ΑΠΟ ΤΟ ΑΡΧΑΙΟ ΣΤΑΔΙΟ ΤΗΣ ΕΠΙΔΑΥΡΟΥ
ΣΤΗΝ ΑΡΧΑΙΑ ΜΕΣΣΗΝΗ
Μια παράσταση το χάραμα
και μια έκθεση το δείλι
1.
Στεφανία Γουλιώτη:
Ευμενίδες του Αισχύλου
στο Αρχαίο Στάδιο Επιδαύρου
Αρχαίο Στάδιο Επιδαύρου |
Λίγο πριν το χάραμα, το Σάββατο 16 Ιουλίου 2018 ξεκινήσαμε από την Παλαιά Επίδαυρο προς το Αρχαίο Στάδιο Επιδαύρου για να παρακολουθήσουμε τις Ευμενίδες το τρίτο μέρος της Ορέστειας, της τριλογίας του Αισχύλου, σε σκηνοθεσία και ερμηνεία από τη Στεφανία Γουλιώτη, στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου.
Θέατρο Νο, Σάββατο 25 Ιουλίου 2015 χαράματα , Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου
Τρία χρόνια πριν, το ξημέρωμα του Σαββάτου 25 Ιουλίου 2015 ανεβήκαμε και πάλι στο αρχαίο θέατρο της Επιδαύρου, με αφορμή την παράσταση "Νέκυια" όπου «παραμείναμε αναπάντεχα σιωπηλοί, με ένα αίσθημα ταπεινότητας και συγκίνησης μπροστά στην μοναδική τελετουργία» της «επίκλησης προς τον ήλιο», που έλαβε χώρα το χάραμα, στο σκηνικό της Εύας Μανιδάκη, από το Θέατρο Νο της Ιαπωνίας υπό την δραματική επεξεργασία του Rokuro Genso Umawaka σε συνεργασία με τον Μιχαήλ Μαρμαρινό. (βλ. σχετική ανάρτηση εδώ)
Το αναστηλωμένο πρόπυλο
του Τελετουργικού Εστιατορίου
στο Ασκληπιείο της Επιδαύρου
|
Γοητευμένοι από αυτή την εμπειρία σπεύσαμε και φέτος το χάραμα στην Αρχαία Επίδαυρο, απολαύσαμε τον προσφερόμενο ελληνικό καφέ και κρουασάν, ενώ κάποιοι εκλιπαρούσαν για εισιτήρια και οδηγηθήκαμε ήρεμα στην αφετηρία του Σταδίου.
Ακολουθώντας την διαδρομή των αθλητών καταλήξαμε στις κερκίδες μπροστά στο λιτό και απέριττο σκηνικό της Εύας Μανιδάκη χαραγμένο στο επίπεδο των αθλητών, πάνω στον άξονα (με κόκκινο χρώμα στο σχέδιο) του περάσματος ανάμεσα στις βόρειες κερκίδες.
Ένα ημιδιαφανές πέτασμα, (με κίτρινο χρώμα στο σχέδιο) αναρτημένο από την κυλιόμενη γερανογέφυρα του Μ. Κορρέ, μια κυκλική διάταξη λίθων (με μπλε χρώμα στο σχέδιο) και δύο βάσεις όπου εντάχθηκαν τα ηχεία αποτελούν τα βασικά στοιχεία του σκηνικού βασισμένο στις σταθερές αρχές της δουλειάς της.
Η Στεφανία Γουλιώτη που σκηνοθετεί και ερμηνεύει την παράσταση, στην έναρξη κινήθηκε με την χάρη ζαρκαδιού στα πρανή του Σταδίου.
Και με ηρεμία καταλήγει στο κέντρο του κύκλου, μέσω των διαδρομών του αγωνιστικού χώρου κρατώντας πάπυρο που τοποθετεί στο έδαφος.
Με αφορμή τον μύθο των Ευμενίδων στις 6:00 το πρωί, στο αρχαίο στάδιο, τη στιγμή που το τοπίο βρίσκεται στην αγνότερη στιγμή του, η Γουλιώτη στέκει μπροστά μας και αρθρώνει την ιστορία, ή αλλιώς μια προσευχή και μας μεταφέρει μέσα στην κινούμενη, σκοτεινή ενέργειά της.
Ο Δημήτρης Καμαρωτός
|
Μαζί με τον μουσικό Δημήτρη Καμαρωτό «συμπράττουν στο δύσκολο εγχείρημα της αφήγησης ολόκληρου του τρίτου μέρος της αισχύλειας τριλογίας, με όλα τα πρόσωπα να ηχούν μέσα από ένα σώμα και ένα όργανο. Ο λόγος, ο ήχος, η ώρα και το τοπίο συμπράττουν σε μία εμπειρία μεταμόρφωσης.»
Η Γουλιώτη με μια απλότητα στην εκφορά του λόγου χωρίς δραματικές κορώνες μετουσιώνει στον θεατή ακέραια την μετάφραση του Δημήτρη Δημητριάδη και εναλλάσσει τις ενότητες του κειμένου, με ενδιάμεσες ιδιότυπες ανάσες που παραπέμπουν στο ομότιτλο εικαστικό έργο του Νίκου Ναυρίδη.
Καθηλώνει το κοινό και προς το τέλος συντελείται μια απρόσμενη συγκυρία που συνάδει με την κορύφωση του κειμένου:
Δέσμη από τις πρώτες ακτίνες του ανατέλλοντος ηλίου προσπίπτουν αίφνης πλάγια, ακριβώς στην φιγούρα της Γουλιώτη που ίσταται στο κεντρικό άξονα του σκηνικού, σαν και αυτό είχε σκηνοθετηθεί- είχε σχεδιαστεί από τον φωτιστή της παράστασης. Η Γουλιώτη απογειώθηκε, μέσα στο τοπίο που έλαμψε σταδιακά με το φως της ανατολής και με τους σπάνιους μουσικούς φθόγγους του Δημήτρη Καμαρωτού.
Στο φινάλε που ακολούθησε, η Γουλιώτη απομακρύνθηκε και πάλι από το κέντρο της σκηνής δρασκελίζοντας με χάρη τα πρανή του Σταδίου.
Ώσπου στάθηκε απόμακρα ανάμεσα στα αμέτρητα λευκά αγριολούλουδα και υποκλίθηκε με σεβασμό στο κοινό.
Δείτε μερικές εικόνες από το υπέροχο αυτό φινάλε με την γνωστή αιθέρια κίνηση της Γουλιώτη μέχρι να κατέβει και πάλι στο επίπεδο των αθλητών.
Με το τέλος της παράστασης και την απομάκρυνση του κοινού ο ήλιος είχε ήδη ανατείλει και αποκάλυψε τα μυστικά της παράστασης. Η ευρηματική κυκλική διάταξη λίθων του σκηνικού της Ευας Μανιδάκη που παραπέμπει στα έργα του Richard Long,
Richard
Long, Gobi Desert Circle, 1996
|
έχει σαν αφετηρία τμήμα ενυπάρχουσας λίθινης διάταξης πλευρικά του στίβου του σταδίου.
Η επιλογή αυτής της επιρροής προκάλεσε συγκίνηση παραπέμποντας στην land d΄art, σε συνδυασμό με το αναρτημένο ημιδιάφανο πέτασμα, βασικό στοιχείο σύνθεσης των σκηνικών της Μανιδάκη, που σε όλη την διάρκεια της παράστασης επάλλετο με τον ελαφρύ πρωινό άνεμο.
Για την ανάρτηση του πετάσματος μετακινήθηκε η γερανογέφυρα του Μανώλη Κορέ που τοποθετήθηκε για την τοποθέτηση των κερκίδων, στην θέση του περάσματος ακρίβώς πάνω στον κεντρικό άξονα της σύνθεσης ο οποίος έτσι ορίστηκε με τον καλύτερο τρόπο.
Το σκηνικό είχε διευρυνθεί και σε άλλες περιοχές του Σταδίου τόσο στον αγωνιστικό χώρο όσο και στα πρανή, με μικρές και διακριτικές επεμβάσεις.
Για άλλη μια φορά η Εύα Μανιδάκη μας συγκίνησε με την ευαισθησία της, την σεμνότητά της και την αφαιρετική της ματιά, ορίζοντας έναν λιτό σκηνικό χώρο μακριά από τις σκηνογραφικές φανφάρες και υπερβολές του παρελθόντος
Δικαίως η Εύα Μανιδάκη εισπράττει και αυτή την φορά την αγάπη και τις αγκαλιές των φίλων... |
Στην προετοιμασία της παράστασης συμμετείχαν επίσης:
Καλλιτεχνική συνεργασία: Σύλβια Λιούλιου – Γιώργος Κριθάρας
Κοστούμια: Άγγελος Μέντης
Τεχνική Αλεξάντερ: Βίκυ Παναγιωτάκη
Βοηθός Σκηνογράφου: Ευγενία Μακρόγλου.
Κάντε ΚΛΙΚ στις εικόνες για μεγέθυνση
2.
ΜΕΣΣΑΝΑ
Ζογγολόπουλος – Χουλιαράς:
Μια Γλυπτική για τον Δημόσιο Χώρο
στην Αρχαία Μεσσήνη
Είχα την αίσθηση ότι αυτή την φορά τα έργα του Γιώργου Ζογγολόπουλου και του φίλου και συνεργάτη παλαιόθεν Γιώργου Χουλιαρά θα συνομιλούσαν με τον καλύτερο τρόπο με τον αρχαιολογικό χώρο και εκτιμώ ότι επιβεβαιώθηκα.
No comments :
Post a Comment