Tuesday, May 26, 2020



Η ΠΑΡΕΑ ΤΟΥ ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ 

 ΣΧΟΛΙΑΖΕΙ 
ΤΗΝ ΝΕΑ ΠΡΟΤΑΣΗ ΤΟΥ ΔΗΜΗΤΡΗ ΚΟΝΤΑΡΓΥΡΗ 
ΓΙΑ ΤΗΝ ΟΔΟ ΣΤΑΔΙΟΥ: 

ΔΙΑΛΟΓΟΣ 
ΜΕ ΤΟΝ «ΜΕΓΑΛΟ ΠΕΡΙΠΑΤΟ»

ΚΑΙ ΑΠΕΥΘΥΝΕΙ: 

ΑΝΟΙΚΤΗ ΕΠΙΣΤΟΛΗ 
ΣΤΟΝ ΔΗΜΑΡΧΟ ΑΘΗΝΑΙΩΝ 
ΓΙΑ ΤΟΝ ΜΕΓΑΛΟ ΠΕΡΙΠΑΤΟ


Η γνωστή παρέα του Οικονόμου συνεχίζοντας τις τηλε-συνάξεις με την συμμετοχή των αρχιτεκτόνων, πολεοδόμων και πολιτικών μηχανικών Βασίλη Γιαννάκη, Βασίλη Γρηγοριάδη, Δημήτρη Διαμαντόπουλου, Ράνιας Κλουτσινιώτη, Γιάννη Κϊζη, Μάκη Κωστίκα, Γιώργου Μαδεμοχωρίτη, Ελισσάβετ Παπαζώη, Μάνου Περράκη και του γράφοντα, έχει επικεντρωθεί σε συζητήσεις και προβληματισμούς,  σχολιάζοντας  την πρωτοβουλία του Δημάρχου Κώστα Μπακογιάννη, για την βελτίωση της λειτουργίας της πόλης στο πλαίσιο του «Μεγάλου Περιπάτου». 

Στόχος αυτής της δημοσίευσης είναι να ανοίξει ένας διάλογος, χωρίς καμία πρόθεση αντιπαλότητας, αντιπαράθεσης ή ανατροπής των δεδομένων. Εκτιμούμε τις πρωτοβουλίες του Δημάρχου και επιδιώκουμε να ακολουθήσει τελικά τις προβλεπόμενες από τους θεσμούς διαδικασίες παρά την διαφορετική προσέγγιση με την πλατεία Ομονοίας. Θεωρούμε ότι πρέπει να συμπλεύσουμε με την δυναμική όπως διαμορφώνεται και να συμβάλουμε με τις σκέψεις μας σ’ ένα γόνιμο διάλογο με στόχο να εξασφαλιστεί το δυνατόν καλλίτερο αποτέλεσμα. 

Παράλληλα ήρθε πρόσφατα στα χέρια μας, η νέα πρόταση του Δημήτρη Κονταργύρη, που επαναφέρει και πάλι στο κάδρο την επικαιροποιημένη δυνατότητα πεζοδρόμησης της οδού Σταδίου.  Η μελέτη αυτή, που έχει σαν αφετηρία τη διαπίστωση της κυκλοφοριακής μελέτης του «Μεγάλου Περιπάτου» ότι 3 λωρίδες στην Πανεπιστημίου, επαρκούν για την εξυπηρέτηση του κυκλοφοριακού φόρτου που δέχεται, βρίσκεται σε εξέλιξη καλύπτοντας λύσεις στα προκύπτοντα προβλήματα για την πληρέστερη προώθηση του διαλόγου. 
Η νέα μελέτη άνοιξε ένα νέο πεδίο συζητήσεων, προβληματισμών και σχολίων που διατυπώνονται στην συνέχεια αμέσως μετά την παρουσίαση της νέας πρότασης με στόχο να συνεχιστούν.

Τέλος  μέσω Ανοιχτής Επιστολής  που συντάχθηκε από μέλη της Παρέας Οικονόμου και παρατίθεται στην συνέχεια, παρά το εύρος της και  τις εκτεταμένες αναλύσεις, εμπεριέχει γόνιμες σκέψεις και  έχει σαν απώτερο στόχο να πλησιάσουμε τον Δήμαρχο και να συζητήσουμε μαζί του: «να μιλήσουμε για την ποιότητα κρατώντας και τα ποιήματα του Καβάφη μαζί…» 

1.


ΔΙΑΛΟΓΟΣ

ΜΕ ΤΟΝ «ΜΕΓΑΛΟ ΠΕΡΙΠΑΤΟ» 

Η ΠΡΟΤΑΣΗ ΤΟΥ ΔΗΜΗΤΡΗ ΚΟΝΤΑΡΓΥΡΗ



Αφορμή για την πρόταση που ακολουθεί, υπήρξε η τολμηρή ανακοίνωση του σχεδίου για τον «Μεγάλο περίπατο τους Αθήνας». 



Η πρότασή μου αποτελεί τρόπον τινά συνέχεια δύο παλαιοτέρων προτάσεων:




α) Της πρότασης, για την πεζοδρόμηση τους οδού Σταδίου που παρουσιάσαμε το 2014 στον Ιανό μαζί με τους συναδέλφους: Ανδρέα Βεντουράκη και Γιώργο Τριανταφύλλου (δείτε τα σχετικά video εδώ και εδώ)

β) Της πρότασης για την απαλλαγή τους Πλατείας Συντάγματος από την διέλευση τροχοφόρων που δημοσιεύσαμε, μαζί με τον Καθηγητή Αθαν. Αραβαντινό και τον συγκοινωνιολόγο Νίκο Βόσκογλου, στην Καθημερινή (26/6/2016).


Φωτορεαλιστικό της πρότασης του Δήμου που δείχνει την οδό Πανεπιστημίου, όπου πεζοδρομούνται τρεις από τις συνολικά έξι λωρίδες κυκλοφορίας

Κλειδί για τους προτεινόμενες ρυθμίσεις αποτελεί η διαπίστωση ότι 3 λωρίδες, στην Πανεπιστημίου, επαρκούν για την εξυπηρέτηση του κυκλοφοριακού φόρτου που δέχεται.










Προτείνω λοιπόν:


  1. Να μετατεθεί το κυκλοφοριακό φορτίο της οδού Σταδίου στην οδό Πανεπιστημίου, σε ροή ανόδου 2-3 κυκλοφοριακών λωρίδων (μετά από 60 χρόνια, να αποκτήσει πάλι η Πανεπιστημίου αμφίδρομη ροή).
  2. Η ροή αυτή ανόδου να συνεχίσει στην Αμαλίας (Σύνταγμα) και μέσω τους οδού Όθωνος να διοχετευθεί στην οδό Φιλελλήνων.
  3. Η σημερινή ροή Β. Σοφίας – Β. Γεωργίου Α΄- Πλατείας Συντάγματος – Φιλελλήνων να ακολουθήσει την διαδρομή Β. Σοφίας – Αμαλίας – Όθωνος – Φιλελλήνων.
  4. Οι γραμμές ΜΜΜ Σταδίου – Σύνταγμα – Φιλελλήνων θα παραμείνουν ως έχουν.
  5. Η ροή καθόδου τους Πανεπιστημίου θα εξυπηρετηθεί από 3 κυκλοφοριακές λωρίδες.
  6. Στην οδό Ακαδημίας δεν γίνεται καμία αλλαγή. 

Τι πετυχαίνουμε με τους ρυθμίσεις αυτές;

Απλούστατα: Απαλλάσσουμε από την διέλευση τροχοφόρων τόσο την οδό Σταδίου όσο και την Πλατεία (κάτω) Συντάγματος. Εξασφαλίζουμε δηλαδή μία περιπατητική διαδρομή ως εξής: Σταδίου – Πλατεία Συντάγματος – Ερμού – Αιόλου – η οποία περιβάλλει το εν πολλοίς πεζοδρομούμενο Εμπορικό Τρίγωνο τους πόλης, το οποίο μόνο να ωφεληθεί έχει από την πεζοδρόμηση τους Σταδίου και τους Πλατείας Συντάγματος. 

Άρα εν τέλει καλούμαστε να επιλέξουμε: Πεζοδρόμηση Σταδίου και Συντάγματος ή διαμόρφωση μέρους του Μεγάλου Περιπάτου στην οδό Πανεπιστημίου;

Αθήνα 21 05 2020

Δημήτρης Κονταργύρης
Αρχιτέκτων

H Πρόταση δημοσιέυτηκα και στην εφημερίδα Καθημερινή την Τρίτη 26 05 2020 σε άρθρο του Γιώργου Λιάλιου: 

https://www.kathimerini.gr/1079854/gallery/epikairothta/ellada/protash-gia-pezodromhsh-ths-odoy-stadioy

Σχόλια πάνω στην Πρόταση 
του Δημήτρη Κονταργύρη 

Βασίλης Γρηγοριάδης




Σχετικά με την πρόταση Κονταργύρη ήθελα να επισημάνω ότι ο φόρτος της οδού Σταδίου προέρχεται από την Πειραιώς και την Πατησίων, οπότε  το ερώτημα είναι από ποιο δρόμο θα διώξεις τα αυτοκίνητα. Υπάρχει, κατά την άποψή μου, η δυνατότητα να διοχετευτεί αυτός ο φόρτος αυτός στην Πανεπιστημίου μέσω της πλατείας Ομονοίας κατευθείαν με roundabout. Με την ίδια λογική θα μπορούσε ο φόρτος της ανόδου της Πανεπιστημίου στην πλατεία Συντάγματος, φτάνοντας  στην οδό Αμαλίας να μην διοχετευθεί μέσω της οδού Όθωνος στην οδό Φιλελλήνων, για να ξαναβγεί και πάλι στην Αμαλίας όπως προβλέπει η  Πρόταση. Θα μπορούσε η κυκλοφορία να συνεχίσει στην Λεωφόρο  Αμαλίας κατευθείαν. 

Σύνταγμα: Από Πανεπιστημίου προς Λεωφόρο Αμαλίας


Αν μάλιστα φύγει και το τραμ, το οποίο δεν χρησιμοποιείται πια, τα αυτοκίνητα ανεβαίνουν από την Πανεπιστημίου, περνάνε στην Αμαλίας ευθεία και φτάνουν στις Στήλες του Ολυμπίου Διός. Αυτή είναι η λύση.



Σχέδιο της Πρότασης Κονταργύρη τροποποιημένο σύμφωνα με τις νέες εκτιμήσεις 


Γιώργος Μαδεμοχωρίτης



Ως προς την πρόταση Κονταργύρη, θεωρώ ότι είναι μια ορθολογική αντιμετώπιση του θέματος, βασισμένη στην προηγούμενη πρόταση της Σταδίου και τις αναφορές σε μελέτες που έχουν υιοθετηθεί. Έχει αποδειχτεί ότι η Αθήνα, μια πόλη 3.000.000 κατοίκων  θέλει μια διαμήκη κίνηση- διέξοδο που να ανταποκρίνεται στην δομή της και την πολεοδομική της οργάνωση. 



Έχει γίνει αποδεκτό ότι η Πανεπιστημίου μαζί με την Ακαδημίας μπορούν και παίξουν αυτόν το ρόλο και  έχει επίσης γίνει αποδεκτό ότι μόνον η Σταδίου μπορεί να αποδοθεί αποκλειστικά τους πεζούς. Συνεπώς η επέκταση του άξονα αυτού που προτείνει ο Κονταργύρης με την Αμαλίας κλπ δείχνει θετική. Δεν έχουμε στοιχεία μετρήσεων κυκλοφοριακού φόρτου, βασιζόμαστε κυρίως στην εμπειρία τους και την γνώση της πόλης που ζούμε. 


Φυσικά είναι πάντα ασαφές το γενικότερο πολεοδομικό – ρυθμιστικό σχέδιο μέσα στο οποίο θα ενσωματωθεί η όποια πρόταση.
Θα υπάρχουν ΜΜΜ σε αυτόν το άξονα και ποιά;
Πού θα καταλήγει;
Θα καταλήγει σε μια Συγγρού αλέα (όπως φημολογείται) ή σε μια Συγγρού ταχείας κυκλοφορίας; 

Λεωφόρος Συγγρού αλέα

Τι θα γίνει με τις υπόλοιπες γειτονιές; 



Αν αυτές οι παράμετροι δεν ενταχθούν και απαντηθούν σε ένα σοβαρό ρυθμιστικό σχέδιο, με μετρημένα μεγέθη, δυστυχώς θα είναι απλά «προτάσεις – ιδέες» πολύ αξιόλογων και αναγνωρισμένων συναδέλφων, που ο θεσμικός παράγοντας θα πρέπει να λάβει υπ’ όψιν του κατά την  σύνταξη του σχεδίου.



Σχετικά με τον «περίπατο»:



Η πρόταση είναι μια συρραφή ιδεών, μελετών και προτάσεων που η κάθε μία έχει γίνει για άλλο λόγο, για άλλο σκοπό και κάτω από διαφορετικό νομικό πλαίσιο.

Οι συντάκτες αυτών των προτάσεων αναγορεύονται και λειτουργούν ως «θεσμικοί παράγοντες» και φυσικά εύκολα παρακάμπτονται από τους μελετητές που εμφανίζονται ξαφνικά.

Δεν είναι δυνατόν π.χ. τα συμπεράσματα τους «ερευνητικού πανεπιστημιακού προγράμματος» να θεωρούνται «εγκεκριμένη μελέτη» και να μπαίνουν στο ίδιο τραπέζι με τις μελέτες ενοποίησης « αρχαιολογικών χώρων» που μαζί με τις κατευθύνσεις αξιόλογων συλλογικών φορέων ή οργανώσεων και όλα αυτά να αποτελούν θεσμικό σχεδιασμό!

Ο σχεδιασμός του δημόσιου χώρου είναι πολύ σοβαρή υπόθεση, έχει σχέση με την ποιότητα της ζωής, την υγεία και με την ταυτότητα της πόλης, δεν μπορεί να είναι πεδίο πειραματισμών και προσωπικής προβολής.

Είναι απαραίτητο ο δημόσιος χώρος να προκύπτει από θεσμικές διαδικασίες. 
Είναι λάθος να αποδώσουμε θεσμικό ρόλο σε μονάδες (όσο αξιόλογες και αν είναι) που δεν λογοδοτούν και δεν μπορούν να ελεγχθούν. Φοβάμαι ότι στην προκειμένη περίπτωση αυτό γίνεται.
Φοβάμαι  ότι η επιχειρούμενη από χρόνια (για οικονομικό-πολιτικούς λόγους) παράκαμψη και όχι διόρθωση, αυτών των «θεσμών» με τον χαρακτηρισμό «γραφειοκρατία» είναι η βασική αιτία της υποβάθμισης της«Αρχιτεκτονικής και Πολεοδομίας» στον τόπο μας  και  των αρχιτεκτόνων και πολεοδόμων αντίστοιχα.


Βασίλης Γιαννάκης
(για τους αρχιτεκτονικούς διαγωνισμούς)



Η πρόταση Κονταργύρη είναι μία πολύ θετική και προσγειωμένη πρόταση και αυτό είναι μεγάλο προσόν.

Συμφωνώ με την παρατήρηση  ότι η κυκλοφορία των οχημάτων από την Πανεπιστημίου  πρέπει να περάσει  στην Αμαλίας. 



Παράλληλα, έτσι, όπως έχουν έλθει τα πράγματα, πρέπει να δώσουμε χώρο στον Δήμαρχο Μπακογιάννη. Συγχρόνως όμως αυτό που με απασχολεί είναι εφόσον όλοι οι αρχιτεκτονικοί διαγωνισμοί είναι μακροπρόθεσμοι, πώς στην περίπτωση αυτή μπορούν να βρεθούν θεσμικές διαδικασίες οι οποίες να συντομεύουν τον χρόνο διεξαγωγής των, κάτι που θα είναι ευχής έργον για την παρούσα στιγμή. Διότι και αυτός ο Δήμαρχος, και είναι εύλογο, θέλει να δείξει έργο στα 4 χρόνια που είναι Δήμαρχος. Παράλληλα, πρέπει και οι κριτικές επιτροπές να είναι πιο αξιόπιστες. Με τη συμμετοχή έγκριτων αρχιτεκτόνων και όχι να είναι απλά εκπρόσωποι διαφόρων φορέων. 



Γιώργος Μαδεμοχωρίτης: 

Ως προς το χρόνο, με την τελευταία πρόταση που κάναμε δεν μπορεί ένας διαγωνισμός να ξεπεράσει το διάστημα 5 μηνών για την ολοκλήρωση της όλης διαδικασίας. Πράγματι στις επιτροπές υπάρχει μεγάλο πρόβλημα. Σας πληροφορώ ότι ο κατάλογος είναι πάρα πολύ μικρός, και ένας από τους λόγους είναι ότι τα μέλη δεν πληρώνονται. Και αυτό αποτελεί έναν από τους λόγους που γίνεται προσπάθεια να περιοριστεί το αντικείμενο των αρχιτεκτονικών διαγωνισμών. Τελικά δεν υπάρχουν άτομα για κρίση. Αυτή είναι η πραγματικότητα. Κατά συνέπεια δεν είναι δυνατόν για οτιδήποτε να αναζητούμε να γίνει αρχιτεκτονικός διαγωνισμός. 





Γιάννης Κϊζης 


Ναι, να αναζωπυρωθεί η υπόθεση πεζοδρόμησης της Σταδίου, τώρα που θέλουν όλο το τρίγωνο χωρίς αμάξια! Είναι η μόνη λογική ιδέα που συνάδει με τον θρυλούμενο “περίπατο”. Γιατί η Σταδίου πρέπει να είναι η πεζοδρομημένη ενότητα με όλον αυτόν τον εμπορικό και κοινωνικό παράδεισο.

O Γιώργος Μαδεμοχωρίτης (όπως και η Ράνια) έχουν δίκιο για την ανάμιξη ιδεών, “ιδεών”, σκέψεων και μελετών επί ίσοις όροις, όπως και για την παράκαμψη των θεσμών. Εντούτοις αντιμετωπίζουμε μια πραγματικότητα και πρέπει να λειτουργήσουμε θετικά, αν δεν θέλουμε να βρεθούμε (όχι εμείς προσωπικά, αλλά η σοβαρότητα της προσέγγισης την οποία πιστεύουμε) οριστικά εκτός νυμφώνος. Πολύ απλά, πρέπει να συναντήσουμε τον Δήμαρχο, φιλικά και συμβουλευτικά, να τον πείσουμε για κάποιες κομβικές προτεραιότητες. 

Όπως έλεγα στον Γιώργο 30φύλλου στο τηλέφωνο, ο Δήμαρχος αν είχε να λύσει τη μακροπρόθεσμη οικονομική πολιτική του Δήμου, αντί να αναζητήσει οικονομολόγους θα απευθυνόταν σε λογιστές; Κανείς δεν ξέρει, βέβαια, τα φιλικά κυκλώματα και τις φιλοδοξίες του κάθε λογιστή… Δυσκολεύομαι όμως να πιστέψω ότι δεν βλέπει την διαφορά ανάμεσα στην πολεοδομική μελέτη, τον αστικό σχεδιασμό και την κυκλοφοριακή επίλυση. Ίσως όμως να μή την βλέπει, ανήκει σε μια γενιά που δεν μπόρεσε να αξιολογήσει τους πίδακες - έργα τέχνης του ’50 και διάλεξε την τυποποιημένη υδάτινη τουρτίτσα του 2020… εβδομήντα χρόνια πολιτισμικής παρακμής και λήθης! Ας τον δούμε λοιπόν, να μιλήσουμε για την ποιότητα (κρατώντας και τα ποιήματα του Καβάφη μαζί μας…)


Μάνος Περράκης 


Είναι σαφώς και δική μου άποψη η δυνατότητα πεζοδρόμησης της οδού Σταδίου, ήδη από την συζήτηση που παρακολούθησα στον Ιανό το 2013. 

Η νέα επικαιροποιημένη πρόταση του Δημήτρη Κονταργύρη με βρίσκει αναμφίβολα σύμφωνο όπως και οι συμπληρωματικές προτάσεις της δικής μας παρέας, που αφορούν την διοχέτευση του κυκλοφοριακού φόρτου της Πειραιώς κατευθείαν στην Πανεπιστημίου μέσω της πλατείας Ομονοίας, καθώς και την συνέχιση της κυκλοφορίας από την Πανεπιστημίου στην Πλατεία Συντάγματος κατ ευθείαν στην λεωφόρο Αμαλίας και στην συνέχεια στην λεωφόρο Συγγρού.

Έχω κάποιες επιφυλάξεις σχετικά με τον φόρτο κυκλοφορίας στην Πανεπιστημίου που πιθανόν να προκύψει με αυτή την επιλογή, αν και είναι σχεδόν βέβαιο ότι με το σύνολο των πεζοδρομήσεων στο πλαίσιο του προτεινόμενου Περιπάτου της Αθήνας θα αποθαρρυνθεί η κυκλοφορία των αυτοκινήτων στο κέντρο της Αθήνας. 

2.



ΑΝΟΙΚΤΗ ΕΠΙΣΤΟΛΗ 

ΣΤΟΝ ΔΗΜΑΡΧΟ ΑΘΗΝΑΙΩΝ 
Κώστα Μπακογιάννη 
το Δημοτικό Συμβούλιο και τις άλλες παρατάξεις



ΓΙΑ ΤΟΝ «ΜΕΓΑΛΟ ΠΕΡΙΠΑΤΟ»


27 Μαΐου 2020

Αξιότιμε κύριε Δήμαρχε,

Βλέποντας εξ αρχής θετικά την πρωτοβουλία σας για βελτιώσεις στην πόλη, στο πλαίσιο του σχεδίου ‘ο μεγάλος περίπατος της Αθήνας’, με την επιστολή μας αυτή θα θέλαμε να ξεκινήσουμε μαζί σας ένα διάλογο παραθέτοντας τους προβληματισμούς μας, με βάση την μακροχρόνια ενασχόληση μας σε θέματα που αφορούν την διαχείριση του ‘δημόσιου χώρου’ της Αθήνας.
Είναι κοινή πεποίθηση ότι τέτοιου είδους παρεμβάσεις θεωρούνται επιτυχημένες όταν προκύπτουν από την ώσμωση των πολιτικών προθέσεων με τις προθέσεις επιστημονικών φορέων και φορέων πολιτών.

Θα θέλαμε λοιπόν εμείς, μέλη της γνωστής «Παρέας του Οικονόμου»(1) , να διατυπώσουμε πολύ συνοπτικά μία σειρά σκέψεων για την επίτευξη του στόχου, που προέκυψαν μέσα από τους συχνούς προβληματισμούς μας προσβλέποντας σε μια προσωπική επικοινωνία για αναλυτικότερες εκτιμήσεις.

Κοινή μας διαπίστωση είναι ότι η έννοια του δημόσιου χώρου με τις νέες επεμβάσεις ο δημόσιος χώρος πρέπει να προστατευτεί και να αναδειχθεί ουσιαστικά και αυτό μπορεί να συμβεί με έξυπνες και πρωτοπόρες λύσεις που θα προκύψουν με μελέτες σε βάθος, την διενέργεια αρχιτεκτονικών και πολεοδομικών διαγωνισμών στο πλαίσιο θεσμικών διαδικασιών, την ενσωμάτωση των αποτελεσμάτων των διαχρονικά βραβευμένων αρχιτεκτονικών διαγωνισμών. Για το βέλτιστο προσδοκώμενο αποτέλεσμα που θεωρούμε ότι μεταξύ άλλων πρέπει να εξασφαλίζονται μια σειρά από προϋποθέσεις όπως:

- Η οργάνωση των ελεύθερων χώρων του δημοσίου, δήμου και ιδιωτών, καθώς και η διασύνδεση των αξιόλογων σημείων των οκτώ διαμερισμάτων του δήμου με τις προτεινόμενες παρεμβάσεις.
- Η προστασία του αστικού περιβάλλοντος και των φυσικών εξάρσεων αυτού καθώς και η προβολή της νεοκλασικής αρχιτεκτονικής και αυτής του μεσοπολέμου.
- Η ολοκλήρωση του αρχαιολογικού περιπάτου που θα καταλήγει στην Ακαδημία Πλάτωνος.
- Η σε βάθος αναθεώρηση της λειτουργίας του κυκλοφοριακού συστήματος, με την υιοθέτηση δικτύων ποδηλατοδρόμων, πεζοδρόμων με παράλληλη οργάνωση του συστήματος χώρων στάθμευσης.
- Η αναθεώρηση της λειτουργίας μέσων δημόσιας μεταφοράς για την εξυπηρέτηση των πολιτών.

Για την υλοποίηση των στόχων αυτών, που σε μεγάλο βαθμό αποτελούν αντικείμενα ενός νέου ρυθμιστικού σχεδίου, θα προτείναμε να δημιουργηθεί άμεσα ένα συντονιστικό όργανο από προσωπικότητες κύρους στο οποίο να δοθεί θεσμικά η αρμοδιότητα παρακολούθησης και αξιολόγησης παλαιών και νέων μελετών, καθώς και της υλοποίησης και εφαρμογής των παρεμβάσεων με βάση συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα.

Τέλος, στο πλαίσιο των προγραμματισμένων διερευνήσεων, προτείνουμε η οδός Σταδίου που αποτελεί το αυτονόητο όριο του ιστορικού κέντρου, να ενταχθεί στην πιλοτική εφαρμογή – έστω και με σταδιακό αποκλεισμό της κυκλοφορίας κατά την διάρκεια Σαββάτου και Κυριακής για να διαπιστωθούν τα πλεονεκτήματα σε περίπτωση πεζοδρόμησής της σύμφωνα με την νέα επικαιροποιημένη από τον Δημήτρη Κονταργύρη πρόταση που έχει ήδη δημοσιευτεί στην εφημερίδα Καθημερινή (25 05 2020) εδώ.

Κύριε Δήμαρχε,

Μια πρώτη ανάγνωση των προτεινόμενων παρεμβάσεων μοιάζει να αντιμετωπίζεται μόνο στο επίπεδο κυκλοφοριακών παρεμβάσεων, αγνοώντας σε πρώτη φάση την αρχιτεκτονική και πολεοδομική διάσταση.
Κάποιες από τις προτεινόμενες παρεμβάσεις, στο παρελθόν έχουν μελετηθεί σε βάθος και έχουν επισημανθεί προβλήματα τα οποία με δυσκολία επιλύονται και έχουν γεννήσει σειρά ερωτημάτων π.χ. η πεζοδρόμηση της οδού Αθηνάς.
Ανησυχούμε επίσης μήπως με την προτεινόμενη παρέμβαση – αυτή η ανοικτή υπεραγορά - απωλέσει τα χαρακτηριστικά της και μετατραπεί σε υποδοχέα λειτουργιών εστίασης και τραπεζοκαθισμάτων.
Μια σειρά από πρόσθετα ερωτήματα μας απασχόλησαν στις τακτικές μας συναντήσεις, τα οποία δεν θα μπορούσαν να αποτυπωθούν σε αυτή την επιστολή. Ερωτήματα για τα οποία σχετίζονται με την άποψη ότι η Αρχιτεκτονική σύλληψη, όπως έχει πολλαπλώς επιβεβαιωθεί, μπορεί να συμβάλει και να δώσει απαντήσεις ώστε να γεννηθεί η ελπίδα αντιστροφής της υφιστάμενης πραγματικότητας.

Θα ήταν τιμή για εμάς να είχαμε την δυνατότητα να συζητηθούν στο πλαίσιο μιας προσωπικής επικοινωνίας.

Με τιμή

Βασίλης Γιαννάκης, Βασίλης Γρηγοριάδης, Γιάννης Κίζης, Μάκης Κωστίκας, Γιώργος Μαδεμοχωρίτης, Ελισσάβετ Παπαζώη, Μάνος Περράκης, Γιώργος Τριανταφύλλου.
Αρχιτέκτονες, πολεοδόμοι, μηχανικοί

___________________________________

(1) Η Παρέα του Οικονόμου ξεκίνησε από μια ομάδα αρχιτεκτόνων την περίοδο της οικονομικής κρίσης, μια Τετάρτη στις αρχές του 2012, και συνεχίζει τις τακτικές συνάξεις που πραγματοποιούνται ανελλιπώς τις Τετάρτες στην Ταβέρνα του Οικονόμου στα Πετράλωνα και τον τελευταίο καιρό ψηφιακά. Κάθε φορά μπαίνουν για συζήτηση επίκαιρα και ιστορικά θέματα της πόλης μας, θέματα αρχιτεκτονικής πρακτικής και αρχιτεκτονικής εκπαίδευσης, αρχαιολογικών ερευνών, συνέδρια, ημερίδες, διαλέξεις, εκθέσεις, εικαστικά, θεατρικές παραστάσεις, ταινίες, εκδόσεις, μουσεία, χωρίς να λείπουν και οι προσωπικές ανησυχίες και ερωτήσεις για κάθε είδους θέματα που απασχολούν τον καθένα. Πάνω από 50 επιλεγμένες προσωπικότητες διαφόρων ειδικοτήτων έχουν συμμετάσχει, όπως αρχιτέκτονες, πολεοδόμοι, πανεπιστημιακοί, εικαστικοί, αρχαιολόγοι κλπ. στις πάνω από 250 συνάξεις που έχουν πραγματοποιηθεί από το 2012 μέχρι σήμερα. 

No comments :

Post a Comment