Thursday, February 25, 2016


ΗΜΕΡΙΔΑ "ΕΣΩ" 2016

«δεν έχουμε χρόνο για χάσιμο…»

Η φετινή ημερίδα "ΕΣΩ" στην Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών την Τετάρτη 17 ΦΕΒ. 2016, πλημμυρισμένη με χορηγούς και διαφημίσεις, στον κατάμεστο χώρο της Στέγης Γραμμάτων και Τεχνών αποκάλυψε μια σειρά νέων πτυχών που προβλημάτισαν. Ξεπερνώντας τον ενθουσιασμό των πρώτων εντυπώσεων, αυτής δηλαδή της αίσθησης που συχνά μας δημιουργείται σε τέτοια εντυπωσιακά events, αναδύθηκαν σκέψεις και ερωτηματικά που θα ήθελα να τα καταθέσω στην συνέχεια. 

Θα ξεκινήσω με την επιτηδευμένη «απουσία» των δύο πρώτων συμμετοχών  των Block 722 Architects  και του Στέλιου Κόη.

Στέλιος Κόης - Sotiris Tsergas

Έχω την εντύπωση ότι σε αυτό το αρχιτεκτονικό σόου με το σχετικά αλμυρό εισιτήριο, οφείλουν όσοι επιλέγονται να συμμετάσχουν ουσιαστικά, να φροντίζουν να είναι παρόντες, να μας ανοίξουν τα χαρτιά τους, να εκτεθούν, και να υποστηρίξουν το έργο τους, που σε αυτές τις ιδανικές συνθήκες δεν νομίζω «ότι κινδυνεύει να χάσει την μαγεία του». Σε τελευταία ανάλυση οφείλουν να μας δείξουν τις πρωτότυπες και νέες επιλογές τους, και να πείσουν για αυτό το οποίο επιλέχτηκαν, ιδιαίτερα σήμερα που τίποτα δεν θεωρείται δεδομένο. 


οι εκπρόσωποι του γραφείου Block 722 Architects

Η επίφαση της εξ αποστάσεως σύντομης και ελλειπτικής παρουσίας μέσω skype από την Σουηδία και η δια αντιπροσώπων παρουσίαση του  γραφείου Block 722 Architects, σε ένα κλίμα life style, αλλά και η επιλογή του Στέλιου Κόη, με ξεχωριστό μέχρι σήμερα έργο, να περιοριστεί στην  προβολή και μόνο γνωστού ήδη εικαστικό-λυρικού και διδακτικού βίντεο, κινδυνεύουν να χαρακτηριστούν σαν  κινήσεις αλαζονείας και σνομπισμού. 

Όλοι όσοι σπεύσαμε σε αυτή την εκδήλωση, εκτιμώ ότι εμπιστευτήκαμε τους οργανωτές και περιμέναμε να απολαύσουμε ξεχωριστές, προσωπικές και μη κοινότυπες παρουσιάσεις, από καρδιάς, με ειλικρίνεια και αμεσότητα, για την αρχιτεκτονική και τους εσωτερικούς χώρους, όπως απολαύσαμε την παρουσίαση του Διονύση Σοτοβίκη. 

Διονύσης Σοτοβίκης | Workshop-S

Ο Διονύσης Σοτοβίκης 

Ο Διονύσης Σοτοβίκης με σεμνότητα και συστολή, παρουσίασε σε δεκαπέντε ενότητες το εξαιρετικό προσωπικό του έργο, τους πειραματισμούς του, τις προθέσεις του τις αμφιβολίες του, μέσα από μια ανθρώπινη διάσταση και με κατάληξη ένα αίσθημα αγάπης και τρυφερότητας που ξεχείλισε από την εικόνα της μικρής του οικογένειας, των καθημερινών του χορηγών αγάπης.

Διονύσης Σοτοβίκης, Οι καθημερινοί του χορηγοί αγάπης 

Και το βασικότερο από όλα ήταν ο επίλογός του. Ένα κείμενο που παραθέτω αυτούσιο γιατί πραγματικά ενισχύει την προηγούμενη τοποθέτησή μου. 
«Οφείλουμε, είπε, νομίζω μέσα στην κρίση να μην ξεγελαστούμε με εικονικές πραγματικότητες και άλλες ψευδαισθήσεις. Είναι πολύ σημαντικό ο καθένας να καταθέσει με ειλικρίνεια και να εκτεθεί έτσι ώστε το τοπίο που διαμορφώνεται να είναι σαφές και καθαρό για να μπορέσουμε να πορευτούμε σωστά.
Workshop Dionisis Sotovikis, τετραώροφο κτίριο κατοικιών στην Αγ. Παρασκευή

Πίστη για το έργο του αρχιτέκτονα ειδικά αυτή την εποχή. Η αληθινή αρχιτεκτονική πηγάζει από τα έντονα συναισθήματα και από τις έντονες κοινωνικές συνθήκες. Αν μη τι άλλο ζούμε σε μια τέτοια εποχή. Μπορεί να είναι πολύ επώδυνο αυτό που βιώνουμε αλλά είναι η μοναδική μας ευκαιρία για να δημιουργήσουμε νέες βάσεις, νέα δεδομένα, μακριά από την μοιρολατρία και να απαντήσουμε σε αυτό που μας επιβάλλεται με φαντασία, ρεαλιστική δημιουργικότητα και πίστη σε αυτό που είμαστε και όχι σε αυτό που νομίζαμε μέχρι σήμερα ότι είμαστε. 

Ας απομακρύνουμε γρήγορα τα μπάζα της κατάρρευσης και ας ξεκινήσουμε να χαράζουμε τα νέα μας θεμέλια. Για να χαράξουμε πρέπει να καταλάβουμε όμως πόσο δυνατοί είμαστε, ποσό ψηλά μπορούμε να φτάσουμε και με ρεαλιστικούς υπολογισμούς να σχεδιάσουμε τα καινούργια θεμέλιά μας που θα χρειαστούμε για να ξαναφτάσει το νέο οικοδόμημα ψηλά. 

Όλα εξαρτώνται από μας και δεν έχουμε χρόνο για χάσιμο.Η επόμενη μέρα που όλοι περιμένουμε είναι η αυριανή…» 
Από την άλλη στην φετινή ημερίδα ΕΣΩ, συνειδητοποιήσαμε την δραματική απόσταση που χωρίζει πλέον την τρέχουσα και διαρκώς συρρικνούμενη ελληνική αρχιτεκτονική παραγωγή σε σχέση με τα διεθνώς τεκταινόμενα. Και βέβαια δεν αναφέρομαι στις τεράστιας κλίμακας υπερφίαλες χειρονομίες, που οι γνωστοί πάπες της αρχιτεκτονικής διασπείρουν στον πλανήτη,. Ειδικά στην ημερίδα ΕΣΩ παρουσιάστηκαν εξαιρετικά ενδιαφέροντα έργα που ξεχωρίζουν από την σύλληψή τους, την εξαιρετικά πολύπλοκη και συναρπαστική διαδικασία «συνεργασιών» και μεθόδων για την πραγματοποίηση των μελετών και την υλοποίησή τους, την τόλμη και την πρωτοτυπία τους.
Έγινε λοιπόν απόλυτα σαφές ότι μας χωρίζει πλέον μια αγεφύρωτη απόσταση ειδικά μέσα από τις εισηγήσεις του Κυριάκου Χατζηπαρασκευά και της Μαργαρίτας Βεντουράκη.


Κυριάκος Χατζηπαρασκευάς,| Heatherwick Studio


Κυριάκος Χατζηπαρασκευάς 

Ο τελευταίος ομιλητής Κυριάκος Χατζηαρασκευάς, απόφοιτος της Αρχιτεκτονικής Σχολής του ΑΠΘ το 2006 και μέλος του γραφείου Heatherwick Studio με έδρα το Λονδίνο, στην ομιλία του με τον επίκαιρο τίτλο "Designing with Synergy" ( σχεδιαστικές συνέργειες ) αποκαλύπτει ότι είναι μέλος μιας ομάδας 180 ατόμων που μόνο 60 είναι αρχιτέκτονες, με πολλούς “makers” που σε ένα περιβάλλον συνεργασίας πειραματίζονται με νέες φόρμες και νέα υλικά, δίνοντας έμφαση στο πράσινο και τον άνθρωπο και διατυπώνοντας πρωτότυπες ανατρεπτικές ιδέες. Από έργα μικρής κλίμακας με μια εικαστική διάσταση μέχρι έργα πολύ μεγάλης κλίμακας στην Σαγκάη και στην Αμερική. Μας γοήτευσε με την αμεσότητα του λόγου του, παρουσιάζοντας  δουλειές  του γραφείου Heatherwick Studio, μαζί με τα έργα που συμμετείχε ο ίδιος. Μερικά εξ αυτών παραθέτω στην συνέχεια: 

Heatherwick Studio, Google Mountain View Campus 
California, USA 
Heatherwick Studio, Bombay Sapphire Distillery 
Laverstoke, UK 
Heatherwick Studio, Pier55, New York, USA 
Heatherwick Studio, Garden Bridge,  London 


Μαργαρίτα Βεντουράκη | BETAPLAN

η Μαργαρίτα Βεντουράκη

Στο ίδιο πλαίσιο στην ομιλία της με τίτλο «H κοινή γλώσσα της δημιουργικής συνεργασίας» η Μαργαρίτα Βεντουράκη, μέλος του αρχιτεκτονικού γραφείου BETAPLAN, αποκάλυψε την γοητευτική πλευρά των μεγάλων συνεργασιών που πραγματοποιούνται για τον σχεδιασμό και την υλοποίηση των ιδεών που συλλαμβάνουν ιδιοφυείς και ταλαντούχοι αρχιτέκτονες, που τελικά αποτελούν τον μαέστρο μιας ολόκληρης ορχήστρας. 


Η Βεντουράκη έχει μια σημαντική εμπειρία στη συνεργασία με διεθνή αρχιτεκτονικά γραφεία για το σχεδιασμό μεγάλων έργων στην Ελλάδα όπως με το γραφείο του Santiago Calatrava για το Ολυμπιακό Συγκρότημα της Αθήνας το 2004 και σήμερα με το γραφείο του Renzo Piano για τον σχεδιασμό του Κέντρου Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος (SNFCC), 

Στην περίπτωση αυτή με κεντρικό πυρήνα το γραφείο RPBW (Renzo Piano Building Workshop) συγκροτήθηκε μια ενιαία ομάδα μελέτης που με εντάσεις αλλά χωρίς αντιπαλότητες διαχειρίστηκε με κάθε λεπτομέρεια μια μελέτη με 3963 συνολικά σχέδια και την συμμετοχή δεκάδων ειδικών συνεργατών και γραφείων. 

Κέντρου Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος (SNFCC)

Στο πλαίσιο αυτό, τόνισε την ανάγκη μιας «κοινής γλώσσας» και παράλληλα της βαθιάς γνώσης των νέων τεχνολογιών, των σχεδιαστικών προγραμμάτων, των προδιαγραφών, των κανονισμών και των απαιτήσεων για την αποτελεσματική αντιμετώπιση μεγάλων έργων που χαρακτηρίζονται από ιδιαιτερότητες και απαιτούν πειραματισμούς. Στην εξασφάλιση της ποιότητας των νέων πειραματισμών, που πραγματικά αναδεικνύουν τα σημαντικά έργα, συμβάλουν ουσιαστικά και τα λεγόμενα mock-ups (κατασκευαστικά μοντέλα σε κλίμακα 1:1). Μία νέα πραγματικότητα, σχεδόν άγνωστη  σήμερα, καθώς εδώ και χρόνια με την κρίση, ακόμα  και τα λίγα γραφεία που είχαν αποκτήσει ανάλογη εμπειρία με τα μεγάλα έργα, έχουν αποδυναμωθεί. 

Από την άλλη πλευρά ακούστηκαν μια σειρά ομιλητών που πασχίζουν με την μικροκλίμακα και τα ιδιωτικά έργα. 


Κατερίνα Κοτζιά, Κ&Κ architects 

η Κατερίνα Κοτζιά 

Στην εισήγηση της Κατερίνας Κοτζιά, με τίτλο «H σκηνοθεσία της εμπειρίας» παρουσιάστηκαν δύο μικρής κλίμακας έργα σε σχέση με τον οφθαλμό, με μια ξεχωριστή και προσωπική γραφή που ξεχωρίζει για το graphic design και με υπέρμετρες αναζητήσεις, σαφείς και γόνιμες επιρροές, ξεκάθαρες αρχές και μια συνέπεια. Παράλληλα παρουσιάστηκε και μια σειρά από σημαντικές εκθέσεις, στην Ελλάδα και το εξωτερικό που σχεδιάζουν επί πολλά χρόνια σε συνεργασία και με άλλους αρχιτέκτονες. Βασικός συνεργάτης της Κατερίνας Κοτζιά στο γραφείο Κ&Κ architects είναι η Κορίνα Φιλοξενίδου. 

Κ&Κ architects, Χώρος Αναμονής στην οφθαλμολογική κλινική OPHTHALMICA
Κ&Κ architects, Headquarters of the Ophthalmologists of Northern Greece Association 

Kirios Criton,

Θα συνεχίσω με τον Kirios Criton, γνωστός μας από την δεκαετία του ΄80 που μαζί με τον τότε συνεργάτη του Πάνο Παπαμακάριο αναστάτωναν την κοσμική Αθήνα. Αυτή την φορά με την ομιλία του με τίτλο «Γνώση και Γεύση ή αλλιώς Body + Soul» επανεμφανίζεται με το νέο του έργο «Θα Σε Κάνω Βασίλισσα», συνεχίζοντας να ακροβατεί έξυπνα ανάμεσα στην εικαστική εγκατάσταση και το interior design. 


Κοσμάς και Φάνης Απατάγγελος | kommigraphics

Κοσμάς και Φάνης Απατάγγελος

Αφήνοντας για το τέλος τους Κοσμά και Φάνη Απατάγγελο που με την ομιλία τους «Beyond design on a digital world!» παρέμειναν δυστυχώς στα επί της διαδικασίας και στρατηγικής σχετικά με το branding, σε επίπεδο μιας βαρετής ανάλυσης, κρατώντας τελικά μυστική την δική τους δημιουργική δράση, που από όσο γνωρίζω  έχει ενδιαφέρον. 

Δεν θα μπορούσαν να μην αναφερθώ στους βασικούς συντελεστές της εκδήλωσης που πάρα τις όποιες σκέψεις μας και τα προβλήματα του ψηφιακού δαίμονα που δυναμίτισε κάποιες παρουσιάσεις των power points, τους αναγνωρίζουμε την εν μέσω δύσκολων καιρών τολμηρή συνέχιση αυτής της πρωτοβουλίας, που επιβεβαιώνεται από την μεγάλη προσέλευση. 

Ο Σταύρος Μαρτίνος 

Εύγε λοιπόν στον Σταύρο Μαρτίνο που πήρε και όλο το βάρος της παρουσίασης (θα τον θέλαμε λίγο πιο χαλαρό βέβαια), μαζί με τον Άρη Γιαννόπουλο και επίσης και τον Βασίλη Μπαρτζώκα που παρακολουθούσε στην σκιά με αγωνία κάθε λεπτομέρεια της βραδιάς. 

Ο Βασίλης Μπαρτζώκας

Και του χρόνου!



Κάντε ΚΛΙΚ στις εικόνες για μεγένθυση

No comments :

Post a Comment