ΑΝΤΑΠΟΚΡΙΣΗ ΑΠΟ ΤΟ ΛΟΝΔΙΝΟ Νο 12
Από την μπετονιέρα του Mike Nelson,
στο σμήνος πουλιών της Alison Turnbull.
Mike Nelson, “The Asset Strippers”, στην Tate Britain /
Penoyre & Prasad architects, Alison Turnbull artist
“the Richard Desmond Children’s Eye Centre”
Δύο αναπάντεχες εμπειρίες εισέπραξα αυτή την φορά στο Λονδίνο, στις διαδρομές μου προς συγκεκριμένους στόχους, που τις βρήκα πιο ενδιαφέρουσες από τους προγραμματισμένους τελικούς μου προορισμούς. Συχνά σε αυτή την πόλη, εκεί που δεν το περιμένεις, βρίσκεσαι μπροστά σε εκπλήξεις με εικαστικό και αρχιτεκτονικό ενδιαφέρον και αυτόματα ακολουθεί η φωτογραφική καταγραφή και η αναζήτηση πληροφοριών. Σήμερα επεδίωξα αυθόρμητα την άμεση αναφορά στις δύο αυτές φρέσκες εμπειρίες, μεταθέτοντας για αργότερα προγραμματισμένες αναρτήσεις.
Η πρώτη αναφέρεται στην όχι ιδιαίτερα δημοσιευμένη εικαστική εγκατάσταση του Mile Nelson στις Duveen Galleries της Tate Britain και η δεύτερη ένα μάλλον αδημοσίευτο βραβευμένο κτίριο στο ανατολικό Λονδίνο με τίτλο “the Richard Desmond Children’s Eye Centre”, μια οφθαλμολογική κλινική για παιδιά που ανακάλυψα τυχαία, σχεδόν δίπλα στο χώρο διαμονής μου στο Λονδίνο.
1.
TATE BRITAIN COMMISSION
MIKE NELSON
“THE ASSET STRIPPERS”
Ο στόχος ήταν η επίσκεψη στην νέα έκθεση στην Tate Britain με τίτλο “Van Gogh and Britain”. Αμέσως μετά την είσοδο, περάσαμε στις νεοκλασικές Duveen Galleries, που προηγούνται της κεντρικής έκθεσης, γνωστές για τις κατά καιρούς ενδιαφέρουσες εκθέσεις με καλλιτέχνες που καλούνται να δημιουργήσουν ένα νέο έργο τέχνης και ήδη έχουν σχολιαστεί σε αυτό το μπλογκ.
Βρεθήκαμε μπροστά σε μια τολμηρή εικαστική εγκατάσταση. Σε χώρους που παραπέμπουν σε αποθήκες παροπλισμένων μηχανημάτων και εργαλείων μιας άλλης εποχής, πλαισιωμένοι με πρόσθετα ξύλινα διαχωριστικά και πόρτες από παλιές βιομηχανικές εγκαταστάσεις, δημιουργώντας έτσι μια εντυπωσιακή αντίφαση με τον νεοκλασσικό διάκοσμο των αιθουσών του μουσείου.
Ο τίτλος της έκθεσης “The Asset Strippers”, είναι δύσκολο να μεταφραστεί. “Asset stripping” σημαίνει την απογύμνωση περιουσιακών στοιχείων. Ένας όρος που χρησιμοποιείται για την αναφορά στην πρακτική της πώλησης των περιουσιακών στοιχείων μιας εταιρείας, προκειμένου να βελτιωθεί η απόδοση των επενδυτών σε μετοχές.
Ο Mike Nelson είναι ο καλλιτέχνης που έστησε όλη αυτή την εγκατάσταση επιλέγοντας προσεκτικά αντικείμενα από έναν παρελθόντα κόσμο, τη μεταπολεμική Βρετανία, και τις μνήμες του από την παιδική του ηλικία. Ο καλλιτέχνης έχει συγκεντρώσει μια συλλογή αντικειμένων από δημοπρασίες εκκαθαριστών εταιρειών και ναυπηγείων, που δείχνουν όπως λέει την παρακμή της βρετανικής βιομηχανίας, της υποδομής και του κράτους πρόνοιας.
Το The Asset Strippers παρουσιάζει υπολείμματα από μια παλαιά εποχή: πλεκτικές μηχανές από κλωστοϋφαντουργικά εργοστάσια, που θυμίζουν αυτά που μεγάλωσε γύρω στα East Midlands, ξυλεία απογυμνωμένη από πρώην στρατόπεδα και στρατώνες, χαλύβδινα εργαλεία και μηχανήματα όπως τόρνοι, δράπανα, σιδηροπρίονα και μπετονιέρες ακόμη και πόρτες από νοσοκομείο του NHS.
Ο Nelson, παρουσιάζοντας όλα αυτά μαζί, σε μια εγκατάσταση που γεμίζει τις γκαλερί Duveen, δημιουργεί ένα μελαγχολικό ταξίδι μέσω της πρόσφατης κοινωνικής και πολιτικής ιστορίας της Βρετανίας.
Matt Greenwood Photographer, Michael «Mike» Nelson, Tate © 2019
Ο Michael «Mike» Nelson γεννήθηκε της 20 Αυγούστου 1967 και είναι σύγχρονος βρετανός καλλιτέχνης γνωστός για τις εικαστικές του εγκατάστασεις. Εκπροσώπησε τη Βρετανία στη Μπιενάλε της Βενετίας το 2011. Ο Nelson έχει δύο φορές οριστεί υποψήφιος για το βραβείο Turner: το 2001 (το έτος αυτό το βραβείο κέρδισε ο Martin Creed) και πάλι το 2007 (όταν ο νικητής ήταν ο Mark Wallinger).
Την έκθεση επιμελούνται οι Clarrie Wallis, ανώτερος επιμελητής της σύγχρονης βρετανικής τέχνης, Tate και Elsa Coustou, επιμελητές της σύγχρονης βρετανικής τέχνης.
2.
CHILDREN’S CENTRE
AT MOORFIELD EYE HOSPITAL
IN LONDON
Η τέχνη και η αρχιτεκτονική
δημιουργούν μια δυναμική πρόσοψη
Εντελώς αντίστοιχα ξεχώρισα ένα ενδιαφέρον κτίριο, περαστικός, ανάμεσα σε συμβατικά παλαιά κτίρια μεταξύ Old Street και City Road στο ανατολικό άκρο του Λονδίνου, σε ένα στενό σχετικά δρόμο, σκιασμένο από μεγάλα δένδρα στην διεύθυνση Peerless St, Shoreditch, London EC1V 9EZ.
Copyright Photograph by Morley von Sternberg
Πρόκειται για το Κέντρο Οφθαλμολογίας για παιδιά του Moorfield Eye Hospital του Λονδίνου. Την αρχιτεκτονική μελέτη έχουν πραγματοποιήσει το γραφείο Penoyre & Prasad architects και το κτίριο ολοκληρώθηκε το 2007 και κόστισε 12,3 εκατομμύρια λίρες. Το πιο ενδιαφέρον είναι η συνεργασία των αρχιτεκτόνων με δύο καλλιτέχνες που άφησαν ένα ισχυρό αποτύπωμα στο έργο.
Alison Turnbull, σκίτσο όψης
Το κτίριο ξεχωρίζει κυρίως από ένα παράξενο πέτασμα στην κύρια μεσημβρινή νότια όψη για την ηλιακή σκίαση, από ένα ανηρτημένο σύνολο αλουμινένιων πτερυγίων που προσομοιάζουν με ένα σμήνος πτηνών που πετούν.
Μία εικαστική χειρονομία της Alison Turnbull, Βρετανίδας ζωγράφου και γλύπτριας γεννημένης στην Κολομβία. Η ξεχωριστή αυτή όψη ξεχωρίζει και από εξέχοντα κόκκινο όγκο στον τρίτο όροφο.
Copyright Photograph by Morley von Sternberg
Ένα πρόγραμμα μεταβαλλόμενου φωτισμού αυτών των πτερυγίων ενεργοποιείται το σούρουπο με αποτέλεσμα χαρούμενες εικόνες πολύχρωμων πουλιών να εναλλάσσονται στο κτίριο επιβεβαιώνοντας τον στόχο να ξεπεραστούν οι όποιες προκαταλήψεις για τα νοσοκομεία και να εξασφαλιστεί μια ευχάριστη και φιλόξενη αίσθηση για τα παιδιά.
Yuko Shiraishi, τοιχογραφία στο εσωτερικό αίθριο του κτιρίου, που εκτείνεται προς τα πάνω, στους πέντε ορόφους
Στο ίδιο πλαίσιο και η καλλιτέχνης Yuko Shiraishi, γεννημένη στο Τόκιο το 1956, δημιούργησε στο εσωτερικό αίθριο μια μεγάλη τοιχογραφία που εκτείνεται προς τα πάνω, στους πέντε ορόφους, και συνδέει την είσοδο στο ισόγειο με όλες τις κύριες περιοχές αναμονής προς τα πάνω.
Συνολικά ο σχεδιασμός προσφέρει μια πλούσια εμπειρία και μια αίσθηση ανακάλυψης για τους ασθενείς των οποίων η ηλικία κυμαίνεται από 0 έως 16 και οι οποίοι μπορεί να βρουν τη θεραπεία τους που μπορεί να διαρκέσει μήνες ή και χρόνια.
Κατακόρυφη τομή κτιρίου
Το Κέντρο κέρδισε το βραβείο Best Hospital Design στο πλαίσιο των βραβείων Building Better Healthcare του 2007.
Και η έκπληξη:
Μπροστά από το κτίριο ειδικές θέσεις με τον εξοπλισμό φόρτισης ηλεκτρικών αυτοκινήτων.
No comments :
Post a Comment