Tuesday, January 26, 2016



ΕΚΠΛΗΞΗ ΑΠΟ ΤΟ ΤΑΜΕΙΟ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΩΝ ΠΟΡΩΝ


Ασπασία Λούβη


η Ασπασία Λούβη απογειώνει τα πωλητήρια των Μουσείων και των αρχαιολογικών χώρων. 



Μητρούσης Δημήτριος (Επιλαχών)

Και ποιός δεν θα ήθελε να αποκτήσει ή να δωρίσει αυτά τα υπέροχα αντικείμενα που σύντομα θα βρίσκουμε στα πωλητήρια των Μουσείων και των αρχαιολογικών χώρων. 



Σπαγαδώρου Ζαφειρία (Επιλαχούσα)





Μαρινόγλου Γεώργιος

Η Ασπασία Λούβη, επί μια δεκαετία τουλάχιστον είχε την απόλυτη ευθύνη και οργάνωσε υποδειγματικά και με τον καλύτερο τρόπο, μέχρι την τελευταία λεπτομέρεια, το Πολιτιστικό Ίδρυμα Τραπέζης Πειραιώς και όλα τα Θεματικά Μουσεία του Ιδρύματος. Μετά την αιφνίδια, άστοχη και "εν αδίκω" απομακρυνσή της, που συζητήθηκε ευρέως, βρέθηκε στο τιμόνι του Ταμείου Αρχαιολογικών Πόρων. 



Τζαβάρας Δημήτρης





Βασίλης Μπενέτος, Κατερίνα Τσακμάκη, Βαγγέλης Παπανδρέου

Ίσως ήταν μια από τις πιο εύστοχες επιλογές του τότε Υπουργού Πολιτισμού Νίκου Ξυδάκη. Η Ασπασία Λούβη μέσα σε ελάχιστο χρόνο, σε ένα χώρο που ήταν γνωστός για την αδράνειά του, άνοιξε νέους δρόμους και μας αιφνιδίασε με την επιλογή της να οργανώσει για πρώτη φορά στην Ελλάδα καλλιτεχνικό διαγωνισμό, με σκοπό να αναδειχθούν designers, αρχιτέκτονες, δημιουργοί, καλλιτέχνες εφηρμοσμένων τεχνών και δημιουργικά γραφεία, επαγγελματίες και φοιτητές που θα σχεδιάσουν το δημιουργικό για την μαζική παραγωγή πολιτιστικών προϊόντων εμπνευσμένων από θεματικές ενότητες εκθεμάτων των Μουσείων ή των ίδιων των Αρχαιολογικών Χώρων και Μνημείων της Ελλάδος.




 «Τα χρυσό πιπι» Κατερίνα Πέτσιου

Στον διαγωνισμό κατατέθηκαν 200 προτάσεις από τις οποίες 31 αφορούσαν αιτήσεις φοιτητών. Η κριτική επιτροπή (Στέλιο Γαβαλάς (Πρόεδρος,γλύπτης υπάλληλος ΤΑΠ), Τζανέτος Πετροπουλέας (πρόεδρος Ενωσης Γραφιστών Ελλάδας), Βασίλης Χαραλαμπίδης (Bios/Ρομάντσο), Παναγιώτης Χαρατζόπουλος (fonts.gr) , Κλημεντίνη Βουνελάκη (εκδοτικό Φεστιβάλ ΑΘηνών), Δημήτρης Φακίνος (διοργανωτής ΕΒΓΕ, European Awards και Iva Babaja (International Council of Design)), μετά την αξιολόγηση επέλεξε 10 προτάσεις, 5 επιλαχόντες και 3 φοιτητές που παρουσιάστηκαν την Κυριακή 17 Ιανουαρίου, στον Ισόγειο χώρο του Ρομάντζου.







Το Ταμείο Αρχαιολογικών Πόρων εκτιμά ότι οι πρώτες παραγωγές με τα σχέδια των ντιζάινερ που διακρίθηκαν σε πρόσφατο διαγωνισμό θα είναι διαθέσιμα στα πωλητήρια που διαχειρίζεται, από τον ερχόμενο Μάιο.



Πάρις Ξυνταριανός Τσιροπινάς (Φοιτητής)




Γεωργίου Βασίλης



Κουρκούτης Δημήτριος




Άγγελος Ευθύμιος Χατζατόγλου (Φοιτητής)

Οι διαγωνιζόμενοι διατύπωσαν τρείς γραφιστικές προτάσεις, εμπνευσμένες από διαφορες ιστορικές περιόδους και απέδωσαν με ευαισθησία και μια αφαιρετική προσέγγιση, εικόνες πάνω σε επιλεγμένα χρηστικά αντικείμενα. Το πρωτοφανές αυτό αποτέλεσμα δείχνει εντυπωσιακό για τα δεδομένα των πωλητηρίων στα ελληνικά δημόσια μουσεία και τους αρχαιολογικούς χώρους και εκτιμώ ότι θα ικανοποιήσουν τους ξένους επισκέπτες που αναζητούν να αγοράσουν προσιτά αντικείμενα και όχι τα τσολιαδάκια και τους πλαστικούς παρθενώνες.




Είναι όμως η αρχή. Και είναι πολύ αισιόδοξη, αλλά δεν είναι όμως επαρκής. Χρειάζεται ο διαγωνισμός αυτός να επαναληφθεί και να ξαναδώσει νέες προτάσεις και από περισσότερους δημιουργούς που τώρα ίσως δεν πρόλαβαν να συμμετάσχουν. Υπάρχει πολύ ικανό ανθρώπινο δυναμικό σε αυτή την κατεύθυνση.




Σουραπάς και ΣΙΑ ΟΕ



Νέαρχος Ντάσκας




Βασιλική Χριστίνα Ασφή

Σύμφωνα με τον σχεδιασμό του ταμείου, τα νέα προϊόντα θα διατίθενται πρώτα στον αρχαιολογικό χώρο της Ακρόπολης, στο Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο, στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο, στο Αρχαιολογικό και το Βυζαντινό Μουσείο της Θεσσαλονίκης, στο Μουσείο Ηρακλείου και στα πωλητήρια των αρχαιολογικών χώρων της Βεργίνας, των Δελφών, της Αρχαίας Ολυμπίας και της Κνωσού.


Παραθέτω στην συνέχεια επιλεγμένες προτάσεις από όλες τις συμμετοχές που διακρίθηκαν χωρίς αξιολογική σειρά:




Γεωργίου Βασίλης

Γ. Μινωϊκές οικίες, Αρχαιολογικό Μουσείο Ηρακλείου



Τζαβάρας Δημήτρης

Β. Πτηνό που ραμφίζει φυτό, Μουσείο Βυζαντινού πολιτισμού Θεσσαλονίκης







Γ. Γραφικά μοτίβα, αρχιτεκτονικές λεπτομέρειες, δάπεδα








 Νέαρχος Ντάσκας

Γ. Γραφικά μοτίβα, αρχιτεκτονικές λεπτομέρειες, δάπεδα











Μαρινόγλου Γεώργιος

Β. Χρυσή λάρνακα Φιλίππου Β', Αρχαιολογικό μουσείο Βεργίνας






Γ. Γραφικά μοτίβα, αρχιτεκτονικές λεπτομέρειες, δάπεδα



 Κουρκούτης Δημήτριος

Α. Ροτόντα, Θεσσαλονίκη




Σουραπάς και ΣΙΑ ΟΕ

Β. Πτηνό που ραμφίζει φυτό, Μουσείο Βυζαντινού πολιτισμού Θεσσαλονίκης



Βασίλης Μπενέτος, Κατερίνα Τσακμάκη, Βαγγέλης Παπανδρέου

Β. Πτηνό που ραμφίζει φυτό, Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού Θεσσαλονίκης


Γ. Γραφικά μοτίβα, αρχιτεκτονικές λεπτομέρειες, κιονόκρανα



«Τα χρυσό πιπι» Κατερίνα Πέτσιου

Α. Καστροπολιτεία Μυστρά




Κολιαδήμας Δημήτριος ΙΚΕ

Α. Θεά των Όφεων, Αρχαιολογικό Μουσείο Ηρακλείου




Βασιλική Χριστίνα Ασφή

Γ. Απόδοση γραφικών και γραφικών μοτίβων, αρχιτεκτονικές λεπτομέρειες, τύποι (βυζαντινών) ναών




Σπαγαδώρου Ζαφειρία 
(Επιλαχούσα)

Β. Πτηνό που ραμφίζει φυτό, Μουσείο Βυζαντινού πολιτισμού Θεσσαλονίκης



Μητρούσης Δημήτριος 
(Επιλαχών)

Β. Λευκή Λήκυθος, Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο, Αθήνα






Αθηνά Κωνστιάντου 
(Επιλαχούσα)

Α. Αντίνοος, Αρχαιολογικό Μουσείο Δελφών







Χανδρινός Γεώργιος 
(Επιλαχών)

Α. Ρυτό σε μορφή ταύρου, Αρχαιολογικό Μουσείο Ηρακλείου




Αδαμοπούλου Χριστίνα 
(Επιλαχούσα)

Α. Παρθενώνας



Αντωνίου Ευγενία 
(Φοιτήτρια) Ι
Γ. Επιγραφές και εν γένει γράμματα 





Πάρις Ξυνταριανός Τσιροπινάς (Φοιτητής)

Γ. Μεμονωμένο γραφικό, Κουκουβάγια



Άγγελος Ευθύμιος Χατζατόγλου 
(Φοιτητής)

Γ. Μοτίβα από αγγεία Γεωμετρικής περιόδου




O διαγωνισμός πραγματοποιήθηκε με την συμβολή του μέλους ΔΣ, Γιάννη Καρλόπουλου, γραφίστα και το Τμήμα Πολιτιστικών Προϊοντων και με την αρωγή από τους υπαλλήλους του Τμηματος Πολιτιστικών Προϊοντων και της νομικής συμβούλου

Συγχαρητήρια σε όλους τους συμμέτεχοντες σε αυτή την εξαιρετική πρωτοβουλία!


Από την Δημήτρη Φιλιππίδη έλαβα το ακόλουθο σχόλιο:

Κρίνοντας από όσα χρηστικά αντικείμενα έχουν παρατεθεί ως δείγματα του νέου πνεύματος, που επιτέλους κυριαρχεί στο ΤΑΠ χάρις στην Α. Λούβη, μου γεννήθηκαν μερικές σκέψεις: πότε άραγε κάτι θεωρείται πετυχημένο σε αυτή την κατηγορία αντικειμένων, όταν άμεσα 'πιάνεις' την πηγή έμπνευσης (ως αναγνωρίσιμο εικονογραφικό-παραστατικό στοιχείο) ή όταν είναι πιο προχωρημένη η αφαίρεση (άρα πλησιέστερα σε ένα εκσυγχρονισμό του αντικειμένου ως 'μοτίβου'), οπότε δεν σου επιβάλλεται ντε και καλά ως κάτι 'αρχαιοπρεπές' και 'μουσειακό'; Ποιες άραγε είναι αποδειγμένα οι προτιμήσεις των επισκεπτών, ξένων αλλά και ντόπιων, ώστε να πειστούν να τ' αγοράσουν; Πολλά από όσα ενδεικτικά βλέπουμε εδώ δείχνουν να ανήκουν στην πρώτη (και πιο αδύναμη) περίπτωση. Θα επιθυμούσα πιο αυστηρή επιλογή με πιο σαφή κατεύθυνση προς το σύγχρονο κι όσο γίνεται μακρύτερα από το (φλύαρο) γραφικό. Είπαμε: το αντίπαλο δέος είναι τα τσολιαδάκια κι οι γύψινες καρυάτιδες! 

Δημήτρης Φιλιππίδης


Ο Μάρκος Καμπάνης έγραψε:

Σίγουρα καλό στοιχείο πού έγινε ο διαγωνισμός, με τα όποιες ενστάσεις μπορεί να έχει κανείς για τούς όρους του. Αλλά για να απογειωθούν τα πωλητήρια πρέπει να αποδεσμευτούν από το ΤΑΠΑ εντελώς, να λειτουργήσουν ως επιχειρήσεις, (ως αυτό που είναι δηλαδή) και να έχει και επιτέλους ο Διευθυντής του κάθε Μουσείου ΚΑΘΟΡΙΣΤΙΚΟ ρόλο για το τί και το πως και το γιατί του πωλητηρίου. Και φυσικά ΔΙΑΔΥΚΤΙΑΚΕΣ πωλήσεις. Και αυτά με τις σημερινές συνθήκες δεν φαίνονται στο ορίζοντα.


2 comments :

  1. Είναι γνωστό ότι η κ. Λούβη παραιτήθηκε από το Πολιτιστικό Ίδρυμα της Πειραιώς και μάλιστα παίρνοντας παχυλή αποζημίωση! Μάλλον δεν είστε καλά πληροφορημένος...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Σχετικά με την "εν αδίκω" απομάκρυνση της κας Λούβη, είμαι πολύ καλά πληροφορημένος και πολύ δυσαρεστημένος που αμφισβητείτε ανεύθυνα και "ανωνύμως"

      Delete