίζεται στην παρθενική αχλή της ανατολής του ήλιου και άλλοτε πάλι ο θεατής, αλλάζοντας στάση, κοιτάζει πέρα από τη Δήλο, προς τα γειτονικά νησιά ή ακόμα μακρύτερα, προς το ανοιχτό πέλαγος. Δημήτρης Φιλιππίδης Ομότιμος καθηγητής ΕΜΠ. Διάρκεια έως 21 09 2025.
Δεν ξεχνώ το αυθόρμητο χαμόγελό της, την ευγένειά της και τον άμεσο και πάντα καλοπροαίρετο λόγο της, κάθε φορά που την συναντούσα και ομολογουμένως ξαφνιάστηκα από την δυσάρεστη αυτή είδηση, μη γνωρίζοντας ότι η επάρατος επανήλθε επιθετικά. Σε χαιρετούμε Ειρήνη και σε ευχαριστούμε για την διδακτική και ερευνητική σου διαδρομή στην Σχολή Αρχιτεκτόνων Μηχανικών ΕΜΠ, ως βοηθός, καθηγήτρια και Ομότιμη Καθηγήτρια, που διένυσες με ήθος και ευαισθησία. Η εξόδιος ακολουθία πραγματοποιήθηκε το Σάββατο 05-07-2025 και ώρα 10:00 στο Α΄νεκροταφείο Αθηνών στην εκκλησία των Αγίων Θεοδώρων.
ΚΥΚΛΟΦΟΡΗΣΕ ΤΟ ΝΕΟ ΤΕΥΧΟΣ ΤΩΝ ΔΟΜΩΝ | No 176
Κυκλοφόρησε το νέο τεύχος των ΔΟΜΩΝ Νο 176, στο οποίο συμμετέχουν με έργα τους οι: ASPA KST - elytron e+u - urban soul project, Πραξιτέλης Κονδύλης - Α31 ARCHITECTURE, Veneris Architects, Sigurd Larsen Design & Architecture, Entopos Architects, Tony Wynbourne - Γεώργιος Αποστολόπουλος - Μάκης Γισδάκης, Α2Γ αρχιτέκτονες, Micromega Architecture & Strategies, Μιχάλης Χατζηπαναγιώτης & Αντωνία Διαμαντάκη, Ioli Tripodakis, Naki Atelier, Παναγιώτης Παπανικολάου, Οικονομάκης Σιαμπακούλης αρχιτέκτονες και A&M Architects. Επιπλέον, ο Παναγιώτης Τσακόπουλος παρουσιάζει μία αδημοσίευτη κατοικία του Νίκου Βαλσαμάκη στο Κεφαλάρι. Ανάμεσα στις εξοχικές κατοικίες, ξεχώρισα το Κτίριο Αποθήκευσης και Διανομής στην Κηφισιά των R.C.TECH.
ΒΑΝΑΣ ΞΕΝΟΥ: ΜΥΣΤΗΡΙΟ 15 - ΤΟ ΑΝΟΙΧΤΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ΓΙΑΤΙ Η ΕΛΕΥΣΙΝΑ ΣΗΜΕΡΑ; ΑΠΟ ΤΗ ΜΕΛΑΓΧΟΛΙΑ ΣΤΟ ΟΡΑΜΑ
Την Κυριακή 30 Μαρτίου 2025 και Ώρα: 12:30, εγκαινιάστηκε η έκθεση της Βάνας Ξένου στο εργοστάσιο ΙΡΙΣ και στον Αρχαιολογικό Χώρο Ελευσίνας, στο πλαίσιο της 2023 Ελευσίς Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης, με τίτλο «Μυστήριο 15, Το Ανοιχτό Μουσείο | Γιατί η Ελευσίνα Σήμερα; Από τη Μελαγχολία στο Όραμα». Το έργο αναδεικνύει τα πολλαπλά αφηγήματα της Ελευσίνας καθιστώντας ορατές τις πηγές της ιστορικής, φυσικής και ανθρωπολογικής υπόστασης της πόλης. Με αυτή τη συνδυαστική παρέμβαση ολοκληρώνεται η ταυτοχρονία της έκθεσης των έργων στο ΙΡΙΣ και τον αρχαιολογικό χώρο με την πρόταση της πόλης της Ελευσίνας ως ανοικτό μουσείο και διαχρονικό αστικό ιερό. Η απώλεια επιστρέφει ως δημιουργία. Επιμέλεια έκθεσης: Τάκης Μαυρωτάς, Emmanuel Daydé. Σημείο συνάντησης: ΙΡΙΣ.
DOMA: ΤΕΛΕΤΗ ΑΠΟΝΟΜΗΣ ΤΩΝ ΒΡΑΒΕΙΩΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗΣ 2025
Η τελετή απονομής των Βραβείων Ελληνικής Αρχιτεκτονικής 2025 που αποτελεί τη 16η διοργάνωση των Βραβείων πραγματοποιήθηκε την 1η Ιουλίου 2025 στις 21:00 στο αίθριο του Μουσείου Μπενάκη στην Πειραιώς.
KOSTAS TSIAMBAOS: “THE ARCHITECT AND THE ANIMAL”
Ένα εμπνευσμένο βιβλίο σε στυλ αλφαβητάριου που δείχνει πώς οι αρχιτέκτονες έχουν ασχοληθεί με τα ζώα ως αναφορές και μεταφορές στη μοντέρνα και μεταμοντέρνα αρχιτεκτονική. Στο βιβλίο αυτό με τίτλο "Ο Αρχιτέκτονας και το Ζώο" που επιμελείται ο Κώστα Τσιαμπάος, 26 διαφορετικοί αρχιτέκτονες εξετάζουν πώς 26 διαφορετικά ζώα, από το Α έως το Ω, έχουν βρει τον δρόμο τους στον σύγχρονο αρχιτεκτονικό λόγο. Το ζώο συνήθως προσεγγιζόταν σε αυτόν τον λόγο όχι μέσα από τις διάφορες πολιτισμικές ή συμβολικές του ταυτότητες, αλλά ως ένα σώμα που εξετάζεται υπό ένα φορμαλιστικό επιστημονικό πρίσμα. Σε αυτόν τον τόμο, οι συγγραφείς εξερευνούν μια λιγότερο λειτουργική - και πιο ουσιαστική - κατανόηση των αναφορών και των αναπαραστάσεων των ζώων στην αρχιτεκτονική του εικοστού αιώνα. Τόσο παιχνιδιάρικο όσο και σοβαρό, δεν υπάρχει τίποτα που να μοιάζει απόλυτα με αυτό το βιβλίο.
ΕΦΗ ΣΤΡΟΥΖΑ: “ΕΝΑ ΝΕΟ ΤΑΞΙΔΙ, ΜΙΑ ΕΚΘΕΣΗ ΑΡΧΕΙΟΥ” ΣΤΟ ΙΣΕΤ
Την Τρίτη 24 Ιουνίου, Ώρα: 19:00 στο Ινστιτούτο Σύγχρονης Ελληνικής Τέχνης (ΙΣΕΤ), παράρτημα της Εθνικής Πινακοθήκης και Μουσείου Αλεξάνδρου Σούτσου, Βαλαωρίτου 9α, Αθήνα εγκαινιάζεται η έκθεση με τίτλο Έφη Στρούζα: ένα νέο ταξίδι, βασισμένη στο αρχείο της Έφης Στρούζα που μελετάται και δημοσιοποιείται για πρώτη φορά, σε συνεργασία με τον Σύλλογο Αποφοίτων του Τμήματος Θεωρίας και Ιστορίας της Τέχνης της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών. Η έκθεση είναι μια πρωτοβουλία που ξεκίνησε το 2023 από ιστορικούς τέχνης-μέλη του Συλλόγου και επικεντρώνεται στη μελέτη περίπτωσης μιας σημαντικής προσωπικότητας της ιστοριογραφίας της σύγχρονης ελληνικής τέχνης. Η έκθεση Έφη Στρούζα: ένα νέο ταξίδι παρουσιάζει το θεωρητικό, το τεχνοκριτικό και το επιμελητικό έργο της ιστορικού και κριτικού τέχνης Έφης Στρούζα, φωτίζοντας κομβικές στιγμές της πορείας της, κυρίως μέσα από το πλούσιο αρχείο της, ευγενική παραχώρηση της οικογένειας από το 2019 στο Ινστιτούτο Σύγχρονης Ελληνικής Τέχνης (ΙΣΕΤ). Η έκθεση περιλαμβάνει πρωτότυπο αρχειακό υλικό, επιδιώκοντας να προσφέρει στους επισκέπτες τη δυνατότητα να κατανοήσουν τους θεωρητικούς άξονες, τους προβληματισμούς και τις θέσεις της γύρω από την τέχνη. Επιμέλεια έκθεσης: Νίκη Παπασπύρου & Σοφία Χρυσαφοπούλου. Διάρκεια 31 Οκτωβρίου 2025.
ΠΑΝΟΣ ΜΑΤΘΑΙΟΥ: “CONTROL – COMMAND” ΣΤΗΝ ΑΙΘΟΥΣΑ ΤΕΧΝΗΣ ΕΚΦΡΑΣΗ
Την Πέμπτη 19 Ιουνίου 2025, 19:00 – 22:00, εγκαινιάστηκε στην αίθουσα τέχνης εκφραση – γιαννα γραμματοπουλου, η ατομική έκθεση του Πάνου Ματθαίου με τίτλο CONTROL – COMMAND, που επιμελείται ο ιστορικός τέχνης Γιάννης Μπόλης. Ο Πάνος Ματθαίου παρουσιάζει τη νέα ενότητα δουλειάς του με έργα δουλεμένα σε τερρακότα, την οποία συνδυάζει με εκτυπώσεις με λιθογραφικό μελάνι, μέταλλο, ξύλο και συνθετικό δέρμα. Οι σχηματοποιημένες κούφιες φιγούρες –άμεση αναφορά στο διάσημο ποίημα Οι κούφιοι άνθρωποι (1929) του T. S. Elliot–, το σώμα της καθεμιάς εκ των οποίων παρουσιάζεται σε διαφορετική στάση, κυριαρχούν και επιβάλλονται στον χώρο. Μαζί με τις υπόλοιπες συνθέσεις δημιουργούν μια ενιαία εικαστική εγκατάσταση-πρόταση, η οποία επικεντρώνεται στη σύγχρονη κοινωνική-πολιτική συνθήκη, σ’ έναν κόσμο ελέγχου και επιτήρησης, διαταγών και επιβολής, όπου ο άνθρωπος έχει χάσει τις σταθερές και τις αξίες του, εκτεθειμένος, ευάλωτος και μετέωρος σε μια τρομακτική ερημιά. Η έννοια της ομογενοποίησης, η διαρκώς αυξανόμενη τάση για ομοιομορφία, η άκριτη αναπαραγωγή και διαιώνιση προτύπων και στερεότυπων, η εμπορευματοποίηση της οδύνης και του πόνου, οι εγκλωβισμοί και οι διχασμοί της προσωπικότητας, καθώς και οι αλήθειες που αρνούμαστε να δούμε (για αυτόν τον λόγο άλλωστε είναι γραμμένες σε σύστημα Braille) βρίσκονται στον πυρήνα των έργων, ενώ το βίντεο με το ηλιοβασίλεμα σε αργή κίνηση λαμβάνει απροσδόκητα μια άλλη διάσταση, εισάγοντας μας στο λυκόφως της ζωής, στον κόσμο των σκιών, εκεί που ζουν οι κούφιοι άνθρωποι. Διάρκεια έκθεσης έως 19 Ιουλίου2025
ΑΘΗΝΑ ΚΟΥΜΠΑΡΟΥΛΗ: “THIS WAY THE TRACES NEVER DIE” ΣΤΗΝ A.ANTONOPOULOU.ART
Την Πέμπτη 12/06/2025, 7-10 μ.μ.,, από τις 7.00 ως τις 10.00 μμ., εγκαινιάστηκε η ατομική έκθεση της Αθηνάς Κουμπαρούλη, με τίτλο “THIS WAY THE TRACES NEVER DIE”,που είναι αποτέλεσμα μιας καλλιτεχνικής εξερεύνησης που εστιάζει στο τοπίο ως έννοια αλλά και ως υλικό αντικείμενο μνήμης, μεταβολής και απουσίας. Μέσα από μία σειρά έργων που λειτουργούν ως μάρτυρες ή υβριδικά απομεινάρια, η Αθηνά Κουμπαρούλη συγκροτεί μια αφήγηση με ανοιχτά ερωτήματα γύρω από το τοπίο και την απώλεια του, σε μια περίοδο κλιματικής κρίσης. Τα έργα της έκθεσης αποτυπώνουν χειρονομίες που δεν επιδιώκουν τη διατήρηση αυτού που έχει απομείνει, αλλά στρέφονται προς την εκσκαφή αυτού που έχει εξαφανιστεί. Η εμπειρία της ως συντηρήτρια αρχαιοτήτων, και συγκεκριμένα η συντήρηση ενός αντικειμένου από φυτική πίσσα, είναι το σημείο εκκίνησης για την έκθεση. Διάρκεια έως 18/07/2025.
ΚΥΚΛΟΦΟΡΗΣΕ ΤΟ ΝΕΟ DOMa 12
Μόλις κυκλοφόρησε το νέο τεύχος DOMa 12, με ιδιαίτερα ενδιαφέρουσες εκτενείς παρουσιάσεις αρχιτεκτονικών έργων στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Συγκεκριμένα: Οι LAN (Local Architecture Network) επανεξετάζουν την οικονομία της βιωσιμότητας πέρα από τις τεχνικές της πτυχές στο οικιστικό έργο 'PARIS XVIII'. Οι Zeller & Moye διερευνούν τη διάταξη των κατοικιών σε σειρά στο 'La Ribera', αντλώντας έμπνευση από την παραδοσιακή μεξικανική "vecindad", που είναι οργανωμένη γύρω από μια κοινόχρηστη αυλή. Οι Onsitestudio αναλύουν τις μορφολογικές και λειτουργικές αντιφάσεις στη "νεοεφευρεθείσα παράδοση" μιας αθλητικής εγκατάστασης: το 'Sassuolo Training Centre'. Το γραφείο Jean-Benoît Vétillard Architecture παρουσιάζει έξι σχεδιαστικές εκδοχές πριν καταλήξει στο τελικό σχήμα για το 'Maison Nana'. Ο Andreas Angelidakis μοιράζεται ένα εκτενές αρχείο μελετών για προσόψεις από σκυρόδεμα και άλλα αρχιτεκτονικά αντικείμενα για ένα 'Σπίτι στην Εύβοια'.
ΧΡΙΣΤΟΦΟΡΟΣ ΚΑΤΣΑΔΙΩΤΗΣ: ΕΚΘΕΣΗ ΧΑΡΑΚΤΙΚΗΣ ΚΑΙ ANIMATION ΣΤΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ΜΠΕΝΑΚΗ, ΣΤΗΝ ΠΕΙΡΑΙΩΣ
Την Τετάρτη 28 Μαΐου 2025 , στις 8 μμ. εγκαινιάστηκε στο Μουσείο Μπενάκη στην Πειραιώς η έκθεση του εικαστικού Χριστόφορου Κατσαδιώτη, με τίτλο @Στο εργαστήριο του Χριστόφορου Κατσαδιώτη @Το ημερολόγιό μου . Ο Χριστόφορος Κατσαδιώτης στήνει ένα μνημειακό εργαστήρι, έναν χώρο υβριδικό, όπου η τέχνη της Χαρακτικής γνωρίζει νέα όρια και το έργο του χαράκτη δεν εκτίθεται απλώς – αποκαλύπτεται. Τα χαρακτικά του Κατσαδιώτη πλαισιώνονται από τα ίδια τα υλικά που τον συγκροτούν: σημειώσεις, αποκόμματα, φωτογραφίες, αντικείμενα που έχει μαζέψει από τα σκουπίδια – «παράσιτα» της πόλης που ανακυκλώνονται σε χαρακτικά έργα. Μαζί, video και ήχος, ολοκληρώνουν μια εμπειρία όχι απλώς εικαστική, αλλά οπτικοακουστική. Σε αυτό το προσωπικό cabinet de curiosités, το ιδιότυπο animation που προτείνει ο ανήσυχος δημιουργός λειτουργεί σαν προέκταση της χαρακτικής. Δίνει κίνηση στην ακινησία, φωνή στη σιωπή. Τα έργα του Κατσαδιώτη στο Μπενάκη αποκτούν αυτονομία, σαν σκηνές ενός υπόγειου φιλμ, ενός αφηγήματος που δεν υπονοεί, αλλά φανερώνει. Ο Χριστόφορος Κατσαδιώτης μοιράζει το χρόνο του ανάμεσα στο Παρίσι και την Αθήνα, προετοιμάζει στη Γαλλία τις χαρακτικές του μήτρες και τις τυπώνει, χειρωνακτικά, στο αθηναϊκό του ατελιέ. Εκεί, ανάμεσα σε πρέσες, παλιά ραδιόφωνα και χαρτιά, γεννιούνται φιγούρες αταξινόμητες. Πρόσωπα ζωόμορφα, παραμορφωμένα, βγαλμένα από κάποιο σκοτεινό παραμύθι ή αλληγορία. Δεν έχουν ηρωισμό, δεν διεκδικούν λύτρωση. Είναι οι «απάτριδες» της καθημερινότητας – πρόσωπα της παρακμής, της κραιπάλης, του περιθωρίου. Κι όμως, σ’ αυτά εντοπίζει ο Κατσαδιώτης «τη λύσσα για ζωή». Τη διχοστασία ανάμεσα στην ομορφιά και τον πόνο. Σ’ αυτά τα πρόσωπα αναγνωρίζει ήρωες καθημερινούς, εκείνους που επιβιώνουν, χωρίς να ανήκουν πουθενά. Διάρκεια μέχρι 27.07.2025.
ΑΠΩΛΕΙΕΣ: ΡΑΝΙΑ ΚΛΟΥΤΣΙΝΙΩΤΗ 1940-2025
Δυναμική, εκφραστική και διαρκώς μαχόμενη στην πρώτη γραμμή για τις ιδέες της, σταθερή, αγαπημένη και ενεργή συνδαιτημόνας στην «Παρέα του Οικονόμου», πάλεψε μέχρι τελευταία στιγμή με τα προβλήματα της υγείας της και έφυγε σήμερα, αφήνοντας ένα μεγάλο κενό στο χώρο της πολιτικής σκέψης, της πολεοδομίας, χωροταξίας και της αρχιτεκτονικής. Πέρα από το σημαντικό της επιστημονικό έργο, και την συμμετοχή της σε αμέτρητες μελέτες πρόλαβε και μας άφησε σαν παρακαταθήκη το τελευταίο της βιβλίο με τίτλο «Ο ΑΝΘΡΩΠΟΣ, Ο ΧΩΡΟΣ, ΤΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ», με επιλεγμένα άρθρα της που αφορούν επίκαιρα ακόμη θέματα, όπως για τον Ελαιώνα, το Ελληνικό και τα Αυθαίρετα που παραμένουν ακόμα ανοιχτά. Χαιρετίζω εκ μέρους της «Παρέας», με σεβασμό και αγάπη την πρωτοπόρο φοιτήτρια που κατάφερε στα τέλη της δεκαετία του ΄50 να οργανώσει τον πρώτο φοιτητικό σύλλογο στην Σχολή Αρχιτεκτόνων του ΕΜΠ. Καλό σου ταξίδι Ράνια!
Το Σάββατο, 17 Μαΐου 2025, στις 19:30 - 22:00, εγκαινιάστηκε στο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης Κρήτης, Μεσολογγίου 32, Ρέθυμνο, η εικαστική έκθεση ΕΙΣΑΙ ΟΤΙ ΦΟΡΑΣ / WHATYOUWEARISWHATYOUARE, με τη συμμετοχή Ελλήνων και ξένων καλλιτεχνών, και σε επιμέλεια των Μαρίας Μαραγκού, Μαρίας Παναγίδου, και Σταύρου Καβαλλάρη. Η έκθεση διερευνά την αμφίδρομη σχέση της μόδας με τη σύγχρονη τέχνη μέσα από έργα καλλιτεχνών και σχεδιαστών, Ελλήνων και ξένων, ακόμα κι’ όταν το ρούχο απουσιάζει. Είναι ένα ongoingproject που ευελπιστεί να καταδείξει πως αυτό το ταυτοτικό στοιχείο, μετουσιώνεται σε έργο τέχνης. Αναπόσπαστο μέρος της έκθεσης, το ειδικό αφιέρωμα στη μεγάλη Ρεθύμνια σχεδιάστρια μόδας Σοφία Κοκοσαλάκη με τη διεθνή ακτινοβολία που τίμησε την Ελλάδα απανταχού και που δυστυχώς έφυγε πολύ νωρίς. Στο αφιέρωμα παρουσιάζονται εικοσιτέσσερις (24) δημιουργίες της, κοσμήματα και σχέδια από τη συλλογή της οικογένειάς της. Με την έκθεση ΕΙΣΑΙ ΟΤΙ ΦΟΡΑΣ οι επιμελητές, Μαρία Μαραγκού, Μαρία Παναγίδου και Σταύρος Καβαλλάρης, επιχειρούν να αναδείξουν την αμφίδρομη σχέση της μόδας και των προκλήσεων της εποχής μας όπως αυτές εκφράζονται, και επηρεάζονται από τη σύγχρονη τέχνη και τους προβληματισμούς που νεωτεριστικά αυτή προβάλλει. Διάρκεια μέχρι 31 Οκτωβρίου του 2025.
“WHY LOOK AT ANIMALS? ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗ ΓΙΑ ΤΗ ΜΗ ΑΝΘΡΩΠΙΝΗ ΖΩΗ”: ΜΕΓΑΛΗ ΕΚΘΕΣΗ ΣΤΟ ΕΜΣΤ
Την Πέμπτη 15 Μαΐου 2025 στις 19:30 εγκαινιάστηκε στο ΕΜΣΤ η έκθεση με τίτλο “Why Look at Animals? Δικαιοσύνη για τη μη ανθρώπινη ζωή” που επιμελείται η Κατερίνα Γρέγου, Καλλιτεχνική Διευθύντρια, ΕΜΣΤ. Μια έκθεση για τα δικαιώματα των ζώων, για την ανάγκη αναγνώρισης και υπεράσπισης της ζωής τους ως κεντρικού θέματος του πολιτισμού μας και για τις αδικίες και την βία που υφίστανται στα χέρια των ανθρώπων. Με τη συμμετοχή πάνω από 60 καλλιτεχνών από 25 χώρες (Ευρώπη, Ασία, Αφρική, Αμερική) και με πάνω από 200 έργα να καταλαμβάνουν όλους τους ορόφους του Μουσείου, το Why Look at Animals? είναι η μεγαλύτερη έκθεση που έχει διοργανώσει το ΕΜΣΤ και η πρώτη μεγάλη έκθεση με θέμα την ευημερία των ζώων διεθνώς. Με την έκθεση αυτή, το δημόσιο της πρόγραμμα και τις εκδόσεις που θα την συνοδεύουν, το ΕΜΣΤ θέτει στον δημόσιο διάλογο την οικολογική δικαιοσύνη - και ως αναπόσπαστο κομμάτι της - τη διεκδίκηση της ισονομίας και της ευζωίας για την μη ανθρώπινη ζωή. Στην εικόνα το έργο της Tiziana Pers, "Saut dans le vide", (Άλμα στο κενό), 2016 (video still). Για περισσότερα κάντε ΚΛΙΚ στην εικόνα.
XIMENA MALDONADO SÁNCHEZ: «CARDÓN, CARMÍN Y OLA», ΣΤΗΝ ΓΚΑΛΕΡΙ BERNIER/ELIADES
Την Πέμπτη 8 Μαΐου 2025, εγκαινιάστηκε στην γκαλερί Bernier/Eliades ατομική έκθεση της Ximena Maldonado Sánchez στην Αθήνα, με τίτλο «cardón, carmín y ola» παρουσία της καλλιτέχνιδας . Οι πίνακες της Ximena Maldonado Sánchez γεννημένη το 1999 στο Irapuato του Μεξικού, εξερευνούν τις σχέσεις μεταξύ ανθρώπων και οικοσυστημάτων, εστιάζοντας στις υφές, τα χρώματα και τους ρυθμούς των φυτών και των ορυκτών σχηματισμών. Το έργο της εμπνέεται από αισθητηριακές εμπειρίες στο τοπίο και ασχολείται με θέματα διασύνδεσης, οικολογικής αμοιβαιότητας και της κρυμμένης δυναμικής μέσα στην τοπογραφία. […] Ο τίτλος της έκθεσης, «cardón, carmín y ola», προέκυψε από έναν συνεχή διάλογο μεταξύ γης και θάλασσας. Το Cardón θυμίζει το φυτό που μοιάζει με κάκτο και βρίσκεται σε άνυδρες περιοχές, ειδικά στη Λατινική Αμερική. Το Carmín συνδέεται με το κόκκινο χρώμα, αλλά και με την ένταση, και το ola αναφέρεται στο κύμα της θάλασσας και μεταφορικά σε ένα κύμα συναισθημάτων και κινήσεων. Βασικά στοιχεία αυτής της έκθεσης περιλαμβάνουν κάκτους και κοράλλια, μια πλούσια παλέτα από βαθιά κόκκινα και μπλε που θυμίζουν την έρημο και το υποβρύχιο, και οργανικές μορφές που αντανακλούν τη ρευστότητα της διαδικασίας δημιουργίας τέχνης. Στο έργο της καλλιτέχνιδας, το νερό είναι πάντα παρόν στα τοπία, διαμορφώνοντας τις σιλουέτες των βουνών και των γεωλογικών σχηματισμών, καθώς και καθορίζοντας τη βλάστηση. Διάρκεια μέχρι 10 Ιουλίου 2025
ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΤΕΤΣΗΣ: «Η ΕΜΜΟΝΗ ΤΟΥ ΒΛΕΜΜΑΤΟΣ» ΣΤΗΝ ΕΘΝΙΚΗ ΠΙΝΑΚΟΘΗΚΗ
Την Πέμπτη 10 Απριλίου, στις 18:30 εγκαινιάστηκε στο χώρο των περιοδικών εκθέσεων, αίθουσα «Ίδρυμα Αντώνιος Ε. Κομνηνός» της Εθνικής Πινακοθήκης, η μεγάλη αναδρομική έκθεση αφιερωμένη έργο του του Παναγιώτη Τέτση, με αφορμή την επέτειο των 100 χρόνων από τη γέννηση του. Στόχος της έκθεσης είναι όχι μόνο να παρουσιάσει την καλλιτεχνική πορεία του καλλιτέχνη αλλά και να εστιάσει στην ιδιαίτερη «ματιά» με την οποία, δίνοντας έμφαση στο φως και το χρώμα, πραγματεύεται τα θέματά του. Στην έκθεση παρουσιάζονται 160 έργα, τα περισσότερα πίνακες ζωγραφικής, χαρακτικά, ακουαρέλες, παστέλ. Η πλειοψηφία των έργων προέρχεται από τη συλλογή της Εθνικής Πινακοθήκης, στην οποία περιήλθαν έπειτα από δωρεές που πραγματοποίησε ο καλλιτέχνης μεταξύ των ετών 1997 και 2015, ενώ 64 από τα εκτιθέμενα έργα ανήκουν σε ιδιωτικές ή θεσμικές συλλογές. Διάρκεια μέχρι 31 Οκτωβρίου 2025
«ΓΙΩΡΓΟΣ Λ. ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ: ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ ΤΟΠΙΟΥ» ΤΗΣ ΕΛΕΝΗΣ ΜΠΕΝΕΚΗ
Την Τρίτη 18 Μαρτίου 2025, στις 19:00, στην Αίθουσα Eκθέσεων και Eκδηλώσεων του Ιδρύματος Μιχελή, Βασιλίσσης Σοφίας 79, 11521 Αθήνα, πραγματοποιήθηκε η παρουσίαση του Βιβλίου της Ελένης Μπενέκη με τίτλο «Γιώργος Αναγνωστόπουλος, Αρχιτεκτονική Τοπίου», από τον Εκδοτικό Οίκο Μέλισσα. Μίλησαν οι : Γιάννης Αίσωπος, καθηγητής & πρόεδρος, τμήμα Αρχιτεκτόνων Μηχανικών, Πανεπιστήμιο Πατρών University of Patras, Μαίρη Ανανιάδου-Τζιμοπούλου, ομότιμη καθηγήτρια Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης , Aικατερίνη Γκόλτσιου, πρόεδρος Ευρωπαϊκής Ομοσπονδίας Αρχιτεκτόνων Τοπίου, επίκουρη καθηγήτρια Γεωπονικό Πανεπιστήμιο Αθηνών - Agricultural University of Athens - Οfficial, Δημήτρης Φιλιππίδης, ομότιμος καθηγητής ΕΜΠ και η συγγραφέας Ελένη Μπενέκη, ιστορικός.
ΘΟΔΩΡΟΣ, ΓΛΥΠΤΗΣ: «ΑΝΤΙ ΑΝΑΔΡΟΜΙΚΗΣ» ΣΤΟ ΕΜΣΤ
Το Σάββατο 8 Φεβρουαρίου 2025, στις 18:30, εγκαινιάστηκε η έκθεση με τίτλο «Θόδωρος, γλύπτης, Αντί Αναδρομικής», που αποτελεί την πρώτη προσπάθεια ερμηνείας και παρουσίασης του έργου του γλύπτη Θόδωρου μετά τον θάνατό του και αξιοποιεί σχεδόν όλα τα έργα και το πλούσιο αρχειακό υλικό που κληροδότησε ο γλύπτης στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης. Η έκθεση επιχειρεί να αναδείξει τη βαθιά και προφητική σκέψη του, τις σημαντικότερες στιγμές του έργου του αλλά και τη συνολική πορεία ενός σύγχρονου δημιουργού, που με τα λόγια και τις πράξεις του, στιγμάτισε τη γλυπτική στην Ελλάδα. Ειδικότερα, ο Θόδωρος αγωνίστηκε για να ανανεώσει τη γλυπτική γλώσσα και να την αναδείξει σε ένα περιβάλλον όπου επικρατούσε η έντυπη και οπτικοακουστική επικοινωνία. Μέσα σε αυτή την προσπάθεια, ο Θόδωρος ήταν πρωτεργάτης πρωτοποριακών και σύγχρονων καλλιτεχνικών πρακτικών, πραγματοποιώντας περφόρμανς, ηχητικά γλυπτά, εννοιολογικά έργα αλλά και τις πρώτες δράσεις μιας ιδιότυπης θεσμικής κριτικής, για πρώτη φορά στην Ελλάδα. Κοινός παρονομαστής σε όλη του τη δραστηριότητα υπήρξε ο κοινωνικός και πολιτικός ρόλος του καλλιτέχνη και η σημασία ένταξης καλλιτεχνικών φωνών στον δημόσιο λόγο. Η έκθεση εντάσσεται στο πρόγραμμα παρουσιάσεων της Συλλογής του ΕΜΣΤ και θα λάβει χώρα στον 2o όροφο του Μουσείου . Η σκηνογραφία της έκθεσης έχει υλοποιηθεί από τον αρχιτέκτονα και σκηνογράφο Γιάννη Αρβανίτη και οριοθετεί ενότητες έργων μέσα από ειδικά διαμορφωμένους νέους εκθεσιακούς χώρους που διαδέχονται ο ένας τον άλλον καταλήγοντας σε ένα απρόσμενο περιβάλλον συνύπαρξης των έργων με τον επισκέπτη. Ο συνολικός χώρος έχει αναδιαμορφωθεί ριζικά ώστε να μπορεί να φιλοξενεί και μελλοντικές εκθέσεις της Συλλογής. Η μουσική επιμέλεια της βραδιάς έχει την υπογραφή του Γιάννη Πετρίδη. Oι DJs Δημήτρης Ζουγρής και Τάσος Στεργίου θα παίξουν live αγαπημένα τραγούδια του Θόδωρου από την προσωπική του συλλογή βινυλίων. Διάρκεια μέχρι 8 Φεβρουαρίου 2026.
“FRANCISCO GOYA, LOS CAPRICHOS”, & “Η ΣΑΓΗΝΗ ΤΟΥ ΑΛΛΟΚΟΤΟΥ”, ΔΥΟ ΕΚΘΕΣΕΙΣ ΣΤΗΝ ΕΘΝΙΚΗ ΠΙΝΑΚΟΘΗΚΗ
Την Τετάρτη 22 Ιανουαρίου, ώρα 19.30, εγκαινιάστηκε στην Εθνική Πινακοθήκη – Μουσείο Αλεξάνδρου Σούτσου, δύο νέες εκθέσεις: Η πρώτη με τίτλο “Francisco Goya, Los Caprichos”, που επιμελέιται η Κατερίνα Ταβαντζή παρουσιάζεται στο Κεντρικό Κτήριο - Μόνιμη Συλλογή, περιλαμβάνει ογδόντα χαρακτικά, οξυγραφίες σε χαρτί και ακουατίντα, που χρονολογούνται από το 1797-98, που συνοδεύονται από φωτογραφίες των προπαρασκευαστικών σχεδίων. Είναι η πρώτη χαρακτική σειρά του Goya και μια από τις δύο που δημοσιοποιήθηκαν όταν ο καλλιτέχνης ήταν εν ζωή. Η σειρά που έχει στην κατοχή της η Εθνική Πινακοθήκη είναι εκτυπωμένη το 1803 και αγοράστηκε το 1962 όταν ήταν διευθυντής ο Μ. Καλλιγάς. θα παρουσιαστούν σε μια πολύ σημαντική έκθεση και θα συνοδεύονται από φωτογραφίες των προπαρασκευαστικών σχεδίων. Η σειρά που έχει στην κατοχή της η Εθνική Πινακοθήκη είναι εκτυπωμένη το 1803 και αγοράστηκε το 1962 όταν ήταν διευθυντής ο Μ. Καλλιγάς. Η δεύτερη έκθεση με τίτλο «Η Σαγήνη του Αλλόκοτου», που επιμελέιται η Συραγώ Τσιάρα παρουσιάζεται στο Κεντρικό Κτήριο - Ενδιάμεσος Χώρος όπου περιλαμβάνονται έργα δέκα καλλιτεχνών που από διαφορετικές αφετηρίες εναγκαλίζονται και εικονίζουν το αλλόκοτο, το υβριδικό, και το γκροτέσκο. Συμμετέχουν ο καλλιτέχνες: Άγγελος Αντωνόπουλος, Γιάννης Γαΐτης, Σίλεια Δασκοπούλου, Μαριάννα Ιγνατάκη, Διονύσης Καβαλλιεράτος, Χριστόφορος Κατσαδιώτης, Τάσος Μαντζαβίνος, Μαλβίνα Παναγιωτίδη, Άγγελος Παπαδημητρίου, Φίλιππος Τσιτσόπουλος. Διάρκεια εκθέσεων: Ιανουάριος – Σεπτέμβριος 2025
ΝΙΚΟΥ ΑΝΑΣΤΑΣΟΠΟΥΛΟΥ: "ΦΥΣΗ, ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΚΑΙ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ", ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΑΛΕΞΑΝΔΡΕΙΑ
Πόσο κρίσιμες είναι οι επιπτώσεις των ανθρώπινων δραστηριοτήτων στο περιβάλλον και τι μερίδιο ευθύνης φέρουν η αρχιτεκτονική και ο σχεδιασμός ή η έλλειψή τους για το μικροκλίμα, την κλιματική αλλαγή και τον τρόπο ζωής που έχει επικρατήσει; Το βιβλίο του Νίκου Αναστασόπουλου, Αναπληρωτή Καθηγητή στη Σχολή Αρχιτεκτόνων Μηχ. ΕΜΠ, με τίτλο "Φύση, Άνθρωπος και Αρχιτεκτονική / σημειώσεις για τη βιωσιμότητα, την οικολογία και τη συμμετοχή", από τις εκδόσεις Αλεξάνδρεια, επιχειρεί να συνοψίσει τις γνώσεις και εμπειρίες ενός αρχιτέκτονα ο οποίος εμπλέκεται εδώ και πολλά χρόνια με την αρχιτεκτονική εκπαίδευση και έρευνα, στο πλαίσιο μιας οικοσυστημικής προσέγγισης μέσα από τις παραμέτρους της συμμετοχής και του συμμετοχικού σχεδιασμού. Για να το πετύχει, ανοίγει διόδους επικοινωνίας και δοκιμάζει «συνάψεις» ή «επικονιάσεις» ανάμεσα σε ποικίλα πεδία, από τη φιλοσοφία και την ιστορία μέχρι την οικολογία, την ανθρωπολογία και την εθνογραφία, ενώ αξιοποιεί τις σύγχρονες διεπιστημονικές προσεγγίσεις των κοινών, της αποανάπτυξης και της περμακουλτούρας. Συγκροτείται έτσι μια εναλλακτική εργαλειοθήκη έναντι των προκλήσεων που έχουμε να αντιμετωπίσουμε ως κοινωνίες και ως είδος.
ΘΕΡΙΝΟ ΣΕΜΙΝΑΡΙΟ 2025: ΠΑΡΙΣΙ ΜΕΤΑΣΧΗΜΑΤΙΣΜΟΙ - ΟΙ ΧΩΡΟΙ ΓΙΑ ΤΗ ΜΟΔΑ
Για τρίτη χρονιά επαναλαμβάνεται και φέτος το θερινό σεμινάριο με τίτλο PARIS TRANSFORMATIONS IV / PLACES OF FASHION που οργανώνουν στο διάστημα 20-27 Ιουλίου 2025 οι Αμαλία Κωτσάκη, η Δήμητρα Κανελλοπούλου και η Μaria Gravari - Barbas στην Fondation Hellénique Cité internationale Universitaire de Paris. Για περισσότερα κάντε κλικ στην εικόνα.
αρχέτυπα* | αrchetypes* ΜΕΡΟΣ ΠΡΩΤΟ | PART 1
Κάντε κλικ στην εικόνα και διαβάστε όλοκληρο το ΠΡΩΤΟ ΜΕΡΟΣ του βιβλίου στο ISSUU.
αρχέτυπα* | αrchetypes* ΜΕΡΟΣ ΔΕΥΤΕΡΟ | PART 2
Κάντε κλικ στην εικόνα και διαβάστε όλοκληρο το ΔΕΥΤΕΡΟ ΜΕΡΟΣ του βιβλίου, στο ISSUU.
ΣΤΕΛΙΟΣ ΓΙΑΜΑΡΕΛΟΣ: RESISTING POSTMODERN ARCHITECTURE / CRITICAL REGIONALISM BEFORE GLOBALIZATION
Την περίμενα εδώ και καιρό αυτή την έκδοση. Ήξερα ότι ο Στέλιος, σαν ένα τολμηρό και ακούραστο μυρμήγκι, σχεδόν επί μια δεκαετία διερευνούσε συστηματικά, παράλληλα με το διδακτικό του έργο στο Λονδίνο, ένα καυτό θέμα, μια «καυτή πατάτα», μέσα από την βιβλιογραφία και προσωπικές επαφές-συνεντεύξεις. Και χάρηκα όταν είδα δημοσιευμένη την εικόνα του βιβλίου, με εξώφυλλο μάλιστα μια δική μου φωτογραφία, που τραβήχτηκε το 1983 όταν πρωτοεπισκεφτήκαμε το ξενοδοχείο Lyttos με τον Δημήτρη και την Σουζάνα που το σχεδίασαν, με το ακόλουθο κείμενο: “Το να μοιράζεται κανείς μια δεκαετή έρευνα για τη μεταμοντέρνα αρχιτεκτονική, την κριτική περιφερειακή και την παγκοσμιοποίηση στην πλήρη μορφή της ελεύθερα με τον κόσμο γενικότερα είναι μία από τις μεγαλύτερες χαρές της ακαδημαϊκής ζωής. Το βιβλίο μου Resisting Postmodern Architecture: Critical Regionalism πριν την Παγκοσμιοποίηση κυκλοφόρησε νωρίτερα αυτή την εβδομάδα ως ένα PDF ανοιχτής πρόσβασης που μπορείτε να κατεβάσετε ελεύθερα από το UCL Press : https://www.uclpress.co.uk/products/180529 Το βιβλίο διατίθεται και σε έντυπη μορφή.» Ας είναι καλοτάξιδο!
«ΠΕΡΙ ΑΝΤΙΠΑΡΟΧΗΣ» ΕΝΑ ΣΥΝΤΟΜΟ ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ ΤΟΥ ΣΤΑΥΡΟΥ ΑΛΙΦΡΑΓΚΗ & ΤΗΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΑΣ ΚΑΛΦΑ
ΠΕΡΙ ΑΝΤΙΠΑΡΟΧΗΣ/ Antiparochi – A Short Introduction Κάντε ΚΛΙΚ στην εικόνα για να παρακολουθήσετε ένα σύντομο ντοκιμαντέρ με τίτλο που παρουσιάζει μια πρώτη μικρή επιλογή των συνεντεύξεων που έχουν πραγματοποιηθεί στο πλαίσιο του ερευνητικού προγράμματος «Antiparochi and the Architects» που πραγματοποιείται στη Σχολή Αρχιτεκτονικής του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου. Γυρίστηκε μεταξύ Απριλίου 2019 και Φεβρουαρίου 2020 από τους Σταύρο Αλιφραγκή και την Κωνσταντίνα Κάλφα και χρηματοδοτήθηκε από το Ελληνικό Ίδρυμα Έρευνας και Καινοτομίας και τη Γενική Γραμματείας Έρευνας και Τεχνολογίας. Στο πλαίσιο ενός καλοδουλεμένου μοντάζ οι Δημήτρης Φατούρος, Δημήτρης & Σουζάνα Αντωνακάκη, Κωνσταντίνος Δεκαβάλας, Δημήτρης Φιλιππίδης, Μαρία Μαντουβάλου, Θωμάς Μαλούτας, Γιώργος Τριανταφύλλου και τρεις κατασκευαστές απαντούν στα ερωτήματα των επιμελητών.
MARATHONA TOMBS CANOPY BY GIORGOS TRIANTAFYLLOU & PARTNERS
Κάντε ΚΛΙΚ στην εικόνα
ΣΤΕΓΑΣΤΡΟ ΤΥΜΒΟΥ ΜΑΡΑΘΩΝΑ: ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΣΤΗΝ ΗΜΕΡΙΔΑ ΔΟΜΕΣ INDEX ΣΤΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ΜΠΕΝΑΚΗ
Κάντε ΚΛΙΚ στην εικόνα για να παρακολουθήσετε το video από το ΜΟΥΣΕΙΟ ΜΠΕΝΑΚΗ
ΟΔΟΣ ΣΤΑΔΙΟΥ:ΑΠΟ ΤΗΝ ΠΑΡΑΚΜΗ ΣΤΗΝ ΕΛΠΙΔΑ (ΤΟ ΒΙΝΤΕΟ ΣΤΟΝ ΙΑΝΟ)
Η αιφνίδια εμπειρία της δραματικής εικόνας της οδού Σταδίου, τον Ιούλιο του 2013, με οδήγησε στην φωτογραφική καταγραφή της σημερινής ζοφερής πραγματικότητας και στην αναζήτηση εικόνων από την ιστορική εξέλιξη, την γοητεία και την αρχοντιά ενός από τους πιο ζωντανούς, τους πιο όμορφους και τους πιο αγαπημένους δρόμους της Αθήνας. Στόχος του βίντεο η ευαισθητοποίηση συνειδήσεων για την στήριξη της Σταδίου και την δυνατότητα πεζοδρόμησης της. Για να δείτε το βίντεο που πραγματοποιήθηκε με αφορμή την Ημεριδα στον ΙΑΝΟ την 1η Μαρτίου 2014, κάντε ΚΛΙΚ στην εικόνα.
ΟΔΟΣ ΣΤΑΔΙΟΥ, ΑΠΟ ΤΗΝ ΠΑΡΑΚΜΗ ΣΤΗΝ ΕΛΠΙΔΑ / ΤΟ ΑΡΧΙΚΟ ΤΕΥΧΟΣ (ΨΗΦΙΑΚΗ ΕΚΔΟΣΗ ΤΟΥ ΓΡΑΦΕΙΟΥ ΜΑΣ)
Το Τεύχος αυτό πραγματοποιήθηκε τον Οκτώβριο του 2013, και περιέχει μια συνοπτική παρουσίαση της φωτογραφικής καταγραφής και της πρότασης για την εναλλακτική δυνατότητα πεζοδρόμησης της οδού Σταδίου. Στόχος η "εντός των τειχών" συνοπτική πληροφόρηση όλων όσων επιδιώξαμε να ενημερωθούν, για να συμμετάσχουν και να στηρίξουν την πρόθεση μας να πραγματοποιήσουμε μία έκθεση στο Μουσείο της Πόλης των Αθηνών και μία Ημερίδα. ‘Έτσι κοινοποιήθηκε αυστηρά μόνο σε επιλεγμένους παραλήπτες μέσω επιστολών και δεν δημοσιοποιήθηκε στο ευρύτερο κοινό. Παρόλα αυτά αναγνώσθηκε ήδη μέχρι σήμερα 03 ΜΑΡ 2014 από 690 αναγνώστες. Σήμερα μετά την επιτυχή πραγματοποίηση της ημερίδας αναρτάτε εδώ προς ενημέρωση. Κάντε ΚΛΙΚ στην εικόνα
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ: ΑΝΑΠΛΑΣΗ ΠΛΑΤΕΙΑΣ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑΣ (ΨΗΦΙΑΚΗ ΕΚΔΟΣΗ ΤΟΥ ΓΡΑΦΕΙΟΥ ΜΑΣ)
Αξιοποιώντας και πάλι τις δυνατότητες του ιστότοπου ISSUU, παρουσιάζω σήμερα μια νέα ψηφιακή έκδοση, με την συμμετοχή μας, στον γνωστό Αρχιτεκτονικό Διαγωνισμό του Δήμου Θεσσαλονίκης. Μια μελέτη που στηρίχθηκε στις προσωπικές μνήμες από ιστορικά γεγονότα, με πρωταγωνιστές αγαπητά πρόσωπα, που βίωσαν τις δύσκολες στιγμές με τους Ναζί, το «Μαύρο Σάββατο» στην Πλατεία Ελευθερίας τον Ιούλιο του 1942, και στη συνέχεια στα στρατόπεδα συγκέντρωσης. Η αφαιρετική αποτύπωση του ίχνους των 10 000 εβραίων, που είχαν παρατάξει σε σειρές κάτω από τον καυτό ήλιο, στην επιφάνεια της νέας πλατείας αποτέλεσε την κεντρική συνθετική αρχή της μελέτης. Για να διαβάσετε την έκδοση κάντε ΚΛΙΚ στην εικόνα.
ΚΕΡΚΥΡΑ: ΑΠΟΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΚΑΤΟΙΚΙΑΣ ΣΤΗΝ ΠΑΛΙΑ ΠΟΛΗ (ΨΗΦΙΑΚΗ ΕΚΔΟΣΗ ΤΟΥ ΓΡΑΦΕΙΟΥ ΜΑΣ)
Από καιρό έχω την πρόθεση να αξιοποιήσω την δυνατότητα που προσφέρει ο ιστότοπος ISSUU να ξεφυλλίζεις μια ηλεκτρονική έκδοση, δημοσιεύοντας ας πούμε μια πραγματοποιημένη μελέτη. Μια πρώτη πειραματική απόπειρα παρουσιάζω σήμερα, με θέμα την αποκατάσταση μιας κατοικίας σε πενταόροφο διατηρητέο κτίριο στην παλιά πόλη της Κέρκυρας, που ολοκληρώθηκε πρόσφατα με μελέτη και επίβλεψη του Γραφείου μας. Πρόκειται για μια ψηφιακή έκδοση 66 σελίδων που εκτιμώ ότι δίνει την δυνατότητα μιας πιο αναλυτικής παρουσίασης μιας μελέτης ή ενός έργου, σε σχέση με τις γνωστές δημοσιεύσεις. Εικόνες από την κατασκευή, σκίτσα, κατασκευαστικές λεπτομέρειες περιλαμβάνονται ήδη και επιφυλάσσομαι για την συμπλήρωση του υλικού αυτού, με περισσότερα στοιχεία διδακτικού χαρακτήρα. Για να ξεφυλλίσετε το μικρό αυτό εγχειρίδιο κάντε ΚΛΙΚ στην εικόνα.
No comments :
Post a Comment