Friday, May 9, 2014

«ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΜΟΥΣΕΙΟΥ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΤΗΣ ΑΡΓΟΥΣ» ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΟΣ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΣ ΠΡΟΣΧΕΔΙΩΝ


πρωτοφανής αναστολή της επικύρωσης των αποτελεσμάτων μέσα από  προεκλογικές αντιπαλότητες

παρουσίαση 1ου, 2ου+2ου & 3ου Βραβείου

1ο Βραβείο, Γιάννης Κίζης, Κωνσταντής Κίζης, Θύμης Δούγκας, άποψη από την κάτω στάθμη της νότιας πτέρυγας, Χώρος εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων

Στις 16 Απριλίου 2014 Τα μέλη της κριτικής επιτροπής του ανοικτού αρχιτεκτονικού Διαγωνισμού μίας κατηγορίας Προσχεδίων ενός σταδίου «ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΜΟΥΣΕΙΟΥ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΤΗΣ ΑΡΓΟΥΣ», Γιώργος Τριανταφυλλίδης, Αθανασία Γιωτάκη, Δημήτρης Γιαννίσης, Φανή Βαβύλη και Άρης Σαπουνάκης υπέγραψαν το πρακτικό της τελικής συνεδρίασης σύμφωνα με την οποία αποσφραγίστηκαν οι φάκελοι και δόθηκαν τα ακόλουθα βραβεία και διακρίσεις:

1ο βραβείο
12014RG472
Γιάννης Κίζης
Κωνσταντής Κίζης
Θύμης Δούγκας
2ο βραβείο
88888888WW
Τηλέμαχος Ανδριανόπουλος
Κώστας Μαύρος
Θάνος Μπαμπανέλος
2ο βραβείο
19341216ΑΑ
Τσαμπίκος Πετράς
3ο βραβείο
55555555AM
Κώστας Μανωλίδης
Ευαγγελία Αποστόλου
3ο βραβείο
19601988AT
Ζήσης Κοτιώνης
Νικόλαος Κλάτσας
Μιχαήλ Σόφτας
Τιμητική διάκριση
GT03476591
Γιώργος Τσολάκης
Ελένη Λάγκαρη
Τιμητική διάκριση
14172697CF
Ελένη Σταμούλη
Αικατερίνη Ολυμπία
Δασκαλάκη
Φώτιος Ζαπαντιώτης
Τιμητική διάκριση
MG86458490
Θεώνη Ξάνθη
Θοδωρής Ανδρουλάκης
Αλκμήνη Τζίμα
Σοφία Καλέα
Τιμητική διάκριση
L17000071L
Δημήτρης Θωμόπουλος
Πολυξένη Καράλη
Τιμητική διάκριση
27292402ΑΜ
Σοφία Τσιράκη


1ο Βραβείο, Γιάννης Κίζης, Κωνσταντής Κίζης, Θύμης Δούγκας, Η διαμόρφωση της εισόδου, η σχέση του Μουσείου με το πάρκο. Δυνατότητα περιστασιακής υπαίθριας έκθεσης της Αργούς


Πρωτοφανείς και απαράδεκτες είναι όμως οι εξελίξεις στο Δημοτικό Συμβούλιο του Βόλου όπου τελικά για ένα έργο που με απόφαση του Συμβουλίου είχε εγκριθεί να υλοποιηθεί μέσω αρχιτεκτονικού διαγωνισμού, ξαφνικά μια εξώδικη διαμαρτυρία του υποψηφίου Δημάρχου Αχιλλέα Μπέου, είχε σαν αποτέλεσμα να θέσει υπό αμφισβήτηση την αναγκαιότητα έργου και την όλη διαδικασία επικύρωσης της κρίσης του Διαγωνισμού.




1ο Βραβείο, Γιάννης Κίζης, Κωνσταντής Κίζης, Θύμης Δούγκας,

Δεν θα επεκταθώ περισσότερο σε λεπτομέρειες ή στις διαφαινόμενες  τυχόν ανατροπές προς όφελος ημετέρων, αλλά θεωρώ απαράδεκτο ένας δημοτικός άρχοντας να μην στέκεται στο ύψος των περιστάσεων και να αναβάλει-ματαιώνει μια απλή και ξεκάθαρη διαδικασία επικύρωσης για μετά της εκλογές, αντί απλά να επικυρώσει τυπικά τα αποτελέσματα και να συγχαρεί δημόσια τους μελετητές και την κριτική επιτροπή. Ως πότε επί τέλους ο αρχιτεκτονικός μόχθος θα απαξιώνεται μέσα από μικροπολιτικές σκοπιμότητες και ίδια συμφέροντα;


1ο Βραβείο, Γιάννης Κίζης, Κωνσταντής Κίζης, Θύμης Δούγκας,

(Πηγές: Ταχυδρόμος, Πανθεσσαλική Εφημερίδα, magnesianews.gr, Πρακτικά Συνεδρίασης Κριτικής Επιτροπής)

Με πρόθεση να δημοσιευτούν εδώ και οι άλλες μελέτες, παρακαλούμε τον Δήμο και τους μελετητές να μας αποστείλουν υλικό στο triantafyllou.giorgos@gmail.com 


Με στόχο την ευρύτερη ενημέρωση για το υψηλό επίπεδο των βραβευμένων μελετών και την με κάθε τρόπο εξάσκηση πίεσης στον νυν Δήμαρχο και στο Δημοτικό Συμβούλιο του Βόλου να σεβαστεί πρώτα την θέση του και στην συνέχεια τον θεσμό του Αρχιτεκτονικού Διαγωνισμού και να επικυρώσει τα αποτελέσματα. Παραθέτω στην συνέχεια τις βραβευμένες μελέτες που στάλθηκαν. Προηγείται συμπληρωματικό υλικό από το: 


1ο βραβείο
Γιάννης Κίζης, Κωνσταντής Κίζης, Θύμης Δούγκας

12014RG472


1ο Βραβείο, Γιάννης Κίζης, Κωνσταντής Κίζης, Θύμης Δούγκας, Σχέδιο Γενικής Διαμόρφωσης

Το πρώτο βραβείο τολμά να αναδείξει την μυθική Αργώ πλέουσα μέσα σε ένα υδάτινο τοπίο. Πατέρας και υιός Κίζης συνεργάζονται γόνιμα μεταξύ τους και μαζί με τον Θύμη Δούγκα καταφέρνουν να ξεχωρίσουν με την πραγματικά μοναδική για τα ελληνικά δεδομένα αυτή μουσειολογική προσέγγιση: 

"Η Αργώ φτιάχτηκε για να ταξιδεύει. Ο φυσικός τόπος της είναι η θάλασσα. Η προκείμενη πρόταση εμπνέεται από τη δυσκολότερη στιγμή του ταξιδιού, το πέρασμα από τις Συμπληγάδες".....
"Η επίσκεψη στο μουσείο αντιμετωπίζεται σαν «ταξίδι», πραγματικό και νοητικό. Η μουσειολογική οργάνωση και, επομένως, η αρχιτεκτονική σύνθεση αρθρώθηκαν πάνω στο δίπολο: «Αργώ, το μοναδικό πραγματικό έκθεμα» και «Ταξίδι, το σημαινόμενο του αρχαίου πλοίου».... 
"Το έργο, νέο αστικό γεγονός, προβάλλεται ως τοπόσημο, παραπέμποντας στο μύθο και την αλληγορία του με «μεγαλιθική» δόμηση τοιχωμάτων αδρού μπετόν, με φόντο το μυθικό βουνό του Πηλίου."




1ο Βραβείο, Γιάννης Κίζης, Κωνσταντής Κίζης, Θύμης Δούγκας, Κάτοψη κάτω στάθμης


1ο Βραβείο, Γιάννης Κίζης, Κωνσταντής Κίζης, Θύμης Δούγκας, Κάτοψη άνω στάθμης



1ο Βραβείο, Γιάννης Κίζης, Κωνσταντής Κίζης, Θύμης Δούγκας, Τομές 3 και 1 (τμήμα)

Το σχόλιο της Κριτικής επιτροπής:

"Η πρόταση με κωδικό 12014RG472 παρουσιάζει ευκρίνεια προθέσεων, ενδιαφέρουσα ογκοπλασία, προσαρμοσμένη στο διατιθέμενο οικόπεδο. Η οργάνωση της κάτοψης και η διαμόρφωση των όψεων του κτηρίου έχουν ως κεντρική ιδέα τον μύθο των Συμπληγάδων τόσο στην κλίμακα των στιβαρών βασικών όγκων της πρότασης όσο και στην επεξεργασία των λεπτομερειών τους. Η σύνθεση προκύπτει από το δίπολο ‘Αργώ και Ταξίδι’, χαρακτηρίζεται από σαφήνεια και αίσθηση της αστικής κλίμακας και εντάσσει το κτήριο στο πολεοδομικό περιβάλλον του ως μια γλυπτική αστική πλατεία. Το βασικό έκθεμα και η υπόλοιπη μουσειολογική μελέτη είναι άρρηκτα συσχετισμένες μέσα από μια συνεχή κίνηση που συνδέει τον υπαίθριο χώρο - αστική πλατεία με το εσωτερικό του μουσείου".


1ο Βραβείο, Γιάννης Κίζης, Κωνσταντής Κίζης, Θύμης Δούγκας, Άποψη από την άνω σταθμη

ΣΥΝΟΠΤΙΚΟ ΣΗΜΕΙΩΜΑ ΤΩΝ ΜΕΛΕΤΗΤΩΝ ΓΙΑ ΤΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ΤΗΣ ΑΡΓΟΥΣ ΣΤΟ ΒΟΛΟ 

Το Μουσείο για την Αργώ ήταν η αφορμή για την σημασιοδότηση του ημιδιαμορφωμένου αστικού τοπίου στην είσοδο του Βόλου.[1] Αν οι Συμπληγάδες εγγράφηκαν στη συλλογική μνήμη σαν το σημείο καμπής της μακρινής περιπέτειας, της επιτυχίας, του ανοίγματος των θαλασσών στο εμπόριο και την ανακάλυψη του κόσμου, για τον Σεφέρη ήταν η επιτομή του συλλογικού πεπρωμένου και της ανθρώπινης πλησμονής της κυριακάτικης ανάσας: στην παραλία του Βόλου, μήπως; “Ο τόπος μας είναι κλειστός. Τον κλείνουν / οι δυό μαύρες Συμπληγάδες. Στα λιμάνια / την Κυριακή σαν κατεβούμε ν’ ανασάνουμε / βλέπουμε να φωτίζονται στο ηλιόγερμα / σπασμένα ξύλα από ταξίδια που δεν τέλειωσαν / σώματα που δεν ξέρουν πιά πώς ν’ αγαπήσουν”.[2]

[1] Πρώτο Βραβείο ευρωπαϊκού αρχιτεκτονικού διαγωνισμού, Μάιος 2014. Αρχιτέκτονες Κωσταντής και Γιάννης Κίζης, Θύμης Δούγκας. 
[2] Μυθιστόρημα, Ι΄



1ο Βραβείο, Γιάννης Κίζης, Κωνσταντής Κίζης, Θύμης Δούγκας, Κεντρική ιδέα

Το Μουσείο της σύγχρονης Αργούς πήρε τη μορφή «βραχώδους» υδάτινου τοπίου, με δραματική έκφραση των κτιριακών όγκων - Συμπληγάδων και ήπια ανάπλαση του περιβάλλοντος χώρου - λιμανιού. Το έργο, ως νέο αστικό γεγονός στη συνέχεια ενός Πάρκου, μεταλλάσσει το μακρύ ορθογώνιο οικόπεδό του σε πλατεία, με τις κτιριακές «Συμπληγάδες» να αναδύονται από το νερό, μαζί με τεχνητούς «σκοπέλους» και «υφάλους», σκηνογραφώντας τους συνειρμούς με το μύθο.


2ο βραβείο 
Τηλέμαχος Ανδριανόπουλος, Κώστας Μαύρος, 
Θάνος Μπαμπανέλος 

88888888WW



Το δεύτερο βραβείο, συνεπές στην κατεύθυνση που έχουν χαράξει οι τρεις αυτοί ταλαντούχοι μελετητές είναι εξαιρετικά ενδιαφέρον και ακουμπά επικίνδυνα το πρώτο βραβείο.


Τα σχόλιο της Κριτικής Επιτροπής:

Η μελέτη με τον κωδικό 88888888WW προτείνει μια ιδιαίτερα δυναμική μορφή. Το έκθεμα καταλαμβάνει κεντρικό ρόλο στη σύνθεση και η μουσειολογική του ανάπτυξη ακολουθεί τη λογική του ταξιδιού. Είναι μορφολογικά ένα εξαιρετικά πρωτότυπο κτίριο με στρατηγικό στόχο χωρίς φλυαρία. Η δυναμική της πρότασης συνίσταται κυρίως στους συνειρμούς που προκαλεί η αισθητική της συγκρότησης της κάτοψης. Το κτήριο αποκτά έτσι ένα εντυπωσιακό περίβλημα αφήνοντας όμως ερωτηματικά ως προς την τελική του διαχείριση. Δημιουργεί μια κομψή εικόνα κτηρίου –αντικειμένου. Επισημαίνεται η δυσκολία του διατιθέμενου οικοπέδου να 'χωρέσει' την δυναμική του συγκεκριμένου κτίσματος. Ο χειρισμός του ελεύθερου χώρου είναι αμήχανος.



2ο βραβείο 
Τηλέμαχος Ανδριανόπουλος, Κώστας Μαύρος, 
Θάνος Μπαμπανέλος , Κατόψειας  κάτω και άνω στάθμης


ΑΠΟΣΠΑΣΜΑ ΑΠΟ ΤΟ ΚΕΙΜΕΝΟ ΤΗΣ ΜΕΛΕΤΗΣ

Η μυθική Αργώ σε Μουσείο: Το Μουσείον ήταν τέμενος –αυτό της λατρείας των μουσών. Ως τέμενος οφείλει και εδώ να δημιουργηθεί, ένας οριοθετημένος χώρος απλός αλλά περιεκτικός, σαφής αλλά συμβολικός, εύληπτος αλλά μυσταγωγικός, όπου το μυθικό πλοίο να αποτελεί το κέντρο της προσοχής, το κυρίως έκθεμα, το σημείο αναφοράς. Η πρόταση για το Μουσείο γεννιέται θεωρώντας την Αργώ ως το πρωταρχικό σημείο, την αφετηρία σύνθεσης: Το πλοίο προϋπάρχει του κτιρίου, μπορεί κανείς να το φανταστεί να καταλαμβάνει το κέντρο του προς δόμηση πεδίου, έτοιμο προς αναχώρηση, μέσα στο νερό, στο φυσικό του στοιχείο: διαγώνια τοποθετημένο, δυναμικό, σχεδόν εν κινήσει. Η διαγώνιός του δεν είναι μια επιλογή ανάμεσα σε άλλες, είναι εξ’ ορισμού φορτισμένη, αποτελεί τη φυσική πορεία της κίνησης, τη συμβολική χάραξη της περιπέτειας, τη δυναμική γραμμή της διάσχισης. Η πρόταση για το νέο μουσείο γεννιέται με τρεις χειρονομίες: Το πλοίο αγκαλιάζεται από το ίδιο του το σχήμα, το πρωτογενές αυτό σχήμα διασπάται από το πλοίο, το σκαρί το σχίζει στα δύο, τα δύο τμήματά του ολισθαίνουν, η Αργώ δια-σχίζει το Μουσείο. Ταυτόχρονα όμως βρίσκεται και μέσα του. Το νέο Μουσείο γεννιέται και διαπερνάται από τομυθικό πλοίο, τα δύο αποσχισμένα μέρη στέκουν πλέον ακίνητα, πάνω από το νερό, ως άλλες Συμπληγάδες.


2ο βραβείο 
Τηλέμαχος Ανδριανόπουλος, Κώστας Μαύρος, 
Θάνος Μπαμπανέλος , εγκάρσια και κατά μήκος τομές

Η διαγώνια γέννηση του μουσείου μέσα στο ορθογώνιο πεδίο του, μέσα από δύο καμπυλόμορφα μέρη που αποσχίζονται αλλά ταυτόχρονα συγκρατούνται από το κεντρικό του έκθεμα, είναι μια χειρονομία διπλή: το νόημά της προκύπτει αφ’ ενός από τη φυσική σχέση της με το ίδιο το πλοίο και αφ’ ετέρου από τον επιχειρούμενο συσχετισμό με τον περιβάλλοντα χώρο: Η αιχμηρή άκρη του νέου μουσείου πλησιάζει το Πεδίο του Άρεως και προβάλλει δυναμικά στην Λεωφόρο από την οποία προσεγγίζει κανείς την πόλη του Βόλου, αποδίδοντας στο κτίριο χαρακτήρα τοποσήμου. Από το σημείο της μέγιστης αυτής προβολής, σε επαφή με το πάρκο και διαμέσου της σχισμής, γίνεται η είσοδος στο Μουσείο. Δύο μεγάλοι τριγωνικοί υπαίθριοι χώροι εκατέρωθεν του νέου κτιρίου, λειτουργούν ως χώροι ανάδειξής του, επιτυγχάνοντας τη διαχείριση του υπαίθρου με τρόπο τολμηρό, ευρύ, μη κατακερματισμένο, ενώ το κτίριο αιωρείται πάνω από μία αβαθή υγρή επιφάνεια που δανείζεται το ορθογώνιο σχήμα του πεδίου και λειτουργεί αντιστικτικά με τη διαγώνια ανάπτυξή του. Από το επίπεδο του δρόμου, μπορεί κανείς να αντιληφθεί το μυθικό πλοίο είτε να αχνοφαίνεται μέσα από μία ημιδιάφανη μεταλλική κουρτίνα, είτε να προβάλλει πλήρως αποκαλυμμένο, κατοπτριζόμενο στο νερό, ελεύθερο, πολύτιμο, μοναδικό.



Το επίπεδο του ισογείου είναι ελαφρά υπερυψωμένο μέσα από κεκλιμένη διαμόρφωση του περιβάλλοντα χώρου κατά 1,5 μέτρο, ώστε το κτίριο και οι ισόγειοι χώροι να προβάλλονται κατάλληλα, λίγο πιο ψηλά από τη Λεωφόρο. Ταυτόχρονα, μέσα από τη σχισμή ανάμεσα στα δύο μέρη του κτιρίου οι επισκέπτες βρίσκουν μία κεκλιμένη ράμπα, η οποία οδηγεί με αβίαστο τρόπο 1,5 μέτρο κάτω από τη στάθμη του φυσικού εδάφους, στη στάθμη της εισόδου. Η ελαφριά αυτή εκσκαφή σε μικρό βάθος, και η ταυτόχρονη κεκλιμένη ανύψωση του περιβάλλοντα χώρου υπακούουν στην πρόθεση απόλυτης ανάδειξης του κεντρικού εκθέματος, στην απογύμνωσή του από οποιοδήποτε σύγχρονο λειτουργικό στοιχείο: η υποδοχή, η έκδοση των εισιτηρίων και οι υποστηρικτικοί τους χώροι είναι αφανείς ώστε από το δρόμο να κυριαρχεί η παρουσία της Αργούς, φαινομενικά μέσα στο νερό, κάτω από ένα κτίριο που ανασηκώνεται με γλυπτικό τρόπο για να την υποδεχθεί. Είτε μέσω διαφάνειας, είτε μέσω κατάλληλης ημιδιαφάνειας, το πλοίο στέκει μόνο του, ακριβώς πάνω στο όριο της πορείας που ορίζει η σχισμή και που καταλήγει μετά την είσοδο στην κεντρική αίθουσα, κάτω από την καρίνα του: ο επισκέπτης έχει εισέλθει σε ένα Καρνάγιο. Βλέπει το μυθικό πλοίο κατ’ αρχήν μέσα σ’ ένα χώρο ναυπήγησης ενώ ψηλότερα αιωρείται ο μεγάλος θόλος.

2ο βραβείο 
Τηλέμαχος Ανδριανόπουλος, Κώστας Μαύρος, 
Θάνος Μπαμπανέλος , εσωτερικό κάτω στάθμη

Ο ελλειπτικός θόλος ορίζει τον κεντρικό χώρο με το πρωτογενές σχήμα του, συμπληρώνοντας αντιστικτικά τη φαινόμενη παρουσία του πλοίου μέσα στο νερό και αποτελώντας μία ιδανική επιφάνεια πολλαπλών προβολών, σχετικών με το μύθο. Μέσα από τον ενοποιητικό χαρακτήρα του υπερκείμενου θόλου, οι επισκέπτες έχουν μια τριπλή εμπειρία θέασης και περιήγησης της Αργούς, σε τρία διαφορετικά επίπεδα: Με την είσοδό τους στην αίθουσα μία κεκλιμένη ράμπα πλάι στην καρίνα του πλοίου τους οδηγεί να ανέλθουν σταδιακά στο επίπεδο όπου μπορούν να αντιληφθούν το πλοίο μέσα στο φυσικό του στοιχείο, ενώ από ένα περιμετρικό διάδρομο στον όροφο μπορούν να περιεργαστούν τη σύγχρονη ανακατασκευή από ψηλά.


2ο βραβείο 
Τηλέμαχος Ανδριανόπουλος, Κώστας Μαύρος, 
Θάνος Μπαμπανέλος , εσωτερικά από την άνω στάθμη

 Η αίθουσα της Αργούς αποτελεί το συνδετικό κρίκο ανάμεσα στα δύο μέρη του κτιρίου, τα οποία έχουν διαφορετικό χαρακτήρα, το ένα αμιγώς εκθεσιακό, ενώ το άλλο μικτό. Η ελλειπτική εκθεσιακή πορεία που έχει ξεκινήσει από το χαμηλότερο επίπεδο της εισόδου, συνεχίζεται μέσω του κεντρικού κλιμακοστασίου στο νότιο τμήμα του κτιρίου, εκεί που φιλοξενούνται οι έξι εκθεσιακές ενότητες που πλαισιώνουν την Αργώ. Είναι ένας χώρος ενιαίος, γραμμικός, μέσα στον οποίο η έκθεση αναπτύσσεται με δυναμισμό και μυσταγωγία.



Οι επισκέπτες πραγματοποιούν μέσα στο νέο Μουσείο ένα ταξίδι, η πορεία τους είναι σύνθετη, με εναλλακτικές διαδρομές και εμπειρίες: Μετά την περιήγηση στον εκθεσιακό χώρο του ορόφου, περνούν στον περιμετρικό ελλειπτικό διάδρομο παρατηρώντας το πλοίο από ψηλά ώστε να καταλήξουν στο βόρειο τμήμα του κτιρίου όπου φιλοξενούνται οι συμπληρωματικές χρήσεις: αμφιθέατρο, διάδραση, αναψυχή. Σε αντίθεση με την πλευρά του αμιγώς εκθεσιακού χώρου η οποία επιτρέπει μόνο μια ημιδιαφανή αντίληψη της κεντρικής αίθουσας μέσα από ένα υάλινο χώρισμα που ορίζει το ένα του όριο, η απέναντι πλευρά που φιλοξενεί το foyer του αμφιθεάτρου και την διαδραστική περιοχή για τα παιδιά είναι ανοικτή προς τον κεντρικό χώρο. Τη δυτική άκρη του βόρειου τμήματος του κτιρίου καταλαμβάνουν οι διοικητικοί χώροι, ενώ ακριβώς από πάνω βρίσκεται το καφέ. Οι επισκέπτες, έχοντας περιηγηθεί στην κυρίως έκθεση και έχοντας πιθανά εισέλθει στο αμφιθέατρο, ανεβαίνουν μέσα από μία ράμπα η οποία μπορεί να δεχθεί περιοδικά εκθέματα, όπως και ο χώρος του αναψυκτηρίου στον οποίο αυτή οδηγεί. Από εκεί η εκθεσιακή εμπειρία καταλήγει μέσα από μικρή σκάλα στο οξυκόρυφο δώμα. Μια υπαίθρια εγκατάσταση με τους μυθικούς ήρωες, τους Αργοναύτες, αποτελεί το τέλος του ταξιδιού: Σύγχρονοι επισκέπτες ανάμεσα σε 53 Ήρωες. 

Ο ελλειπτικός θόλος εκτός από τον συμβολικό του ρόλο –αιωρούμενος ως θόλος ουράνιος πάνω από το πλοίο- παραλαμβάνει και μία σύνθεση αλληλεπικαλυπτόμενων, ατμοσφαιρικών προβολών, τις οποίες οι επισκέπτες θα μπορούν να παρακολουθούν από τρία διαφορετικά επίπεδα. Ο συνδυασμός παραδοσιακών, ψηφιακών και διαδραστικών μέσων έκθεσης εφαρμόζεται και στις 6 εκθεσιακές ενότητες που φιλοξενούνται αυτόνομα στο νότιο τμήμα του Μουσείου. 



Η βασική συνθετική χειρονομία που τον οργανώνει είναι ένα κύμα: Μια κυματιστή ξύλινη επιφάνεια που αναπτύσσεται σε όλο το μήκος του καμπύλου τοίχου, συνδυάζεται κατάλληλα με άλλα καμπυλόμορφα κατακόρυφα στοιχεία για να ορίσει τους υποχώρους των ενοτήτων, προσδίδοντας στην εκθεσιακή εμπειρία θέρμη, ποικιλία αλλά και ενότητα ύφους. Ο επισκέπτης ταξιδεύει και αυτός μέσα από την περιήγηση σε χώρους διαφορετικής κλίμακας και σχήματος. Το εκθεσιακό κύμα παραλαμβάνει προ-πλάσματα, προβολές, φωτογραφίες, διαδραστικές εφαρμογές σε οθόνες αφής, χαρτώο υλικό, κείμενα, αρχαιολογικά ευρήματα, μαρτυρίες. Στα σημεία επαφής του με τον εξωτερικό καμπύλο τοίχο κατακόρυφες σχισμές επιτρέπουν τον ελεγχόμενο, ατμοσφαιρικό φωτισμό του εσωτερικού, αλλά και μία διαδοχή από επιλεγμένες κλεφτές φυγές προς το εξωτερικό.


2ο βραβείο 
Τηλέμαχος Ανδριανόπουλος, Κώστας Μαύρος, 
Θάνος Μπαμπανέλος, εξωτερική άποψη

Η επίσης καμπυλόμορφη ανάπτυξη των δύο αποσχισμένων τμημάτων του νέου Μουσείου γίνεται από εμφανές σκυρόδεμα κατακόρυφου ξυλότυπου το οποίο βάφεται με απορροφητικό τρόπο σε γήινο τόνο. Ο κατακόρυφος ξυλότυπος επιτρέπει την οργανική ένταξη της διαδοχής των κατακόρυφων σχισμών στις όψεις, όπως και μίας σειράς υδροροών από τις οποίες το όμβριο νερό τρέχει ελεύθερα, για να καταλήξει στην εξωτερική υδάτινη επιφάνεια προβολής της Αργούς. Αυτή η λειτουργική αλλά παιγνιώδης λύση μπορεί να ενισχυθεί με κατά τόπους μόνιμη κατακόρυφη ροή: λεπταίσθητες ενσταλάξεις που δένουν με ατμοσφαιρικό τρόπο τις όψεις με την υγρή επιφάνεια που τις πλαισιώνει.Όλες οι επιφάνειες του περιβάλλοντος χώρου προτείνεται να επιστρωθούν με ακανόνιστους κυβόλιθους επίσης γήινης απόχρωσης, οι οποίοι συνεχίζονται ως δαπεδόστρωση και στην εσωτερική στάθμη της εισόδου και τον χώρο του ‘καρνάγιου’. Η εμπρόσθια δενδροστοιχία επί της λεωφόρου διατηρείται, με κατάλληλη αραίωση προς τα ανατολικά ώστε να αναδεικνύεται το Μουσείο και η είσοδός του, και συμπληρώνεται από μία ακόμα σειρά δένδρων προς το εκθεσιακό κέντρο. Η σχήματος Γ διάταξή τους επαναλαμβάνεται στο νοτιοανατολικό όριο του πεδίου, ορίζοντας και τον υπαίθριο χώρο στάθμευσης, με πρόσβαση από την πλευρά του Πάρκου. 


Ο κυρίως φορέας του Μουσείου είναι από οπλισμένο σκυρόδεμα. Μια ελλειπτική κιονοστοιχία ακολουθεί τη μορφή του κεντρικού χώρου ενώ στις οξείες απολήξεις του ακολουθούνται ειδικότερες λύσεις υποστύλωσης: Η άκρη του αμφιθεάτρου καθώς και εκείνη του προς το πάρκο τμήματος εδράζονται με πολύ ισχυρό τρόπο, σε αντίθεση με τις συμπληρωματικές απολήξεις για τις οποίες επιλέγεται εν προβόλω επίλυση και μία αίσθηση αιώρησης. Το δάπεδο του ορόφου είναι επίσης από οπλισμένο σκυρόδεμα ενώ οι δύο οροφές όπως και ο θόλος είναι ελαφρότερης, μεταλλικής κατασκευής. 




Ο θόλος, εξωτερικά επενδεδυμένος από ξύλο στηρίζεται στο σύστημα των τεσσάρων επάλληλων πλαισίων από σκυρόδεμα που συνδέουν τα δύο κτίρια. Ο εκθεσιακός χώρος στεγάζεται με σύμμικτη κατασκευή, ενώ στο απέναντι τμήμα όπου βρίσκονται το αμφιθέατρο, το foyer του και το καφέ ακολουθείται η λύση υάλινης οροφής με επιμήκεις μεταλλικές περσίδες ηλιοπροστασίας. Επίσης υάλινη είναι και η οροφή της ζώνης πλάτους 4,40 μέτρων ανάμεσα στα δύο τμήματα. Η ζώνη της εισόδου είναι χαμηλή και διαμορφώνεται κατάλληλα με ανεμοφράχτες, ενώ η πίσω ζώνη είναι μεγάλου ύψους με δύο υψίκορμες ειδικές πόρτες: Μέσα από μια μεταλλική ράγα το πλοίο οδηγείται από εκεί στην έξοδό του από το Μουσείο ώστε να ξαναβρεθεί στη θάλασσα.



2ο βραβείο

Τσαμπίκος Πετράς 

(Συνεργάτες Αρχιτέκτονες: Γεώργιος Χούσος, Δημήτρης Κολλάρος, Σοφία Ζουρέλλη, Εμμανουήλ Συμιακάκης, Αναστασία Γκολιομύτη)

19341216ΑΑ





ΕΝΑ ΣΚΑΦΟΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΡΓΩ

Η πρόταση επιχειρεί να αναδείξει το διαχρονικό και υπερτοπικό χαρακτήρα του εκθέματος. Πράγματι η ΑΡΓΩ αναφέρεται σε μια σειρά από τόπους γύρω από τους οποίους συγκροτείται ο μύθος της. Το δίπολο τοπικότητα - υπερτοπίκοτητα εκφράζεται συνθετικά μέσα από το Σκάφος και το Στέγαστρο. Το Σκάφος [ετυμ: σκάπτω, αφαιρώ, περιέχω] αποτελεί το δοχείο του πλοίου και τον κύριο χώρο έκθεσης της Αργούς. 




Το Στέγαστρο καλύπτει τον περιμετρικό χώρο γύρω από το σκάφος, δημιουργεί μια αλληλουχία κλειστών, ημιυπαιθρίων και ανοιχτών χώρων που συνδιαλέγονται με το κλίμα της περιοχής και περιλαμβάνουν όλες τις πρόσθετες μουσειακές δραστηριότητες αλλά και τους λειτουργικούς χώρους του μουσείου.

ΤΟΠΙΑΚΟΙ ΚΥΜΑΤΙΣΜΟΙ - Η ΝΕΑ ΤΟΠΙΟΓΡΑΦΙΑ ΤΟΥ ΟΙΚΟΠΕΔΟΥ


Το σκάφος εμβολίζει το αυστηρό σχήμα του οικοπέδου υπό γωνία που θεάται γεωγραφικά την Κολχίδα, το σημείο αναφοράς του Μύθου. Η εμβολή εκφράζει την είσοδο του πλοίου από την κεντρική οδό και ταυτόχρονα έλκει τις ροές τις πόλης στο εσωτερικό διαμορφώνοντας την είσοδο. Το Σκάφος παραμορφώνει τον ορθογωνικό κάνναβο του οικοπέδου σε ένα σύστημα τοπιακών κυματισμών που συνδιαλέγεται με το γειτονικό πάρκο, δημιουργώντας μια νέα τοπιογραφία που συνθέτει τον κλειστό και τον υπαίθριο χώρο σε μια ενότητα.



2ο βραβείο, Τσαμπίκος Πετράς, Κατόψεις


Το σχόλιο της Κριτικής επιτροπής:

Στην μελέτη με τον κωδικό 19341216ΑΑ η κεντρική ιδέα είναι αυτή της αντιδιαστολής Σκάφους και Στεγάστρου που εκφράζεται με σαφήνεια. Ο βασικός εκθεσιακός χώρος στεγάζει το έκθεμα το οποίο κυριαρχεί στο σύνολο της αρχιτεκτονικής πρότασης και παράγεται από την παραμόρφωση του βασικού στεγάστρου από το Σκάφος. Οι δημόσιες λειτουργίες συγκεντρώνονται σε όλο το φάσμα ανοικτών και κλειστών χώρων. Η χρήση του στεγάστρου για τη ρύθμιση του μικροκλίματος και τη βιοκλιματική λειτουργία του κτηρίου είναι επιτυχής. Πρόκειται όμως για μια μεγάλης κλίμακας επέμβαση που εντάσσεται μάλλον ανισομερώς στο ορθογώνιο παραλληλεπίπεδο γήπεδο του διαγωνισμού.





2ο βραβείο, Τσαμπίκος Πετράς, Τομές





 2ο βραβείο, Τσαμπίκος Πετράς, 


2ο βραβείο, Τσαμπίκος Πετράς, 
Εσωτερικές απόψεις 









3ο βραβείο 
Κώστας Μανωλίδης, Ευαγγελία Αποστόλου 

55555555AM


3ο βραβείο, Κώστας Μανωλίδης, Ευαγγελία Αποστόλου

Με τον Κώστας Μανωλίδη γνωριζόμαστε μόνο μέσω των μπλογκ μας και πρέπει να πω ότι το έχω ξεχωρίσει και το παρακολουθώ συστηματικά. Την ίδια ευαισθησία και ποιότητα που χαρακτηρίζει τον ιστότοπό του (http://edafologion.blogspot.gr/) διακρίνω και σε αυτή την μελέτη. Θα ήθελα να συγχαρώ όλη την ομάδα για την διάκριση και την εξαιρετική ποιητική επεξεργασία της παρουσίασης. 


3ο βραβείο, Κώστας Μανωλίδης, Ευαγγελία Αποστόλου

Τα σχόλιο της Κριτικής Επιτροπής 

Η μελέτη 55555555AM έχει ως κεντρική ιδέα την οργάνωση των χώρων γύρω από εσωτερικά αίθρια. Αποτελεί μια εξαιρετική πρόταση ως προς τον τρόπο που αρθρώνονται και εναλλάσσονται διαφορετικών ποιοτήτων χώροι σε ένα σύνολο, οργανωμένο λιτά και εσωστρεφώς. Ο επισκέπτης περιηγείται σε μυστηριακούς χώρους, σε ένα εσωτερικό ΄σύμπαν΄ με εναλλαγή φωτεινών, σκοτεινών, στενών και διευρυμένων χώρων. Πολύ ενδιαφέρουσα ογκοπλασία με ιεραρχημένη κατανομή των επί μέρους ενοτήτων. Παρ’ όλες τις σχεδιαστικές υψηλού επιπέδου αρχιτεκτονικές ποιότητες, πρόκειται για μια μνημειακή αρχιτεκτονική που μάλλον ανταγωνίζεται το έκθεμα. Ο συμβολικός χαρακτήρας του κτιρίου γίνεται αντιληπτός από την κύρια όψη του.






3ο βραβείο, Κώστας Μανωλίδης, Ευαγγελία Αποστόλου.


Σε αναμονή και των υπόλοιπων μελετών.

Κάντε ΚΛΙΚ στις εικόνες για μεγένθυση



Από τον Γιώργο Μαδεμοχωρίτη έλαβα το ακόλουθο σχόλιο

Συγχαρητήρια σε όλους.Είναι απόλυτη ανάγκη τα έργα που βραβεύονται σε θεσμοθετημένους αρχιτεκτονικούς διαγωνισμούς, να υλοποιούνται από τους δημιουργούς τους. Παιχνίδια αγωνοθετών με ακυρώσεις και εκβιαστικές αναθέσεις είναι η επιβεβαίωση της πολιτικής ανικανότητας και διαπλοκής . Έργο που προκύπτει από σωστό και νόμιμο διαγωνισμό είναι το φτηνότερο και αυτό πολλοί δεν το θέλουν........


Τιμητική Διάκριση

Θωμόπουλος Δημήτρης, Καραλή Πολυξένη, Βενιεράκης Εμμανουήλ

Συνεργάτες: Γεωργιτσοπούλου Ιωάννα, Ρούσσσου Ασημίνα, Κανέλλου Νικολέττα (γραφιστική επιμέλεια)

L17000071L

Γενική άποψη κτηρίου


Βραδυνή άποψη κτηρίου

Το υπό μελέτη Οικοδομικό Τετράγωνο 1303 στην περιοχή του Πεδίου του Άρεως της πόλης του Βόλου αποκόπτεται από το άμεσο περιβάλλον του, τη συνοικία Νεάπολη δυτικά και τη θάλασσα ανατολικά, εξαιτίας της λεωφόρου Αθηνών και της κλειστής λιμενικής ζώνης αντίστοιχα. Ωστόσο, εντάσσεται σε μία ενιαία γραμμική ζώνη χώρων δημόσιων λειτουργιών, με το πάρκο του Πεδίου του Άρεως, το Εκθεσιακό - Αθλητικό Κέντρο και την Πολυτεχνική σχολή. Η ζώνη αυτή μπορεί να αποκτήσει διέξοδο στο κέντρο της πόλης του Βόλου, προσφέροντας σημαντικές δυνατότητες αναβάθμισης της ευρύτερης περιοχής. 

Το κύριο έκθεμα του προτεινόμενου μουσείου, το ανακατασκευασμένο καράβι της Αργούς, είναι ένα εξόχως συμβολικό και ιστορικά πολύτιμο αντικείμενο. Η ιδιαιτερότητα αυτών των συμβολισμών όσο και η πολυπλοκότητα της κατασκευής του σύγχρονου αντιγράφου, υπαγορεύουν τη δημιουργία ενός περιβάλλοντος που θα τα αναδεικνύει χωρίς να τα υπονομεύει. 
Διαγράμματα κεντρικής ιδέας
 
Βασική συνθετική επιλογή υπήρξε ο σχεδιασμός ενός κτηρίου χωρίς μορφολογικές αναφορές και κατασκευαστικές εντάσεις με στόχο την ανάδειξη της σημαντικότητας του τοποθετημένου κεντρικά εκθέματός του, ένα Κέλυφος για την Αργώ. 

Το κτήριο εκφράζεται ως λιτό γεωμετρικό πρίσμα. Από τον κυρίως όγκο του αφαιρούνται σημειακά τμήματα μάζας δημιουργώντας μια σειρά εσωτερικών αυλών μέσα από τις οποίες το φυσικό φως διεισδύει σε επιλεγμένους χώρους του. 

Κεντρικό αίθριο

Στο συμπαγές αυτό περίβλημα που έχει ως στόχο την προφύλαξη του βασικού εκθέματός του, δημιουργούνται ανοίγματα στοχευμένα σε επιλεγμένα σημεία θέασης της πόλης, του πάρκου και της θάλασσας. Δημιουργείται έτσι μια συνεχής εναλλαγή κλειστού και ανοιχτού χώρου που ανταποκρίνεται τόσο στις ανάγκες όσο και στο χαρακτήρα του μουσείου. 


Οι συνθετικές επιλογές σχετικά με τον όγκο και την κίνηση, συντείνουν στη δημιουργία ενός διακριτικού και ταυτόχρονα αναγνωρίσιμου κτηρίου, ανάλογο του πολιτιστικού χαρακτήρα που υπηρετεί. Η σχεδιαστική λιτότητα συνδυαστικά με την επιλεκτική διείσδυση φυσικού φωτισμού και του λευκού χρωματισμού, στοχεύει στη δημιουργία ενός εσωτερικού περιβάλλοντος που παραπέμπει στην πρωινή αχλή της θάλασσας, εικόνα που συμβάλει στην ανάκληση του Μύθου. 


Είσοδος μόνιμης έκθεσης

Χώρος μονιμης έκθεσης



Το σχόλιο της Κριτικής επιτροπής 

Η πρόταση με κωδικό L17000071L προτείνει οργάνωση του χώρου γύρω από αίθρια και ορθολογική κατανομή επί μέρους λειτουργιών. Η κλίμακα του κτιρίου ανταποκρίνεται στην κλίμακα της πόλης. Η κεντρική ιδέα που αφορά έναν παραλληλεπίπεδο όγκο από τον οποίο αφαιρούνται τμήματα δεν επιτυγχάνει την θέαση του βασικού εκθέματος από τον εξωτερικό χώρο ούτε τη λειτουργία του κτηρίου ως τοπόσημο. Ο χώρος έκθεσης της Αργούς υπολείπεται του ιδιαίτερου χαρακτήρα του εκθέματος.

Σχέδιο Γενικής Διαμόρφωσης


Κάτοψη κάτω στάθμης 


Κάτοψη άνω στάθμης 


Τομές 



2 comments :

  1. Και μόνο το γεγονός, πως ο γνωστός για τα έργα και τις ημέρες του Μπέος είναι υποψήφιος δήμαρχος και μάλιστα με σοβαρές προοπτικές να γίνει δήμαρχος, είναι τρανή απόδειξη της κατάντιας αυτής της χώρας. Καλή σας μέρα.

    ReplyDelete
  2. Όχι πια άλλο Κίζη! έλεος!

    ReplyDelete