ΤΑ ΑΡΧΕΙΑ ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗΣ
ΤΟΥ ΜΟΥΣΕΙΟΥ ΜΠΕΝΑΚΗ
ΑΠΟΚΑΛΥΠΤΟΝΤΑΙ
+
Ανοικτός διεθνής διαγωνισμός
φωτό Ερατώ Κοκονά |
Την Δευτέρα 26 06 2018 στο πλαίσιο της εκδήλωσης με τίτλο «Ο πολιτικός μηχανικός Ανδρέας Κ. Δρακόπουλος. Οδοιπορικό σε οικοδομικά και τεχνικά έργα που σχεδίασε και επέβλεψε (1912-1945)», που πραγματοποιήθηκε στο Κέντρο Πολιτισμού του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος,
ο Δημήτρης Φιλιππίδης επεσήμανε στην ομιλία του την επί δεκαετίες απουσία τεκμηριωμένων αρχείων για την Αρχιτεκτονική, μέχρι την αιφνίδια συγκρότηση των Αρχείων Νεοελληνικής Αρχιτεκτονικής του Μουσείου Μπενάκη που ιδρύθηκαν τον Απρίλιο του 1995 με σκοπό την συγκέντρωση στοιχείων, σχεδίων, προπλασμάτων, φωτογραφιών, εντύπων, χειρογράφων, κ.ά., για την ελληνική αρχιτεκτονική και την πολεοδομία.
ο Δημήτρης Φιλιππίδης επεσήμανε στην ομιλία του την επί δεκαετίες απουσία τεκμηριωμένων αρχείων για την Αρχιτεκτονική, μέχρι την αιφνίδια συγκρότηση των Αρχείων Νεοελληνικής Αρχιτεκτονικής του Μουσείου Μπενάκη που ιδρύθηκαν τον Απρίλιο του 1995 με σκοπό την συγκέντρωση στοιχείων, σχεδίων, προπλασμάτων, φωτογραφιών, εντύπων, χειρογράφων, κ.ά., για την ελληνική αρχιτεκτονική και την πολεοδομία.
Η επισήμανση του Φιλιππίδη σε αυτή την ομιλία ήταν το νέο έναυσμα για να επανέλθω στην εδώ και καιρό επιθυμία μου να παρουσιάσω τις δραστηριότητες των Αρχείων, μέσα από μια συζήτηση με τις συνεργάτιδες των Αρχείων, την Μάρω Καρδαμίτση - Αδάμη, την Ναταλία Μπούρα και την Λέτη Αρβανίτη - Κρόκου που από καιρό προσπαθώ να τις συναντήσω, αλλά λόγω συνεχούς πίεσης δεν έγινε εφικτό.
Ναταλία Μπούρα |
Λέτη Αρβανίτη - Κρόκου |
Παράλληλα με την επισήμανση του Δημήτρη Φιλιππίδη στην ομιλία του, την επόμενη ημέρα ήρθε στα χέρια μου το ενημερωτικό email της Ναταλίας Μπούρα προς τα μέλη της επιστημονικής επιτροπής (μέλος της είναι και ο Δημήτρης Φιλιππίδης) με αναλυτική περιγραφή των πρόσφατων δραστηριοτήτων των Α.Ν.Α.
Το πραγματικά πλούσιο σε δραστηριότητες αυτό email προτίθεμαι να σας παρουσιάσω στην συνέχεια γιατί εκτιμώ ότι παρά τις περιορισμένες οικονομικές δυνατότητες, την περιορισμένη στελέχωση και τον μικρό διαθέσιμο χώρο στον πρώτο όροφο του φιλόξενου Μουσείου Μπενάκη στην οδό Πειραιώς, επιτελείται ένα πολυδιάστατο και εξαιρετικά σημαντικό έργο για την Ελληνική Αρχιτεκτονική με μια σπάνια δυναμική, που δυστυχώς παραμένει άγνωστο στο ευρύ κοινό αλλά και στον χώρο των αρχιτεκτόνων.
Θα εκπλαγείτε αν βρεθείτε στον ατμοσφαιρικό αυτό χώρο των Αρχείων που λειτουργεί ταυτόχρονα σαν εκθεσιακός, αποθηκευτικός, ενημερωτικός και κυρίως σαν ένα μελίσσι με ερευνητές και εθελοντές που εργάζονται δίπλα στην Ναταλία Μπούρα και την Λέτη Αρβανίτη - Κρόκου
και με την περιοδική πια παρουσία της Μάρως Καρδαμίτση - Αδάμη, που αποτελεί την ψυχή αυτής της πρωτοβουλίας από το ξεκίνημα της μέχρι και σήμερα που συνεχίζει να συμβάλει οικειοθελώς. Ένας ζωντανός χώρος με αρχιτεκτονικές μακέτες, σχέδια, βιβλία και όχι μόνο. Τα στοιχεία που συλλέγονται καταγράφονται, ταξινομούνται και αρχειοθετούνται ώστε να είναι προσιτά στους ερευνητές. Χρονολογικά τα αρχεία καλύπτουν την περίοδο από την ίδρυση του νεοελληνικού κράτους το 1828 έως και σήμερα.
Μάρω Καρδαμίτση - Αδάμη |
και με την περιοδική πια παρουσία της Μάρως Καρδαμίτση - Αδάμη, που αποτελεί την ψυχή αυτής της πρωτοβουλίας από το ξεκίνημα της μέχρι και σήμερα που συνεχίζει να συμβάλει οικειοθελώς. Ένας ζωντανός χώρος με αρχιτεκτονικές μακέτες, σχέδια, βιβλία και όχι μόνο. Τα στοιχεία που συλλέγονται καταγράφονται, ταξινομούνται και αρχειοθετούνται ώστε να είναι προσιτά στους ερευνητές. Χρονολογικά τα αρχεία καλύπτουν την περίοδο από την ίδρυση του νεοελληνικού κράτους το 1828 έως και σήμερα.
Συνοπτικά οι δραστηριότητες των Α.Ν.Α. σήμερα αφορούν την συγκέντρωση δωρεών αρχιτεκτονικών αρχείων, αρχειακού υλικού και βιβλίων, την οργάνωση εκθέσεων και την συμμετοχή σε εκθέσεις άλλων φορέων καθώς και την συμμετοχή σε συνέδρια. Με την βοήθεια εθελοντών συνεχίζεται η τακτοποίηση, η ταξινόμηση και η καταγραφή των αρχείων, η εξυπηρέτηση ερευνητών, η ηλεκτρονική καταχώρηση του φωτογραφικού υλικού, η ψηφιοποίηση σχεδίων και φωτογραφιών επιλεκτικά, ανάλογα με τη ζήτησή τους και η επιμέλεια εκδόσεων.
Σε συνεργασία με το Πωλητήριο του Μουσείου γίνονται αναπαραγωγές και ψηφιακές εκτυπώσεις επιλεγμένων αρχιτεκτονικών σχεδίων προς εμπορική διάθεση.
Σε συνεργασία με το Πωλητήριο του Μουσείου γίνονται αναπαραγωγές και ψηφιακές εκτυπώσεις επιλεγμένων αρχιτεκτονικών σχεδίων προς εμπορική διάθεση.
Στα Α.Ν.Α. έχουν συγκεντρωθεί περισσότερα από εκατό αρχεία αρχιτεκτόνων και πολεοδόμων και ένας μικρός αριθμός αρχείων πολιτικών μηχανικών. Υπάρχουν επίσης κατατεθειμένα τμήματα αρχείων Δημοσίων Υπηρεσιών μέσω δωρεών των ίδιων των φορέων ή των αρχιτεκτόνων που εργάστηκαν σε αυτούς, όπως του Υπουργείου Ανοικοδομήσεως και του ΕΟΤ, μελέτες αποτυπώσεων θρησκευτικών μνημείων του ελληνικού χώρου
όπως το αρχείο Αγίου Όρους του Π. Μυλωνά, ναοί και μοναστήρια από τους Γ. Κουμανούδη, Κ. Παπαϊωάννου κ.ά., αποτυπώσεις οικισμών ή κτηρίων της παραδοσιακής μας αρχιτεκτονικής όπως της Σίφνου από την Αν. Τζάκου, της Δημητσάνας και της Λέσβου από την Μ. Ζαγορησίου κ.ά., καθώς και αποτυπώσεις αστικών κτηρίων του 19ου αιώνα που είτε έχουν κατεδαφιστεί είτε έχουν σημαντικά αλλοιωθεί. Τα τελευταία είναι ιδιαιτέρως χρήσιμα στις αποκαταστάσεις διατηρητέων κτηρίων.
από το αρχείο Αγίου Όρους του Π. Μυλωνά |
όπως το αρχείο Αγίου Όρους του Π. Μυλωνά, ναοί και μοναστήρια από τους Γ. Κουμανούδη, Κ. Παπαϊωάννου κ.ά., αποτυπώσεις οικισμών ή κτηρίων της παραδοσιακής μας αρχιτεκτονικής όπως της Σίφνου από την Αν. Τζάκου, της Δημητσάνας και της Λέσβου από την Μ. Ζαγορησίου κ.ά., καθώς και αποτυπώσεις αστικών κτηρίων του 19ου αιώνα που είτε έχουν κατεδαφιστεί είτε έχουν σημαντικά αλλοιωθεί. Τα τελευταία είναι ιδιαιτέρως χρήσιμα στις αποκαταστάσεις διατηρητέων κτηρίων.
φωτό Ερατώ Κοκονά |
Τα αρχεία του 19ου αιώνα είναι ιδιαίτερα αξιόλογα και μοναδικά καθώς είναι ελάχιστα τα στοιχεία που διασώζονται από την περίοδο αυτή στην Ελλάδα. Περιλαμβάνουν τα αρχεία του Λύσανδρου Καυταντζόγλου, μέρος του αρχείου του Ernst Ziller και του Σάββα Μπούκη, τεκμήρια των Σταμάτη Κλεάνθη και Eduard Schaubert.
φωτό Ερατώ Κοκονά |
Κ. Παναγιωτακός, η Μπλέ Πολυκατοικία
Το πιο σημαντικό ίσως τμήμα των Α.Ν.Α. αφορά στους αρχιτέκτονες που έδρασαν κατά την περίοδο του μεσοπολέμου, των οποίων το έργο παρουσιάζει μορφολογική και ρυθμολογική ποικιλία, από τον ύστερο νεοκλασικισμό έως τον εκλεκτικισμό, από το κίνημα της επιστροφής στις ρίζες έως το μοντέρνο κίνημα (Ι. Δεσποτόπουλος, Α. Ζάχος, Ν. Μητσάκης, Κ. Μπίρης, Α. Νικολούδης, Κ. Παναγιωτάκος, Δ. Πικιώνης).
Δημοτικά Σχολεία, Λιοσίων και Mιχ. Bόδα
Λιοσίων και Μιχαήλ Βόδα, Αθήνα, 1932-33
Aρχιτέκτων
Κυριακούλης Παναγιωτάκος (1902-1982)
|
Από το 1998 είναι ενεργό μέλος του ICAM (International Confederation of Architectural Museums), του διεθνούς οργανισμού που αφορά στα μουσεία.
ΤΟ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΤΟΥ EMAIL
Πιο αναλυτικά και σύμφωνα με το email της Ναταλίας Μπούρα αναφέρονται στην συνέχεια επιλογές από όλα όσα έχουν γίνει στα Α.Ν.Α. την τελευταία περίοδο και αφορούν:
1. Δωρεές αρχιτεκτονικών αρχείων:
Πρόκειται για δωρέες
αρχιτεκτονικών αρχείων (ή τμημάτων τους) των Βασίλη
Γρηγοριάδη, Γιώργου Γκότση, Θεοχάρη Δαυίδ, Ανδρέα Βουρέκα-Πεταλά, Τεχνικής
εταιρείας Αλβέρτης - Δημόπουλος, Γεώργιου Τριανταφύλλου, Παναγιώτη Βοκοτόπουλου,
Χαράλαμπου Μπούρα, Δημήτρη Μανίκα.
2. Δωρεές αρχειακού υλικού:
-Κατερίνας
Μόμτσιου: προσωπικό αρχειακό υλικό από τις μελέτες στην ΔΕΠΟΣ
-Χαράς
Παπαδάτου-Γιαννοπούλου: πολεοδομικές μελέτες ΕΠΑ Πατρών
-Γιώργου Γκότση:
Σχεδιαστικά όργανα
3. Δωρεές Βιβλίων
φωτό Ερατώ Κοκονά |
Βιβλία και περιοδικά δώρισαν οι: Manuel Baud Body, Λάζαρος Βλαδίμηρος, Ειρήνη Γρατσία, Μάρω Καρδαμίτση-Αδάμη Χριστίνα Φίλιππα, Εκδόσεις POLARIS και Γ. Ζαρρής, Δρ. Ι Αρτόπουλος, περιοδικό ΔΟΜΕΣ, Εκδόσεις University Studio Press, Βιβλιοθήκη της Βουλής των Ελλήνων, Αλέξανδρος Παπαγεωργίου-Βενετάς, Αμέλια Παπαγεωργίου, Αλέξανδρος Τριποδάκης.
4. Εκθέσεις:
«Το Εργαστήριο του αρχιτέκτονα», έκθεση που πραγματοποιήθηκε με αφορμή την
επέτειο των είκοσι χρόνων λειτουργίας των Αρχείων Νεοελληνικής Αρχιτεκτονικής
του Μουσείου Μπενάκη (Αθήνα, Μουσείο Μπενάκη, Κτήριο Οδού Πειραιώς, διάρκεια
26/11/2015 – 10/01/2016)
5. Συμμετοχή σε εκθέσεις άλλων φορέων :
- «Demo/Polis. The Right to Public Space», Berlin,
Germany, Akademie der Künste
Από την έκθεση «Σουζάνα και Δημήτρης Αντωνακάκης, 50 χρόνια παρουσίας στο atelier 66» στο Λουτράκι |
- «Σουζάνα και Δημήτρης Αντωνακάκης, 50 χρόνια
παρουσίας στο atelier 66», Λουτράκι, Πάτρα.
- «Ιωάννης Καποδίστριας: Η πορεία του στο χρόνο», Αθήνα, Βιβλιοθήκη
της Βουλής των Ελλήνων
- «GR 80’s»: η Δεκαετία του 80 στην Τεχνόπολη, Τεχνόπολη Δήμου Αθηναίων – Γκάζι.
- «DOCUMENTA 14»: στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών, το
Ωδείο Αθηνών, την Πινακοθήκη Νίκου Χατζηκυριάκου – Γκίκα, στο Museum
Fridericianum gGmbH, Friderichsplatz 18, στο Kassel
- «NP or the possibilities of a life», LOCUS Athens,
Τσάμη Καρατάσου 51, Αθήνα, 2017.
- «#NeapolisAthina και τώρα και τότε», Ελληνοαμερικανική
Ένωση.
- «Συν ηχήσεις με τον
Δημήτρη Πικιώνη», Κέντρο
Αρχιτεκτονικής Μεσογείου, μεγάλο Αρσενάλι, Χανιά.
6. Τακτοποίηση, ταξινόμηση και καταγραφή των
ακόλουθων αρχείων και με τη βοήθεια εθελοντών:
- αρχείο Κωνσταντίνου Δεκαβάλλα από τους Ιωάννα Ζαχαριάδου, Ελένη
Κουτσαφτή, Παναγιώτα Κρίκου, Δονάτο Μπέση, Ουρανία Παπαβασιλείου, Αδαμαντία
Χελιώτη και Στέλλα Χαλκιαδάκη,
- αρχείο Εριφύλλης Μαθιουδάκη από τον Γιώργου Γκότση,
- αρχείο Κυπριανού Μπίρη από την Αντωνία Μυκονιάτη,
- αρχείο Παύλου Μυλωνά από τις Αλεξάνδρα Καραγεώργου και Νίνα
Μυκονιάτη,
- αρχείο Δημήτρη
Φατούρου από τις
Δήμητρα Ρηγοπούλου και Χαρίκλεια Κουρμπανά
7. Εξυπηρέτηση ερευνητών
τα Αρχεία επισκέφτηκαν πάνω από 130 άτομα και παραχωρήθηκαν πάνω από
1100 φωτογραφίες και σχέδια σε ψηφιακή μορφή για εκδόσεις, καθώς και επιστημονική
και εκπαιδευτική χρήση
- Καταχώρηση των βιβλίων και περιοδικών στο Βιβλίο Εισαγωγής, τεκμηρίωση του υλικού, καταλογογράφηση, ταξινόμηση, ηλεκτρονική καταχώρηση στο βιβλιοθηκονομικό πρόγραμμα ADVANCE από την (εθελόντρια) Πωλίνα Μπορίσοβα.
9. Ηλεκτρονική καταχώρηση του φωτογραφικού
υλικού
από το αρχείο Παύλου Μυλωνά στο πρόγραμμα Museum Plus.
10. Ηλεκτρονική
καταχώρηση του αρχείου του Λύσανδρου Καυταντζόγλου στο πρόγραμμα Museum Plus (χωρίς
εικόνες) από την Χαρά Κουρμπανά.
11. Ολοκλήρωση της καταγραφής των αρχείων των
- Βασίλη Νικολαΐδη από τις: Δήμητρα Ρηγοπούλου και Χαρίκλεια Κουρμπανά
- Κωνσταντίνου Καψαμπέλη από τον Γιώργο Γκότση
- Τα σπουδαστικά του Β. Νικολαΐδη από την Λέτη Αρβανίτη Κρόκου
12. Ψηφιοποίηση
των αρχείων Λ. Καυταντζόγλου, Ε. Τσίλλερ, Γ. Παπαδάκη, Ν. Ζουμπουλίδη (επιλεκτικά)
καθώς και της συλλογής αρχιτεκτονικών χαρακτικών από την Ασημίνα
Στεφανίδου, φοιτήτρια των ΤΕΙ Φωτογραφίας, στα πλαίσια της πρακτικής της
άσκησης
13. Αναπαραγωγές
και ψηφιακές εκτυπώσεις επιλεγμένων αρχιτεκτονικών σχεδίων προς εμπορική
διάθεση σε συνεργασία με
το Πωλητήριο του Μουσείου
14. Συμμετοχή
στην εκπαιδευτική επίσκεψη σπουδαστών από το Πανεπιστήμιο της Λουκέρνης Ελβετίας στην Αίγινα, για την
κατοικία στο Σφεντούρι του Κυριάκου Κρόκου. (15/02/2017)
15. Συμμετοχή
σε συνέδρια
· Στο συνέδριο της ΧΑΕ με ανακοίνωση για το αρχείο του
Χαράλαμπου Μπούρα σε συνεργασία με το Φωτογραφικό Αρχείο, «Το αρχείο του
Χαράλαμπου Μπούρα στο Μουσείο Μπενάκη. Η γνωστή και άγνωστη πλευρά του
αρχιτέκτονα και η φωτογραφική ματιά ενός βυζαντινολόγου», 12-14 Μαΐου 2017,
Βυζαντινό Μουσείο.
· Στο συνέδριο
“Architecture and professionalism. New approaches towards the work of Leon
Stynen and his international contemporaries» με ανακοίνωση «
From the collections of the Neohellenic Architecture Archives: Three
contemporary Greek architects; two ways of looking at things», Flanders
Architecture Institute, που πραγματοποιήθηκε στην Αμβέρσα στις 7-9 Δεκεμβρίου 2017.
16. Παροχή
υποστήριξης σε εκθέσεις και άλλες δραστηριότητες του μουσείου.
17. Προετοιμασία
και διοργάνωση της έκθεσης «Από το Αρχείο του Δημήτρη Μανίκα. Αθήνα και Βιέννη.» με την υποστήριξη
της αυστριακής Πρεσβείας
στην Αθήνα (Μάρτιος –Μάιος 2018)
18. Προετοιμασία για την πραγματοποίηση ενός πρωτότυπου διαγωνισμού βίντεο με θέμα «ΕΝΑ ΛΕΠΤΟ ΑΘΗΝΑ»,
ο οποίος θα οδηγήσει
σε μια παρουσίαση των επιλεγμένων συμμετοχών τον Δεκέμβριο στο κτήριο της οδού Πειραιώς.
Επισκεφτείτε τον ιστότοπο των Α.Ν.Α. κάνοντας ΚΛΙΚ εδώ
Επισκεφτείτε τον ιστότοπο των Α.Ν.Α. κάνοντας ΚΛΙΚ εδώ
ΜΑΡΩ ΚΑΡΔΑΜΙΤΣΗ ΑΔΑΜΗ
αναφορά στην εικοσιτριάχρονη διαδρομή
στα Α.Ν.Α.
με αφορμή τα αρχεία των πολιτικών μηχανικών
στα Α.Ν.Α.
με αφορμή τα αρχεία των πολιτικών μηχανικών
Μάρω Καρδαμίτση Αδάμη |
Η προχθεσινή παρουσίαση στο Ίδρυμα Νιάρχος του αρχείου της «Εργοληπτικής» με διευθυντή τον Ανδρέα Δρακόπουλο έφερε και πάλι στην επιφάνεια την μεγάλη σημασία που έχουν για τον τεχνικό κόσμο τα αρχεία των τεχνικών ( αρχιτεκτόνων και πολιτικών μηχανικών.
Παρ΄ όλο που ο πατέρας μου Μάριος Καρδαμίτσης πολ.μηχανικός με πλούσιο έργο κυρίως στην οδοποιία – γεφυροποιία και μεγάλων υδραυλικών έργων στην μακεδονία, στην τεχνική εταιρεία Π.Γ. Μακρής και Σια την περίοδο πριν από τον πόλεμο. Γενικός Διευθυντής του υπουργείου Ανοικοδομήσεως τα αμέσως μετά τον πόλεμο χρόνια και στην συνέχεια Γενικός Διευθυντής της Α.Τ.Ε. Ευκλείδης, Κύκλος, Νέστωρ και τέλος της ΕΔΟΚ και είχε συνεργαστεί κατά την διάρκεια των ετών αυτών με τον Ανδρέα Δρακόπουλο όσο και με τον Μ. Διαμαντόπουλο ελάχιστα γνώριζα για το σημαντικό έργο τους. Για να είμαι ειλικρινής ελάχιστα γνώριζα και γνωρίζω για το έργο του ιδίου μου του πατέρα (τα παραπάνω τα αντέγραψα από το βιογραφικό του σημείωμα). Μόλις τώρα αρχίζω να το ψάχνω και δυστυχώς ελάχιστα στοιχεία-τεκμήρια διαθέτω. Σε αντίθεση με τους αρχιτέκτονες, οι πολιτικοί μηχανικοί δεν διατηρούσαν συνήθως προσωπικό αρχείο ή διατηρούσαν πολύ επιλεκτικά. Τα αρχεία τους παραμένουν στις εταιρείες όπου εργάστηκαν και σπάνια αυτά είχαν προσωπική φυσιογνωμία.
Η περίπτωση του αρχείου της Εργοληπτικής μου θύμισε την ανάλογη περίπτωση του αρχείου ενός πολιτικού μηχανικού, του Ν.Χατζηπαναγιώτη (1901-1968) που προσέφερε η κόρη του κα Κυπραίου μέσω του καθηγητή Ν.Χολέβα στα Αρχεία Νεοελληνικής Αρχιτεκτονικής λίγο μετά την ίδρυσή τους (1955).
Προβληματίστηκα τότε αν θα έπρεπε να επεκταθώ και στο αρχείο ενός πολιτικού μηχανικού, έστω και από τους καλύτερους και αν η εντολή του ήταν συμβατή.
Το αρχείο του Χατζηπαναγιώτη αποδείχτηκε θησαυρός. 486 φάκελοι έργων που ξεκινούν από το 1924 και φτάνουν το 1966.
Όπως ακριβώς ο Δρακόπουλος, έτσι και ο Χατζηπαναγιώτης θα συνεργαστεί με μία ομάδα αρχιτεκτόνων ξεκινώντας από τον μεγάλο μας Αναστάσιο Μεταξά (όπως και ο Δρακόπουλος όλους σχεδόν τους αρχιτέκτονες των σχολείων του ’30 Ν. Μητσάκη, Π. Καραντινό, Κ. Παναγιωτάκο, Πάνο-Νικολή Τζελέπη, Κωνσταντίνο Πολυχρονόπουλο, αλλά και ο Β. Δούρας, ο Κ. Δήμος, ο Γ. Νομικός, ο Α. Δραγούμης, ο Γ. Κοντολέων, ο Κ. Λάσκαρης, ο Στ. Παπαδάκης, ο Γ. Δεσποτόπουλος, ο Κ. Μπίρης, ο Γ. Ζογγολόπουλος, ο Ο. Φυντικάκης, ο Π. Μιχαλέας. Όλη η γενιά του μεσοπολέμου. Κατοικίες, σχολεία, τράπεζες, νοσοκομεία, ορφανοτροφεία, εργοστάσια, αποθήκες, ταφικά μνημεία, ναούς.
Ξεκινώντας από τον Αν. Μεταξά, τον Λαζαρίδη και τον Μπόνη, τον Κιτσίκη, τον Μπαλάνο, ο Χατζηπαναγιώτης φτάνει μέχρι τον Κωστή και την Καίτη Γκάρτσου.
Η έλλειψη οργανωμένων αρχιτεκτονικών αρχείων μέχρι το τέλος του 20ου αιώνα δίνει ιδιαίτερη βαρύτητα στα λιγοστά μέχρι στιγμής αρχεία των συνεργατών τους πολιτικών μηχανικών.
Η επισήμανση του Δημήτρη Φιλιππίδη στην Ημερίδα του Αν. Δρακόπουλου για τη σημασία που είχε για την αρχιτεκτονική έρευνα η ίδρυση των Αρχείων Νεοελληνικής Αρχιτεκτονικής του Μουσείου Μπενάκη που ιδρύθηκαν το 1995 και για την οποία τον ευχαριστώ πολύ και στα οποία αφιέρωσα 20 χρόνια της ζωής μου με πάθος και αγάπη, πείθουν για τη χρησιμότητά τους και την αναγκαιότητά τους. ΄Όταν βλέπω τις ερευνητικές εργασίες, σπουδαστικές, μετασπουδαστικές, μεταπτυχιακές και διδακτορικές που έχουν προκύψει μέσα από αυτά νοιώθω μια μεγάλη ικανοποίηση και ίσως να φαντάζει υπερβολικό και ευχαρίστηση.
Από την ιδρυτική ομάδα, τον Χαράλαμπο Μπούρα, τον Μάνο Μπίρη, την Τεα Κρίστενσεν, εμένα και τον Άγγελο Δεληβορριά, αυτόν τον μοναδικό άνθρωπο που κατάλαβε αμέσως την χρησιμότητά τους και στάθηκε δίπλα μας αρωγός και συνεργάτης. Χωρίς τον Άγγελο δεν θα μπορούσαμε να τα έχουμε στήσει.
Σήμερα τα Α.Ν.Α. περνάνε μία δύσκολη περίοδο καθώς για λόγους οικονομικούς κυρίως, το προσωπικό τους έχει μείνει λιγότερο από το μισό. Ευτυχώς αρχεία αρχιτεκτόνων συνεχίζουν να έρχονται.
Έχω απόλυτη εμπιστοσύνη στις δύο στενές μου συνεργάτιδες Ναταλία Μπούρα και Λέτη Αρβανίτη Κρόκου ότι μαζί με τους εθελοντές που δουλεύουν με ζήλο και αγάπη τα Α.Ν.Α. θα συνεχίσουν την ανοδική τους πορεία.
Οι νέες δράσεις που προγραμματίζονται το επιβεβαιώνουν.
Όσο για μας τους παλαιότερους θα είμαστε πάντα εκεί όσο αντέχουμε.
Το μόνο μου παράπονο είναι ότι μετά τη συνταξιοδότησή μου από το ΕΜΠ σταμάτησαν να γίνονται τα κατ’ επιλογήν μαθήματα με θέμα τα αρχεία και την αρχιτεκτονική σύνθεση τόσο στα προπτυχιακά όσο και στο μεταπτυχιακό των αποκαταστάσεων.
Γνωρίζω ότι και η αρχιτεκτονική σχολή του ΕΜΠ όπως και γενικά όλα τα ανώτατα ιδρύματα περνούν και αυτά τη δική τους κρίση, οικονομική και αριθμού διδασκόντων. Πιστεύω όμως παράλληλα ότι η επαφή των παιδιών με τα αρχεία των αρχιτεκτόνων θα δώσει ευκαιρίες για μελλοντικές δραστηριότητες και ανοίγματα για νέους ορίζοντες.
ΕΝΑ ΛΕΠΤΟ ΑΘΗΝΑ
Ένας πρωτότυπος, ανοικτός
διεθνής διαγωνισμός δημιουργίας βίντεο
Διάρκεια υποβολής συμμετοχών
από 20 Ιουνίου μέχρι και 20 Σεπτεμβρίου 2018
Τα Αρχεία Νεοελληνικής Αρχιτεκτονικής του Μουσείου Μπενάκη προσκαλούν τους Αθηναίους αλλά και εκείνους που αγαπούν την πόλη μας σαν δική τους να στείλουν το «δικό τους» λεπτό από την Αθήνα. Αντικείμενο του διαγωνισμού είναι ένα βίντεο που δεν θα ξεπερνά το ένα λεπτό σε διάρκεια, τραβηγμένο από οποιοδήποτε κινητό τηλέφωνο, χωρίς ήχο, σε κάθετο πλάνο. Οι συμμετοχές ξεκινούν την Τετάρτη 20 Ιουνίου και η υποβολή των προτάσεων λήγει την Πέμπτη 20 Σεπτεμβρίου 2018.
Οι πιο ενδιαφέρουσες συμμετοχές θα επιλεγούν από πενταμελή επιτροπή δύο αρχιτεκτόνων, τις Ρένα Σακελλαρίδου και Έλενα Ζερβουδάκη, δύο σκηνοθετών, τους Αργύρη Παπαδημητρόπουλο και Σύλλα Τζουμέρκα, και τον επιμελητή της εκδήλωσης, τον κριτικό κινηματογράφου Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο. Τα επιλεγμένα βίντεο θα προβληθούν στο πλαίσιο ημερίδας & έκθεσης, τον προσεχή Δεκέμβριο στο Μουσείο Μπενάκη / Πειραιώς 138. Την επιμέλεια της έκθεσης έχει αναλάβει ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος.
Με λίγα λόγια το σκεπτικό του διαγωνισμού
ΕΝΑ ΛΕΠΤΟ ΑΘΗΝΑ
Μέσα στην πόλη
Η Αθήνα έχει τόσα πρόσωπα όσα τα μάτια που την βλέπουν. Η Ακρόπολη με τα
Αναφιώτικα. Tα μνημεία και οι πολυκατοικίες, τα νεοκλασικά και ο μοντερνισμός.
Οι γειτονιές, οι δρόμοι, οι πλατείες της. Σχεδιασμένες αρχιτεκτονικές
παρεμβάσεις, ιστορικές μετεξελίξεις και αυθαίρετες πρωτοβουλίες. Κτίρια που
σφύζουν από ζωή κι άλλα εγκαταλειμμένα. Τοιχογραφίες νόμιμες κι άλλες
κυνηγημένες, τοίχοι μύθοι. Από τον Υμηττό μέχρι τον Πειραιά και από το Φάληρο
στο κέντρο, η μητροπολιτική Αθήνα αλλάζει πρόσωπο, παραμένοντας η ίδια,
σύγχρονη και ιστορική.
Ποια είναι η αρχιτεκτονική της ταυτότητα;
Στα Αρχεία Νεοελληνικής Αρχιτεκτονικής του Μουσείου Μπενάκη η Αθήνα είναι πανταχού παρούσα. Ξεπροβάλλει μέσα από σχέδια, μακέτες, φωτογραφίες και χειρόγραφα, τεκμήρια για την αρχιτεκτονική και την πολεοδομία της πόλης από τα τέλη του 19ου αιώνα μέχρι και σήμερα. Καθώς το Μουσείο ταξινομεί το πολύτιμο αυτό υλικό, με την επιθυμία να το φέρει σε επαφή με το ευρύτερο κοινό, θέλησε να μοιραστεί την αγάπη του για την Αθήνα με εσάς!
Ποια είναι η αρχιτεκτονική της ταυτότητα;
Στα Αρχεία Νεοελληνικής Αρχιτεκτονικής του Μουσείου Μπενάκη η Αθήνα είναι πανταχού παρούσα. Ξεπροβάλλει μέσα από σχέδια, μακέτες, φωτογραφίες και χειρόγραφα, τεκμήρια για την αρχιτεκτονική και την πολεοδομία της πόλης από τα τέλη του 19ου αιώνα μέχρι και σήμερα. Καθώς το Μουσείο ταξινομεί το πολύτιμο αυτό υλικό, με την επιθυμία να το φέρει σε επαφή με το ευρύτερο κοινό, θέλησε να μοιραστεί την αγάπη του για την Αθήνα με εσάς!
ΕΝΑ ΛΕΠΤΟ ΑΘΗΝΑ
Μέσα από το κινητό
Μέσα από το κινητό
Η Αθήνα του δημόσιου και ιδιωτικού χώρου μπορεί να φανεί και να αναδειχθεί από την κάμερα του κινητού σας. Το Μουσείο Μπενάκη προσκαλεί τους Αθηναίους και εκείνους που αγαπούν την πόλη μας σαν δική τους να στείλουν το «δικό τους» λεπτό από την Αθήνα: Ένα βίντεο που δεν θα ξεπερνά το ένα λεπτό σε διάρκεια, τραβηγμένο από οποιοδήποτε κινητό τηλέφωνο, χωρίς ήχο, σε κάθετο πλάνο. Το ζητούμενο είναι η άποψή σας για την Αθήνα σήμερα, και συγκεκριμένα η ματιά σας στην αρχιτεκτονική της υπόσταση μέσα από κινούμενες εικόνες που θα αναδείξουν λεπτομέρειες γύρω από ένα θέμα (κτίρια, πλατείες, μνημεία, εσωτερικούς κι εξωτερικούς χώρους, το παραλιακό μέτωπο, το κέντρο κλπ) που σας αφορά και πιστεύετε πως αξίζει να εστιάσετε πάνω του, με όποιον τρόπο εσείς νομίζετε.
Η υποβολή των συμμετοχών
λήγει στις 20 Σεπτεμβρίου 2018.
Διαδικασία συμμετοχής
Δημιουργείστε ένα πρωτότυπο βίντεο διάρκειας 60 δευτερολέπτων (1 λεπτό)
σχετικό με την Αθήνα, ακολουθώντας τις οδηγίες του Διαγωνισμού.
Υποβάλλετε τη συμμετοχή σας συμπληρώνοντας τη σχετική φόρμα συμμετοχής
Ανεβάστε το βίντεό σας μαζί και τη φόρμα συμμετοχής σε διαδικτυακή
υπηρεσία μεταφοράς αρχείων (πχ WeTransfer, google docs, FTP site κλπ)
Στείλτε το link στο enaleptoathina@benaki.gr
No comments :
Post a Comment