πρωτοφανείς εκπτώσεις στις αμοιβές των αρχιτεκτόνων που αγγίζουν το ιλιγγιώδες ποσοστό του
Οι συζητήσεις για την πληρότητα, την επάρκεια και την ωρίμανση της τελικής μελέτης εφαρμογής για την «Ανασυγκρότηση του Κέντρου της Αθήνας με άξονα την οδό Πανεπιστημίου», στο πλαίσιο του Re-think Athens, και παραδόθηκε στην πολιτεία για δημοπράτηση από το "ΚΟΙΝΩΦΕΛΕΣ Ι∆ΡΥΜΑ ΑΛΕΞΑΝ∆ΡΟΣ Σ. ΩΝΑΣΗΣ", ξεκίνησαν αμέσως μετά την παρουσίασή της στην Στοά Αρσακείου, την Τρίτη 18 Φεβρουαρίου και διευρύνονται διαρκώς. Επισημαίνεται επίμονα για το πως είναι δυνατόν οι OKRA που κέρδισαν το πρώτο βραβείο στον αρχιτεκτονικό διαγωνισμό, ένα τέτοιο σοβαρό Αρχιτεκτονικό γραφείο, με τεράστια εμπειρία σε ανάλογα έργα, να παραδίδει την τελική του μελέτη εφαρμογής ανεπαρκή, σε ένα επίπεδο που κινείται μεταξύ προμελέτης και οριστικής και με επιλογές μάλιστα υλικών και προτεινόμενων κατασκευαστικών επιλογών που προκαλούν ανησυχίες. Ήδη από τις 20 Φεβρουαρίου, έχω αναφερθεί πιο αναλυτικά σε σχετικό κείμενό μου με τίτλο «εντυπωσιακή προβολή, μετέωρα ερωτήματα» και μέχρι σήμερα δεν έχω πάρει καμία τεκμηριωμένη απάντηση σχετικά με τις διαπιστώσεις μου.
Παράλληλα και ο αρχιτέκτων Δημήτρης Διαμαντόπουλους μέλος του Κεντρικού Συμβουλίου Αρχιτεκτονικής του ΥΠΕΚΑ και με τεράστια εμπειρία σε ανάλογες μελέτες (πεζοδρόμηση Διονυσίου Αεροπαγίτου κλπ) σε επιστολή του αναφέρει:
«σε ότι αφορά τουλάχιστον στα αρχιτεκτονικά σχέδια και ιδίως σε αυτά των κατασκευαστικών σχεδίων και λεπτομερειών που νόμιζα ότι θα είναι πια τα τελικά, δεν βρήκα την αναμενόμενη και απαιτούμενη για την δημοπράτηση του έργου ωρίμανση για θέματα που για τους δημόσιους χώρους και ειδικά αυτούς τους συγκεκριμένους θεωρώ πολύ ουσιαστικά »
Με τα δεδομένα αυτά και προσπαθώντας να ερμηνεύσω τα αίτια αυτής της διαπιστωμένης πρωτοφανούς ανεπαρκούς εικόνας, ανέτρεξα και πάλι στην προκήρυξη του αρχιτεκτονικού διαγωνισμού και βρήκα το σχετικό με τις αμοιβές εδάφιο-πίνακα στην σελίδα 13. Θυμόμουν ότι οι αμοιβές γενικώς και τα βραβεία ήταν θεαματικά χαμηλά, αλλά αυτό που διαπίστωσα με αναστάτωσε.
Βάσει του πίνακα της Προκήρυξης η συνολική αμοιβή της αρχιτεκτονικής μελέτης (Προμελέτη, Οριστική μελέτη και Μελέτη Εφαρμογής) είναι:
195 000+320 000+384 000=899 000€
και αφαιρουμένου του ΦΠΑ
Έχει όμως ενδιαφέρον να συσχετιστεί το ποσό αυτό με τις «νόμιμες αμοιβές» που ισχύουν για την Ελλάδα βάσει του Ν. 696 και του ΤΕΕ και βάσει των οποίων επί τόσα χρόνια υπολογίζονται οι αμοιβές για τα δημόσια έργα και κυρίως για τους αρχιτεκτονικούς Διαγωνισμούς. Ο προϋπολογισμός του έργου σε κάθε περίπτωση είναι είναι της τάξεως των 100 000 000 € και το έργο είναι 5ης κατηγορίας οπότε για την πλήρη αρχιτεκτονική μελέτη
Κατά συνέπεια το ποσό των 731 000€ αποτελεί το 19,5% της νόμιμης αμοιβής, δηλαδή το Ίδρυμα φαίνεται ότι πραγματοποίησε αυθαίρετα έκπτωση 80,5%
Και αν θέλετε να μιλήσουμε υποθετικά και για μικρότερο προϋπολογισμό 80 000 000 € η αντίστοιχη αμοιβή είναι 3 040 000 €
οπότε η έκπτωση είναι πρωτοφανής της τάξεως του
Φαίνεται λοιπόν ότι πολλά εξηγούνται αν ισχύουν πραγματικά αυτές οι διαπιστώσεις και οι συσχετισμοί και αναρωτιέμαι και εγώ μαζί με τον Δημήτρη Διαμαντόπουλο «αν αυτή η αρχιτεκτονική μελέτη που εκτίθεται θεωρείται ότι έχει ολοκληρωθεί;;;; και αν ναι ποιος είναι ο αρμόδιος φορέας για τον τελικό έλεγχο και την παραλαβή της»
Ο φορέας αυτός (πρόκειται για το Αττικό μετρό?) θα πρέπει να τηρήσει τα δέοντα και να μας διαβεβαιώσει ότι πράγματι παρά τις ελάχιστες-απαράδεκτες αμοιβές που έχουν προδιαγραφεί, οι μελετητές έχουν «ηρωικά» παραδώσει πραγματικά άρτιες μελέτες, σύμφωνα με τις κατά τον νόμο προδιαγραφές για τα δημόσια έργα και βάσει αυτών δημοπρατείται το έργο αυτόν τον μήνα του Απρίλη. Εκτός εάν οι τελικές μελέτες εφαρμογής για την κατασκευή θα πραγματοποιηθούν μετά τα τεύχη δημοπράτησης (!) και μετά την δημοπράτηση, οπότε εδώ εγείρονται πραγματικά πολλά ουσιαστικά ερωτηματικά…
Ελπίζω να διαψευσθώ.
Σε κάθε περίπτωση ευχαρίστως θα δημοσίευα τις όποιες διευκρινίσεις.
Το σχετικό κείμενό μου θα το βρείτε εδώ,
και για την επιστολή του Δημήτρη Διαμαντόπουλου κάντε ΚΛΙΚ εδώ
Υ.Γ. διαβάστε στις ΑΠΟΨΕΙΣ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΗΜΕΡΙΔΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΟΔΟ ΣΤΑΔΙΟΥ νεώτερα κείμενα του Νίκου Μιχαλόπουλου και του Νίκου Ταμιωλάκη, σχετικά με τις τοποθετήσεις του Θάνου Βλαστού. Κάντε ΚΛΙΚ εδώ
Υ.Γ. διαβάστε στις ΑΠΟΨΕΙΣ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΗΜΕΡΙΔΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΟΔΟ ΣΤΑΔΙΟΥ νεώτερα κείμενα του Νίκου Μιχαλόπουλου και του Νίκου Ταμιωλάκη, σχετικά με τις τοποθετήσεις του Θάνου Βλαστού. Κάντε ΚΛΙΚ εδώ
No comments :
Post a Comment