Στο blog αυτό μπορείται να σχολιάσετε KEIMENA ή να διατυπώσετε απόψεις στα COMMENTS ή αποστέλλοντας το υλικό στοtriantafyllou.giorgos@gmail.com
Translate
Total Pageviews
ΕΦΗ ΣΤΡΟΥΖΑ: “ΕΝΑ ΝΕΟ ΤΑΞΙΔΙ, ΜΙΑ ΕΚΘΕΣΗ ΑΡΧΕΙΟΥ” ΣΤΟ ΙΣΕΤ
Την Τρίτη 24 Ιουνίου, Ώρα: 19:00 στο Ινστιτούτο Σύγχρονης Ελληνικής Τέχνης (ΙΣΕΤ), παράρτημα της Εθνικής Πινακοθήκης και Μουσείου Αλεξάνδρου Σούτσου, Βαλαωρίτου 9α, Αθήνα εγκαινιάζεται η έκθεση με τίτλο Έφη Στρούζα: ένα νέο ταξίδι, βασισμένη στο αρχείο της Έφης Στρούζα που μελετάται και δημοσιοποιείται για πρώτη φορά, σε συνεργασία με τον Σύλλογο Αποφοίτων του Τμήματος Θεωρίας και Ιστορίας της Τέχνης της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών. Η έκθεση είναι μια πρωτοβουλία που ξεκίνησε το 2023 από ιστορικούς τέχνης-μέλη του Συλλόγου και επικεντρώνεται στη μελέτη περίπτωσης μιας σημαντικής προσωπικότητας της ιστοριογραφίας της σύγχρονης ελληνικής τέχνης. Η έκθεση Έφη Στρούζα: ένα νέο ταξίδι παρουσιάζει το θεωρητικό, το τεχνοκριτικό και το επιμελητικό έργο της ιστορικού και κριτικού τέχνης Έφης Στρούζα, φωτίζοντας κομβικές στιγμές της πορείας της, κυρίως μέσα από το πλούσιο αρχείο της, ευγενική παραχώρηση της οικογένειας από το 2019 στο Ινστιτούτο Σύγχρονης Ελληνικής Τέχνης (ΙΣΕΤ). Η έκθεση περιλαμβάνει πρωτότυπο αρχειακό υλικό, επιδιώκοντας να προσφέρει στους επισκέπτες τη δυνατότητα να κατανοήσουν τους θεωρητικούς άξονες, τους προβληματισμούς και τις θέσεις της γύρω από την τέχνη. Επιμέλεια έκθεσης: Νίκη Παπασπύρου & Σοφία Χρυσαφοπούλου. Διάρκεια 31 Οκτωβρίου 2025.
ΜΑΡΙΑ ΛΟΥΤΖΑΚΛΗ: «ΤΙ ΒΛΕΠΟΥΝ ΤΑ ΑΓΑΛΜΑΤΑ: Η ΑΘΕΑΤΗ ΖΩΗ ΤΟΥ ΜΟΥΣΕΙΟΥ ΑΚΡΟΠΟΛΗΣ ΚΑΙ ΤΩΝ ΕΝΟΙΚΩΝ ΤΟΥ»
Την Τρίτη 17 Ιουνίου 2025 εγκαινιάζστηκε στο Πολιτιστικό Κέντρο «Μελίνα» του Δήμου Αθηναίων η έκθεση έκθεση φωτογραφίας της ψυχαναλύτριας Μαρίας Λουτζακλή, με τίτλο «Τι βλέπουν τα αγάλματα: Η αθέατη ζωή του Μουσείου Ακρόπολης και των ενοίκων του», που περιλαμβάνει μια σειρά φωτογραφίες από τους χώρους του Μουσείου της Ακρόπολης. Η έκθεση που επιμελείται ο Χριστόφορος Μαρίνος, σκιαγραφεί με έναν πλάγιο και ελλειπτικό τρόπο το πορτρέτο ενός εντυπωσιακού, εκκεντρικού και εξόφθαλμα διαφανούς δοχείου, όπως είναι το Μουσείο της Ακρόπολης. Διερευνά την αθέατη ζωή του Μουσείου, εστιάζοντας στην καθημερινή χρήση αυτού του «δοχείου» από τους επισκέπτες και τους ενοίκους του, δηλαδή τα αγάλματα. Οι φωτογραφίες που τράβηξε η Λουτζακλή, κυρίως από την αίθουσα του Παρθενώνα, προέκυψαν από ένα αυθόρμητο ερώτημα: «τι βλέπουν τα αγάλματα;» Με άλλα λόγια, η αρχική της διερώτηση προκρίνει την ταύτιση του βλέμματος της φωτογράφου με το βλέμμα των αγαλμάτων. Στην πορεία, ωστόσο, οι συνεχείς της επισκέψεις στον χώρο του Μουσείου μέσα σε διάστημα ενάμιση χρόνου, σε διαφορετικές εποχές και ώρες της ημέρας, τόσο με φυσικό όσο και με τεχνητό φωτισμό, είχαν ως αποτέλεσμα την τροποποίηση του ερωτήματος και συνακόλουθα την παραγωγή μιας σειράς φωτογραφιών, οι οποίες αναδεικνύουν τη συνομιλία του μουσείου με την Ακρόπολη, τον περιβάλλοντα οικιστικό ιστό και την πόλη. Η ψυχαναλύτρια Μαρία Λουτζακλή γεννήθηκε και μεγάλωσε στα Χανιά της Κρήτης. Ζει στην Αθήνα και εργάζεται ιδιωτικά. Σπούδασε Κοινωνική Εργασία στην Ελλάδα. Συνέχισε την εκπαίδευσή της στο Λονδίνο, στον τομέα της Ψυχοδυναμικής Ψυχοθεραπείας στο Institute of Family Welfare και της Ψυχανάλυσης στην Tavistock Clinic. Ολοκλήρωσε την ψυχαναλυτική της εκπαίδευση στην Ελληνική Εταιρεία Ψυχανάλυσης και Ψυχαναλυτικής Ψυχοθεραπείας. Είναι μέλος της ΕΕΨΨ και υπήρξε συνεργαζόμενο μέλος της Ελληνικής Ψυχοσωματικής Εταιρείας. Είναι επιστημονικός συνεργάτης της Εταιρείας Κοινωνικής Ψυχιατρικής «Π. Σακελλαρόπουλος». Η σχέση της με την τέχνη, και τη φωτογραφία ιδιαίτερα, αφορά την πρακτική και θεωρητική ενασχόλησή της με τα πεδία αυτά τα τελευταία περίπου δεκαπέντε χρόνια. Διάρκεια έως 29 Ιουνίου 2025.
ΖΗΣΗΣ ΚΟΤΙΩΝΗΣ: Η ΕΙΚΑΣΤΙΚΗ ΕΚΔΟΧΗ ΤΟΥ ΠΡΟΤΖΕΚΤ “ΞΕΝΟΙ ΣΤΗ ΦΛΕΓΟΜΕΝΗ ΓΗ” ΣΤΟΝ ΧΩΡΟ ΤΟΥ "ΟΧΤΩ"
Την Τετάρτη 18 Ιουνίου 2025 στις 8μμ. παρουσιάστηκε η εικαστική εκδοχή του πρότζεκτ “Ξένοι στη Φλεγόμενη Γη”, λίγους μήνες μετά την έκδοση του ομότιτλου βιβλίου (Καστανιώτης 2024), στον χώρο του ΟΧΤΩ (Πολυτεχνείου 8). Περιλαμβάνει 200 σχέδια, μοντέλα και βίντεο. Το ερώτημα του πρότζεκτ παραμένει: Πώς μπορούμε να ξαναδούμε τη μεγάλη περιβαλλοντική κρίση ταυτόχρονα σε πλανητική κλίμακα αλλά και σε αναφορά με τις προσωπικές πρακτικές της σύγχρονης ζωής; Για το ερώτημα αυτό συζητείται ο λόγος και οι πρακτικές ζωής έξι “ξένων” της οικουμενικής κουλτούρας. Στο εικαστικό πρότζεκτ του Κοτιώνη, ο Εμπεδοκλής, Ο Διογένης ο Σκύλος, ο Χριστός, ο Δον Κιχώτης, ο ποιητής Ίσσα κι ο Νίτσε παρουσιάζονται ως εν δυνάμει πρωταγωνιστές μιας ανατρεπτικής, περιβαλλοντικά ενάρετης, φτωχής ζωής, ενάντια στην προϊούσα καταστροφή του πλανήτη. Η εικαστική παραγωγή του Κοτιώνη είναι στοχαστικά, ειρωνικά και παραδοξολογικά απεικάσματα επάνω σε κείμενα του δυτικού κανόνα κοιταγμένα από την διαγώνια ματιά μιας ριζοσπαστικής περιβαλλοντικής ηθικής. Ηχητική εγκατάσταση, μουσική: Στάθης Γουργουρής / Σχεδιασμός έκθεσης: Μαριάνθη Ευθυμίου, αρχιτέκτων, φωτογράφος, / Εικόνες βίντεο_επιμέλεια: Μαρία Λιάπη, φοιτήτρια αρχιτεκτονικής ΠΘ / Επιτέλεση ανάγνωσης 18 Ιουνίου 9μμ: Φοίβη Γιαννίση, Στάθης Γουργουρής, Κατερίνα Ζαχαροπούλου, Κατερίνα Ηλιοπούλου, Ζήσης Κοτιώνης, Βασίλης Νούλας, Κώστας Τζημούλης Διάρκεια μέχρι 29 Ιουνίου 2025.
ΠΑΝΟΣ ΜΑΤΘΑΙΟΥ: “CONTROL – COMMAND” ΣΤΗΝ ΑΙΘΟΥΣΑ ΤΕΧΝΗΣ ΕΚΦΡΑΣΗ
Την Πέμπτη 19 Ιουνίου 2025, 19:00 – 22:00, εγκαινιάστηκε στην αίθουσα τέχνης εκφραση – γιαννα γραμματοπουλου, η ατομική έκθεση του Πάνου Ματθαίου με τίτλο CONTROL – COMMAND, που επιμελείται ο ιστορικός τέχνης Γιάννης Μπόλης. Ο Πάνος Ματθαίου παρουσιάζει τη νέα ενότητα δουλειάς του με έργα δουλεμένα σε τερρακότα, την οποία συνδυάζει με εκτυπώσεις με λιθογραφικό μελάνι, μέταλλο, ξύλο και συνθετικό δέρμα. Οι σχηματοποιημένες κούφιες φιγούρες –άμεση αναφορά στο διάσημο ποίημα Οι κούφιοι άνθρωποι (1929) του T. S. Elliot–, το σώμα της καθεμιάς εκ των οποίων παρουσιάζεται σε διαφορετική στάση, κυριαρχούν και επιβάλλονται στον χώρο. Μαζί με τις υπόλοιπες συνθέσεις δημιουργούν μια ενιαία εικαστική εγκατάσταση-πρόταση, η οποία επικεντρώνεται στη σύγχρονη κοινωνική-πολιτική συνθήκη, σ’ έναν κόσμο ελέγχου και επιτήρησης, διαταγών και επιβολής, όπου ο άνθρωπος έχει χάσει τις σταθερές και τις αξίες του, εκτεθειμένος, ευάλωτος και μετέωρος σε μια τρομακτική ερημιά. Η έννοια της ομογενοποίησης, η διαρκώς αυξανόμενη τάση για ομοιομορφία, η άκριτη αναπαραγωγή και διαιώνιση προτύπων και στερεότυπων, η εμπορευματοποίηση της οδύνης και του πόνου, οι εγκλωβισμοί και οι διχασμοί της προσωπικότητας, καθώς και οι αλήθειες που αρνούμαστε να δούμε (για αυτόν τον λόγο άλλωστε είναι γραμμένες σε σύστημα Braille) βρίσκονται στον πυρήνα των έργων, ενώ το βίντεο με το ηλιοβασίλεμα σε αργή κίνηση λαμβάνει απροσδόκητα μια άλλη διάσταση, εισάγοντας μας στο λυκόφως της ζωής, στον κόσμο των σκιών, εκεί που ζουν οι κούφιοι άνθρωποι. Διάρκεια έκθεσης έως 19 Ιουλίου2025
ΑΘΗΝΑ ΚΟΥΜΠΑΡΟΥΛΗ: “THIS WAY THE TRACES NEVER DIE” ΣΤΗΝ A.ANTONOPOULOU.ART
Την Πέμπτη 12/06/2025, 7-10 μ.μ.,, από τις 7.00 ως τις 10.00 μμ., εγκαινιάστηκε η ατομική έκθεση της Αθηνάς Κουμπαρούλη, με τίτλο “THIS WAY THE TRACES NEVER DIE”,που είναι αποτέλεσμα μιας καλλιτεχνικής εξερεύνησης που εστιάζει στο τοπίο ως έννοια αλλά και ως υλικό αντικείμενο μνήμης, μεταβολής και απουσίας. Μέσα από μία σειρά έργων που λειτουργούν ως μάρτυρες ή υβριδικά απομεινάρια, η Αθηνά Κουμπαρούλη συγκροτεί μια αφήγηση με ανοιχτά ερωτήματα γύρω από το τοπίο και την απώλεια του, σε μια περίοδο κλιματικής κρίσης. Τα έργα της έκθεσης αποτυπώνουν χειρονομίες που δεν επιδιώκουν τη διατήρηση αυτού που έχει απομείνει, αλλά στρέφονται προς την εκσκαφή αυτού που έχει εξαφανιστεί. Η εμπειρία της ως συντηρήτρια αρχαιοτήτων, και συγκεκριμένα η συντήρηση ενός αντικειμένου από φυτική πίσσα, είναι το σημείο εκκίνησης για την έκθεση. Διάρκεια έως 18/07/2025.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΚΑΠΕΤΑΝΟΥ: «ΤΑ ΟΡΙΑ ΤΗΣ ΑΠΑΓΟΡΕΥΣΗΣ» ΣΤΟ ΚΕΝΤΡΟ ΤΕΧΝΩΝ ΤΟΥ ΔΗΜΟΥ ΑΘΗΝΑΙΩΝ
Την Τετάρτη 4 Ιουνίου στις 19:00 εγκαινιάστηκε στο Κέντρο Τεχνών του Δήμου Αθηναίων η ατομική έκθεση του Αλέξανδρου Καπετάνου με τίτλο «Τα όρια της απαγόρευσης», σε επιμέλεια Χριστόφορου Μαρίνου, ο οποίος σημειώνει: «Η έκθεση περιλαμβάνει γλυπτά και εγκαταστάσεις που εξετάζουν τους ποικίλους συμβολισμούς της ασπροκόκκινης ταινίας σήμανσης. Η «απαγορευτική ταινία», όπως είθισται να την αποκαλούμε, αποτελεί ένα ύπουλο απόρριμμα, ένα απόρριμμα που δεν του δίνουμε μεγάλη σημασία. Τα ίχνη της κατακλύζουν το αστικό τοπίο, υπενθυμίζοντας τη ρυπαντική δράση του ανθρώπου. Τη συναντάμε παντού, στα πιο ετερόκλητα μέρη: σε κλειστούς σταθμούς, οικοδομές, φράχτες και ετοιμόρροπα κτίρια, στις δημόσιες υπηρεσίες, στους υπό κατασκευή δρόμους, σε δρόμους που κλείνουν για να φιλοξενήσουν αγώνες, σε συλλαλητήρια και λαϊκές αγορές, σε περιοχές όπου έχουν γίνει σεισμοί, εγκλήματα και τρομοκρατικές επιθέσεις, προκειμένου να αποτραπεί η είσοδος. Ο Καπετάνου επισκέπτεται τις λαϊκές αγορές της Θεσσαλονίκης, εντοπίζει τις κολώνες και τους συρμάτινους φράχτες και αφαιρεί τις παρατημένες ταινίες, λύνοντας προσεκτικά και υπομονετικά τους κόμπους, ώστε να τις αποσπάσει άθικτες. Εν συνεχεία, πλέκει εμμονικά πάνω σε κοτετσόσυρμα χιλιάδες κόμπους με τα υπολείμματα των ταινιών που έχει συλλέξει. Τα «χαλιά» και τα «σουβέρ» του, που λειτουργούν ως απτικά τοπία, σε καλούν να τα χαϊδέψεις, όπως θα έκανες με ένα υφαντό της γιαγιάς σου. Εξαίσια παραδείγματα «φτωχής τέχνης» και «χρησιμότητας του άχρηστου», με μακρινούς συγγενείς τα πλεκτά από μαγνητική ταινία της Θάλειας Χιώτη, τα δίχρωμα έργα του ανταποκρίνονται στις απαγορεύσεις αυτού του κόσμου με φαντασία και παιχνιδιάρικη διάθεση. Είναι μια τέχνη που συνδέει με μαεστρία πολλά και διαφορετικά νήματα νοήματος και συμβολικά μηνύματα. Στα χέρια του Καπετάνου ένα αδιάφορο απόρριμμα του αστικού πολιτισμού μεταμορφώνεται σε έργο τέχνης που καθρεφτίζει σύγχρονους κοινωνικούς προβληματισμούς. Σαρκάζοντας και υπονομεύοντας την απαγόρευση και τους αρνητικούς συμβολισμούς της, μεταφέροντας ένα ηχηρό οικολογικό μήνυμα για την προστασία του περιβάλλοντος, ο καλλιτέχνης επιχειρεί να αποδράσει από τη δυστοπική πραγματικότητα που τον περιβάλλει και συγχρόνως να αντισταθεί απέναντι σε αυτή.» Διάρκεια μέχρι 15 Ιουνίου 2025.
ΚΥΚΛΟΦΟΡΗΣΕ ΤΟ ΝΕΟ DOMa 12
Μόλις κυκλοφόρησε το νέο τεύχος DOMa 12, με ιδιαίτερα ενδιαφέρουσες εκτενείς παρουσιάσεις αρχιτεκτονικών έργων στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Συγκεκριμένα: Οι LAN (Local Architecture Network) επανεξετάζουν την οικονομία της βιωσιμότητας πέρα από τις τεχνικές της πτυχές στο οικιστικό έργο 'PARIS XVIII'. Οι Zeller & Moye διερευνούν τη διάταξη των κατοικιών σε σειρά στο 'La Ribera', αντλώντας έμπνευση από την παραδοσιακή μεξικανική "vecindad", που είναι οργανωμένη γύρω από μια κοινόχρηστη αυλή. Οι Onsitestudio αναλύουν τις μορφολογικές και λειτουργικές αντιφάσεις στη "νεοεφευρεθείσα παράδοση" μιας αθλητικής εγκατάστασης: το 'Sassuolo Training Centre'. Το γραφείο Jean-Benoît Vétillard Architecture παρουσιάζει έξι σχεδιαστικές εκδοχές πριν καταλήξει στο τελικό σχήμα για το 'Maison Nana'. Ο Andreas Angelidakis μοιράζεται ένα εκτενές αρχείο μελετών για προσόψεις από σκυρόδεμα και άλλα αρχιτεκτονικά αντικείμενα για ένα 'Σπίτι στην Εύβοια'.
ΑΠΩΛΕΙΕΣ: ΡΑΝΙΑ ΚΛΟΥΤΣΙΝΙΩΤΗ 1940-2025
Δυναμική, εκφραστική και διαρκώς μαχόμενη στην πρώτη γραμμή για τις ιδέες της, σταθερή, αγαπημένη και ενεργή συνδαιτημόνας στην «Παρέα του Οικονόμου», πάλεψε μέχρι τελευταία στιγμή με τα προβλήματα της υγείας της και έφυγε σήμερα, αφήνοντας ένα μεγάλο κενό στο χώρο της πολιτικής σκέψης, της πολεοδομίας, χωροταξίας και της αρχιτεκτονικής. Πέρα από το σημαντικό της επιστημονικό έργο, και την συμμετοχή της σε αμέτρητες μελέτες πρόλαβε και μας άφησε σαν παρακαταθήκη το τελευταίο της βιβλίο με τίτλο «Ο ΑΝΘΡΩΠΟΣ, Ο ΧΩΡΟΣ, ΤΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ», με επιλεγμένα άρθρα της που αφορούν επίκαιρα ακόμη θέματα, όπως για τον Ελαιώνα, το Ελληνικό και τα Αυθαίρετα που παραμένουν ακόμα ανοιχτά. Χαιρετίζω εκ μέρους της «Παρέας», με σεβασμό και αγάπη την πρωτοπόρο φοιτήτρια που κατάφερε στα τέλη της δεκαετία του ΄50 να οργανώσει τον πρώτο φοιτητικό σύλλογο στην Σχολή Αρχιτεκτόνων του ΕΜΠ. Καλό σου ταξίδι Ράνια!
“SAVE THE DATES”: ΕΝΑ ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΟ ΑΡΧΕΙΟ ΓΙΑ ΤΗΝ ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΤΕΧΝΗ
Την Πέμπτη 29 Μαϊου 2025 στις 19:00 πραγματοποιήθηκε στο ΕΜΣΤ η παρουσίαση του “Save the Dates”, μια μοναδική ψηφιακή πλατφόρμα για τη σύγχρονη τέχνη αποτελούμενη από 776 τηλεοπτικά και ραδιοφωνικά αρχεία που σχεδίασε, επιμελήθηκε και παρουσίασε η εικαστικός Κατερίνα Ζαχαροπούλου από το 1995 - 2025. Ομιλητές: Κατερίνα Ζαχαροπούλου, Δώρα Βασιλάκου, Σέργιος Ζαλμάς και ο Βασίλης Αλεξόπουλος, Διευθυντής του Αρχείου της ΕΡΤ, Συντονισμός συζήτησης: Ελένη Κούκου. Το Save the Dates είναι αποκλειστικά διαθέσιμο στο ΕΜΣΤ και στη Βιβλιοθήκη της ΑΣΚΤ. Παραχώρηση υλικού Αρχείο ΕΡΤ.
ΧΡΙΣΤΟΦΟΡΟΣ ΚΑΤΣΑΔΙΩΤΗΣ: ΕΚΘΕΣΗ ΧΑΡΑΚΤΙΚΗΣ ΚΑΙ ANIMATION ΣΤΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ΜΠΕΝΑΚΗ, ΣΤΗΝ ΠΕΙΡΑΙΩΣ
Την Τετάρτη 28 Μαΐου 2025 , στις 8 μμ. εγκαινιάστηκε στο Μουσείο Μπενάκη στην Πειραιώς η έκθεση του εικαστικού Χριστόφορου Κατσαδιώτη, με τίτλο @Στο εργαστήριο του Χριστόφορου Κατσαδιώτη @Το ημερολόγιό μου . Ο Χριστόφορος Κατσαδιώτης στήνει ένα μνημειακό εργαστήρι, έναν χώρο υβριδικό, όπου η τέχνη της Χαρακτικής γνωρίζει νέα όρια και το έργο του χαράκτη δεν εκτίθεται απλώς – αποκαλύπτεται. Τα χαρακτικά του Κατσαδιώτη πλαισιώνονται από τα ίδια τα υλικά που τον συγκροτούν: σημειώσεις, αποκόμματα, φωτογραφίες, αντικείμενα που έχει μαζέψει από τα σκουπίδια – «παράσιτα» της πόλης που ανακυκλώνονται σε χαρακτικά έργα. Μαζί, video και ήχος, ολοκληρώνουν μια εμπειρία όχι απλώς εικαστική, αλλά οπτικοακουστική. Σε αυτό το προσωπικό cabinet de curiosités, το ιδιότυπο animation που προτείνει ο ανήσυχος δημιουργός λειτουργεί σαν προέκταση της χαρακτικής. Δίνει κίνηση στην ακινησία, φωνή στη σιωπή. Τα έργα του Κατσαδιώτη στο Μπενάκη αποκτούν αυτονομία, σαν σκηνές ενός υπόγειου φιλμ, ενός αφηγήματος που δεν υπονοεί, αλλά φανερώνει. Ο Χριστόφορος Κατσαδιώτης μοιράζει το χρόνο του ανάμεσα στο Παρίσι και την Αθήνα, προετοιμάζει στη Γαλλία τις χαρακτικές του μήτρες και τις τυπώνει, χειρωνακτικά, στο αθηναϊκό του ατελιέ. Εκεί, ανάμεσα σε πρέσες, παλιά ραδιόφωνα και χαρτιά, γεννιούνται φιγούρες αταξινόμητες. Πρόσωπα ζωόμορφα, παραμορφωμένα, βγαλμένα από κάποιο σκοτεινό παραμύθι ή αλληγορία. Δεν έχουν ηρωισμό, δεν διεκδικούν λύτρωση. Είναι οι «απάτριδες» της καθημερινότητας – πρόσωπα της παρακμής, της κραιπάλης, του περιθωρίου. Κι όμως, σ’ αυτά εντοπίζει ο Κατσαδιώτης «τη λύσσα για ζωή». Τη διχοστασία ανάμεσα στην ομορφιά και τον πόνο. Σ’ αυτά τα πρόσωπα αναγνωρίζει ήρωες καθημερινούς, εκείνους που επιβιώνουν, χωρίς να ανήκουν πουθενά. Διάρκεια μέχρι 27.07.2025.
Η ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΙΚΗ, ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΚΑΙ ΣΤΟΧΑΣΤΙΚΗ ΠΟΡΕΙΑ ΕΞΕΛΙΞΗΣ, ΤΟΥ ΓΛΥΠΤΗ ΓΙΩΡΓΟΥ ΧΟΥΛΙΑΡΑ ΣΤΟΝ ΙΑΝΟ
Την Τετάρτη 21-5-2025, 5-7 μ.μ. στον ΙΑΝΟ Σταδίου 24. Στα πλαίσια των εκδηλώσεων «Περί Ωραίου» που οργανώνει και επιμελείται ο Κωστής Καζαμιάκης, παρουσιάστηκε «Η καλλιτεχνική , εκπαιδευτική και στοχαστική πορεία εξέλιξης, του περιώνυμου γλύπτη Γιώργου Χουλιαρά ομότιμου καθηγητή της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών Αθηνών και τ. Αντιπρύτανη. Μίλησαν για τον καλλιτέχνη: -Κωστής Καζαμιάκης. Αρχιτέκτων. Ιστορικός Αρχιτεκτονικής. Ιστορικός Τέχνης. Εισαγωγικά, μικρό βιογραφικό και έργα του τιμωμένου καλλιτέχνη. -Μαρία Σφενδουράκη. Ιστορικός Τέχνης. -Δημήτρης Αντωνακάκης. Αρχιτέκτων. Διδάσκαλος Αρχιτεκτονικής του Ε.Μ.Π. -Γιώργος ΞηροπαΊδης . Καθηγητής Φιλοσοφίας στο Πάντειο Πανεπιστήμιο. Και ο Γιώργος Χουλιαράς. Θα προβάλλονται σχετικές εικόνες. Οργάνωση- επιμέλεια: Κωστής Καζαμιάκης. Είσοδος ελεύθερη. Η εκδήλωση μεταδίδεται ζωντανά στο διαδίκτυο. Μπορείτε να την αναζητήσετε οποτεδήποτε στο διαδίκτυο πληκτρολογώντας You Tube: Ιανός- Περί Ωραίου- Κωστής Καζαμιάκης, Γιώργος Χουλιαράς.
AΡΙΣ ΓΕΩΡΓΙΟΥ: “HOMO LUDENS”, ΑΝΑΔΡΟΜΗ 1974–2024
Την Τετάρτη 21 Μαΐου 2025 εγκαινιάζεσαι στο ΜΙΕΤ Θεσσαλονίκης στην Βίλα Καπαντζή, η έκθεση του πολυπράγμονα Άρι Γεωργίου, με τίτλο “HOMO LUDENS” ΑΝΑΔΡΟΜΗ 1974–2024, που θα διαρκέσει μέχρι 05 07 2025. Η έκθεση στοχεύει στην παρουσίαση του μεγάλης εμβέλειας εικαστικού έργου του καλλιτέχνη, που ξεκινά από την δεκαετία του ΄70.
EK MAGAZINE: ΤΕΥΧΟΣ 297 | ΜΑΪΟΣ 2025
Κυκλοφόρησε το νέο τεύχος Μαΐου 2025 του περιοδικού ek (Νο 297), με εξώφυλλο την επέκταση και ανακαίνιση ξενοδοχείου Grace La Margna στο St. Moritz των Divercity Architects. Μεταξύ άλλων περιλαμβάνει: tο editorial της Αριάδνης Βοζάνη με αναφορά στον Liu Jiakun (βραβείο Pritzker 2025), επισημαίνοντας ότι επί μια δεκαετία αποσύρθηκε από την αρχιτεκτονική ασκώντας την τέχνη της ζωγραφική και της συγγραφής μυθιστορημάτων. Ακολουθεί η συνέντευξη του Σταύρου Μαρτίνου με τους εκ Κύπρου Simpraxis Architects, και το πάντα ενδιαφέρον άρθρο του Πάνου Τσακόπουλου, που ανεβάζει το επίπεδο του περιοδικού, με τίτλο: «Προσεγγίσεις του ιερού στη σύγχρονη ελληνική αρχιτεκτονική». Ο Νίκος Πατσαβός στο πλαίσιο των Foreign Affairs, παρουσιάζει την Η αρχιτεκτονική των Fala Atelier. Στην ενότητα PROJECT προβάλλονται τα έργα: • 3i Κέντρο χειρουργικής στη Λευκωσία | Simpraxis Architects • Kτίριο γραφείων στη Μεταμόρφωση | Tsolakis + Partners • Grace La Margna St. Moritz, Eπέκταση και ανακαίνιση ξενοδοχείου | Divercity Architects • Διπλοκατοικία στην Καλαμάτα | Petras Architecture • Ottica House+, Μονοκατοικία στη Λευκωσία | VM Studio + Architects LLC • Villa Albero στα Χανιά | Nōema Studio • Ino Residence, Ανακαίνιση λιθόκτιστης κατοικίας στη Μάνη | 3H Architects. Στην ενότητα INTERIORS: • Villa Fos στο Costa Navarino | ENA Architects • Eurobank Headquarters στη Θεσσαλονίκη | Urban Soul Project • Hub Lighting & Innovation by Kafkas στη Θεσσαλονίκη | Χριστίνα Μουδαρά • ΧΤ97 Aποκατάσταση Μεσοπολεμικού κτιρίου στα Εξάρχεια | Λάρα Βαρτζιώτη & ΣΙΑ. Και τέλος στην ενότητα CURRENT TRENDS που επιμελέιται η Φιλιώ Πνευματικού παρουσιάζονται: «Από την παράδοση στην καινοτομία» και «Το εργοστάσιο μαρμάρων του “αύριο”».
Το Σάββατο, 17 Μαΐου 2025, στις 19:30 - 22:00, εγκαινιάστηκε στο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης Κρήτης, Μεσολογγίου 32, Ρέθυμνο, η εικαστική έκθεση ΕΙΣΑΙ ΟΤΙ ΦΟΡΑΣ / WHATYOUWEARISWHATYOUARE, με τη συμμετοχή Ελλήνων και ξένων καλλιτεχνών, και σε επιμέλεια των Μαρίας Μαραγκού, Μαρίας Παναγίδου, και Σταύρου Καβαλλάρη. Η έκθεση διερευνά την αμφίδρομη σχέση της μόδας με τη σύγχρονη τέχνη μέσα από έργα καλλιτεχνών και σχεδιαστών, Ελλήνων και ξένων, ακόμα κι’ όταν το ρούχο απουσιάζει. Είναι ένα ongoingproject που ευελπιστεί να καταδείξει πως αυτό το ταυτοτικό στοιχείο, μετουσιώνεται σε έργο τέχνης. Αναπόσπαστο μέρος της έκθεσης, το ειδικό αφιέρωμα στη μεγάλη Ρεθύμνια σχεδιάστρια μόδας Σοφία Κοκοσαλάκη με τη διεθνή ακτινοβολία που τίμησε την Ελλάδα απανταχού και που δυστυχώς έφυγε πολύ νωρίς. Στο αφιέρωμα παρουσιάζονται εικοσιτέσσερις (24) δημιουργίες της, κοσμήματα και σχέδια από τη συλλογή της οικογένειάς της. Με την έκθεση ΕΙΣΑΙ ΟΤΙ ΦΟΡΑΣ οι επιμελητές, Μαρία Μαραγκού, Μαρία Παναγίδου και Σταύρος Καβαλλάρης, επιχειρούν να αναδείξουν την αμφίδρομη σχέση της μόδας και των προκλήσεων της εποχής μας όπως αυτές εκφράζονται, και επηρεάζονται από τη σύγχρονη τέχνη και τους προβληματισμούς που νεωτεριστικά αυτή προβάλλει. Διάρκεια μέχρι 31 Οκτωβρίου του 2025.
“WHY LOOK AT ANIMALS? ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗ ΓΙΑ ΤΗ ΜΗ ΑΝΘΡΩΠΙΝΗ ΖΩΗ”: ΜΕΓΑΛΗ ΕΚΘΕΣΗ ΣΤΟ ΕΜΣΤ
Την Πέμπτη 15 Μαΐου 2025 στις 19:30 εγκαινιάστηκε στο ΕΜΣΤ η έκθεση με τίτλο “Why Look at Animals? Δικαιοσύνη για τη μη ανθρώπινη ζωή” που επιμελείται η Κατερίνα Γρέγου, Καλλιτεχνική Διευθύντρια, ΕΜΣΤ. Μια έκθεση για τα δικαιώματα των ζώων, για την ανάγκη αναγνώρισης και υπεράσπισης της ζωής τους ως κεντρικού θέματος του πολιτισμού μας και για τις αδικίες και την βία που υφίστανται στα χέρια των ανθρώπων. Με τη συμμετοχή πάνω από 60 καλλιτεχνών από 25 χώρες (Ευρώπη, Ασία, Αφρική, Αμερική) και με πάνω από 200 έργα να καταλαμβάνουν όλους τους ορόφους του Μουσείου, το Why Look at Animals? είναι η μεγαλύτερη έκθεση που έχει διοργανώσει το ΕΜΣΤ και η πρώτη μεγάλη έκθεση με θέμα την ευημερία των ζώων διεθνώς. Με την έκθεση αυτή, το δημόσιο της πρόγραμμα και τις εκδόσεις που θα την συνοδεύουν, το ΕΜΣΤ θέτει στον δημόσιο διάλογο την οικολογική δικαιοσύνη - και ως αναπόσπαστο κομμάτι της - τη διεκδίκηση της ισονομίας και της ευζωίας για την μη ανθρώπινη ζωή. Στην εικόνα το έργο της Tiziana Pers, "Saut dans le vide", (Άλμα στο κενό), 2016 (video still). Για περισσότερα κάντε ΚΛΙΚ στην εικόνα.
ΚΥΚΛΟΦΟΡΗΣΕ ΤΟ ΝΕΟ ΤΕΥΧΟΣ ΤΩΝ ΔΟΜΩΝ | No 175
Κυκλοφόρησε το νέο τεύχος των ΔΟΜΩΝ Νο 175, στο όποιο συμμετέχουν με έργα τους οι: Γραφείο Μελετών Αλέξανδρου Ν. Τομπάζη - Micromega Architecture & Strategies, Deda & Architects, wip architects, Koufopantelis Architects, Telford 46 architects, Façade, PLINTHOS Architects & Stefania Ntinou Architect, Oktana Architecture, LA^arc Λίλα Γιαμοπούλου & Αίμων Λίτινας, Antipas Jones architects, orestis sakellariou architects, Βασίλειος Ντόβρος, tp_architecturestudio, RCTECH, Piemonte Samsarelou Architects και Local Local. Επιπλέον η Πολυάννα Παρασκευά αναλύει τη βιωματική εμπειρία χώρων για παιδιά και ο Γιώργος Αραχωβίτης παρουσιάζει την ανακαίνιση των δύο υπαρχόντων διατηρητέων κτηρίων του 1ου Δημοτικού Σχολείου της Νέας Ερυθραίας και την προσθήκη ενός νέου κτηρίου.Κυκλοφόρησε το νέο τεύχος των ΔΟΜΩΝ Νο 174, στο όποιο συμμετέχουν με έργα τους οι: Ateno Architecture Studio, Spyridon Architecture, Archtify, Polyanna Paraskeva & Associates, Mosaic Architecture*, 3H Αrchitects Nικήτας Χατζημιχάλης Ιωάννα Χολέβα, Eva Ampazi Architects, A&S Architects, ΑΕΤΕR Architects, shape(D)architects, Arid, Oblique, Space is around us, Degree Zero Architects⁰, και P4architecture. Επιπλέον, το γραφείο Θύμιος Παπαγιάννης και Συνεργάτες (Δημήτρης Πούλιος – Λήδα Ντρίβα – Ειρήνη Τσακιροπούλου) παρουσιάζει τις απόψεις του σχετικά με την ανάκτηση του δημόσιου χώρου στην Αθήνα, και η Ναταλία Μπούρα παρουσιάζει την έκθεση 'Κύπρος, 1974. Η μνήμη είναι η μόνη παρτίδα των ανθρώπων'.
XIMENA MALDONADO SÁNCHEZ: «CARDÓN, CARMÍN Y OLA», ΣΤΗΝ ΓΚΑΛΕΡΙ BERNIER/ELIADES
Την Πέμπτη 8 Μαΐου 2025, εγκαινιάστηκε στην γκαλερί Bernier/Eliades ατομική έκθεση της Ximena Maldonado Sánchez στην Αθήνα, με τίτλο «cardón, carmín y ola» παρουσία της καλλιτέχνιδας . Οι πίνακες της Ximena Maldonado Sánchez γεννημένη το 1999 στο Irapuato του Μεξικού, εξερευνούν τις σχέσεις μεταξύ ανθρώπων και οικοσυστημάτων, εστιάζοντας στις υφές, τα χρώματα και τους ρυθμούς των φυτών και των ορυκτών σχηματισμών. Το έργο της εμπνέεται από αισθητηριακές εμπειρίες στο τοπίο και ασχολείται με θέματα διασύνδεσης, οικολογικής αμοιβαιότητας και της κρυμμένης δυναμικής μέσα στην τοπογραφία. […] Ο τίτλος της έκθεσης, «cardón, carmín y ola», προέκυψε από έναν συνεχή διάλογο μεταξύ γης και θάλασσας. Το Cardón θυμίζει το φυτό που μοιάζει με κάκτο και βρίσκεται σε άνυδρες περιοχές, ειδικά στη Λατινική Αμερική. Το Carmín συνδέεται με το κόκκινο χρώμα, αλλά και με την ένταση, και το ola αναφέρεται στο κύμα της θάλασσας και μεταφορικά σε ένα κύμα συναισθημάτων και κινήσεων. Βασικά στοιχεία αυτής της έκθεσης περιλαμβάνουν κάκτους και κοράλλια, μια πλούσια παλέτα από βαθιά κόκκινα και μπλε που θυμίζουν την έρημο και το υποβρύχιο, και οργανικές μορφές που αντανακλούν τη ρευστότητα της διαδικασίας δημιουργίας τέχνης. Στο έργο της καλλιτέχνιδας, το νερό είναι πάντα παρόν στα τοπία, διαμορφώνοντας τις σιλουέτες των βουνών και των γεωλογικών σχηματισμών, καθώς και καθορίζοντας τη βλάστηση. Διάρκεια μέχρι 10 Ιουλίου 2025
ΗΜΕΡΙΔΑ «ΕΣΩ 2025» ΣΤΟ ΜΕΓΑΡΟ ΜΟΥΣΙΚΗΣ
Με κεντρική θεματική “ΑΓΚΑΛΙΑΖΟΝΤΑΣ ΤΟ ΧΑΟΣ ΣΕ ΕΝΑ ΕΞΥΠΝΟ ΚΟΣΜΟ” στις 7 Μαΐου 2025 στις 4 μ.μ., πραγματοποιήθηκε και φέτος στην Αίθουσα Τριάντη στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, η ημερίδα ΕΣΩ, η μεγαλύτερη διοργάνωση για το Design και την Αρχιτεκτονική, με την παρουσία σημαντικών ομιλητών από την ελληνική και διεθνή αρχιτεκτονική σκηνή. Παράλληλα Κατά τη διάρκεια του ΕΣΩ 2025, η έβδομη απονομή των Βραβείων Συνολικής Προσφοράς Archisearch θα αναδείξει και θα τιμήσει το έργο και την προσωπικότητα των Μάνου Περράκη (Αρχιτέκτονα), Κώστα Τσόκλη (Καλλιτέχνη) και Ντίνας Βάιου (Ομότιμης Καθηγήτριας, Σχολή Αρχιτεκτόνων Μηχανικών, ΕΜΠ). Τα βραβεία θα απονείμει ο Παναγιώτης Πάγκαλος - αρχιτέκτονας (Ph.D), καθηγητής στο Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής. Για να προμηθευτείτε τα εισητήριά σας κάντε ΚΛΙΚ στην εικόνα.
"ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ ΚΑΙ ΤΟ ΖΗΤΗΜΑ ΤΗΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ": ΑΦΙΕΡΩΜΑ ΣΤΟ ΦΡΕΑΡ-ΤΕΥΧΟΣ 15
Επιμέλεια Γιώργος Μητρούλιας: Στα τέλη της δεκαετίας του ʼ70 μετά από δύο σχεδόν δεκαετίες μεταπολεμικής ανοικοδόμησης, μια νέα γενιά αρχιτεκτόνων στρέφεται στη μελέτη της λαϊκής αρχιτεκτονικής. Η στροφή αυτή συντάσσεται με τη διεθνή κριτική στη μοντέρνα αρχιτεκτονική και πολεοδομία, και οδήγησε σε εκτεταμένες μελέτες και καταγραφές αυτού που ο Bernard Rudofsky ονόμασε «Αρχιτεκτονική χωρίς Αρχιτέκτονες». Νομοθετικά εγχειρήματα όπως η κήρυξη παραδοσιακών οικισμών με μορφολογικούς κανόνες δόμησης επισημοποιούν την τάση της εποχής εκ μέρους της Πολιτείας, προστατεύοντας και αναδεικνύοντας πολύτιμα οικιστικά κελύφη που το ρεύμα ανοικοδόμησης της εποχής έθετε σε άμεσο κίνδυνο. Σήμερα, μετά τη δεκαετή οικοδομική παύση κατά τη διάρκεια της οικονομικής κρίσης, ζούμε ξανά την αναζωπύρωση της οικοδομικής δραστηριότητας. Στην Αθήνα, μια σειρά αναπτύξεων με σημαντικότερη την –ιδιωτική– ανάπλαση του παλιού αεροδρομίου του Ελληνικού επαναπροσδιορίζουν το παραλιακό μέτωπο της πρωτεύουσας. Την ίδια στιγμή η ύπαιθρος –και ιδιαίτερα η νησιωτική ύπαιθρος– αναδεικνύεται ως το κατεξοχήν πεδίο οικοδομικής δραστηριότητας. Η νέα αρχιτεκτονική παραγωγή προσπαθεί να ισορροπήσει ανάμεσα στις πιέσεις της κτηματαγοράς και του ευαίσθητου μεσογειακού τοπίου. Παρόλο που η παραδοσιακή αρχιτεκτονική, όπως διασώθηκε μερικές δεκαετίες πριν, εξακολουθεί να αποτελεί βασική αναφορά στο συλλογικό φαντασιακό, δεν φαίνεται να υπάρχει μια συντεταγμένη προσπάθεια κριτικής ενσωμάτωσής της στην εποχή μας. Θα λέγαμε ότι αναζητείται μια νέα, γόνιμη σχέση με την παράδοση, πέρα από την εικονογραφία του φολκλορ ή την αμετροεπή επίκληση της καινοτομίας. Γνωρίζοντας ότι η παράδοση είναι και αυτή μια «κατασκευή» μέσα από την οποία κοιτάμε προς το μέλλον, μπορεί αυτή να νοηματοδοτήσει εκ νέου την ύπαιθρο και τις πόλεις μας; Πώς μπορούμε σήμερα να ξανακοιτάξουμε τον τρόπο που κοινωνίες πριν τη δική μας κατοίκησαν το (ελληνικό) μεσογειακό τοπίο; Γι’ αυτό το σύντομο αφιέρωμα του περιοδικού Φρέαρ απευθυνθήκαμε σε αρχιτέκτονες –και μία επιμελήτρια σύγχρονης τέχνης– από την Ελλάδα και την Κύπρο, και τους ζητήσαμε να προσεγγίσουν ελεύθερα το ζήτημα της παράδοσης και τη σχέση της με τη μεσογειακή πόλη και την ύπαιθρο. Όλοι και όλες ανήκουν σε μια σχετικά νεότερη γενιά, που γαλουχήθηκε μέσα στη δεκαετία της κρίσης. Πολλοί διατηρούν αρχιτεκτονικά γραφεία με έργο που χαρακτηρίζεται από στοχαστική διάθεση, άλλες δραστηριοποιούνται και ακαδημαϊκά στις αρχιτεκτονικές σχολές της χώρας, ενώ όλοι προσεγγίζουν τον σχεδιασμό μέσα από μια διαθεματική οπτική. Τα παρακάτω κείμενα εκπλήσσουν με τις πολύ διαφορετικές αφορμίσεις τους, αλληλοσυμπληρώνονται και παίρνουν θέση, αγκαλιάζοντας με τόλμη τη ρευστότητα αυτού που αποκαλούμε «παράδοση». Στο αφιέρωμα συμμετέχουν οι: Σίμος Βαμβακίδης - Αλεξάνδρα Βούγια - Θεοδόσης Ησαΐας - Πλάτων Ησαΐας- Δημήτρης Θεοδωρόπουλος - Μαριάννα Ξυνταράκη - Μαρία Τσιγάρα - Χριστιάνα Ιωάννου - Χρίστος Παπαστεργίου - Απόστολος Καλφόπουλος - Μαρία-Θάλεια Καρρά - Μυρτώ Κιούρτη - Σοφία Κριμίζη - Ελίνα Λούκου - Θανάσης Μάνης - Ανδρέας Νικολοβγένης - Βασίλης Ντόβρος - Λεωνίδας Παπαλαμπρόπουλος - Αγγελική Πέτα. Κάντε ΚΛΙΚ στην εικόνα για να διαβάσετε τα κείμενα.
ΓΙΩΡΓΟΥ ΧΑΤΖΗΜΙΧΑΛΗ: «5 ΕΡΓΑ» ΣΤΗΝ ELEFTHERIA TSELIOU GALLERY
Την Τρίτη 6 Μαΐου 2025 εγκαινιάστηκε η νέα έκθεση του Γιώργου Χατζημιχάλη με τίτλο 5 Έργα, η πρώτη ατομική του παρουσίαση μετά τη μεγάλη αναδρομική έκθεση στο Μουσείο Μπενάκη. Αυτή τη φορά, ο Γιώργος Χατζημιχάλης παρουσιάζει στον χώρο της γκαλερί πέντε έργα που εκτίθενται για πρώτη φορά στο κοινό και σημειώνει: «Το 2021 άρχισα να κατασκευάζω μία ενότητα έργων με τίτλο Κατάσταση, βασισμένη σε μια πολύ παλιά ιδέα, η οποία με κατέτρεχε επί χρόνια. Αρχικά, ζωγράφισα το κεντρικό έργο και, έπειτα, συνέχισα να ζωγραφίζω και να φωτογραφίζω. Όμως το σχέδιο αυτό συνειδητοποίησα ότι ήταν πολύ φιλόδοξο και, τελικά, εκτός οποιασδήποτε πραγματικότητας. Τότε διαπίστωσα πως η αναβλητικότητα επί τόσα χρόνια να κάνω μια αρχή, προερχόταν από το γεγονός ότι η ιδέα στη ρίζα της και στην πηγή της, ήταν απραγματοποίητη. Τότε είναι που αποφάσισα να αλλάξω εντελώς τη δομή αυτού του έργου – να κάνω κάτι εντελώς άλλο – το αντίθετο απ’ ότι σκεφτόμουν όλα αυτά τα χρόνια. Τρία έργα, αυτά που έπαιζαν τον ρόλο κλειδιού, είναι τα τρία μεγάλα έργα που εκθέτω εδώ. Παρότι δεν είναι μέρος πια ενός άλλου έργου – και έχουν αποκτήσει πλέον τη δική τους αυτονομία – αισθάνομαι ότι υπάρχει μια υπόγεια σχέση μεταξύ τους, κρυφή και μυστική, που όμως δεν είναι αυτονόητη». Παράλληλα, θα κυκλοφορήσει και το νέο βιβλίο «4+1 Κείμενα για την έκθεση του Γιώργου Χατζημιχάλη στο Μουσείο Μπενάκη» με κείμενα των Διονύση Καψάλη, Σάββα Μιχαήλ, Κωνσταντίνου Α. Παπαγεωργίου, Μιχάλη Χρυσανθόπουλου και Δημήτρη Αρβανιτάκη.
ΒΑΝΑΣ ΞΕΝΟΥ: ΜΥΣΤΗΡΙΟ 15 - ΤΟ ΑΝΟΙΧΤΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ΓΙΑΤΙ Η ΕΛΕΥΣΙΝΑ ΣΗΜΕΡΑ; ΑΠΟ ΤΗ ΜΕΛΑΓΧΟΛΙΑ ΣΤΟ ΟΡΑΜΑ
Την Κυριακή 30 Μαρτίου 2025 και Ώρα: 12:30, εγκαινιάστηκε η έκθεση της Βάνας Ξένου στο εργοστάσιο ΙΡΙΣ και στον Αρχαιολογικό Χώρο Ελευσίνας, στο πλαίσιο της 2023 Ελευσίς Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης, με τίτλο «Μυστήριο 15, Το Ανοιχτό Μουσείο | Γιατί η Ελευσίνα Σήμερα; Από τη Μελαγχολία στο Όραμα». Το έργο αναδεικνύει τα πολλαπλά αφηγήματα της Ελευσίνας καθιστώντας ορατές τις πηγές της ιστορικής, φυσικής και ανθρωπολογικής υπόστασης της πόλης. Με αυτή τη συνδυαστική παρέμβαση ολοκληρώνεται η ταυτοχρονία της έκθεσης των έργων στο ΙΡΙΣ και τον αρχαιολογικό χώρο με την πρόταση της πόλης της Ελευσίνας ως ανοικτό μουσείο και διαχρονικό αστικό ιερό. Η απώλεια επιστρέφει ως δημιουργία. Επιμέλεια έκθεσης: Τάκης Μαυρωτάς, Emmanuel Daydé. Σημείο συνάντησης: ΙΡΙΣ.
ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΤΕΤΣΗΣ: «Η ΕΜΜΟΝΗ ΤΟΥ ΒΛΕΜΜΑΤΟΣ» ΣΤΗΝ ΕΘΝΙΚΗ ΠΙΝΑΚΟΘΗΚΗ
Την Πέμπτη 10 Απριλίου, στις 18:30 εγκαινιάστηκε στο χώρο των περιοδικών εκθέσεων, αίθουσα «Ίδρυμα Αντώνιος Ε. Κομνηνός» της Εθνικής Πινακοθήκης, η μεγάλη αναδρομική έκθεση αφιερωμένη έργο του του Παναγιώτη Τέτση, με αφορμή την επέτειο των 100 χρόνων από τη γέννηση του. Στόχος της έκθεσης είναι όχι μόνο να παρουσιάσει την καλλιτεχνική πορεία του καλλιτέχνη αλλά και να εστιάσει στην ιδιαίτερη «ματιά» με την οποία, δίνοντας έμφαση στο φως και το χρώμα, πραγματεύεται τα θέματά του. Στην έκθεση παρουσιάζονται 160 έργα, τα περισσότερα πίνακες ζωγραφικής, χαρακτικά, ακουαρέλες, παστέλ. Η πλειοψηφία των έργων προέρχεται από τη συλλογή της Εθνικής Πινακοθήκης, στην οποία περιήλθαν έπειτα από δωρεές που πραγματοποίησε ο καλλιτέχνης μεταξύ των ετών 1997 και 2015, ενώ 64 από τα εκτιθέμενα έργα ανήκουν σε ιδιωτικές ή θεσμικές συλλογές. Διάρκεια μέχρι 31 Οκτωβρίου 2025
ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΜΗΤΡΕΝΤΣΕ: "THE WOOD WIDE WEB" ΕΚΘΕΣΗ ΣΤΗΝ ΓΚΑΛΕΡΙ CITRONNE
Την Τετάρτη 2 Απριλίου στις 7 μ.μ. εγκαινιάστηκε στη γκαλερί Citronne η ατομική έκθεση της Χριστίνας Μήτρεντσε με τίτλο "The Wood Wide Web” / Δασικός Ιστός. Ο χώρος της γκαλερί μεταμορφώνεται με τη ζωγραφική και γλυπτική εγκατάσταση της εικαστικού σε ένα ιδιότυπο δασικό περιβάλλον, όπου οι επισκέπτες καλούνται να εισέλθουν. Η Χριστίνα Μήτρεντσε είναι διεπιστημονική καλλιτέχνις που ενσωματώνει στην πρακτική της στοιχεία από την έρευνά της στον τομέα της δασολογίας και της μυκητολογίας. Τα τελευταία χρόνια, η δουλειά της περιστρέφεται γύρω από τον φυσικό άξονα και την εννοιολογική αλυσίδα "Δάσος - Δένδρο – Κορμός - Χαρτί – Βιβλίο - Μύκητας - Μυκκόριζα - Αποσύνθεση – Αναγέννηση", που ξεκίνησε στο Λονδίνο το 2005. Η έκθεση WOOD WIDE WEB ενσωματώνει όλες τις δημιουργικές εκφάνσεις αυτού του άξονα: το δάσος της Μήτρεντσε απαρτίζεται από ζωγραφικά έργα και γλυπτά κατασκευασμένα από παλαιούς τόμους, κολάζ με "αμφιλεγόμενα" βιβλία και, κατ' αναλογίαν, δηλητηριώδη μανιτάρια, καθίσματα- κορμούς δέντρων απ’ όπου "ξεφυτρώνουν" μανιτάρια φτιαγμένα από σελίδες βιβλίων. Στο πλαίσιο της καλλιτεχνικής έρευνας και πρακτικής της, καλλιεργεί επίσης σπόρους μανιταριών στα τετράδια που περιέχουν τις δασολογικές μελέτες του παππού της, συγκροτώντας ένα δια-γενεακό έργο εν εξελίξει. Έχοντας εξερευνήσει με εμμονή τη σχέση της ασώματης γνώσης με την ενσαρκωμένη εμπειρία και την υλικότητα, η Μήτρεντσε εισάγει μια άλλη "γλώσσα" στην εικαστική δημιουργία. Η γλώσσα αυτή αποσκοπεί να αποδώσει την πορεία της φύσης μέσα από ένα οργανικό "διαδίκτυο", το οποίο εξηγεί την αέναη αδιαχώριστη σύνθεση της επιβίωσης, αποβίωσης, και αναβίωσης. Όπως σημειώνει και η ίδια η εικαστικός: "Τα μανιτάρια, όπως και τα βιβλία, είναι αποθήκες γνώσης και καταλύτες για μετασχηματισμό. Και τα δύο χρησιμεύουν ως ενδιάμεσοι χώροι μεταξύ του θανάτου και της ζωής. Υπό αυτό το πρίσμα, και τα δύο γίνονται αγωγοί συνέχειας, ενσωματώνοντας τη δυναμική αλληλεπίδραση μεταξύ θανάτου, καταστροφής και αναγέννησης, γνώσης και κατανόησης". Ο συνοδευτικός δίγλωσσος κατάλογος περιέχει αναλυτικά κείμενα του Πάνου Γιαννικόπουλου, της Χριστίνας Μήτρεντσε και του Νίκου Παίσιου, καθώς και ένα εισαγωγικό σημείωμα από την Τατιάνα Σπινάρη - Πολλάλη, διευθύντρια της Citronne. Η έκθεση είναι η έναρξη της συνεργασίας της Citronne με την εικαστικό Χριστίνα Μήτρεντσε. Διάρκεια μέχρι 31 Μαΐου 2025.
«ΓΙΩΡΓΟΣ Λ. ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ: ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ ΤΟΠΙΟΥ» ΤΗΣ ΕΛΕΝΗΣ ΜΠΕΝΕΚΗ
Την Τρίτη 18 Μαρτίου 2025, στις 19:00, στην Αίθουσα Eκθέσεων και Eκδηλώσεων του Ιδρύματος Μιχελή, Βασιλίσσης Σοφίας 79, 11521 Αθήνα, πραγματοποιήθηκε η παρουσίαση του Βιβλίου της Ελένης Μπενέκη με τίτλο «Γιώργος Αναγνωστόπουλος, Αρχιτεκτονική Τοπίου», από τον Εκδοτικό Οίκο Μέλισσα. Μίλησαν οι : Γιάννης Αίσωπος, καθηγητής & πρόεδρος, τμήμα Αρχιτεκτόνων Μηχανικών, Πανεπιστήμιο Πατρών University of Patras, Μαίρη Ανανιάδου-Τζιμοπούλου, ομότιμη καθηγήτρια Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης , Aικατερίνη Γκόλτσιου, πρόεδρος Ευρωπαϊκής Ομοσπονδίας Αρχιτεκτόνων Τοπίου, επίκουρη καθηγήτρια Γεωπονικό Πανεπιστήμιο Αθηνών - Agricultural University of Athens - Οfficial, Δημήτρης Φιλιππίδης, ομότιμος καθηγητής ΕΜΠ και η συγγραφέας Ελένη Μπενέκη, ιστορικός.
ΘΟΔΩΡΟΣ, ΓΛΥΠΤΗΣ: «ΑΝΤΙ ΑΝΑΔΡΟΜΙΚΗΣ» ΣΤΟ ΕΜΣΤ
Το Σάββατο 8 Φεβρουαρίου 2025, στις 18:30, εγκαινιάστηκε η έκθεση με τίτλο «Θόδωρος, γλύπτης, Αντί Αναδρομικής», που αποτελεί την πρώτη προσπάθεια ερμηνείας και παρουσίασης του έργου του γλύπτη Θόδωρου μετά τον θάνατό του και αξιοποιεί σχεδόν όλα τα έργα και το πλούσιο αρχειακό υλικό που κληροδότησε ο γλύπτης στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης. Η έκθεση επιχειρεί να αναδείξει τη βαθιά και προφητική σκέψη του, τις σημαντικότερες στιγμές του έργου του αλλά και τη συνολική πορεία ενός σύγχρονου δημιουργού, που με τα λόγια και τις πράξεις του, στιγμάτισε τη γλυπτική στην Ελλάδα. Ειδικότερα, ο Θόδωρος αγωνίστηκε για να ανανεώσει τη γλυπτική γλώσσα και να την αναδείξει σε ένα περιβάλλον όπου επικρατούσε η έντυπη και οπτικοακουστική επικοινωνία. Μέσα σε αυτή την προσπάθεια, ο Θόδωρος ήταν πρωτεργάτης πρωτοποριακών και σύγχρονων καλλιτεχνικών πρακτικών, πραγματοποιώντας περφόρμανς, ηχητικά γλυπτά, εννοιολογικά έργα αλλά και τις πρώτες δράσεις μιας ιδιότυπης θεσμικής κριτικής, για πρώτη φορά στην Ελλάδα. Κοινός παρονομαστής σε όλη του τη δραστηριότητα υπήρξε ο κοινωνικός και πολιτικός ρόλος του καλλιτέχνη και η σημασία ένταξης καλλιτεχνικών φωνών στον δημόσιο λόγο. Η έκθεση εντάσσεται στο πρόγραμμα παρουσιάσεων της Συλλογής του ΕΜΣΤ και θα λάβει χώρα στον 2o όροφο του Μουσείου . Η σκηνογραφία της έκθεσης έχει υλοποιηθεί από τον αρχιτέκτονα και σκηνογράφο Γιάννη Αρβανίτη και οριοθετεί ενότητες έργων μέσα από ειδικά διαμορφωμένους νέους εκθεσιακούς χώρους που διαδέχονται ο ένας τον άλλον καταλήγοντας σε ένα απρόσμενο περιβάλλον συνύπαρξης των έργων με τον επισκέπτη. Ο συνολικός χώρος έχει αναδιαμορφωθεί ριζικά ώστε να μπορεί να φιλοξενεί και μελλοντικές εκθέσεις της Συλλογής. Η μουσική επιμέλεια της βραδιάς έχει την υπογραφή του Γιάννη Πετρίδη. Oι DJs Δημήτρης Ζουγρής και Τάσος Στεργίου θα παίξουν live αγαπημένα τραγούδια του Θόδωρου από την προσωπική του συλλογή βινυλίων. Διάρκεια μέχρι 8 Φεβρουαρίου 2026.
«ΕΝΑ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟ ΣΧΟΛΙΟ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΛΕΚΑ ΓΕΡΟΛΥΜΠΟΥ» ΑΠΟ ΤΟΝ ΔΗΜΗΤΡΗ ΦΙΛΙΠΠΙΔΗ
Ήξερα ποια είναι, είχα διαβάσει άρθρα και βιβλία της από νωρίς. Ώσπου τη συνάντησα για πρώτη φορά στην Ύδρα, στο ξενοδοχείο «Μιράντα», πάνω στη δύση ενώ ακούγονταν οι παραλλαγές Γκόλντμπεργκ. Μαζί της, κι ο γιος της Γιώργης, ο μετέπειτα φωτογράφος και τόσο καλός φίλος. Από τότε συναντιόμασταν συχνά σε συνέδρια, τυχαία στην Αθήνα στο Μπενάκη. Ώσπου το 1995 περνώντας από Θεσσαλονίκη, τα είπαμε για ώρες σπίτι της με αφορμή ένα βιβλίο μου για τον Καυταντζόγλου. Της είχαν κάνει αίσθηση πράγματα που άλλοι δεν πρόσεχαν διόλου. Αυτή της η ευαισθησία και ικανότητα πρόσληψης υπήρχε διάχυτη μέσα στα γραπτά της, που κάθε φορά διάβαζα με απόλαυση. Από εκείνη εισέπραξα και διδάχτηκα πολλά για την πρόσφατη ιστορία της πόλης της, της Θεσσαλονίκης, μέσα από τα ονειρικά σχέδια του Εμπράρ, τις τύχες της πολεοδομίας της, ξετυλίγοντας ένα παραμύθι μοναδικό για τη χώρα μας. Γνώρισα και μαθητές και μαθήτριές της, που πάντα μιλούσαν με αγάπη για εκείνη, για τη βοήθεια που πρόσφερε, για την ενθάρρυνση κάθε προσπάθειας. Ώσπου στη φιλία μας, κάποια στιγμή, προστέθηκε και μια συνεργασία, στον συντονισμό, εποπτεία και σύνταξη λημμάτων για την πολεοδομία στο λεξικό «Αρχιτεκτονική» (2013). Θυμάμαι την απίστευτη συνέπειά της, την αφοσίωσή της σε ένα τόσο απαιτητικό έργο. Την άνεση και την ευγένειά της τη διαπίστωσα για μια ακόμα φορά, την τελευταία που τη συνάντησα, στη Θεσσαλονίκη το 2019 σ’ ένα άλλο συνέδριο. Ήταν άφθαρτη λες και δεν την είχε αγγίξει ο χρόνος. Δ. Φιλιππίδης
“FRANCISCO GOYA, LOS CAPRICHOS”, & “Η ΣΑΓΗΝΗ ΤΟΥ ΑΛΛΟΚΟΤΟΥ”, ΔΥΟ ΕΚΘΕΣΕΙΣ ΣΤΗΝ ΕΘΝΙΚΗ ΠΙΝΑΚΟΘΗΚΗ
Την Τετάρτη 22 Ιανουαρίου, ώρα 19.30, εγκαινιάστηκε στην Εθνική Πινακοθήκη – Μουσείο Αλεξάνδρου Σούτσου, δύο νέες εκθέσεις: Η πρώτη με τίτλο “Francisco Goya, Los Caprichos”, που επιμελέιται η Κατερίνα Ταβαντζή παρουσιάζεται στο Κεντρικό Κτήριο - Μόνιμη Συλλογή, περιλαμβάνει ογδόντα χαρακτικά, οξυγραφίες σε χαρτί και ακουατίντα, που χρονολογούνται από το 1797-98, που συνοδεύονται από φωτογραφίες των προπαρασκευαστικών σχεδίων. Είναι η πρώτη χαρακτική σειρά του Goya και μια από τις δύο που δημοσιοποιήθηκαν όταν ο καλλιτέχνης ήταν εν ζωή. Η σειρά που έχει στην κατοχή της η Εθνική Πινακοθήκη είναι εκτυπωμένη το 1803 και αγοράστηκε το 1962 όταν ήταν διευθυντής ο Μ. Καλλιγάς. θα παρουσιαστούν σε μια πολύ σημαντική έκθεση και θα συνοδεύονται από φωτογραφίες των προπαρασκευαστικών σχεδίων. Η σειρά που έχει στην κατοχή της η Εθνική Πινακοθήκη είναι εκτυπωμένη το 1803 και αγοράστηκε το 1962 όταν ήταν διευθυντής ο Μ. Καλλιγάς. Η δεύτερη έκθεση με τίτλο «Η Σαγήνη του Αλλόκοτου», που επιμελέιται η Συραγώ Τσιάρα παρουσιάζεται στο Κεντρικό Κτήριο - Ενδιάμεσος Χώρος όπου περιλαμβάνονται έργα δέκα καλλιτεχνών που από διαφορετικές αφετηρίες εναγκαλίζονται και εικονίζουν το αλλόκοτο, το υβριδικό, και το γκροτέσκο. Συμμετέχουν ο καλλιτέχνες: Άγγελος Αντωνόπουλος, Γιάννης Γαΐτης, Σίλεια Δασκοπούλου, Μαριάννα Ιγνατάκη, Διονύσης Καβαλλιεράτος, Χριστόφορος Κατσαδιώτης, Τάσος Μαντζαβίνος, Μαλβίνα Παναγιωτίδη, Άγγελος Παπαδημητρίου, Φίλιππος Τσιτσόπουλος. Διάρκεια εκθέσεων: Ιανουάριος – Σεπτέμβριος 2025
ΝΙΚΟΣ ΣΑΠΕΡΑΣ: ΕΚΔΟΣΗ ΛΕΥΚΩΜΑΤΟΣ ΜΕ ΤΙΤΛΟ «ΚΑΙΣΑΡΙΑΝΗ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ»
Ο αρχιτέκτονας και εικαστικός Νίκος Σαπέρας, γεννημένος στην Καισαριανή, ετοιμάζει έναν υπό έκδοση τόμο για τον τόπο του, με πρόλογο του ακαδημαϊκού-καθηγητή ΕΜΠ αρχιτέκτονα Μανόλη Κορρέ και ένα εισαγωγικό κείμενο, όπου προβάλει το αποτέλεσμα της δράσης ή της αδράνειας των ανθρώπων της πόλης μέσα στην ιστορική πραγματικότητα όπως διαμορφώθηκε, από την εγκατάσταση των Μικρασιατών προσφύγων, την εξέλιξη του συνοικισμού μέχρι σήμερα, τον σύγχρονο δήμο, περισσότερα από 100 χρόνια. Περιλαμβάνει επίσης φωτογραφίες από το ευρύτερο περιβάλλον και τα τοπόσημα – εγκαταστάσεις της πόλης, τα κτίρια ολόκληρα ή σε λεπτομέρειες, τη λεωφόρος, την πλατεία, το σχολείο, τα γήπεδα. Την παλιά δημαρχία, στην συνέχεια Πνευματικό Κέντρο του Δήμου και πρώτη έδρα του ’’Θεάτρου Καισαριανής’’, τα σινεμά που χάθηκαν. Το σκοπευτήριο των 750 εκτελεσθέντων. τα επαγγέλματα, τα μαγαζιά, η Λαϊκή Αγορά. Τα νταμάρια, οι γέφυρες, το μοναστήρι.Τα παιχνίδια που παίζαμε στους χωμάτινους δρόμους, οι συνήθειες της καθημερινής ζωής, οι αφίσες και τα γκράφιτι η εφήμερη τέχνη του δρόμου. Τα λουλούδια και τα δέντρα στις αυλές και στο βουνό. Τέλος η οικονομική ΚΡΙΣΗ, οι τράπεζες, τα ανεξόφλητα κόκκινα δάνεια, οι πλειστηριασμοί, οι αγορές του χρυσού, το ξεπούλημα των «ασημικών», τα συσσίτια. Θα τυπωθούν 300 αντίτυπα, αριθμημένα, υπογεγραμμένα από τον συγγραφέα. Θα διατεθούν τα 200 με ΠΡΟΠΩΛΗΣΗ, στην τιμή των ογδόντα (80,00) ευρώ + ταχυδρομικά. Διάθεση-Πληροφορίες στο τηλ. 6945 798 434. Τράπεζα ALPHA BANK GR1601402020202002310000068 Τράπεζα ΕΘΝΙΚΗ GR6801100990000009920191674
ΝΙΚΟΥ ΑΝΑΣΤΑΣΟΠΟΥΛΟΥ: "ΦΥΣΗ, ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΚΑΙ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ", ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΑΛΕΞΑΝΔΡΕΙΑ
Πόσο κρίσιμες είναι οι επιπτώσεις των ανθρώπινων δραστηριοτήτων στο περιβάλλον και τι μερίδιο ευθύνης φέρουν η αρχιτεκτονική και ο σχεδιασμός ή η έλλειψή τους για το μικροκλίμα, την κλιματική αλλαγή και τον τρόπο ζωής που έχει επικρατήσει; Το βιβλίο του Νίκου Αναστασόπουλου, Αναπληρωτή Καθηγητή στη Σχολή Αρχιτεκτόνων Μηχ. ΕΜΠ, με τίτλο "Φύση, Άνθρωπος και Αρχιτεκτονική / σημειώσεις για τη βιωσιμότητα, την οικολογία και τη συμμετοχή", από τις εκδόσεις Αλεξάνδρεια, επιχειρεί να συνοψίσει τις γνώσεις και εμπειρίες ενός αρχιτέκτονα ο οποίος εμπλέκεται εδώ και πολλά χρόνια με την αρχιτεκτονική εκπαίδευση και έρευνα, στο πλαίσιο μιας οικοσυστημικής προσέγγισης μέσα από τις παραμέτρους της συμμετοχής και του συμμετοχικού σχεδιασμού. Για να το πετύχει, ανοίγει διόδους επικοινωνίας και δοκιμάζει «συνάψεις» ή «επικονιάσεις» ανάμεσα σε ποικίλα πεδία, από τη φιλοσοφία και την ιστορία μέχρι την οικολογία, την ανθρωπολογία και την εθνογραφία, ενώ αξιοποιεί τις σύγχρονες διεπιστημονικές προσεγγίσεις των κοινών, της αποανάπτυξης και της περμακουλτούρας. Συγκροτείται έτσι μια εναλλακτική εργαλειοθήκη έναντι των προκλήσεων που έχουμε να αντιμετωπίσουμε ως κοινωνίες και ως είδος.
ΘΕΡΙΝΟ ΣΕΜΙΝΑΡΙΟ 2025: ΠΑΡΙΣΙ ΜΕΤΑΣΧΗΜΑΤΙΣΜΟΙ - ΟΙ ΧΩΡΟΙ ΓΙΑ ΤΗ ΜΟΔΑ
Για τρίτη χρονιά επαναλαμβάνεται και φέτος το θερινό σεμινάριο με τίτλο PARIS TRANSFORMATIONS IV / PLACES OF FASHION που οργανώνουν στο διάστημα 20-27 Ιουλίου 2025 οι Αμαλία Κωτσάκη, η Δήμητρα Κανελλοπούλου και η Μaria Gravari - Barbas στην Fondation Hellénique Cité internationale Universitaire de Paris. Για περισσότερα κάντε κλικ στην εικόνα.
αρχέτυπα* | αrchetypes* ΜΕΡΟΣ ΠΡΩΤΟ | PART 1
Κάντε κλικ στην εικόνα και διαβάστε όλοκληρο το ΠΡΩΤΟ ΜΕΡΟΣ του βιβλίου στο ISSUU.
αρχέτυπα* | αrchetypes* ΜΕΡΟΣ ΔΕΥΤΕΡΟ | PART 2
Κάντε κλικ στην εικόνα και διαβάστε όλοκληρο το ΔΕΥΤΕΡΟ ΜΕΡΟΣ του βιβλίου, στο ISSUU.
ΣΤΕΛΙΟΣ ΓΙΑΜΑΡΕΛΟΣ: RESISTING POSTMODERN ARCHITECTURE / CRITICAL REGIONALISM BEFORE GLOBALIZATION
Την περίμενα εδώ και καιρό αυτή την έκδοση. Ήξερα ότι ο Στέλιος, σαν ένα τολμηρό και ακούραστο μυρμήγκι, σχεδόν επί μια δεκαετία διερευνούσε συστηματικά, παράλληλα με το διδακτικό του έργο στο Λονδίνο, ένα καυτό θέμα, μια «καυτή πατάτα», μέσα από την βιβλιογραφία και προσωπικές επαφές-συνεντεύξεις. Και χάρηκα όταν είδα δημοσιευμένη την εικόνα του βιβλίου, με εξώφυλλο μάλιστα μια δική μου φωτογραφία, που τραβήχτηκε το 1983 όταν πρωτοεπισκεφτήκαμε το ξενοδοχείο Lyttos με τον Δημήτρη και την Σουζάνα που το σχεδίασαν, με το ακόλουθο κείμενο: “Το να μοιράζεται κανείς μια δεκαετή έρευνα για τη μεταμοντέρνα αρχιτεκτονική, την κριτική περιφερειακή και την παγκοσμιοποίηση στην πλήρη μορφή της ελεύθερα με τον κόσμο γενικότερα είναι μία από τις μεγαλύτερες χαρές της ακαδημαϊκής ζωής. Το βιβλίο μου Resisting Postmodern Architecture: Critical Regionalism πριν την Παγκοσμιοποίηση κυκλοφόρησε νωρίτερα αυτή την εβδομάδα ως ένα PDF ανοιχτής πρόσβασης που μπορείτε να κατεβάσετε ελεύθερα από το UCL Press : https://www.uclpress.co.uk/products/180529 Το βιβλίο διατίθεται και σε έντυπη μορφή.» Ας είναι καλοτάξιδο!
«ΠΕΡΙ ΑΝΤΙΠΑΡΟΧΗΣ» ΕΝΑ ΣΥΝΤΟΜΟ ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ ΤΟΥ ΣΤΑΥΡΟΥ ΑΛΙΦΡΑΓΚΗ & ΤΗΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΑΣ ΚΑΛΦΑ
ΠΕΡΙ ΑΝΤΙΠΑΡΟΧΗΣ/ Antiparochi – A Short Introduction Κάντε ΚΛΙΚ στην εικόνα για να παρακολουθήσετε ένα σύντομο ντοκιμαντέρ με τίτλο που παρουσιάζει μια πρώτη μικρή επιλογή των συνεντεύξεων που έχουν πραγματοποιηθεί στο πλαίσιο του ερευνητικού προγράμματος «Antiparochi and the Architects» που πραγματοποιείται στη Σχολή Αρχιτεκτονικής του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου. Γυρίστηκε μεταξύ Απριλίου 2019 και Φεβρουαρίου 2020 από τους Σταύρο Αλιφραγκή και την Κωνσταντίνα Κάλφα και χρηματοδοτήθηκε από το Ελληνικό Ίδρυμα Έρευνας και Καινοτομίας και τη Γενική Γραμματείας Έρευνας και Τεχνολογίας. Στο πλαίσιο ενός καλοδουλεμένου μοντάζ οι Δημήτρης Φατούρος, Δημήτρης & Σουζάνα Αντωνακάκη, Κωνσταντίνος Δεκαβάλας, Δημήτρης Φιλιππίδης, Μαρία Μαντουβάλου, Θωμάς Μαλούτας, Γιώργος Τριανταφύλλου και τρεις κατασκευαστές απαντούν στα ερωτήματα των επιμελητών.
MARATHONA TOMBS CANOPY BY GIORGOS TRIANTAFYLLOU & PARTNERS
Κάντε ΚΛΙΚ στην εικόνα
ΣΤΕΓΑΣΤΡΟ ΤΥΜΒΟΥ ΜΑΡΑΘΩΝΑ: ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΣΤΗΝ ΗΜΕΡΙΔΑ ΔΟΜΕΣ INDEX ΣΤΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ΜΠΕΝΑΚΗ
Κάντε ΚΛΙΚ στην εικόνα για να παρακολουθήσετε το video από το ΜΟΥΣΕΙΟ ΜΠΕΝΑΚΗ
ΟΔΟΣ ΣΤΑΔΙΟΥ:ΑΠΟ ΤΗΝ ΠΑΡΑΚΜΗ ΣΤΗΝ ΕΛΠΙΔΑ (ΤΟ ΒΙΝΤΕΟ ΣΤΟΝ ΙΑΝΟ)
Η αιφνίδια εμπειρία της δραματικής εικόνας της οδού Σταδίου, τον Ιούλιο του 2013, με οδήγησε στην φωτογραφική καταγραφή της σημερινής ζοφερής πραγματικότητας και στην αναζήτηση εικόνων από την ιστορική εξέλιξη, την γοητεία και την αρχοντιά ενός από τους πιο ζωντανούς, τους πιο όμορφους και τους πιο αγαπημένους δρόμους της Αθήνας. Στόχος του βίντεο η ευαισθητοποίηση συνειδήσεων για την στήριξη της Σταδίου και την δυνατότητα πεζοδρόμησης της. Για να δείτε το βίντεο που πραγματοποιήθηκε με αφορμή την Ημεριδα στον ΙΑΝΟ την 1η Μαρτίου 2014, κάντε ΚΛΙΚ στην εικόνα.
ΟΔΟΣ ΣΤΑΔΙΟΥ, ΑΠΟ ΤΗΝ ΠΑΡΑΚΜΗ ΣΤΗΝ ΕΛΠΙΔΑ / ΤΟ ΑΡΧΙΚΟ ΤΕΥΧΟΣ (ΨΗΦΙΑΚΗ ΕΚΔΟΣΗ ΤΟΥ ΓΡΑΦΕΙΟΥ ΜΑΣ)
Το Τεύχος αυτό πραγματοποιήθηκε τον Οκτώβριο του 2013, και περιέχει μια συνοπτική παρουσίαση της φωτογραφικής καταγραφής και της πρότασης για την εναλλακτική δυνατότητα πεζοδρόμησης της οδού Σταδίου. Στόχος η "εντός των τειχών" συνοπτική πληροφόρηση όλων όσων επιδιώξαμε να ενημερωθούν, για να συμμετάσχουν και να στηρίξουν την πρόθεση μας να πραγματοποιήσουμε μία έκθεση στο Μουσείο της Πόλης των Αθηνών και μία Ημερίδα. ‘Έτσι κοινοποιήθηκε αυστηρά μόνο σε επιλεγμένους παραλήπτες μέσω επιστολών και δεν δημοσιοποιήθηκε στο ευρύτερο κοινό. Παρόλα αυτά αναγνώσθηκε ήδη μέχρι σήμερα 03 ΜΑΡ 2014 από 690 αναγνώστες. Σήμερα μετά την επιτυχή πραγματοποίηση της ημερίδας αναρτάτε εδώ προς ενημέρωση. Κάντε ΚΛΙΚ στην εικόνα
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ: ΑΝΑΠΛΑΣΗ ΠΛΑΤΕΙΑΣ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑΣ (ΨΗΦΙΑΚΗ ΕΚΔΟΣΗ ΤΟΥ ΓΡΑΦΕΙΟΥ ΜΑΣ)
Αξιοποιώντας και πάλι τις δυνατότητες του ιστότοπου ISSUU, παρουσιάζω σήμερα μια νέα ψηφιακή έκδοση, με την συμμετοχή μας, στον γνωστό Αρχιτεκτονικό Διαγωνισμό του Δήμου Θεσσαλονίκης. Μια μελέτη που στηρίχθηκε στις προσωπικές μνήμες από ιστορικά γεγονότα, με πρωταγωνιστές αγαπητά πρόσωπα, που βίωσαν τις δύσκολες στιγμές με τους Ναζί, το «Μαύρο Σάββατο» στην Πλατεία Ελευθερίας τον Ιούλιο του 1942, και στη συνέχεια στα στρατόπεδα συγκέντρωσης. Η αφαιρετική αποτύπωση του ίχνους των 10 000 εβραίων, που είχαν παρατάξει σε σειρές κάτω από τον καυτό ήλιο, στην επιφάνεια της νέας πλατείας αποτέλεσε την κεντρική συνθετική αρχή της μελέτης. Για να διαβάσετε την έκδοση κάντε ΚΛΙΚ στην εικόνα.
ΚΕΡΚΥΡΑ: ΑΠΟΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΚΑΤΟΙΚΙΑΣ ΣΤΗΝ ΠΑΛΙΑ ΠΟΛΗ (ΨΗΦΙΑΚΗ ΕΚΔΟΣΗ ΤΟΥ ΓΡΑΦΕΙΟΥ ΜΑΣ)
Από καιρό έχω την πρόθεση να αξιοποιήσω την δυνατότητα που προσφέρει ο ιστότοπος ISSUU να ξεφυλλίζεις μια ηλεκτρονική έκδοση, δημοσιεύοντας ας πούμε μια πραγματοποιημένη μελέτη. Μια πρώτη πειραματική απόπειρα παρουσιάζω σήμερα, με θέμα την αποκατάσταση μιας κατοικίας σε πενταόροφο διατηρητέο κτίριο στην παλιά πόλη της Κέρκυρας, που ολοκληρώθηκε πρόσφατα με μελέτη και επίβλεψη του Γραφείου μας. Πρόκειται για μια ψηφιακή έκδοση 66 σελίδων που εκτιμώ ότι δίνει την δυνατότητα μιας πιο αναλυτικής παρουσίασης μιας μελέτης ή ενός έργου, σε σχέση με τις γνωστές δημοσιεύσεις. Εικόνες από την κατασκευή, σκίτσα, κατασκευαστικές λεπτομέρειες περιλαμβάνονται ήδη και επιφυλάσσομαι για την συμπλήρωση του υλικού αυτού, με περισσότερα στοιχεία διδακτικού χαρακτήρα. Για να ξεφυλλίσετε το μικρό αυτό εγχειρίδιο κάντε ΚΛΙΚ στην εικόνα.
Μου αρέσει
ReplyDelete