ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΤΗΣ ΠΡΟΤΑΣΗΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΕΖΟΔΡΟΜΗΣΗ ΤΗΣ ΟΔΟΥ ΣΤΑΔΙΟΥ



ΠΕΖΟΔΡΟΜΟΣ ΣΤΑΔΙΟΥ

Ανδρέας Βεντουράκης, Δημήτρης Κονταργύρης



 Ο Ανδρέας Βεντουράκης στο βήμα

Stadiou str. conference / Ventourakis Andreas presentation of the proposal/ from Giorgos Triantafyllou on Vimeo.


Να σας καλημερίσω και απ’την μεριά μου και εκ μέρους του Κ. Κονταργύρη, ευχαριστούμε πάρα πολύ που βρίσκεστε εδώ μαζί μας και που μπορέσατε να έρθετε, είμαστε πολύ χαρούμενοι γι’ αυτό.


Ονομάζομαι Ανδρέας Βεντουράκης, είμαι αρχιτέκτονας και μαζί με τον Δημήτρη Κονταργύρη θα θέλαμε να σας παρουσιάσουμε την πρόταση που μας αρέσει να αποκαλούμε “Πεζόδρομος Σταδίου”. 

Την αφορμή μας την έδωσε προφανώς το Rethink Athens με την επικείμενη πεζοδρόμηση της οδού Πανεπιστημίου. Ήδη από την ανακοίνωση του διαγωνισμού το θέμα ήταν καυτό! Πληθώρα αντιδράσεων, θετικών - αρνητικών, εκδηλώθηκε σε εφημερίδες, κοινωνικά δίκτυα ή και προσωπικές συνομιλίες. Όταν λοιπόν ολοκληρώθηκε ο διαγωνισμός και με αφορμή τους προβληματισμούς μας για το εν λόγω εγχείρημα, θελήσαμε να εξετάσουμε ένα, αν θέλετε, αιρετικό ερώτημα:

“και αν αντί για την Πανεπιστημίου πεζοδρομούσαμε την Σταδίου, τι θα συνέβαινε;”

Προβληματιστήκαμε αρκετά για το ποιό θα ήταν το νόημα, ή αν θέλετε η χρησιμότητα μίας τέτοιας παρέμβασης. Είχαμε μία ιδέα την οποία ενστικτωδώς την πιστεύαμε. Όμως, ταυτόχρονα, υπήρχε και μία πραγματικότητα η οποία - φαινομενικά τουλάχιστον - ήταν συντριπτικά απέναντι μας και που εμείς όμως δεν θέλαμε να σταθούμε εμπόδιο της.


Την απάντηση στο δίλημμα μας, μας την έδωσε η σύγχρονη ιστορία μεγάλων δημοσίων έργων - από την 30 ετή περιπέτεια του μουσείου Ακρόπολης μέχρι και την διαφαινόμενη οριστική ματαίωση της διπλής ανάπλασης του Βοτανικού και της Λεωφόρου. 

Αναφερόμαστε σε αυτά γιατί αυτά είναι χαρακτηριστικά παραδείγματα ενός παράδοξου στην ελλάδα, ότι ενώ μιλάμε για εξαιρετικα πολύπλοκα έργα που πρέπει να αντιμετωπίσουν πολυσύνθετα προβλήματα, συχνά ως κοινωνία αγνοούμε τις πραγματικές δυσκολίες. Δυσκολίες που με μεγάλες και πολύχρονες προσπάθειες θα πρέπει να ξεπερνιούνται σε κάθε φάση από τον σχεδιασμό μέχρι και την υλοποίηση ενός έργου. 

Έτσι συχνά φτάνουμε σε ηχηρές, απογοητευτικές ματαιώσεις και “χαμένες ευκαιρίες”, όπου σαν κεραυνός εν αιθρία σταματάει άλλο ένα “Κλειδωμένο” ή “τελειωμένο” ή όπως αλλιώς θέλετε να το πείτε - έργο.

Εδώ αναρωτιόμαστε: Γιατί όπως σε κάθε άλλο πολύπλοκο σχέδιο ή οργανισμό υπάρχει η έννοια του PLAN B εμείς αποφεύγουμε στον αστικό σχεδιασμό την σύνταξη εναλλακτικών σχεδίων και έτσι μετά από κάθε ματαίωση ξεκινάμε ξανά και ξανά από το σημείο μηδέν;

Πιστεύουμε ότι αυτό οφείλεται σε κάποια αντικειμενικά εμπόδια.

Α. Καταρχήν ένα Plan B συχνά θεωρείται περιττό ή υπονόμευση του αρχικού στόχου. Αυτό μπορεί να οφείλεται σε υποεκτίμηση των κινδύνων, υπεραισιοδοξίας ή και για επικοινωνιακούς λόγους.
Β. Ένα δεύτερο είναι ότι υπάρχει μικρό κίνητρο για ανάπτυξη ενός PLAN B. Αυτό είναι απολύτως λογικό, καθώς υπάρχει μία συναισθηματική σύνδεση με το PLAN A και επίσης κανείς δεν θέλει να ασχοληθεί με κάτι το οποίο δεν πρόκειται να υλοποιηθεί. 
Γ. Τέλος, πολύ σημαντικός λόγος είναι ότι όταν χρειαστεί το PLAN B, είναι πλέον πολύ αργά. Επικρατεί πανικός, απογοήτευση, υπάρχει έλλειψη εμπιστοσύνης και τα περιθώρια για επιτυχείς ελιγμούς είναι ελάχιστα. Θεωρούμε ότι η κατάλληλη στιγμή σύνταξης ενός εφεδρικού σχεδίου είναι όταν όλα βαίνουν καλώς.

Με αυτά στα μυαλό και θέλοντας να παρουσιάσουμε την πρόταση μας ως μία “δεύτερη σκέψη”, αυτό που έχουμε πλέον ως πρόταση είναι:

“Πεζόδρομος Σταδίου 
ένα ρεαλιστικό PLAN B στην ανάπλαση της Πανεπιστημίου.” 


Έναρξη πρότασης



Την παρουσίαση θα την χωρίσουμε σε 4 σημαντικές ενότητες

1. Πρώτον έχουμε τη χωροθετική επιλογή του Άξονα Σταδίου, δηλαδή για ποιούς λόγους επιλέξαμε αυτόν τον άξονα και όχι κάποιον άλλο.
2. Δεύτερον θα παρουσιάσουμε τις βασικές Κυκλοφοριακές Ρυθμίσεις και κυρίως τι γίνεται με τη ροή της οδού Σταδίου που αναιρείται.
3. Τρίτον, θα εστιάσουμε στη Τοπική Κυκλοφορία και κυρίως στο πως συνδέεται η περιοχή του εμπορικού τριγώνου με τη Νεάπολη, τα Εξάρχεια κτλ.
4. Τέταρτον, θέλουμε να δούμε τις εναλλακτικές περιμετρικές διαδρομές, γιατί αναγνωρίζουμε ότι αν αφαιρεθεί η ροή της Σταδίου τότε αυτή θα επιβαρύνει, όπως θα δούμε στη συνέχεια, την Ακαδημίας. Αυτή την επιβάρυνση πρέπει να την αντιμετωπίσουμε.


1 . Χωροθετική Επιλογή του Άξονα Σταδίου


PLAN A (ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ)




Αφετηρία της ενστικτώδους μας επιλογής της οδού Σταδίου ήταν ένας πολύ βασικός προβληματισμός σε σχέση με την ανάπλαση της Πανεπιστημίου (του Plan A δηλαδή) και της χωροθέτησης της. Στο σχέδιο βλέπουμε την θέση των 3 βασικών αξόνων Ακαδημίας - Πανεπιστημίου - Σταδίου και τον βασικό “κορμό” του ελέυθερου δημόσιου χώρου της ανάπλασης της Πανεπιστημίου. Αυτό που παρατηρήσαμε είναι ότι αυτή η περιοχή θα υφίσταται έναν ασφυκτικό εναγκαλισμό από 2 υπερφορτωμένες κυκλοφοριακές αρτηρίες: Την Ακαδημίας και την Σταδίου. Μάλιστα, οι συνδέσεις ανάμεσα σε αυτούς του δύο άξονες, συνδέσεις κύριων κυκλοφοριακών αξόνων, τέμνουν την περιοχή επέμβασης.




Αν τώρα ορίσουμε ως “ζώνη άμεσης επιρροής” της επέμβασης, την περιοχή απρόσκοπτης κίνησης πεζών από και προς τον πεζοδρομημένο άξονα - χωρίς διασταυρώσεις με κάποια πρωτεύουσα κυκλοφοριακή αρτηρία - τότε παρατηρούμε ότι οι Ακαδημίας και Σταδίου λειτουργούν σαν φράγματα που απομονώνουν την ζώνη της Πανεπιστημίου από τον πολεοδομικό περίγυρο της.

PLAN B (ΣΤΑΔΙΟΥ)

Στην περίπτωση της Σταδίου (Plan B) τα πράγματα με μία ελαφρά μετατόπιση του κέντρου βάρους αλλάζουν σημαντικά. Πλέον ο δημόσιος χώρος της επέμβασης επικοινωνεί άμεσα και απρόσκοπτα με το Εμπορικό Τρίγωνο της Αθήνας, εξασφαλίζοντας τη διάδραση με τη δραστήρια αυτή περιοχή. 
Η τριγωνική περιπατική διαδρομή “Σταδίου - Ερμού - Αιόλου” είναι γεγονός, ενώ εκτός από τις πλατείες Συντάγματος και Ομονοίας ενσωματώνεται και η πλατεία Κλαυθμώνος.
Έτσι, οι βασικές κυκλοφοριακές διελέυσεις μένουν εκτός της περιοχής επέμβασης, δημιουργώντας μία τεράστια περιοχή “άμεσης επιρροής”, όπου με την πεζοδρόμηση και της Φιλελλήνων η περιοχή γειτνιάζει άμεσα με τη περιοχή της Πλάκας και από εκεί έμμεσα με την Ακρόπολη.
Τέλος, ο αριθμός των εγκάρσιων συνδέσεων της Πανεπιστημίου με την Ακαδημίας παραμένει ανέπαφος, διασφαλίζοντας μία πλήρως λειτουργική ζώνη κυκλοφορίας.



Αυτό που επιδιώκουμε είναι η αμοιβαία “μετάγγιση ενέργειας” στην περιοχή του κέντρου. Παρά τη διαχρονική σημασία της στη ζωή της πόλης, η οδός Σταδίου όπως είδαμε προηγουμένως περνάει σήμερα μία από τις πιο δύσκολες περιόδους της σύγχρονης ιστορίας της. Έτσι, ενώ το λανθάνον δυναμικό της είναι τεράστιο, θα χρειαστεί βοήθεια για να ορθοποδήσει και αυτή τη βοήθεια θα της την προσφέρει η εξαιρετικά ενεργή περιοχή του εμπορικού τριγώνου. 




ΕΝΟΠΟΙΗΣΗ ΕΡΜΟΥ ΚΑΙ ΣΥΝΤΑΓΜΑΤΟΣ

Σε αυτό το σημείο θα ήθελα να εστιάσουμε στην πλατεία Συντάγματος για να δούμε ένα από τα πιο ενδιαφέροντα σημεία της πρότασης.
Με την πεζοδρόμηση της Σταδίου, ίσως η πιο οδυνηρή διασταύρωση πεζών και οχημάτων στην αθήνα, αυτή της πλατείας συντάγματος με την ερμού, καταργείται!
Το «ποτάμι» των 7 κυκλοφοριακών λωρίδων που διαχωρίζει την πλατεία Συντάγματος με την Ερμού παύει να υφίσταται και η άμεση σύνδεση του Μετρό με το ιστορικό κέντρο της Αθήνας επιλύεται δια παντός. Το ίδιο συμβαίνει και με τον Σταθμό “Πανεπιστήμιο” χάρη στην ενοποίηση του πεζοδρόμου Κοραή με την πλατεία Κλαυθμώνος.

ΤΟ ΠΥΚΝΟΤΕΡΟ ΠΕΖΟΔΡΟΜΗΜΕΝΟ ΔΙΚΤΥΟ ΤΗΣ ΠΟΛΗΣ


Ας δούμε όμως και μακροσκοπικά τη περιοχή. Με τη πεζοδρόμηση της Σταδίου αναδικνύεται ένα συμπαγές και ξεκάθαρα προσδιορισμένο κέντρο, που συμπεριλαμβάνει πλήρως το πραγματικό ιστορικό τρίγωνο της Αθήνας. Οι διαμπερείς κυκλοφοριακές αρτηρίες, που συνδέουν μακρινές περιοχές της Αθήνας βρίσκονται στο όριο και έξω από αυτή τη περιοχή. 
Απαξ και περάσει ο πέζος αυτό το όρίο, τότε το πυκνότερο πεζοδρομημένο δίκτυο της πόλης τίθεται δίχως φραγμούς στη διάθεση του. 

ΠΛΑΤΟΣ ΣΤΑΔΙΟΥ ΚΑΙ ΤΡΑΜ

Ας επιστρέψουμε όμως στη Σταδίου. Ένα τελευταίο πλην σημαντικό ερώτημα που μας απασχόλησε για την επιλογή της Σταδίου είναι η κλίμακα της και αν στα περίπου 20μ του πλάτους της χωράει, εφόσον το επιθυμούμε, το ΤΡΑΜ. 
Από τη μία σύγχρονα παραδείγματα με Τραμ όπως η Bahnhofstrasse των 21μ στη Ζυρίχη ή η Bourke Street των 20μ στη Μελβούρνη και από την άλλη το ίδιο το παρελθόν της όπως είδαμε προηγούμενως στη φωτογραφία της Σταδίου από τις αρχές του 20ου αιώνα μας διέλυσαν τις όποιες αμφιβολίες μας. 

Η Σταδίου είναι κατάλληλη και να πεζοδρομηθεί και να υποδεχτεί το ΤΡΑΜ.


2. Βασικές Κυκλοφοριακές Ρυθμίσεις

Τίποτα όμως από ότι είπαμε δεν σημαίνει κάτι αν δεν ελεγχθούν οι επιδράσεις της στον κυκλοφοριακό ιστό. Για να μπορέσουμε να περιγράψουμε τις προτεινόμενες παρεμβάσεις θα πρέπει να ξεκινήσουμε φυσικά από την υφιστάμενη κατάσταση. 

ΥΦΙΣΤΑΜΕΝΕΣ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΚΕΣ ΡΟΕΣ



Ξεκινάμε με τους υπάρχοντες δημόσιους χώρους της περιοχής της Σταδίου. Ομόνοια, Σύνταγμα, Κλαυθμώνος, Κοραή, Βουκουρεστίου κτλ. Αυτό που παρατηρούμε είναι ότι αυτή τη στιγμή ο δημόσιος χώρος είναι κατακερματισμένος σε μεγάλο βαθμό. Αιτία αυτού του κατακερματισμού είναι η ροή των Ι.Χ και των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς που ανεβαίνουν τη Σταδίου. Ξεκινάνε από Πειραιώς και Πατησίων ανεβαίνουν την Σταδίου, περνάνε από Σύνταγμα, Φιλελλήνων απ’ όπου και διοχετεύονται στην Αμαλίας. 
Το αντίθετο ρεύμα της οδού Αμαλίας μαζί με τη κάθοδο της Β.Σοφίας σχηματίζουν τη ροή της Πανεπιστημίου η οποία μπαίνοντας στην Ομόνοια, είτε στρίβει στη Γ’ Σεπτεμβρίου, είτε συνεχίζει ευθεία για να βρει την Αγ. Κωνσταντίνου. Η ροή της Ακαδημίας, που είναι ο συνδυασμός των Χαλκοκονδύλη και Πατησίων, είναι επίσης άνοδος όπου φτάνοντας στη Β.Σοφίας στρίβει είτε αριστερά είτε δεξιά. Επιπλέον το ρεύμα της Πατησίων προς τα δυτικά έχει στην αρχή του την contraflow ροή των ΜΜΜ, ενώ τα Ι.Χ επιτρέπονται από το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο και ύστερα. Τέλος έχουμε το Τραμ με τερματική στάση αμέσως πριν την Όθωνος.

ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΚΕΣ ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ ΤΗΣ ΠΡΟΤΑΣΗΣ


Στην κυκλοφορία της πρότασης συμβαίνουν τα εξής:
Κατ’αρχάς, με τη πρόταση μας ο κατακερματισμένος δημόσιος χώρος ενοποιείται. Πεζοδρομείται η Σταδίου από την Ομόνοια μέχρι και το Σύνταγμα, το τμήμα ανάμεσα στο Σύνταγμα και την Ερμού όπως και η Φιλελλήνων από το Σύνταγμα μέχρι την λεωφόρο Αμαλίας. Επίσης πεζοδρομείται και η Αιόλου στο ύψος των Χαυτείων, ανάμεσα από Πανεπιστημίου και Σταδίου.
Το τραμ πλέον στρίβει στη συμβολή Φιλελλήνων - Β.Αμαλίας, περνώντας διαδοχικά από Σύνταγμα - Κλαυθμώνος - Χαυτεία και καταλήγωντας στο Αρχαιολογικό Μουσείο. 
Η κυκλοφορία της Σταδίου από Πειραιώς - 2 λωρίδες - διοχετεύται μέσω της αντιδρομημένης Σωκράτους (μοναδική αντιδρόμηση) και της Χαλκοκονδύλη στην Ακαδημίας, αφού συνδυαστεί με τη ροή της Πατησίων. Στη συνέχεια η ροή της Ακαδημίας καταλήγει στη Β. Σοφίας, όπου και στρίβουμε δεξιά για να βγούμε στη Β. Αμαλίας, αξιοποιώντας το τμήμα του Τραμ που θα έχει αφαιρεθεί λόγω στροφής στη Φιλελλήνων.
Οι διαδρομές των μέσων μαζικής μεταφοράς που διατρέχουν σήμερα την Σταδίου και την Ακαδημίας θα μεταφερθούν όλες στην Πανεπιστημίου σε ενιαία λεωφορειολωρίδα Contra - flow (από την Ομόνοια μέχρι την Β. Αμαλίας)
Σημαντικό στοιχείο της πρότασης είναι ότι η ροή της Πανεπιστημίου παραμένει αμετάβλητη εξυπηρετώντας όπως και σήμερα την κάθοδο προς την Ομόνοια.

ΚΟΜΒΙΚΑ ΣΗΜΕΙΑ ΤΗΣ ΠΡΟΤΑΣΗΣ
Θα θέλαμε να εστιάσουμε σε δύο πολύ σημαντικά σημεία της πρότασης: στο Σύνταγμα και στην Ομόνοια.


Ξεκινώντας από το Σύνταγμα αυτό που παρατηρούμε είναι η θεαματική ενοποίηση της κάτω πλατείας του Συντάγματος με την Ερμού. Οι κυκλοφοριακές ροές ταχείας κυκλοφορίας μένουν έξω από αυτή τη περιοχή ενώ όποιος θα θέλει να περάσει αυτό το όριο με το Ι.Χ θα μπαίνει σε μία σαφώς προσδιορισμένη ζώνη ήπιας κυκλοφορίας. Επιπλέον η υψηλότερη θέση της ζώνης ταχείας κυκλοφορίας συνεπάγεται λιγότερη όχληση για τον πεζό της κάτω πλατείας.

Από την άλλη, στην πλατεία Ομονοίας, αυτό που παρατηρούμε είναι η άμεση οπτική επαφή της πλατείας με τη περιοχή επέμβασης της Σταδίου. Η κυκλοφορία των Ι.Χ. βρίσκεται στη πλάτη της Πλατείας ενώ η ροή της Πειραιώς έχει εκτραπεί πριν φτάσει στην πλατεία στην οδό Σωκράτους. Τα ΜΜΜ που έρχονται από τη Πειραιώς διασχίζουν την Πλατεία.

ΣΥΝΟΨΗ ΤΩΝ ΡΥΘΜΙΣΕΩΝ ΤΗΣ ΠΡΟΤΑΣΗΣ

• Πεζοδρόμηση του Άξονα Σταδίου - Φιλελλήνων και της Αιόλου στο ύψος των χαυτείων

• Η Πανεπιστημίου παραμένει κάθοδος και η Ακαδημίας άνοδος

• Εκτροπή του Τραμ από την Αμαλίας στην Φιλελλήνων

• Η ροή των Ι.Χ. της Φιλελλήνων μεταφέρεται στην Β.Αμαλίας

• Τα ΜΜΜ της Σταδίου και της Ακαδημίας μεταφέρονται σε λωρίδα contra-flow στη Πανεπιστημίου

• Αντιδρόμηση της Σωκράτους

3. Τοπική κυκλοφορία



Ένα κρίσιμο ερώτημα με την πεζοδρόμηση της Σταδίου είναι το πως θα κινούνται τα οχήματα από και προς το εμπορικό τρίγωνο και πιο συγκεκριμένα από και προς την Νεάπολη, τα Εξάρχεια και το Κολωνάκι. Ας εξετάσουμε την υφιστάμενη κατάσταση σήμερα:





ΕΓΚΑΡΣΙΕΣ ΣΥΝΔΕΣΕΙΣ ΥΦΙΣΤΑΜΕΝΗΣ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗΣ

Κάντε ΚΛΙΚ για μεγένθυση



Κατ’αρχάς έχουμε τις ανόδους της Ακαδημίας και της Σταδίου και την κάθοδο της Πανεπιστημίου. Οι εγκάρσιες ροές εισόδου και εξόδου με Ι.Χ. του Εμπορικού Τριγώνου, είναι δύο και δύο.
Η πρώτη είσοδος ακολουθεί τη διαδρομή Ιπποκράτους - Πεσμαζόγλου - Σοφοκλέους ενώ η δεύτερη τη διαδρομή Β.Σοφίας - Β. Γεωργίου - Καραγιώργη Σερβίας απ’όπου και βγαίνει στην Αθηνάς. 
Στην αντίθετη κατεύθυνση η μία έξοδος ακολουθεί τον γνωστό Άξονα Κολοκοτρώνη - Αμερικής - Λυκαβηττού, ενώ η άλλη τη διαδρομή Ευρυπίδου - Σταδίου - Σίνα - Ασκληπιού.

ΕΚΓΑΡΣΙΕΣ ΣΥΝΔΕΣΕΙΣ ΠΡΟΤΑΣΗΣ



Περνώντας στη πρόταση, το πρόβλημα εντοπίζεται στην άνοδο της Ευρυπίδου που μπαίνει στο ρεύμα της Σταδίου. Καθώς δεν θέλουμε να έχουμε οχήματα επί του πεζοδρομούμενου άξονα, προτείνουμε την εκτροπή της διαδρομής μέσω της Π. Πατρών Γερμανού και της Χρήστου Λάδα έτσι ώστε να διασχίζει κάθετα τη Σταδίου. Μάλιστα, για να αποφευχθεί η παραμονή οχημάτων επί της Σταδίου, είναι εφικτό να διατηρηθεί ο αυξημένος αριθμός λωρίδων επί της Σίνα και Αμερικής.
Επίσης είναι σημαντικό να αναφερθεί ότι λόγω αυτής της εκτροπής επιτυγχάνεται η μεγέθυνση της Πλατείας Κλαυθμώνος μέσω της ενσωμάτωσης των πλαινών οδοστρωμάτων που δεν χρησιμοποιούνται πλέον.


4. Εναλλακτικές περιμετρικές διαδρομές.

Το πρόβλημα που πρέπει να αντιμετωπιστεί σε αυτή την ενότητα είναι η σύνδεση των δυτικών προαστίων με τα ανατολικά. Η αντίστροφη πορεία δεν μας απασχολεί καθώς όπως είδαμε προηγουμένως η ροή καθόδου της Πανεπιστημίου δεν αλλάζει, το οποίο σημαίνει ότι η διαμπερής κίνηση από τα ανατολικά προς τα δυτικά μπορεί να θεωρηθεί ότι παραμένει ανεπηρέαστη. Αυτό που αλλάζει λόγω της πεζοδρόμησης της Σταδίου, είναι η συμφόρηση που μπορεί να προκαλέσει η εκτροπή της ροής της στην Ακαδημίας.
Για να κατανοήσουμε καλύτερα τη διαχείρηση του προβλήματος θα πρέπει να καταλάβουμε τη γενικότερη γεωγραφία της περιοχής και ειδικότερα την θέση των δύο λόφων Φιλοπάππου και Λυκαβηττού. Όπως φαίνεται στο σχέδιο, για να πας από τα δυτικά στα ανατολικά προάστια, ή θα περάσεις ανάμεσα από τους δύο λόφους (δηλαδή από την Ακαδημίας) ή γύρω από αυτούς.
Βασικές αρτηρίες που διοχετεύουν οχήματα από τα δυτικά είναι κυρίως οι Λιοσίων, Δηληγιάννη, Λένορμαν Αχιλλέως, Πειραιώς, Πατησίων, Αχαρνών. Για να ακολουθήσουν την πιο σύντομη διαδρομή, αυτή που περνάει ανάμεσα από τους λόφους, αυτές οι ροές συγκλίνουν στην Ακαδημίας από όπου και διοχετεύονται ύστερα αριστερά ή δεξιά της Βασ. Σοφίας για να φτάσουν στα ανατολικά προάστια.

Για να αποτρέψουμε κατά το δυνατόν την υπερβολική διοχέτευση τροχοφόρων προς την Ακαδημίας προτείνουμε τις εξής δύο εναλλακτικές διαδρομές:
Α. Την εναλλακτική της Αλεξάνδρας - Μιχαλακοπούλου που πηγαίνει γύρω από τον Λυκαβηττό
Β. Την εναλλακτική της Πειραιώς - Χαμοστέρνας - Καλλιρόης γύρω από το Φιλοπάππου.

Τέλος με στόχο την αποτελεσματικότερη λειτουργία των εναλλακτικών διαδρομών, προτείνουμε την τοποθέτηση ηλεκτρονικών πληροφοριακών επιγραφών σε κατάλληλα σημεία που θα ενημερώνουν για τον βαθμό συμφόρησης της οδού Ακαδημίας. Έτσι εφόσον κυριαρχεί συμφόρηση στο κέντρο, ο οδηγός θα το γνωρίζει έγκαιρα και θα επιλέγει τις ενδεχομένως ευνοϊκότερες περιμετρικές διαδρομές.

ΤΕΛΟΣ 4 ΕΝΟΤΗΤΩΝ


Με την ολοκλήρωση και της 4η ενότητας έχουμε φτάσει σε ένα κομβικό σημείο. Οι επιδράσεις της πρότασης στο κυκλοφοριακό ιστό της περιοχής είναι πραγματικά ελάχιστες. Αυτό το συμπέρασμα μας ώθησε στο να θέσουμε το εξής ερώτημα

Αφού το υφιστάμενο δίκτυο δεν αλλάζει γιατί να μην δοκιμάσουμε την πρόταση μας; Γιατί δηλαδή να μην θέσουμε σε έναν έλεγχο ότι αυτό που λέμε ισχύει και ότι μπορεί να υπάρξει όντως;

Έτσι προκύπτει και ένα πέμπτο κεφάλαιο που δεν είναι άλλο από τη δυνατότητα δοκιμαστικών πεζοδρομήσεων της Σταδίου.


5. Δοκιμαστικές Πεζοδρομήσεις

Πιστεύουμε ότι η δυνατότητα για δοκιμαστικές πεζοδρομήσεις είναι ένα πολύ ενδιαφέρον εργαλείο που μπορεί να συμβάλλει καθοριστικά στον μακροπρόθεσμο στόχο της οριστικής πεζοδρόμησης της Σταδίου.

Αυτό θα συμβεί με το να παρέχουμε ουσιαστικές κυκλοφοριακές προσομοιώσεις στους συγκοινωνιολόγους για την κυκλοφοριακή συμπεριφορά των πολιτών σε περίπτωση που κλείσουμε τη Σταδίου. Εκτός από προβλέψεις για το τι πρόκειται να συμβεί, πλέον οι συγκοινωνιολόγοι θα έχουν και τη δυνατότητα παρατήρησης και ανάλυσης πραγματικών δεδομένων, πολύ πριν ξεκινήσουν οι διαδικασίες για την οριστική υλοποίηση της πεζοδρόμησης.

Επίσης, στην περίπτωση της Σταδίου είναι άξιο αναφοράς πως σχεδόν όλοι μας έχουμε υπάρξει μάρτυρες των προτεινόμενων δοκιμαστικών πεζοδρομήσεων, με τα σχεδόν καθημερινά κλεισίματα της οδού Σταδίου λόγω διαδηλώσεων.


Βασικές κυκλοφοριακές ρυθμίσεις των δοκιμαστικών πεζοδρομήσεων





• Περιοδική, επαναλαμβανόμενη πεζοδρόμηση της Οδού Σταδίου από Αιόλου μέχρι και Καραγιώργη Σερβίας
• Η κυκλοφορία των Ι.Χ. εκτρέπεται στην Ακαδημίας
• Τα ΜΜΜ παραμένουν ως έχουν και λειτουργούν επί της Σταδίου

Στόχος της φάσης 
• Άμεση τόνωση της οδού Σταδίου με μηδενικό προϋπολογισμό
• Δυνατότητα πειραματικού ελέγχου
• Διάδραση με τους πολίτες, δηλαδή δίνουμε τη δυνατότητα στους πολίτες να αντιδράσουν, να πουν τη γνώμη τους πριν γίνει κάτι οριστικό. 
• Εξασφάλιση της αναστρεψιμότητας της επέμβασης

Εδώ αναρωτιώμαστε ξανά: Αφού είναι τόσο εύκολο να γίνει η δοκιμαστική πεζοδρόμηση της Σταδίου γιατί δεν την κάνουμε ούτως ή άλλως;

Σε αυτό το σημείο θα ήθελα να κάλεσω τον Δημήτρη Κονταργύρη για να μας περιγράψει την αυτοτελή, ανεξάρτητη από την εξέλιξη της Πανεπιστημίου, πρόταση που ονομάζουμε:
“Πεζόδρομος Σταδίου - Κάθε Σάββατο”






Με την απάντηση που θα δώσουμε στο εύλογο ερώτημα που διατυπώθηκε προηγουμένως θα κλείσουμε την σημερινή παρουσίαση. Και η απάντηση αυτή δεν είναι άλλη από την : ΔΥΝΑΤΟΤΗΤΑ ΑΜΕΣΗΣ ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ ΕΝΟΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ ΠΕΡΙΟΔΙΚΩΝ ΕΠΑΝΑΛΑΜΒΑΝΟΜΕΝΩΝ ΠΕΖΟΔΡΟΜΗΣΕΩΝ ΤΗΣ ΣΤΑΔΙΟΥ.


Η εφαρμογή αυτού του προγράμματος προέκυψε από την επεξεργασία της συνολικής πρότασης πεζοδρόμησης της Σταδίου, πλην όμως αποτελεί μιαν αυτοτελή παρέμβαση, μιαν αυτόνομη δράση, η υλοποίηση της οποίας είναι τελείως ανεξάρτητη από την προώθηση ή μη της γενικής πρότασης που παρουσιάστηκε προηγουμένως.

Μόνη προϋπόθεση για την εφαρμογή των πεζοδρομήσεων αυτών είναι η εκτροπή – μέσα στα αυστηρά πλαίσια των υφιστάμενων κυκλοφοριακών ρυθμίσεων της κυκλοφοριακής ροής της Σταδίου στην οδό Ακαδημίας (όπως ακριβώς συμβαίνει και στην δοκιμαστική πεζοδρόμηση). Οι διαδρομές των ΜΜΜ παραμένουν αναλλοίωτες.

Η εκτροπή αυτή θα αυξήσει τον κυκλοφοριακό φόρτο της οδού Ακαδημίας με κίνδυνο να προκληθούν συχνές και παρατεταμένες συμφορήσεις στον σημαντικό αυτόν δρόμο.

Ο κίνδυνος αυτός θα ελαχιστοποιηθεί αν οι προτεινόμενες πεζοδρομήσεις γίνουν το Σάββατο, δεδομένου ότι το Σάββατο έχουμε τον χαμηλότερο κυκλοφοριακό φόρτο στο Κέντρο, σε σύγκριση με όλες τις άλλες μέρες της εβδομάδας. (πλην Κυριακής, που δεν μας απασχολεί γιατί είναι εμπορικά νεκρή). 

Προτείνουμε λοιπόν συγκεκριμένα : Πεζοδρομείστε την Σταδίου κάθε Σάββατο από τις 10 το πρωί μέχρι τις 3 το απόγευμα, τις ώρες δηλαδή που οι Αθηναίοι κατεβαίνουν στο κέντρο για να κάνουν τα ψώνια τους και τις βόλτες τους.

Αυτές οι Σαββατιάτικες πεζοδρομήσεις (που μπορεί να συνοδεύονται ενδεχομένως από εκδηλώσεις αναψυχής και πολιτισμού πάνω στον πεζοδρομούμενο άξονα) μπορούν να επαναλαμβάνονται μέχρι την στιγμή που οι υφιστάμενες κυκλοφοριακές ρυθμίσεις του κέντρου θα ανατραπούν από τις διαδικασίες προώθησης του έργου της ανάπλασης της οδού Πανεπιστημίου. Ας πούμε – μέσες, άκρες – μέχρι τον Οκτώβριο του 2014.

Μέσα λοιπόν σ’ αυτό το πεπερασμένο χρονικό διάστημα - θα υπάρξει η δυνατότητα να προγραμματισθεί ικανός αριθμός Σαββατιάτικων πεζοδρομήσεων (π.χ. 20-25-30 πεζοδρομήσεις) οι οποίες – ενεργοποιώντας, πέραν των άλλων, την λειτουργία του πολύ σημαντικού τριγωνικού περιπάτου : Σταδίου – Αιόλου – Ερμού θα συμβάλουν άμεσα και δυναμικά στην ενίσχυση της εμπορικής και περιπατητικής δραστηριότητας στο κέντρο της πόλης, προσφέροντας – κάθε Σάββατο – στους Αθηναίους μιαν αισιόδοξη, γιορτινή εικόνα, όχι μόνον της Σταδίου αλλά και της ευρύτερης περιοχής του Εμπορικού Τριγώνου. Ας εκμεταλλευθούμε λοιπόν από σήμερα, όλον τον διαθέσιμο χρόνο για να μην αφήσουμε να πάει χαμένη αυτή η σημαντική ευκαιρία ανάκαμψης του κέντρου κι ας ξεκινήσουμε την πρώτη Σαββατιάτικη πεζοδρόμηση της Σταδίου, από το επόμενο κιόλας Σάββατο. Είναι εφικτό, απολύτως εφικτό.


Ας το τολμήσουμε!



1 comment :

  1. ΕΙΜΑΙ ΚΑΘΕΤΑ ΑΝΤΙΘΕΤΗ ΣΤΗΝ ΕΠΕΚΤΑΣΗ ΤΟΥ ΤΡΑΜ ΣΤΟΝ ΠΕΖΟΔΡΟΜΟ ΤΗΣ ΣΤΑΔΙΟΥ. ΤΟ ΜΕΤΡΟ ΚΑΛΥΠΤΕΙ ΤΗΝ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑ ΜΕ ΑΡΙΣΤΟ ΤΡΟΠΟ.
    ΤΟ ΤΡΑΜ ΘΑ ΠΡΟΚΑΛΕΣΕΙ ΑΤΥΧΗΜΑΤΑ ΚΑΙ ΘΑ ΠΡΟΣΘΕΣΕΙ ΣΤΟ ΑΓΧΟΣ ΤΩΝ ΠΕΖΩΝ ΑΦΟΥ ΘΑ ΕΙΝΑΙ ΑΝΑΓΚΑΣΜΕΝΟΙ ΝΑ ΠΡΟΣΕΧΟΥΝ ΜΗΠΩΣ ΤΟΥΣ ΠΑΤΗΣΕΙ.
    ΟΠΟΤΕ ΑΠΟΡΡΙΨΤΕ ΤΗΝ ΕΠΕΚΤΑΣΗ ΤΟΥ.

    ReplyDelete