Monday, May 24, 2021



ΖΗΣΗΣ ΚΟΤΙΩΝΗΣ

ΛΙΘΟΛΟΓΙΑ: ΚΑΘΕ ΠΕΤΡΑ ΕΙΝΑΙ Η ΓΗ

Μια  έκθεση αναστοχασμού*
στο Κέντρο Τεχνών Δήμου Αθηναίων

+
Ο ΑΡΧΙΤΕΚΤΩΝ
ΒΑΣΙΛΗΣ ΓΙΑΝΝΑΚΗΣ ΑΥΤΟΒΙΟΓΡΑΦΕΙΤΑΙ
7η δημοσίευση
+
ΕΠΙ ΤΟΥ ΠΙΕΣΤΗΡΙΟΥ
BIENNALE ARCHITETTURA 2021



Σε μια εποχή που ο κόσμος αρνείται να αποδεχθεί ότι βρίσκεται σε συνθήκη προ της περιβαλλοντικής καταστροφής, όπου το «το σπίτι (µας) έχει πάρει φωτιά», ο Ζήσης Κοτιώνης αντιπροτείνει την Λιθολογία, σαν άρνηση της άρνησης, τόσο µε την ειρωνεία και τον αυτοσαρκασµό όσο και µε έναν παραγωγικό αναστοχασµό πάνω στην ουσία και το είναι της πέτρας.


Η έκθεση αυτή συγκροτείται από μια σειρά τρισδιάστατων κατασκευών που ονομάζονται Μηχανές, και σχηµατίζουν -κατά τον ίδιο- ένα «λιθολογικό εργοτάξιο», µια σειρά από δισδιάστατα έργα, που ονοµάζονται Συµβάντα, καθώς και κάποια βίντεο µε καταγραφές υπαίθριων επιτελέσεων.


Οι Μηχανές του Κοτιώνη είναι ευρηματικές, κάποιες από αυτές αποτελούν ασκήσεις ισορροπίας ή εμπεριέχουν μια ένταση αναδεικνύοντας δυνάμεις συμπίεσης ή εκτόξευσης, ή ροής, ακόμη και τουριστικών διαδρομών. Αυτή την φορά τα κοινότυπα υλικά – αντικείμενα, που εντάσσει στα έργα του ο Κοτιώνης, αποκτούν ένα άλλο ειδικό βάρος σε σχέση με προηγούμενα έργα του. Εδώ, τούβλα, σχοινιά, πλαστικοί σωλήνες, κουβάδες, χωνιά, τζάµια και σφιγκτήρες εντάσσονται με φειδώ, πλαισιώνουν την κεντρική ιδέα για ένα αναστοχασµό πάνω στην ουσία και το είναι της πέτρας, παραπέμποντας σε μια σύγχρονη arte povera με αναφορές στο ready made. Ο Κοτιώνης πιο λιτός, στο πλαίσιο μιας μεγαλύτερη αφαίρεσης, αυτή την φορά, αποκαλύπτεται με ευφάνταστες επιλογές, με μια ειρωνεία αλλά και με μια διακριτική αίσθηση χιούμορ.

Wood Grinder, Σπαστήρας, όπου σπάει η κατασκευή και όχι η γη

Sisyphos Retirement

Foolish Drake

Empedocles Trajectory

Τανυστής ενάντια στην Βαρύτητα

Γυναίκα στο Ηλιοβασίλεμα ΙΙ 200Χ15Χ200cm, λεπτομέρεια

Γυναίκα στο Ηλιοβασίλεμα ΙΙ 200Χ15Χ200cm

Navigator, How to Return to Featherland, detail

Απρόσμενες εκπλήξεις αποκαλύπτονται μέσα από τα ζωγραφικά του έργα, τόσο από απόσταση με την παράδοξη θεματολογία τους και τους ευφάνταστους τίτλους (Αργοπορηµένος αστεροειδής, Ψηφιακή γεωργία, Πλανητική περιστροφή, Βοσκή: η Οικουµενόπολις µετά τον Κατακλυσµό) όσο και από κοντά. Σπεύσατε να πλησιάσετε σε απόσταση αναπνοής σε κάποια ζωγραφικά έργα και να ανακαλύψετε αμέτρητα μικρά ετερόκλητα αντικείμενα, ή μικρές ανθρώπινες φιγούρες, έναν μαγικό μικρόκοσμο μέσα από την καλπάζουσα φαντασία του Κοτιώνη, που μπορεί να κρατήσουν τον θεατή σε εγρήγορση σε μια διαδικασία εξερεύνησης. 

Commons, κοινά


Commons, κοινά, Λεπτομέρειες με εγκλωβισμένες ανθρώπινες φιγούρες, ως συνάψεις…





Ονοματολογία: Κάθε Νησί Είσαι Εσύ

Ονοματολογία: Κάθε Νησί Είσαι Εσύ, Λεπτομέρεια

Βοσκή: Η Οικουμενόπολη μετά τον Κατακλυσμό

(Αναφορά στο σχέδιο του Δοξιάδη)

Βοσκή: Η Οικουμενόπολη μετά τον Κατακλυσμό, λεπτομέρεια

Να ανακαλύψετε ακόμη και την ατελείωτη επεξεργασία επιφανειών με μικρές καμπύλες γραμμούλες, απίστευτης υπομονής, που παραπέμπει σε μόχθο φυλακισμένων και στο επίσης γοητευτικό «τσίκι τσίκι» του Αλέξη Ακριθάκη. Ο Κοτιώνης, μέσα σε συνθήκες εγκλεισμού στα δύο χρόνια που προετοίμασε όλη αυτή την έκθεση, ανάμεσα στο διδακτικό και το αρχιτεκτονικό του έργο, φαίνεται ότι αφιερώθηκε εξαντλητικά σε αυτή την νέα εικαστική του προσέγγιση, απόρροια και της γόνιμης και μακρόχρονης  μαθητείας του στα χρόνια των σπουδών του στο ΕΜΠ, δίπλα στην Βάνα Ξένου.

Πλανητική Περιστροφή (Φόρος τιμής στον Συνταγματάρχη Ντρέηκ)

Αναχώρηση από την εξορία.
Αναφορά στο σχέδιο του Δοξιάδη για την μεταφορά του Αεροδρομίου στην Μακρόνησο, εφαρμοσμένο στον ναυτικό χάρτη

Τέλος, παράλληλα με την έκθεση παρουσιάζεται µια εργασία ποιητικών και σχεδιαστικών αφηγήσεων στη µορφή ενός βιβλίου µε τίτλο Ωδές σε Δώδεκα Πέτρες_ Κάθε Πέτρα Είναι Εσύ, που περιέχει τις κειµενικές και σχεδιαστικές αναπεριγραφές δώδεκα λίθων, και ένα δοκίµιο για την αγάπη προς το αν-ανθρώπινο.


Ο Ζήσης, γνωστός για τον ποιητικό του λόγο και τα ποιητικά του κείμενα, αποπειράται μια προσέγγιση στον χώρο της ποίησης-ωδής και φαίνεται να στέκει επάξια δίπλα στην Φοίβη Γιαννίση, που έχει δημιουργήσει μέσα από την δική της σημαντική διαδρομή, την δική της ταυτότητα και το δικό της προφίλ, από το οποίο ο Κοτιώνης αντλεί μια ουσιαστική επιρροή και λειτουργεί δίπλα της συμπληρωματικά αλλά και διακεκριμένα, με τον τελείως δικό του προσωπικό τρόπο.

Το βιβλίο, σημειώνει ο Κοτιώνης, µαζί µε την εγκατάσταση µηχανών και συµβάντων µε τίτλο Κάθε Πέτρα είναι η Γη συναποτελούν το τελικό  ασεµπλάζ της έκθεσης της Λιθολογίας. Μια έκθεση που επιμελήθηκε ο Χριστόφορος Μαρίνος, ιστορικός τέχνης, επιμελητής εικαστικών εκθέσεων και δράσεων ΟΠΑΝΔΑ, και εγκαινιάστηκε παρουσία αγαπητών φίλων την Τρίτη 18 Μαΐου 2021 στο Κέντρο Τεχνών Δήμου Αθηναίων. Θα διαρκέσει μέχρι 18 Ιουλίου 2021.

Γιώργος Τζιρτζιλακης, Ζησης Κοτιώνης, οι δύο συνοδοιπόροι, παρόντες δίπλα μας στα εγκαίνια της έκθεσης. 


* κατά τον Χριστόφορο Μαρίνο: "Το πρότζεκτ Λιθολογία: κάθε πέτρα είναι η Γη του αρχιτέκτονα και εικαστικού Ζήση  Κοτιώνη είναι ένας αναστοχασµός πάνω στην ουσία και το είναι της πέτρας".

Κάντε ΚΛΙΚ στις εικόνες για μεγέθυνση

Ο ΑΡΧΙΤΕΚΤΩΝ
ΒΑΣΙΛΗΣ ΓΙΑΝΝΑΚΗΣ ΑΥΤΟΒΙΟΓΡΑΦΕΙΤΑΙ
7η δημοσίευση


Τα χρόνια του Πολυτεχνείου

Στο Πολυτεχνείο ευτύχησα να έχω σπουδαίους δασκάλους. Εκτός από τον Πικιώνη, που ήταν εν δυνάμει δάσκαλός μου από παιδί, είχα δάσκαλους τους Μιχελή, Χατζηκυριάκο, Κρητικό, Ορλάνδο, Σώχο καθώς και τους Φατούρο, Συμεών, Τέτση, Εγγονόπουλο, Νικολάου κ.ά. Στην Αρχιτεκτονική Σχολή μπήκα το 1951 και πήρα Δίπλωμα το 1956. Για την αρχιτεκτονική μου εκπαίδευση σημαντικό ρόλο έπαιξε και το γεγονός ότι τα θέματα μας τα δουλεύαμε μέσα στο Πολυτεχνείο, στα δυο μεγάλα σχεδιαστήρια του 1ου ορόφου του κτηρίου Αβέρωφ, όπου μαζί με τους άλλους σπουδαστές του έτους μου δουλεύανε και σπουδαστές από τα άλλα έτη. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα να υπάρχει συνεχής επικοινωνία και ανταλλαγή απόψεων μεταξύ των σπουδαστών των διάφορων τάξεων, που λειτουργούσαν ως ένα άλλο πεδίο εκμαθήσεως. Δουλεύαμε μέχρι αργά το βράδυ

Για την συνέχεια κάντε ΚΛΙΚ εδώ  και αναζητείστε την 7η συνέχεια.


ΕΠΙ ΤΟΥ ΠΙΕΣΤΗΡΙΟΥ
BIENNALE ARCHITETTURA 2021
HOW WILL WE LIVE TOGETHER? 

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ

Με δεδομένη την έναρξη της φετεινής Biennale στην Βενετία, όπου εκτός από την επίσημη συμμετοχή μας στο Ελληνικό Περίπτερο,  συμμετέχει ο Αριστείδης Αντωνάς και ο Θωμάς Δοξιάδης, έλαβα σήμερα email από τον Νίκο Καλογήρου με τρεις φωτογραφίες από το Ελληνικό Περίπτερο, με το σημείωμα:

"Τα καταφέραμε παρά τις μεγάλες δυσκολίες. Επιστρέφω αύριο και θα προσπαθήσω να σου ετοιμάσω κάποιο σχόλιο."

Εν αναμονή του σχολίου, και λοιπών στοιχείων έτοιμοι και για να σχολιάσουμε...






Η Σοφία Βυζοβίτη σημειώνει σε ανάρτησή της στο Facebook:

Η ελληνική συμμετοχή 2021 Venice Biennale of Architecture Boulevard de la Societe des Nations γιορτάζει μια εμβληματική περίπτωση αστικής αρχιτεκτονικής που καθόρισε τον 20ο αιώνα σχεδιασμό πόλης στην Ελλάδα: ο άξονας Αριστοτέλους στη Θεσσαλονίκη, σχεδιασμένος πριν από 100 χρόνια από διεθνής ομάδα με επικεφαλής τον Ernest Hébrard, ως ′′ Boulevard de la Société des Nations ". Οι Επιμελητές Νίκος Καλογήρου, Θέμης Χατζηγιαννόπουλος, Μαρία Δούση, Δημήτρος Κονταξάκης, Σοφοκλής Κωτσιόπουλος και Δημήτριος Θωμόπουλος, διερευνούν την κληρονομιά αυτής της μνημειώδους αρχιτεκτονικής χειρονομίας ως αστικό παλίμψηστο και ως κοινωνική διατομή που αποκαλύπτει ένα μωσαϊκό κοινοτήτων.


Οι Ρώσοι Κήποι, η συμβολή μου στο περίπτερο παίρνει τη μορφή έκθεσης βαλίτσας. Με βάση την in situ έρευνα ένας pop-up και fold-out χάρτης περιγράφει την ταυτότητα της πλατείας, ως πολυπολιτισμικός αστικός βιότοπος κατοίκων του κέντρου της πόλης, τουριστών, μεταναστών και προσφύγων.



No comments :

Post a Comment