«ΔΙΠΛΩΜΑΤΙΚΕΣ ΕΜΠ 2015»
«ΠΕΙΡΑΙΑΣ ΚΑΙ ΟΥΤΟΠΙΑ… »
ΑΝΑΦΟΡΕΣ ΚΑΙ ΕΚΤΙΜΗΣΕΙΣ
ας αντλήσουμε αισιοδοξία από τις αρχιτεκτονικές δημιουργίες των νέων αρχιτεκτόνων
Αχιλλέας Πλιάκος, ΚΕΝΤΡΟ ΜΑΘΗΤΕΙΑΣ ΤΗΣ ΤΕΧΝΗΣ ΤΗΣ ΠΕΤΡΑΣ
Επιβλέπουσα: Σοφία Τσιράκη - Σύμβουλος: Κωνσταντίνος Καραδήμας
Σε αυτές τις δύσκολες ώρες, που πρέπει να κινητοποιηθούμε όλοι μαζί για να χειριστούμε με τον καλύτερο τρόπο την τελική αυτή έκβαση των διαπραγματέυσεων, θα ήθελα να μοιραστώ μαζί σας αυτή την ικανοποίηση και την αισιοδοξία, που ένοιωσα παρακολουθώντας τον τελευταίο καιρό της πλήρους αρχιτεκτονικής απραξίας, τρεις διαφορετικές εκδηλώσεις.
GRE.A.T. 2013 Exhibition Athens Concert Hall, Greece, Curator: Memos Filippidis © 2012-13 George Messaritakis
Δύο χρόνια μετά την σημαντική έκθεση “GRE A T” , με διπλωματικές πτυχιακών και μεταπτυχιακών σπουδών που προετοίμασαν ο Μέμος Φιλιππίδης και ο Νίκος Κτενάς στο Μέγαρο Μουσικής, επανέρχομαι με αφορμή ένα νέο κύμα από αρχιτεκτονικές δημιουργίες νέων συναδέλφων που σε καιρούς χαλεπούς εξακολουθούν να μας συγκινούν και να μας αιφνιδιάζουν.
Παράλληλα, μετά την συνοπτική παρουσίαση επιλεγμένων διπλωματικών, από τις τρεις αυτές εκδηλώσεις, θα επιδιώξω κάποιες εκτιμήσεις σχετικά με τα ποσοστά συμμετοχής ανά σχολή, τους επικρατέστερους επιβλέποντες καθηγητές και το κατά πόσο επηρεάζουν το αρχιτεκτονικό ύφος των φοιτητών.
«MATEЯEALITY | 25 UNDER 25»
Θα ξεκινήσω με την έκθεση «mateЯeality | 25 under 25» που πραγματοποιήθηκε στην Τεχνόπολη του Δήμου Αθηναίων κατά τη διάρκεια του DesignLab Show 2015 με 25 διπλωματικές που επέλεξε η κριτική επιτροπή αποτελούμενη από τους αρχιτέκτονες Κωσταντίνο Πουλόπουλο, Αναστάσιο Τέλλιο, Σταύρο Μαρτίνο και την ομάδα του Αrchstudies, από το σύνολο των 60 συμμετοχών.
Απόψη της έκθεσης στο πατάρι του κτιρίου των "παλιών φούρνων" στην Τεχνόπολη.
"Εξασφαλίστηκε έτσι η συμμετοχή, επισημαίνει η οργανωτική επιτροπή και παρουσίαση στην έκθεση διαφορετικών εκφάνσεων της σύγχρονης αρχιτεκτονικής, μέσα από το σύνολο των διπλωματικών εργασιών, όπως αυτές κατατέθηκαν από τα διαφορετικά ακαδημαϊκά ιδρύματα της Ελλάδας, αλλά και του εξωτερικού. Τελικώς, το σύνολο των 25 εργασιών που επιλέχθηκαν εκφράζει με τον καλύτερο δυνατό τρόπο την ποικιλομορφία του αρχιτεκτονικού έργου, το οποίο διαμορφώνεται σήμερα υπό την επίδραση τόσο των νέων τεχνολογιών, όσο και των κοινωνικών και οικονομικών παραμέτρων."
Έχει επίσης ενδιαφέρον η θεματολογία των διπλωματικών με κριτήρια, τον τόπο, την ανθρώπινη κλίμακα και το μέτρο, την τεχνολογία
Προτάσεις σε επιλεγμένες περιοχές και τοπία της ελληνικής επαρχίας
Προτάσεις συναισθημάτων όπως η Λήθη,και η μνήμη
Προτάσεις πειραματικού χαρακτήρα με αφετηρία την τεχνολογία
Προτάσεις για κατοίκηση, από νέες ενδιαφέρουσες προσεγγίσεις της πολυκατοικίας μέχρι μικρής κλίμακας ή εφήμερα καταλύματα σταθερά ή κινούμενα, με οικολογικές προσεγγίσεις.
Προτάσεις σε επιλεγμένες περιοχές και τοπία της ελληνικής επαρχίας
Προτάσεις συναισθημάτων όπως η Λήθη,και η μνήμη
Προτάσεις πειραματικού χαρακτήρα με αφετηρία την τεχνολογία
Προτάσεις για κατοίκηση, από νέες ενδιαφέρουσες προσεγγίσεις της πολυκατοικίας μέχρι μικρής κλίμακας ή εφήμερα καταλύματα σταθερά ή κινούμενα, με οικολογικές προσεγγίσεις.
Στην συνέχεια παρουσιάζονται συνοπτικά και με τυχαία σειρά οι διπλωματικές που κατέγραψα στο πατάρι του κτιρίου των "παλιών φούρνων" στην Τεχνόπολη:
Γεώργιος-Αρσένης Ζαχαριάδης, Γιώργος Χουσσέν
Αχιλλέας Πλιάκος
Επιβλέπουσα καθηγήτρια, Σοφία Τσιράκη ΕΜΠ,
ΚΕΝΤΡΟ ΜΑΘΗΤΕΙΑΣ ΤΗΣ ΤΕΧΝΗΣ ΤΗΣ ΠΕΤΡΑΣ ΣΤΗΝ ΕΞΟΧΗ ΜΑΣΤΟΡΟΧΩΡΙΩΝ ΚΟΝΙΤΣΑΣ, 2015
Αντώνης Αθανασίου, Μαρία-Χρυσούλα Ακριβού
Επιβλέπουσα καθηγήτρια : Αικατερίνη Λιάπη, Πανεπιστήμιο Πατρών
GORGE_OUS TRAILS – VOURAIKOS_ACHAIA_GREECE, 2014
Νέστωρας Σκαντζούρης
Επιβλέπων: Αθανάσιος Σπανομαρίδης Πανεπιστήμιο Πατρών
ΔΕΛΦΟΙ (περί του χάσματος της Κασταλίας πηγής)
Ιακωβίνα Κοντιζά, Θάλεια Σαχινίδη
Επιβλέπων: Τάσης Παπαϊωάννου, ΕΜΠ
ΣΤΑΘΜΟΣ ΕΠΙΒΑΤΩΝ ΣΕ NΗΣΙΩΤΙΚΟ ΛΙΜΑΝΙ, 2014
Κωσταντίνος Μουστάκας, Μαριάννα Καλτσά
Επιβλέπουσα: Ρένα Σακελαρίδου, ΑΠΘ
HORIZONS \ A CONCEPTUAL CONTEMPLATION SPACE
Κάντε ΚΛΙΚ εδώ για να δείτε το σχετικό βίντεο
Αλεξάνδρα Μαραντίδου, Γιώργος-Πέτρος Λαζαρίδης, ΑΠΘ
ΛΗΘΗ | Η ΕΠΟΥΛΩΣΗ ΤΟΥ ΤΡΑΥΜΑΤΟΣ, 2014
Άννα-Μαρία Παπουτσοπούλου
Επιβλέπων Γιώργος Παπακώστας, ΑΠΘ
ΤΟ ΜΕΤΩΝΥΜΙΚΟ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ ΤΗΣ ΕΠΙΘΥΜΙΑΣ, 2013
Χρήστος Κουφίδης, Κωνσταντίνος Πίττας
Επιβλέποντες: Ανδρέας Κούρκουλας, Σοφία Τσιράκη, ΕΜΠ
ΜΟΥΣΕΙΟ ΦΑΡΩΝ ΣΤΗΝ ΑΝΔΡΟ, 2014
Δάφνη Γουρζή, Ευάγγελος Βράκας
Επιβλέποντες: Πάνος Εξαρχόπουλος, Ελένη Αμερικάνου, Δημήτρης Λουκόπουλος Δ.Π.Θ.
ΝΕΟ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ΔΗΛΟΥ, 2014
Νίκη-Βασιλική Κολοβού
Επιβλέπων: Τριανταφυλλίδης Γιώργος, Πανεπιστήμιο Βόλου
ΣΥΝΕΔΡΙΑΚΟ ΚΕΝΤΡΟ ΣΤΗΝ ΠΟΛΗ ΤΩΝ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ
Σιλένα Λάσκαρη, Χριστίνα Κάβουρα
Επιβλέπων: Σταύρος Βεργόπουλος ΑΠΘ
JUNKSPACE: ΜΕΤΑ-ΤΥΠΟΛΟΓΙΕΣ, 2015
Κούτλα Βίρνα
Επιβλέπουσα καθηγήτρια, Σοφία Τσιράκη ΕΜΠ
ΜΟΝΑΣΤΗΡΙ-ΣΠΟΥΔΑΣΤΗΡΙΟ ΣΤΟ ΝΗΣΙ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ
Ειρήνη-Δάφνη Σάπκα, Αικατερίνη Μπακαλιού
Επιβλέπων καθηγητής, Αναστάσιος Τέλιος, ΑΠΘ
ΔΩΤΙΑ ΤΕΜΠΕΑ |ΤΟΠΟΣ ΚΑΙ ΤΟΠΙΑ ΜΝΗΜΗΣ, 2014
Κωσταντίνος Σταθόπουλος
ΞΥΛΙΝΗ ΠΟΛΥΚΑΤΟΙΚΙΑ
Μάριος Πετρόγγονας, Μιχάλης Τακόπουλος
Επιβλέποντες: Κώστας Μωραϊτης, Δημήτρης Παπαλεξόπουλος, ΕΜΠ
ΚΑΤΟΙΚΙΑ ΕΝ ΚΙΝΗΣΕΙ:
(Ανά)βιώνοντας το παλιό σιδηροδρομικό δίκτυο πελοποννήσου, 2015
Μαρίνα Λεβεντάκη, Ελισάνια Μιχαλοπούλου
Βαρβάρα Γκούφα, Φιλοθέη Ζησοπούλου, Μυρτώ Θανάση
Επιβλέποντες: Βασιλάκος Παναγιώτης, Κούρκουλας Ανδρέας, ΕΜΠ, 2015
ΣΤΟ ΔΑΣΟΣ| Μεταβαλλόμενες συνθήκες διαβίωσης σε αειθαλές τοπίο, 2015
Χριστοδουλάκη Ελίνα
Επιβλέπων καθηγητής Νέλλυ Μάρδα
ΑΥΤΟΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ | σχολή θεατρικού αυτοσχεδιασμού στο Μεταξουργείο, 2015
Κάρολος Μιχαηλίδης
MEMORY AND REMINISCENCE: Traces in Fener, Istanbul
Στέλλα Παπάζογλου,Λουίζα Βαρελίδη
Επιβλέποντες: Nicolas Boyarsky, Camila Sotomayor,
The Bartlett, UCL, 2011
The Bartlett, UCL, 2011
CURATIVE PARASITE, 2011
Καραολή Ειρήνη, Αγγελική Ραχιώτη, Ντέα Ρέτζου
Κωνσταντίνος Μωραϊτης, Θάνος Παγώνης, ΕΜΠ
ΠΡΟΣ ΣΤΗ ΘΑΛΑΣΣΑ_ανάπλαση λιμένα και παλαιάς πλαζ Αυλώνας, 2014
Στρατής Γεωργίου, ΑΠΘ
ELYSIUM // ΜΙΑ ΕΥ/ΤΟΠΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ, ΑΦΗΓΗΣΗ ΜΙΑΣ ΣΥΝΘΕΤΙΚΗΣ ΟΙΚΟΛΟΓΙΑΣ
Δήμητρα Μοσκοβέλη, Στεφανία Παπαδοπούλου,
Μαρία Πνιγούρα
Επιβλέποντες Καθηγητές: Πολυχρονόπουλος Δημήτρης, Γρηγοριάδου Μαρία
ΘΕΡΙΝΟ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙ ΣΤΗ ΣΑΜΟΘΡΑΚΗ
Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης, 2014
Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης, 2014
Για τις ακόλουθες δύο διπλωματικές δεν υπάρχει φωτογραφικό υλικό και παρακαλώ να μου αποσταλεί μαζί με το ονόματα των επιβλεπόντων:
Εύα Γρηγοριάδου, Γεωργία Μανουσογιαννάκη
REC.COVER _ Η ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ ΕΠΙΦΑΝΕΙΑ ΩΣ ΜΕΣΟ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑΣ ΧΩΡΩΝ ΣΥΝΑΝΤΗΣΗΣ
(Πανεπιστήμιο Κρήτης) Γεώργιος-Αρσένης Ζαχαριάδης, Γιώργος Χουσσέν
Η κριτική επιτροπή και οι οργανωτές εκτιμούν ότι « Το «mateЯeality | 25 under 25» αποτελεί μια απόπειρα καταγραφής των τάσεων που διαμορφώνονται σήμερα στην αρχιτεκτονική και το design. Μέσω της έκθεσης των διπλωματικών εργασιών επιχειρείται για πρώτη φορά η σύνδεση της αρχικής ιδέας, της απεικόνισης της καθώς και της υλικότητάς της με την κατασκευή πρωτοτύπων σε μία προσπάθεια μετάβασης από την έννοια του ά-κτιστου, χαρακτηριστικό των φοιτητικών εργασιών, στο πραγματικό κατασκευασμένο έργο.
ΕΚΤΙΜΗΣΕΙΣ Ι.
Σε μια εποχή κυριαρχίας στον διεθνή χώρο ακραίων και μεγάλης κλίμακας έργων είναι αξιοπρόσεκτο και έχει μεγάλο ενδιαφέρον η σεμνότητα, η λογική της μικρής κλίμακας και του μέτρου που κυριαρχεί στις επιλογές των νέων αρχιτεκτόνων.
Από τις επιλεγμένες διπλωματικές έχειεπίσης ενδιαφέρον η αναλογία των συμμετοχών ανά σχολή αρχιτεκτονικής.
Όπως είχε αποτυπωθεί και στο GR E AT, έχει ενδιαφέρον να εκτιμηθούν και σε αυτή την έκθεση στο σύνολο των 25 επιλεγμένων μελετών, τα ποσοστά κατανομής για τις σχολές του εξωτερικού και των Σχολών Αρχιτεκτονικής στα ελληνικά Πανεπιστήμια. Οι αναλογίες διατηρούνται βασικά οι ίδιες με το ΕΜΠ να πρωτοστατεί και οι περιφερειακές σχολές να υπολείπονται θεαματικά. Πρόκειται για μια διαπίστωση που αποδυναμώνει έντονα την ιδέα της ίδρυσης και νέων σχολών αρχιτεκτονικής στην περιφέρεια. Εκτιμώ ότι η υπόθεση της νέας Σχολής Αρχιτεκτονικής στην Ήπειρο, πρέπει υπό τις παρούσες συνθήκες άμεσα να ακυρωθεί.
ΕΜΠ 10 συμμετ. 40,0%
ΑΠΘ 7 συμμετ. 28,0%
Πανεπιστήμιο Πατρών 2 συμμετ. 8,0%
Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας 1 συμμετ. 4,0%
Πανεπιστήμιο Κρήτης 1 συμμετ. 4,0%
Πανεπιστήμιο Θράκης 2 συμμετ. 8,0%
Πανεπιστ. Εξωτερικού 2 συμμετ. 8,0%
ΔΙΠΛΩΜΑΤΙΚΕΣ ΕΜΠ 2015
Επισκέφτηκα την έκθεση των διπλωματικών εργασιών της Σχολής Αρχιτεκτόνων στο ιστορικό κτίριο της Πρυτανείας του ΕΜΠ την τελευταία μέρα πριν κλείσει και δυστυχώς κάποιες από τις συμμετοχές είχαν ήδη αποσυρθεί. Το στήσιμο ήταν εξαιρετικά πρόχειρο ιδιαίτερα κάτω από την αυστηρή αρχιτεκτονική του κτιρίου. Χρειαζόταν και άλλος χώρος για να απλωθούν οι μελέτες, οι μακέτες έπρεπε να είχαν τοποθετηθεί ψηλώτερα και βέβαια ο φωτισμός ήταν ανεπαρκής. Δεν νομίζω ότι είναι θέμα χρημάτων. Απλά πρέπει να προηγηθεί μια ουσιαστική αρχιτεκτονική μελέτη σε επίπεδο διπλωματικής για την σωστή ανάδειξη στο χώρο και την άνετη κυκλοφορία των επισκεπτών που πρέπει να προσκαλούνται με σχετικές δημόσιες ανακοινώσεις. Μέσα από την πυκνή αυτή διάταξη ξεχώρισα κάποιες από τις εναπομείνασες διπλωματικές και τις παρουσιάζω στην συνέχεια.
Αλεξάνδρα Φιλίππου
Επιβλέποντες: Σταύρος Γυφτόπουλος, Ελένη Αλεξάνδρου
ΠΡΟΤΑΣΗ ΓΙΑ ΤΙΣ ΝΕΕΣ ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΕΙΣ ΤΟΥ ΤΜΗΜΑΤΟΣ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗΣ ΕΝΤΟΣ ΤΟΥ ΙΣΤΟΡΙΚΟΥ ΚΕΝΤΡΟΥ ΤΗΣ ΛΕΥΚΩΣΙΑΣ
Λέντα Φωτεινή, Σταρίδα Δήμητρα, Φορούλη Μαρία
Επιβλέποντες: Κώστας Μωραϊτης, Τσούρας Βασίλης, σύμβουλος Παπαϊωάννου Μαρία
ΣΤΗΝ ΚΟΙΛΑΔΑ ΤΟΥ ΣΠΕΡΧΕΙΟΥ
(ανα)βιώνοντας το αγροτικό τοπίο
Πρασίνου Άννα, Χουντάλα Ζωή
Επιβλέπων: Γιάννης Κίζης
ΝΑΥΤΑΘΛΗΤΙΚΟ ΚΕΝΤΡΟ ΣΕ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΚΟ ΕΡΙΠΕΙΩΝΑ ΤΗΣ ΤΖΙΑΣ
Τζαχρήστα Μαριέλλα
Επιβλέποντες: Ε. Μίχα,
ΜΝΗΜΕΣ ΚΑΙ ΣΥΓΧΡΟΝΕΣ ΑΣΤΙΚΕΣ ΕΠΕΜΒΑΣΕΙΣ ΣΤΟΝ ΠΕΙΡΑΙΑ
Γεωργιάδη Γεωργία,
Επιβλέποντες: Β.Καρβουντζή, Μ. Παπαβασιλείου,
Σύμβουλοι Ε. Κλαμπατσέα, Μ Παπαϊωάννου
ΚΕΝΤΡΟ ΑΓΡΟΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΣΤΗΝ ΕΠΑΡΧΙΑ ΤΗΣ ΠΑΦΟΥ
Αγγελική Ρόση
Επιβλέπουσα Σοφία Τσιράκη
ΠΟΛΥΚΑΤΟΙΚΙΑ ΣΤΗΝ ΝΕΑΠΟΛΗ, ΑΘΗΝΑ,2015
Αχιλλέας Πλιάκος
Επιβλέπουσα: Σοφία Τσιράκη - Σύμβουλος: Κωνσταντίνος Καραδήμας
ΚΑΤΟΨΗ
ΟΨΗ
ΚΕΝΤΡΟ ΜΑΘΗΤΕΙΑΣ ΤΗΣ ΤΕΧΝΗΣ ΤΗΣ ΠΕΤΡΑΣ
Η διπλωματική αυτή έχει επιλεγεί και στην έκθεση «mateЯeality | 25 under 25» που πραγματοποιήθηκε στην Τεχνόπολη του Δήμου Αθηναίων
Σαββίδης Ευτύχιος
Επιβλέπουσα: Αριάδνη Βοζάνη, Σύμβουλοι: Βασιλάτος Παναγιώτης, Σμπώκου Άννα
ΕΠΑΛΛΗΛΕΣ ΓΡΑΜΜΕΣ,
Αμαθούντα, Μια σύγρονη προσέγγιση στην αρχαία πόλη
Ίσαρη Ευανθία
Επιβλέποντες καθηγητές: Σταύρος Γυφτόπουλος, Δημήτρης Παπαλεξόπουλος
ΚΕΝΤΡΟ ΕΡΕΥΝΑΣ ΚΑΙ ΚΑΙΝΟΤΟΜΙΑΣ ΣΤΗΝ ΠΟΛΥΤΕΧΝΙΚΗ ΣΧΟΛΗ ΣΤΟ Δ.Π.Θ., 2015
Σανταμούρη Ρένα
Δυστυχώς δεν κατέγραψα τον τίτλο και τους επιβλέποντες αυτής της διπλωματικής. Τα αναμένω μαζί με τυχόν διορθώσεις στα στοιχεία όλου αυτού του υλικού.
ΕΚΤΙΜΗΣΕΙΣ ΙΙ
Άλλο ένα στοιχείο που έχει ενδιαφέρον σχετικά με τις επιλεγμένες αυτές 25+10=35 διπλωματικές, είναι ποιούς καθηγητές επιλέγουν οι φοιτητές.
Από το ΕΜΠ:
Την Σοφία Τσιράκη και τον Τάση Παπαϊωάννου επιλέγουν από 4 φοιτητές ή ομάδες.
Τον Κώστα Μωραϊτης επιλέγουν 3.
Τον Ανδρέα Κούρκουλα, τον Δημήτρη Παπαλεξόπουλο και τον Σταύρο Γυφτόπουλο επιλέγουν 2
Τον Ανδρέα Κούρκουλα, τον Δημήτρη Παπαλεξόπουλο και τον Σταύρο Γυφτόπουλο επιλέγουν 2
Από μια διπλωματική αναλογεί στους Αριάδνη Βοζάνη, Β.Καρβουντζή, Μ. Παπαβασιλείου, Γιάννη Κίζη,, και τον Βασίλη Τσούρα, την Ε. Μίχα, την Νέλη Μάρδα, Θάνο Παγώνη και τον Βασιλάκο Παναγιώτη
Από το ΑΠΘ από μια διπλωματική αναλογεί στους Αναστάσιο Τέλιο, Σταύρο Βεργόπουλο, Ρένα Σακελαρίδου, Γιώργος Παπακώστας
Από το Πανεπιστήμιο Πατρών αναλογεί από μια διπλωματική στους Αθανάσιο Σπανομαρίδη και την Αικ.Πάτρα
Από το Δ.Π.Θ. αναλογεί μια διπλωματική στους Π. Εξαρχόπουλο, Ελένη Αμερικάνου, και Δημήτρη Λουκόπουλος.
Τέλος από την Bartlett, UCL έχει επιλεγεί μια μόνο διπλωματική με επιβλέποντες τους Nicolas Boyarsky και Camila Sotomayor
Εκτιμώ ότι σε μεγάλο βαθμό, βασικό κριτήριο επιλογής φαίνεται αποτελεί και η επαγγελματική δραστηριότητα των διδασκόντων. Επιλέγονται συχνά καθηγητές που έχουν καθιερωθεί από το αρχιτεκτονικό τους έργο που προφανώς ανταποκρίνεται στο υπό διαμόρφωση ύφος των νέων αρχιτεκτόνων.
Συχνά ακόμη διαφαίνεται μια άμεση ή έμεση σχέση του τελικού ύφους των διπλωματικών με τους αρχιτεκτονικούς κώδικες των καθηγητών που επιβλέπουν. Βέβαια οι φοιτητές προφανώς επιλέγουν τους επιβλέποντες γνωρίζοντας τις απόψεις τους και το έργο τους και είναι φυσικό και σε όλη την διάρκεια των διορθώσεων αν δεν έχουν διαμορφώσει την δική τους ισχυρή προσωπική άποψη πράγμα που σπάνια διαφαίνεται, επιλέγουν την ασφάλεια των κατευθύνσεων των διδασκόντων. Αυτό δεν θεωρώ ότι είναι πάντα αρνητικό. Πάντα χρειάζεται ο χρόνος ωρίμανσης
ΠΕΙΡΑΙΑΣ ΚΑΙ ΟΥΤΟΠΙΑ…
Προπτυχιακές και μεταπτυχιακές διαλέξεις,
διπλωματικές, και ερευνητικά προγράμματα
Η έκθεση αυτή στη Δημοτική Πινακοθήκη του Πειραιά που διήρκεσε από τις 24 Μαϊου ως τις 6 Ιουνίου 2015, αποτελεί μια πρωτοβουλία της Σχολής Αρχιτεκτόνων Μηχανικών του ΕΜΠ με επιστημονική επιτροπή τους καθηγητές Τάση Παπαϊωάννου, Νίκο Μπελαβίλα, Κώστα Μωραϊτη, και την επίκουρη καθηγήτρια Ελένη Αλεξάνδρου, με την επιστημονική γραμματεία από την Πολίνα Πρέντου, Daniel Coombes και τον Δημήτρη Θεοδώρου.
Σε μικρές δυστυχώς και εξαιρετικά δυσανάγνωστες πινακίδες παρουσιάστηκαν πάνω από 70 «σημαντικές» μελέτες για τον Πειραιά. Και βάζω τα εισαγωγικά γιατί δεν θα συμφωνήσω με τον χαρακτηρισμό για το σύνολο των μελετών, όσο τουλάχιστον μπορεσα να διακρίνω από τον προβληματικό τρόπο παρουσίασης και τον πολύ συνοπτικό κατάλογο. Σαφέστατα υπάρχουν σημαντικές μελέτες ανάμεσα σε όλες όσες επιλέχθηκαν με βασικό κριτήριο την θεματολογία για τον Πειραιά.
Συνολικά η παλέτα των θεμάτων περιελάμβανε όλες τις κλίμακες του σχεδιασμού και της έρευνας, από την μικρή κλίμακα του σχεδιασμού των κτιρίων, ως την μεσαία του αστικού σεδιασμού και την μεγάλη της πολεοδομίας. Διερευνώνται θέματα που αφορούν τον δημόσιο χώρο, τα δημόσια κτίρια των κυρίων χρήσεων της πόλης και του πολιτισμού, την κατοικία και τις υποδομές της πρόνοιας. Επίσης αποτυπώνονται λειτουργίες, χρήσεις και μεταφορικές υποδομές, ακόμη και ζητήματα μητροπολιτικής κλίμακας, και τέλος παράλληλη παραγωγή απολύτως πρωτότυπων ερευνών.
Ο Νίκος Μπελαβίλας
Ο Νίκος Μπελαβίλας στο κέιμενό του στον κατάλογο υποστηρίζει ότι όλα αυτά δεν είναι ουτοπία. «Είναι ολοκληρωμένες μελέτες και εφαρμοσμένη έρευνα, οι πιο πολλές από αυτές υλοποιήσιμες. Είναι σχεδιασμός για τις επόμενες δεκαετίες. Είναι επιστημονική, ιστορική έρευνα που δυναμώνει την τοπική ταυτότητα, βοηθώντας στην αυτογνωσία των πολιτών, στην διάσωση και ανάδειξη των τεκμηρίων της ανάδειξης της πόλης. Και συνεχίζει:
«Ο πλούτος των ιδεών και των προτάσεων που γεννιέται στα σχεδιαστήρια, τα αμφιθέατρα και τα εργαστήρια της Σχολής Αρχιτεκτόνων Μηχανικών, κατατίθεται ως δημόσιο κεφάλαιο και συμβολή σε αυτό το μέλλον, για τον σχεδιασμό, την έξοδο από την κρίση και την ανασυγκρότηση του Πειραιά. Όχι ως ουτοπία αλλά ως ρεαλιστικές προτάσεις για άμεση εφαρμογή.»
ΕΚΤΙΜΗΣΕΙΣ ΙΙΙ
Χαιρετίζω την όλη εκδήλωση, και σε μεγάλο βαθμό συμφωνώ με τις διαπιστώσεις του Νίκου Μπελαβίλα που επισυνάπτω, επισημαίνω όμως ότι περίμενα μια στοιχειώδη αξιολόγηση, των μελετών, έστω ας πούμε να γνωρίζαμε τις βαθμολογίες των κριτών. Δεν αισθάνθηκα ότι ήταν όλες του αυτού επιπέδου. Αξίζει νομίζω να προβάλουμε στο ευρύτερο κοινό και τους καλύτερους.
Τέλος, θα επιχειρήσω και εδώ να αποτυπώσω τις επιλογές από τους φοιτητές επιβλεπόντων καθηγητών για τις διαλέξεις και τις προπτυχιακές τους διπλωματικές με αναφορά στον Πειραιά.
Νίκος Μπελαβίλας 4 διαλέξεις, 5 διπλωματικές
Κώσταντίνος Μωραϊτης 1 διαλέξη – 6 διπλωματικές
Τάσσης Παπαϊωάννου 5 διπλωματικές
Ντίνα Βαϊου 1 διαλέξη, 3 διπλωματικές
Δ. Καρύδης 2 διαλέξεις, 2 διπλωματικές
Ντίνα Βαϊου 1 διαλέξη, 3 διπλωματικές
Αριάδνη Βοζάνη, Ν.Μάρδα, Δ. Ησαϊας και Σ. Σταυρίδης από 2 διπλωματικές
Από μια διπλωματική αναλογεί στους Μ.Καφρίτσα, Μ Μαυρίδου, Β. Γκανιάτσας, Σ. Αυγερινού- Κολώνια,Μπούκη Μπαμπάλου, Ε. Μίχα, Δ. Παπαλεξόπουλος, Ι. Καβαλιεράτος, Γ. Χαϊδόπουλος, Μ. Μάνιος, Δ. Νικολάου, Α. Παπαϊωάννου, Σοφία Τσιράκη, Σ. Ξενόπουλος, Β Τσούρας και Γ. Παρμενίδης.
Ελένη Εφεσίου & Ρ. Κλαμπατσέα από μια Διάλεξη
Τις μελέτες αυτές μαζί με τα σχετικά εισαγωγικά κείμενα μπορείτε να δείτε στον κατάλογο κάνοντας ΚΛΙΚ εδώ
Την Τρίτη 14 Ιουλίου στις 9:22 έλαβα από τον Δημήτρη Φιλιππίδη το ακόλουθο σχόλιο:
το πρώτο μπλογκ μετά το παραλίγο grexit
Πλούσιο το ρεπερτόριο, πολύ πράμα για να το τρέξει κανείς, παίρνει πολλή ώρα η ανάγνωσή του. Μερικές δουλειές (για να μην πω η πλειοψηφία) είναι γοητευτικές, όπως πρέπει πάντα νάναι οι διπλωματικές (γι αυτό γίνονται). Ήταν άραγε μια γεύση αισιοδοξίας; Δεν ξέρω. Το ότι πάντα θα υπάρχουν ταλέντα, αυτό δεν συζητιέται. Το τι θα απογίνουν, αυτό συζητιέται - κι εκεί δεν χωράει πολλή αισιοδοξία (όχι επειδή θα μείνουν άνεργοι, αλλά επειδή ανήκουν πλέον σ' ένα σύστημα που δεν μπορεί να τους απορροφήσει, πάει τέλειωσε). Κι όσο το Υπουργείο αυξάνει για γνωστούς λόγους τους εισακτέους, κι έχουμε πακτωλό διπλωματούχων (δηλ. όσο πάμε κόντρα στην ζήτηση) τόσο το θέμα θα διογκώνεται. Γνωστά πράγματα, δεν λέω τίποτα καινούριο. Η κρίση όμως πείθει ότι όπως η υπερπαραγωγή ροδακίνων, έτσι κι αυτή η υπερπαραγωγή θα πρέπει να οδηγηθεί σε πολτοποίηση (ή σε κονσερβοποιίες). Και χωρίς επιδότηση!
Για να τα γράφω όμως αυτά πρέπει να έχω κάτι ν' αντιπροτείνω. Τι θα μπορούσε άραγε να είναι ένα "αισιόδοξο μήνυμα" σε χαλεπούς καιρούς; Φοβάμαι πως δεν θα ήταν μέσα από τον αυστηρά περιχαρακωμένο χώρο της αρχιτεκτονικής ώς παιδεία-επάγγελμα. Θα ήταν ένα πέταγμα σε διευρυμένους ορίζοντες μιας αρχιτεκτονικής που υπερβαίνει αυτό το αδιέξοδο, μιας άλλης αρχιτεκτονικής, που κι εσύ έχεις κυνηγήσει πολλαπλά. Εκεί, πιστεύω, υπάρχουν μεγαλύτερα αποθέματα αισιοδοξίας! Φυσικά, ψήγματά της κρύβονται στις διπλωματικές που δείχνεις. Ίσως αυτά θα έπρεπε να αναδείξεις κι όχι (γνώμη μου, φυσικά) να κάνεις στατιστικές στο τέλος κάθε έκθεσης που αφορούν μόνο την πασαρέλα. Ακόμα κι αν θες να κάνεις στατιστικές, τότε να τις πας ώς το τέρμα, να πεις τι σημαίνουν - όχι να μένουν στο φλου αρτιστίκ. Εκεί καθένας διαλέγει τι θέλει να κάνει... Φυσικά, κάνεις ορισμένες γενικές διαπιστώσεις (πχ σχέση με επαγγελματίες δασκάλους που έχουν αναδειχθεί κτλ), αλλά φοβάμαι πως το θέμα ήθελε πιο βαθιά κουβέντα και περισσότερη πληροφόρηση "από μέσα" (δύσκολο να γίνει, το παραδέχομαι). Για να πω ένα μόνο παράδειγμα, στην έκθεση του Μέμου θυμάμαι πως είχε "αγνοηθεί" ο Τάσης Παπαϊωάννου, ενώ εδώ παίρνει εντελώς άλλες διαστάσεις - αυτό πώς εξηγείται; (οι επιτροπές; οι συγκυρίες;) όμως μέσα σε μια Σχολή όπως εγώ το θυμάμαι καλά, υπάρχει πάντα πολύ ακριβής εκτίμηση της ιεραρχίας αξιών, των ανταγωνισμών και της βαθμολόγησης των διδασκόντων από τους σπουδαστές. Η εικόνα είναι ξεκάθαρη εκεί! (ρώτα και τον φίλο μας τον Κίζη αν αμφιβάλεις).
Συμπέρασμα: θίγεις ένα βαθύ πρόβλημα με μεγάλες προεκτάσεις "ακροθιγώς", επειδή θες κυρίως να ξεφύγεις προς τα μπροστά. Άγιος ο σκοπός σου. Όμως το θέμα παραμένει, και θα μας βασανίζει...
δ
No comments :
Post a Comment