Tuesday, September 13, 2011

ΜΥΘΟΙ ΤΟΥ ΑΙΣΩΠΟΥ ΣΤΗΝ ΑΘΗΝΑ - ΠΑΡΑΜΥΘΙΑ ΤΗΣ ΧΑΛΙΜΑΣ ΣΤΗΝ ΛΑΚΩΝΙΑ



Η ελληνική μαγκιά και ο εμπαιγμός μας διεθνώς 



Για τους μύθους του Αισώπου είναι λίγο πολύ γνωστό ότι είναι διαχρονικά διδακτικοί και μέσα από την γοητεία ενός παραμυθιού προβάλλουν απλές αρχές ήθους και αξιοπρέπειας  για την ζωή των ανθρώπων, μέσα από τις συμπεριφορές των ζώων. Ο Μανώλης Χάρος, σε μια εποχή απαξίωσης αυτών των αρχών, επεδίωξέ να μας επαναφέρει στην τάξη, προσεγγίζοντας εικαστικά αυτούς τους μύθους με μια σειρά έργων που εκτίθενται  στο Μουσείο Μπενάκη της οδού Κουμπάρη μέχρι τις 16 Οκτωβρίου 2011.
Η έκθεση με ζωγραφικά έργα και κατασκευές μας διασκεδάζει με τις χαριτωμένες απεικονίσεις των ηρώων των μύθων και  ταυτόχρονα ίσως επιδιώκει να  μας προβληματίσει σχετικά με τις νέες μας συνήθειες.  Σε κάθε περίπτωση πρόκειται για μια παράδοξη, ως προς τα μέσα και το στήσιμο, έκφραση του καλλιτέχνη.
Ακριβώς δύο μέρες αργότερα βρέθηκα στην Λακωνία, διερευνώντας την τοπική αρχιτεκτονική και τις κατακτήσεις των συναδέλφων αρχιτεκτόνων και μη.

Και να ένας ακόμη μύθος που αποκαλύπτει την γνωστή τακτική μας, απέναντι στου ξένους.

Στον κεντρικό δρόμο της Μάνης, συνάδελφοι μηχανικοί αναλαμβάνουν να πραγματοποιήσουν πέτρινο, μεγαλοπρεπές νέο-παραδοσιακό κτίριο.


που θα αποτελέσει το ΝΕΟ ΕΛΛΗΝΟΓΕΡΜΑΝΙΚΟ ΚΕΝΤΡΟ ΣΥΝΑΝΤΗΣΗΣ στα πλαίσια των διεθνών νεανικών προγραμμάτων «UNNA».


Και εν μέσω πολύχρωμων σημαιών  και την σκέπη της Ευρωπαικής Ένωσης,  στην επιγραφή του έργου προβάλλεται και το εγκεκριμένο σχέδιο της όψης. Αλλά το τελικό αποτέλεσμα αποκαλύπτει το μέγεθος της απάτης. 





Πρόκειται για ένα απεχθές κτίριο με απλό τελικά επίχρισμα (ευτυχώς βέβαια!) με παράδοξα αετώματα, με πρόχειρες και χυδαίες λεπτομέρειες, που νομίζω ότι έγκαιρα πρέπει να ανατιναχτεί πριν μαγαρίσει περισσότερο την εικόνα μας προς τα έξω.



λεπτομέρειες απο την όψη με τις αποχετεύσεις
σε πρώτο πλάνο εκατέρωθεν της κεντρικής εισόδου

 Ακολουθεί το σχετικό σχόλιο του Οδυσσέα Σγουρού


..Χαίρε αεικίνητε φίλε,που είχες το κουράγιο με "λακωνικό" τρόπο να περιγράψεις τα όψιμα μορφώματα της χυδαιότητας που μας πολιορκεί και ουσιαστικά επικυρώνει με τις αηδιαστικές εικόνες της,την απύθμενη αισθητική (δηλ.και ηθική) κρίση που μας κανοναρχεί...Τι να σου κάνουν οι μελέτες των οικισμών μας από το ΥΠΕΚΑ,τι να προλάβουν μια χούφτα ευαίσθητοι άνθρωποι να διασώσουν από την επέλαση των κάθε λογής κακόγουστων επιμορφωτών που έχουν αναλάβει εργολαβικά να διαλύσουν κάθε απομεινάρι δημοσιάς και αρχιτεκτονικού ήθους μας έχει απομείνει, τι να σου κάνει μια παράδοση που δεν μπορεί να διαβάσει πια κανείς καθώς είναι φορτωμένη με ξελιγωτικά περιτυλίγματα που τη μεταμορφώνουν σε καρικατούρα και μάλιστα με επίσημη ταμπέλα;...H φράση κλειδί στο κείμενό σου είναι "να ανατιναχτεί", μόνο που για να συμβεί αυτό πρέπει να ξεκινήσει κανείς από το θηριώδες έλλειμμα παιδείας, γιατί τέτοιο είναι και η απουσία του καλού γούστου τελικά...Ίσως δεν πρέπει βέβαια να παίρνουμε κατάκαρδα πως για τις εικόνες που παράγει η κυριαρχία του θεάματος υπήρξαν πολύ νωρίς άνθρωποι που τις κατανόησαν και έγραψαν (π.χ. Γκυ Ντεμπόρ) μόνο που δεν ξέρω πόσοι τους έχουνε διαβάσει και πιο πολύ πόσοι έχουν τα "μέσα μάτια" για να αντιληφθούν τις πραγματικές αλήθειες που φώτισαν με το διανοητικό κάματο και το προφητικό τους βλέμμα...Καλό φθινόπωρο...Οδυσσέας,14.09.2011

1 comment :

  1. ...Χαίρε αεικίνητε φίλε,που είχες το κουράγιο με "λακωνικό" τρόπο να περιγράψεις τα όψιμα μορφώματα της χυδαιότητας που μας πολιορκεί και ουσιαστικά επικυρώνει με τις αηδιαστικές εικόνες της,την απύθμενη αισθητική (δηλ.και ηθική) κρίση που μας κανοναρχεί...Τι να σου κάνουν οι μελέτες των οικισμών μας από το ΥΠΕΚΑ,τι να προλάβουν μια χούφτα ευαίσθητοι άνθρωποι να διασώσουν από την επέλαση των κάθε λογής κακόγουστων επιμορφωτών που έχουν αναλάβει εργολαβικά να διαλύσουν κάθε απομεινάρι δημοσιάς και αρχιτεκτονικού ήθους μας έχει απομείνει, τι να σου κάνει μια παράδοση που δεν μπορεί να διαβάσει πια κανείς καθώς είναι φορτωμένη με ξελιγωτικά περιτυλίγματα που τη μεταμορφώνουν σε καρικατούρα και μάλιστα με επίσημη ταμπέλα;...H φράση κλειδί στο κείμενό σου είναι "να ανατιναχτεί", μόνο που για να συμβεί αυτό πρέπει να ξεκινήσει κανείς από το θηριώδες έλλειμμα παιδείας, γιατί τέτοιο είναι και η απουσία του καλού γούστου τελικά...Ίσως δεν πρέπει βέβαια να παίρνουμε κατάκαρδα πως για τις εικόνες που παράγει η κυριαρχία του θεάματος υπήρξαν πολύ νωρίς άνθρωποι που τις κατανόησαν και έγραψαν (π.χ. Γκυ Ντεμπόρ) μόνο που δεν ξέρω πόσοι τους έχουνε διαβάσει και πιο πολύ πόσοι έχουν τα "μέσα μάτια" για να αντιληφθούν τις πραγματικές αλήθειες που φώτισαν με το διανοητικό κάματο και το προφητικό τους βλέμμα...Καλό φθινόπωρο...Οδυσσέας,14.09.2011

    ReplyDelete