Monday, September 23, 2019



ΚΥΡΙΑΚΟΣ ΚΡΟΚΟΣ - ΓΙΩΡΓΗΣ ΓΕΡΟΛΥΜΠΟΣ 

Δύο εκθέσεις που μας ταξιδεύουν σε γνώριμους  τόπους 
με ευαίσθητες εικαστικές και φωτογραφικές προσεγγίσεις 


Κυριάκος Κρόκος, Γιώργης Γερόλυμπος



ΓΙΩΡΓΗΣ ΓΕΡΟΛΥΜΠΟΣ: «MARE LIBERUM» 
ΣΤΗΝ ΓΚΑΛΕΡΙ ΣΚΟΥΦΑ 


ανανεώνοντας την αύρα των πρόσφατων διακοπών μας 

+ σχόλιο του Σωκράτη Μαυρομμάτη


Φωτό Ερατώ Κουτσουδάκη 


Την Πέμπτη 19 Σεπτεμβρίου 2019, γνωστοί και φίλοι συγκεντρωθήκαμε στην γκαλερί Σκουφά για τα εγκαίνια της ατομικής έκθεσης φωτογραφίας του Γιώργη Γερόλυμπου με τίτλο «Mare Liberum». Μιας έκθεσης που  επανέφερε την αύρα των πρόσφατων διακοπών μας και μας ταξίδεψε σε ονειρεμένες ελληνικές θάλασσες και τοπία. 


Γιώργης Γερόλυμπος, Ionio 

Ο τίτλος της ενότητας, επισημαίνει ο Γερόλυμπος οφείλει την πατρότητά του στον Ολλανδό πατέρα του Διεθνούς Δικαίου Hugo Grotius (1583-1645), ο οποίος εισήγαγε το θεσμό των Χωρικών Υδάτων, θεωρώντας ότι πέραν μιας απόστασης από τα παράλια, η θάλασσα ανήκει σε αυτόν που την ταξιδεύει… Μακριά και απελευθερωμένη από οποιαδήποτε κτητικότητα, εθνική, τοπική ή ιδιωτική, πέραν από κάθε χρήση για τη μεταφορά, τη διακίνηση, την αναψυχή ή τον βιοπορισμό, η θάλασσα μας ταξιδεύει και μόνο όταν την κοιτούμε. Το βλέμμα μας πλανάται ώρες ολόκληρες κατά μήκος της γραμμής του ορίζοντα και ο νους μας επισκέπτεται χιλιάδες μέρη, πρόσωπα, συναισθήματα, στιγμές. 


Γιώργης Γερόλυμπος, oitylo 

Για το δικό του δημιουργικό ταξίδι ο καλλιτέχνης αναφέρει, «Κοιτάζοντας τη θάλασσα, νιώθω, επιστρέφουμε στον τόπο μας. Εκεί, είμαστε ελεύθεροι». 


Αποτέλεσμα του θετικού κλίματος των εγκαινίων είναι και το κείμενο που ακολουθεί που ετοίμασε ο γνωστός φωτογράφος Σωκράτης Μαυρομμάτης μετά από μια αυθόρμητη πρόταση που διατυπώθηκε από κοινού μαζί με τον Γερόλυμπο στο χώρο της γκαλερί. Τις φωτογραφίες του κειμένου επέλεξε ο Σωκράτης Μαυρομμάτης:

Εντυπώσεις από την έκθεση του Γ. Γερόλυμπου
του Σωκράτη Μαυρομμάτη


Γιώργης Γερόλυμπος, tempest 



Ο Γιώργης Γερόλυμπος στην τελευταία του έκθεση «Mare Liberum» επιβεβαιώνει με σαφήνεια πως η φωτογραφία του είναι μία. Είτε εφαρμοσμένη (επαγγελματική) είτε προσωπική (καλλιτεχνική), η αντιμετώπιση είναι ίδια. Τεχνική επάρκεια, προσεγμένο κάδρο, και εικαστική πρόθεση σε αρμονική συνύπαρξη. Από την καταγραφή εργασιών σε μεγάλα έργα, την ανάδειξη αρχιτεκτονικών συνόλων ή λεπτομερειών, έως την ελεύθερη προσωπική επιλογή θεμάτων, χώρων, τόπων και τοπίων, η υπογραφή του είναι πάντα ορατή. Άλλοτε εμφανής και έντονη και άλλοτε διακριτική. Πάντα όμως διακριτή. 

Γιώργης Γερόλυμπος, night sea 

Ο Γερόλυμπος δεν παρασύρεται από «ευκολίες», αντιπαθεί την προχειρότητα και σέβεται την εικόνα που «βλέπει» η ματιά του. Δεν του αρέσουν τα τυχαία, ούτε τα αυθαίρετα, ούτε τα βιαστικά. Τις εικόνες του τις φροντίζει, δεν αφήνει κενά και απεχθάνεται τις κακογραφίες. Καθαρά αυτοπορτραίτα, χωρίς ζαβολιές. Έχει ειπωθεί πως σε κάθε φωτογραφία, ό,τι και να δείχνει, υπάρχουν πάντα δύο τουλάχιστον πρόσωπα, ο φωτογράφος και ο θεατής. Μπορεί αυτό που βλέπουν να είναι το ίδιο αλλά μπορεί να είναι και τελείως διαφορετικό. Ο Γερόλυμπος μας συστήνεται ως το ένα πρόσωπο και μας προσκαλεί να γίνουμε το άλλο. Μας δίνει κάποια στοιχεία και υπαινίσσεται αρκετά άλλα, δηλώνει όμως το στίγμα του και ταυτόχρονα μας αφήνει χώρο και «αναμονές» για να κινηθούμε ισότιμα. Μια έκθεση με λίγες εικόνες, χωρίς τις αμήχανες και κουραστικές επαναλήψεις που μετατρέπουν την όποια διήγηση και την όποια περιπλάνηση, σε φλυαρία. 

Η έκθεση θα διαρκέσει έως τις 12 Οκτωβρίου 2019. 

ΚΥΡΙΑΚΟΣ ΚΡΟΚΟΣ


ΣΤΟ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ΑΙΓΙΝΑΣ


Είναι ήδη γνωστό ότι η Λέτη Αρβανίτη Κρόκου μετά την αναδρομική έκθεση στο Μουσείο Μπενάκη το 2012, επανήλθε με μια νέα έκθεση στο Αρχαιολογικό Μουσείο Αίγινας στην Κολώνα, με αφορμή την γιορτή του Φιστικιού με θέμα τις ζωγραφιές του Κυριάκου Κρόκου και τίτλο «πηγές της πρώτης αίσθησης» που εγκαινιάστηκε στις 25 Αυγούστου και διήρκεσε μέχρι τις 15 09 2019. 



Μια έκθεση που συζητήθηκε, είχε ικανή επισκεψιμότητα και μας έδωσε την ευκαιρία να ξαναθυμηθούμε τον Κυριάκο, που όσο τα χρόνια περνούν τόσο περισσότερο τον αναζητούμε. 

Δυστυχώς δεν κατάφερα να βρεθώ στην Αίγινα, αλλά αισθάνθηκα την ανάγκη να αναφερθώ σε αυτήν, από αυτή εδώ την θέση στο όνομα μιας έντονης μνήμης που διαφυλάττω εντός μου. Μια μνήμης που συγκροτείται από κάποιες πολύ προσωπικές επαφές με τον Κυριάκο σε ένα από τα σπίτια στην Φιλοθέη που παρακολουθούσε καθημερινά και μου δόθηκε τότε η ευκαιρία να τον επισκέπτομαι συχνά και να συζητάμε για τις λεπτομέρειες, τους τρόπους επεξεργασίας και επίλυσης αλλά και τις αγωνίες μας για την αρχιτεκτονική. 


Οι ζωγραφιές του Κυριάκου με παραπέμπουν στο κλίμα εκείνης της εποχής που η αρχιτεκτονική διατηρούσε ακόμη έντονη σχέση με το χειροποίητο, το ποιητικό, το ad hoc, το ελληνικό τοπίο και το φως. 



Μέσα από την ζωγραφική, ο Κυριάκος παρατηρούσε και στοχαζόταν τον κόσμο πολύ πριν και κατά την διάρκεια της πορεία του στην αρχιτεκτονική. Στην έκθεση παρουσιάστηκαν επιλεγμένα έργα από τις «πηγές της πρώτης αίσθησης» στην γενέτειρά του την Σάμο, από την φαντασία και από την Αίγινα την οποία αγαπούσε και επισκέπτοταν συχνά έχοντας δική του κατοικία. Περιλαμβάνοντο έργα από την δεκαετία του ΄50 μέχρι και την αρχή της δεκαετίας του ΄90.




Κόκκινα σπίτια, ταμπάκικα στο Καρλόβασι, παραλίες με φυλάκια, συνυπήρχαν και συνδιαλέγοντο με τα αρχαία γλυπτά και τα αρχιτεκτονικά μέλη στην μεγάλη κεντρική αίθουσα του Μουσείου.



Ξεχωριστά στην τετράγωνη αίθουσα παρουσιάστηκαν έργα από την φαντασία και μια ουτοπική πλην αρχιτεκτονική και ζωγραφική «ιδέα για το ελληνικό περίπτερο της Μπιενάλε Βενετίας, με σχέδια και μακέτα όπου συνυπάρχουν το νερό, το λιμάνι, το νεώριο, τα ιστία, τα ξάρτια, ο τοίχος που στη βάση του ακουμπά σωρός από αρχαία μέλη, η οποία μαρτυρά την ένταση στη σχέση αρχιτεκτονικής-ζωγραφικής που βίωνε ο Κυριάκος Κρόκος. 



Παρατηρήσεις-σκέψεις από κείμενα και σημειώσεις του ακολουθούσαν τα έργα στην έκθεση, συντροφεύοντας τον επισκέπτη. Σχέδια από την Αίγινα, έκλειναν τον κύκλο της έκθεσης, παραπέμποντας στο άμεσο περιβάλλον του Μουσείου της Κολώνας. (Από το τρίπτυχο της έκθεσης)


Κάντε ΚΛΙΚ στις εικόνες για μεγέθυνση


No comments :

Post a Comment