Monday, February 22, 2021

 

ΝΕΕΣ ΔΙΑΔΙΚΤΥΑΚΕΣ ΠΥΛΕΣ

ΚΑΙ ΕΝΤΥΠΕΣ ΕΚΔΟΣΕΙΣ

ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ ΚΑΙ ΤΗΝ ΠΟΛΗ ΤΗΣ ΑΘΗΝΑΣ


Χαίρομαι που εν μέσω πανδημίας και απουσίας εκδηλώσεων αρχιτεκτονικής, παρουσιάζεται μία άνθηση στο χώρο των εκδόσεων για την αρχιτεκτονική, τόσο έντυπων όσο και ψηφιακών. Εκδόσεις που εκπέμπουν μια γενναιοδωρία τουλάχιστον ως προς την εικόνα τους, και σε αυτό συμβάλουν κάποιοι επιχειρηματίες, κάποιες εταιρείες, κάποιοι τολμηροί εκδότες που αξιοποιούν την διαδικασία της διαφήμισης.

Από το νέο καθαρά ψηφιακό επίτευγμα των εκδόσεων DOMa που παράλληλα με τα υψηλής ποιότητας έντυπα, προχωρεί σε μια δωρεάν παραχώρηση στο κοινό, μέσω ενός πολύ σημαντικού νέου δυναμικού ιστότοπου, μιας διαδικτυακής πύλης, περνάμε σε μια διπλή προσφορά της MONUMENTA με ένα βιβλίο και μια ηλεκτρονική βάση δεδομένων για τα κτίρια της Αθήνας πριν το 1940, με την υποστήριξη του Ιδρύματος Νιάρχου. Τέλος οικοδομικές εταιρείες συμβάλλουν στην έκδοση μιας νέας μονογραφίας για ένα αρχιτεκτονικό γραφείο το Α&Μ Group που κλείνει 35 χρόνια συνεχούς δραστηριότητας στην Ελλάδα και στο εξωτερικό.

1.

Η ΝΕΑ ΔΙΑΔΙΚΤΥΑΚΗ ΠΥΛΗ ΤΟΥ DOMa

ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ, 
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ ΣΤΟΝ ΚΟΣΜΟ


Ο DOMa ο ανεξάρτητος αυτός φορέας σύγχρονης αρχιτεκτονικής, συνεχίζει να μας εκπλήσσει. Μετά από μήνες δημιουργικής και έντονης ενασχόλησης, όπως σημειώνεται, μας παρουσιάζει τη νέα διαδικτυακή του πύλη, έναν καλοσχεδιασμένο ιστότοπο που συγκεντρώνει όλες τις δραστηριότητές του.
Κεντρικός κορμός της ιστοσελίδας είναι η δράση του DOMa, και συγκεκριμένα το εκδοτικό του έργο, τα Βραβεία Ελληνικής Αρχιτεκτονικής, οι εκθέσεις και οι ημερίδες.
Η ιστοσελίδα www.doma.archi οργανώνεται σε υποενότητες, οι οποίες εξυπηρετούν πραγματικές ανάγκες των σύγχρονων επαγγελματιών του κλάδου αλλά και του ευρύτερου κοινού.


Εκτός από τις εκδόσεις του περιοδικού ΔΟΜΕΣ (πλήρης ψηφιακή παρουσίαση του τεύχους 156) και του περιοδικού DOMa (συνοπτικά) παρουσιάζονται και όλες οι διακριθείσες συμμετοχές στα Βραβεία Ελληνικής Αρχιτεκτονικής τόσο του 2020 όσο και των προηγούμενων ετών.


Η πιο σημαντική προσφορά βέβαια είναι η δωρεάν πλέον πρόσβαση στο Index, το πληρέστερο ψηφιακό ευρετήριο ελληνικής αρχιτεκτονικής που δημιούργησε ο DOMa το 2013 παρέχοντας αναλυτικές πληροφορίες και οπτικό υλικό για σημαντικά έργα.


Είναι επίσης ενδιαφέρουσα η παρουσίαση φωτογραφικού υλικού και βίντεο από Ημερίδες και Εκθέσεις που έχουν οργανωθεί από τον συγκεκριμένο φορέα, καθώς επίσης και άλλων ακόμη θεμάτων που σχετίζονται με την επικαιρότητα και περιλαμβάνει ειδήσεις, ενημερώσεις, άρθρα και παράλληλα επιπρόσθετο υλικό από τον κόσμο της αρχιτεκτονικής, του σχεδιασμού, και της κατασκευής.


Εύχρηστος, προσεκτικά σχεδιασμένος και με εντυπωσιακό συγκεντρωμένο υλικό, ο νέος ιστότοπος φαίνεται σαν μια γενναιόδωρη και υψηλής ποιότητας προσφορά του DOMa και των εταιρειών-χορηγών που τον στηρίζουν, και παράλληλα συμπληρώνει με τον καλύτερο τρόπο τον ψηφιακό χώρο για την  ελληνική αρχιτεκτονική, με τους γνωστούς μέχρι σήμερα ιστότοπους.  Αποτελεί τελικά μια αντιπροσωπευτική αλλά όχι πλήρη έκφραση του DOMa, η οποία θα βελτιώνεται συνεχώς και θα προσαρμόζεται στις ανάγκες της εποχής και του κοινού.

Επεσήμανα όμως ότι ενώ «όλο το περιεχόμενο του www.doma.archi θα είναι ελεύθερα προσβάσιμο σε όλους για μερικούς μήνες, σε δεύτερο χρόνο, ορισμένες ενότητες της ιστοσελίδας θα είναι προσβάσιμες μόνο σε συνδρομητές.» Ελπίζω να μην χρειαστεί.

2.

Ανιχνεύοντας την αρχιτεκτονική της Αθήνας.
Καταγραφή των κτηρίων πριν το 1940


Είναι γνωστό εδώ και χρόνια το έργο της MONUMENTA, της μη κερδοσκοπικής αυτής εταιρείας, που έχει σαν στόχο την προστασία του φυσικού και δομημένου περιβάλλοντος και κυρίως την διάσωση και προστασία της αρχιτεκτονικής μας κληρονομιάς, ειδικά της νεότερης. Αυτή την φορά παραδίδει στην δημοσιότητα το αποτέλεσμα ενός μακροχρόνιου προγράμματος, που διήρκεσε από το 2013 -2020 και είχε σαν στόχο την καταγραφή και την τεκμηρίωση των κτιρίων της Αθήνας πριν από το 1940.

Μία πρωτογενής έρευνα με επί τόπου αυτοψίες που πραγματοποιήθηκε από πολλούς εθελοντές σε μικρές ομάδες, πλαισιωμένους από μία επιστημονική ομάδα με επικεφαλής την αρχαιολόγο Ειρήνη Γρατσία,…

εθελοντές σε μικρές ομάδες

Η Ειρήνη Γρατσία

…μαζί με τους Γεωργία Γκουμοπούλου, Στέλιο Λεκάκη, Φωτεινή Μπέλλιου, Γιώργο Νίνο, και Ζαννή Πιττακίδη, καθώς και με επιστημονικούς Σύμβουλους τους: Ελένη Μαΐστρου, Ανδρέα Συμεών, Παναγιώτη Τουρνικιώτη και Γιώργο Τζιρτζιλάκη.


Στόχος η καταγραφή κτιρίων, μέσω ενός απογραφικού δελτίου, ανεξάρτητα από την καλλιτεχνική τους αξία, τον βαθμό αλλοίωσης και την κατάσταση διατήρησης, με φωτογραφήσεις εξωτερικές και εσωτερικές όπου ήταν δυνατόν, κατασκευαστικών και μορφολογικών στοιχείων, αλλά και συλλογή προφορικών μαρτυριών και αντικειμένων τεκμηρίωσης (συμβόλαια, άδειες κλπ), με σκοπό να ανακαλυφθούν επίσης και οι όποιες ιστορίες έχουν σχέση με τα εκάστοτε κτίριο.


Το αποτέλεσμα αυτής της έρευνας, που πραγματοποιήθηκε με την οικονομική υποστήριξη του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος (ΙΣΝ) αποτυπώνεται σε μια έντυπη έκδοση και σε ένα ελεύθερα προσβάσιμο πληροφοριακό σύστημα, μια σημαντική βάση δεδομένων.


Πρόκειται λοιπόν για ένα πολυσέλιδο (344 σελίδες) με πλούσια εικονογράφηση βιβλίο, με τίτλο «Ανιχνεύοντας την αρχιτεκτονική της Αθήνας. Η καταγραφή και η τεκμηρίωση των κτηρίων της περιόδου 1830-1940» που περιλαμβάνει τρεις ενότητες: α) παρουσίαση των προγραμμάτων καταγραφής και τεκμηρίωσης κτηρίων, τη μεθοδολογία που ακολουθήθηκε, τις αξίες της καταγραφής αλλά και της συμμετοχής σε αυτήν, β) κείμενα για την αρχιτεκτονική της Αθήνας και το αστικό πράσινο, γ) φωτογραφίες 1620 κτηρίων.


Παράλληλα το υλικό αυτό εντάχθηκε σε μια βάση δεδομένων για να είναι προσβάσιμη στο ευρύ κοινό, ανοιχτή και δυναμική για να δεχθεί περαιτέρω σχόλια και πληροφορίες. Στην πλατφόρμα αυτή μπορεί κανείς να δει τις θέσεις των καταγεγραμμένων κτιρίων στον χάρτη της Αθήνας ή να τα αναζητήσει με βάση κάποια κριτήρια ως προς την θέση, την χρήση, την χρονολόγηση.


Πρόκειται για μια σημαντική παρακαταθήκη για τους επόμενους μελετητές, που βέβαια όφειλε να είχε πραγματοποιηθεί με πρωτοβουλία του κράτους, που μόλις φέτος πήρε την απόφαση να προχωρήσει σε κάτι ανάλογο όπως η Ηλεκτρονική Ταυτότητα Κτιρίων (ΗΤΚ), και από ότι φαίνεται θα χρειαστούν πολλά χρόνια για να αποτελέσει κάτι ολοκληρωμένο.


Από μια πρώτη πλοήγηση στο ψηφιακό αυτό αρχείο διαπιστώθηκε ότι τα μέχρι στιγμής στοιχεία είναι περιορισμένα, με μικρό αριθμό φωτογραφιών και λοιπων στοιχείων και ελπίζω να συμπληρωθεί μέσα στον χρόνο.

Το ελεύθερα προσβάσιμο πληροφοριακό σύστημα μπορείτε να επισκεφτείτε κάνοντας ΚΛΙΚ εδώ .

Τέλος έχει ενδιαφέρον να παρακολουθήσετε και το σχετικό ενημερωτικό βίντεο με τίτλο «ΤΑ ΚΤΗΡΙΑ ΕΙΝΑΙ ΣΑΝ ΤΟΥΣ ΦΙΛΟΥΣ», σε σκηνοθεσία Νίκου Αναγνωστόπουλου, από όπου και οι εικόνες αυτής της ανάρτησης.


 

3.


Α&Μ ARCHITECTS

ΜΙΑ ΑΚΟΜΗ ΝΕΑ ΜΟΝΟΓΡΑΦΙΑ

ΓΙΑ ΜΙΑ ΤΡΕΧΟΥΣΑ ΑΞΙΟΠΡΕΠΗ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ


O Βασίλης Μπαρτζώκας φρόντισε για άλλη μια φορά να έρθει στα χέρια μου μια ακόμη μονογραφία που πραγματοποιήθηκε και πάλι και με την δική του υποστήριξη.



Ένας προσεγμένος τόμος, σε μια ειδική συσκευασία από χαρτόνι και ένα ιδιόχειρο ευγενικό σημείωμα, του γνωστού εδώ και πολλά χρόνια συναδέλφου Μιχάλη Μαυρολέων, απόφοιτου της Αρχιτεκτονικής Σχολής του ΕΜΠ, κεντρικό πρόσωπο αυτής της μονογραφίας, που εκδόθηκε με αφορμή τα 35 χρόνια της δραστηριότητας του αρχιτεκτονικού του γραφείο με την επωνυμία Α&Μ.

Μιχάλης Μαυρολέων

Ένα γραφείο που ξεκίνησε το 1983, όταν ο Μιχάλης Μαυρολέων και ο Ανδρέας Αλεξιάδης επέστρεψαν από τις μεταπτυχιακές τους σπουδές από την Αμερική και από ότι θυμάμαι μπήκαν και αυτοί στον χώρο του σχεδιασμού των καταστημάτων και των επαγγελματικών χώρων, που εκείνη την εποχή ήταν σε έξαρση. Δώσαμε τότε, όσοι είχαμε εμπλακεί σε αυτή την εφήμερη αρχιτεκτονική κάποια δείγματα γραφής, στο πλαίσιο μιας άμιλλας, και όπως ήταν αναμενόμενο τα περισσότερα έργα εκείνης της εποχής έχουν ξεχαστεί. Έχω την αίσθηση ότι αυτή η εμπλοκή κάποιων γραφείων, με αυτή την ιδιάζουσα και χωρίς μνήμες και αναφορές αρχιτεκτονική, που εμπεριείχε την υπέρμετρη αφαίρεση ή την λογική της διακόσμησης, καθόρισε σε ένα βαθμό και την εξέλιξή τους. Αυτό είναι ένα ανοιχτό θέμα προς συζήτηση, που θα επιδιώξω να αποτελέσει θέμα μιας επόμενης ανάρτησης.


Ο νέος αυτός καλοσχεδιασμένος τόμος αυτής της μονογραφίας, ξεχωρίζει με το ανάγλυφο στο λευκό του εξώφυλλο εισαγωγικό κείμενο, που μιλάει για τις σχέσεις φιλίας που αναπτύχθηκαν, αλλά και για την ειλικρίνεια, την αναζήτηση της καινοτομίας, την εμπιστοσύνη και την πίστη της συνεργασίας που καθορίζουν αυτό το γραφείο.


Ένα γραφείο που εξελίχθηκε δυναμικά και τα τελευταία δέκα χρόνια, παρά τις δύσκολες οικονομικές συνθήκες, κατάφερε να συγκροτείται από 60 συνεργάτες, που δραστηριοποιούνται σε θέματα αρχιτεκτονικής, interior design, γραφιστικά, ηλεκτρομηχανολογικά, project και construction management και με μελέτες και έργα και εκτός Ελλάδας, στην Μέση Ανατολή, την Ανατολική Ευρώπη, την Βόρεια Αφρική ακόμα και στην Κίνα.



Έργα που αφορούν μικρό αριθμό κατοικιών, πολλούς επαγγελματικούς χώρους γραφείων και καταστημάτων και κάποιων ξενοδοχείων.
Τα έργα παρουσιάζονται κατά ενότητες, τα περισσότερα πραγματοποιημένα και με αναλυτικά στοιχεία τεκμηρίωσης, περιεκτικά κείμενα ακόμη και με το εκάστοτε γεωγραφικό μήκος και πλάτος της θέσης του εκάστοτε έργου, χωρίς όμως σχέδια.




Πρόκειται τελικά για μια τρέχουσα, προσεγμένη, συμβατική σε ένα βαθμό, και αξιοπρεπής αρχιτεκτονική, που ανταποκρίνεται στην ευρύτερης αποδοχής αισθητική, απευθυνόμενη σε ένα κοινό και σε μια πελατεία που δεν αναζητά executive επιλογές. Ίσως όλα αυτά συμβάλλουν και στην διάρκεια αυτού του γραφείου που φαίνεται ότι καλύπτει με τον καλύτερο τρόπο μια ευρύτερη ζήτηση. Μεγάλες εταιρείες όπως ΟΠΑΠ, Deloitte, Microsoft, Grivalia, Vodaphon, Grivalia, Pfizzer, Mac Donalds, Πλαίσιο, Karouzos, Glou, και άλλες έχουν εμπιστευτεί το γραφείο και τους συνεργάτες του.




Η μονογραφία εμπλουτίζεται και με μία σειρά σκηνοθετημένων φωτογραφιών με συνεργάτες σε εργοτάξια και στο γραφείο, μαζί και με την κόρη Μαρίκα Μαυρολέων, που εκπέμπουν μια ευχάριστη και δημιουργική ατμόσφαιρα και δείχνουν να παραμένουν, όπως σημειώνουν, «χαλαροί αλλά και με πάθος για τα καλύτερα που έρχονται».


Καντε ΚΛΙΚ στις εικόνες για μεγέθυνση




No comments :

Post a Comment