ΑΡΓΥΡΗΣ ΡΑΛΛΙΑΣ:
«ΘΕΡΟΣ, ΤΡΥΓΟΣ, ΠΟΛΕΜΟΣ»
ΑΤΟΜΙΚΗ ΕΚΘΕΣΗ ΓΛΥΠΤΙΚΗΣ
ΣΤΟ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΤΟΥ (STUDIO CONTRAPPOSTO)
[...] ένα βιωματικό έργο επικεντρωμένο στην αγάπη για την αλήθεια και τον γενέθλιο τόπο είναι χωρίς αμφιβολία μια ελπίδα για την ελληνική γλυπτική.
Σημειώνει στο εισαγωγικό του κείμενο ο Χριστόφορος Μαρίνος στον μικρό καλαίσθητο κατάλογο από τους Bend, της πρώτης ατομικής έκθεσης του Αργύρη Ραλλιά, με τίτλο «Θέρος, τρύγος πόλεμος» που επιμελείται, και που εγκαινιάστηκε το Σάββατο 20 ΣΕΠ. 2025 στο εργαστήριό του (Studio Contrapposto) Θεσσαλονίκης 185, στα Πετράλωνα. Ένα από τα φλέγοντα ζητήματα που θίγει ο καλλιτέχνης είναι ο απότομος μετασχηματισμός και η ριζική αλλοίωση του φυσικού τοπίου των Κυκλάδων, που οδηγούν στη σταδιακή εξαφάνιση και καταστροφή του.
Μία αύρα, αυτής της καθαρότητας και της «νοικοκυροσύνης» των Κυκλάδων, ήταν διάχυτη κατά την περιπετειώδη διαδρομή μας στο ισόγειο, στον ακάλυπτο-αυλή, το υπόγειο και το πατάρι ενός κλασσικού καταστήματος πολυκατοικίας της δεκαετίας του ’70 σε μια ιδιάζουσα περιοχή της Αθήνας. Εκτός από τα δώδεκα έργα που εκτίθενται και αναφέρονται σε τραυματικές εμπειρίες και περιβαλλοντικές καταστροφές, ξεχώρισα την φροντίδα και την απλότητα των χώρων του εργαστηρίου, την τάξη και την επιμέλεια από το μικρό κουζινάκι, μέχρι το υπόγειο εργαστήρι του.
Το μικρό κουζινάκι
Άποψη του κυρίως εργαστηρίου στο υπόγειο
Ο τίτλος της έκθεσης «Θέρος, τρύγος πόλεμος» που επιλέχθηκε υποδηλώνει αφενός μια κατάσταση εκτάκτου ανάγκης που απαιτείται η κινητοποίηση και ευαισθητοποίηση της κοινότητας και αφετέρου είναι ένα κάλεσμα σε αντίσταση ενάντια στην τουριστικοποίηση.
Ένας τίτλος που έρχεται από το παρελθόν ειπωμένος από τα χείλη του πατέρα του Νίκου, που ήταν εκεί παρών, δημιουργός των πέτρινων βάσεων των μικρών αλαβάστρινων γλυπτών από πέτρα της Κύθνου. Ένας προσιτός και χαμογελαστός πετράς από την Κύθνο, που χαιρετώντας τον πριν τον φωτογραφήσω με τον γιο του, ένοιωσα τον μόχθο στο αδρό του χέρι όταν το έσφιξα για να τον συγχαρώ για τον γιο του, και να του τονίσω πόσο υπερήφανος πρέπει να είναι που ο γιος του φέρει στο DNA του την ευαισθησία και την τελειότητα της τέχνης του.
Ο Αργύρης Ραλλιάς με τον πατέρα του Νίκο
Στα γλυπτά του, που δεν βασίζονται απλώς στο βίωμα ενός εικαστικού που έζησε και μεγάλωσε στην Κύθνο, πρωταγωνιστούν άνθρωποι και τοπία, άνθρωποι μέσα σε τοπία και άμεσα συνυφασμένοι με αυτά , όπως ο Χαλεπάς με το χειροποίητο τοπίο της Τήνου και ο Παπαδιαμάντης με το τοπίο της Σκιάθου», σημειώνει ο Μαρίνος
Παραθέτω στην συνέχεια τα δώδεκα έργα όπως τα κατέγραψα ενταγμένα στο περιβάλλον στο οποίο γεννήθηκαν:
Φρυκτωρίες, Αλάβαστρο, πέτρες μεταλλίου από την Κύθνο, φως 2025
Τελευταία βουτιά, Μπρούτζος,φρύγανο, 2025
Κακόβολο, Μάρμαρο, μέταλο,2023
Λιτανεία, Αλάβαστρο, ξύλονο εικονοστάσι, 2025
Άτζουρας, Μηχανισμός σούβλας, σίδερα, πέτρες, χώμα, λαματίνα , ξύλο, φως, 2025
Αναμονή, Μπετόβεργες, τσιμέντο, 2025
Αυγουστιάτικες μύγες, Μέταλλο , μάρμαρο, ηχείο, 2024
Χωρίς τίτλο, Κεραμικό αγγείο, άψητος πηλός, 2008
Προίκα, Μάρμαρο, ξύλινο κομοδίνο, 2023
ΣΥΝΤΟΜΟ ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ
Ο Αργύρης Ραλλιάς γεννημένος το 1993 στην Κύθνο, είναι απόφοιτος της Σχολής Καλών Τεχνών Πανόρμου της Τήνου και της Σχολής Καλών Τεχνών της Αθήνας (αγαπημένος μαθητής του Λάππα), με Μεταπτυχιακές Σπουδές στην Ακαδημία Καλών Τεχνών της Καρράρας στην Ιταλία. Το έργο του έχει παρουσιαστεί σε σημαντικά μουσεία και εκθεσιακούς χώρους. Η πρώτη του ατοmική έκθεση , με τίτλο Gioco di Guerra, πραγματοποιήθηκε στην Καρράρα της Ιταλίας το 2023.
Η γλυπτική για τον Ραλλιά παραμένει η βασική του εκφραστική γλώσσα και αφετηρία, ενώ η δημιουργικότητά του εκτείνεται πέρα από τα όρια του γλυπτού έργου, επεκτεινόμενη στον ακτιβισμό στο δημόσιο χώρο, τα εκπαιδευτικά προγράμματα τέχνης, καθώς και σε ποικίλες καλλιτεχνικές πρακτικές. Μέσα από την έρευνα και τη δημιουργία ο Ραλλιάς αναζητά την αλληλεπίδραση του έργου του με το κοινωνικό και πολιτισμικό περιβάλλον.
Διάρκεια μέχρι 5 Οκτωβρίου 2025.
No comments :
Post a Comment