ΣΠΙΝΑΛΟΓΚΑ
[Update / 31.10.2022]
του Οδυσσέα Ν. Σγουρού – Αρχιτέκτονα
ΚΕΙΜΕΝΟ ΣΤΗΝ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ "ΑΝΑΤΟΛΗ"
Επέλεξα σήμερα ένα ενδιαφέρον κείμενο του αγαπητού φίλου, με σημαντικό αρχιτεκτονικό και θεωρητικό έργο Οδυσσέα Σγουρού, που δημοσιεύτηκε πρόσφατα στην εφημερίδα της Κρήτης ΑΝΑΤΟΛΗ, στο πλαίσιο της εδώ και καιρό σταθερής συνεργασίας του. Χαίρομαι κάθε φορά που διαβάζω τα κείμενά του, μια και πρόκειται για εξαιρετικά δοκίμια με σχετική τεκμηρίωση, πολυσύνθετες συνάψεις και συνεπαγωγές, προσεγμένη εικονογράφηση και ένα πυκνό τεκμηριωμένο λόγο.
Αυτή την φορά πρόκειται για ένα θέμα που απασχολεί τον Οδυσσέα Σγουρό εδώ και πολλά χρόνια, και αφορά το παρελθόν και μέλλον της Σπιναλόγκας, του σημαντικού αυτού μνημείου που και εγώ έχω επισκεφτεί και καταγράψει φωτογραφικά. Ο Σγουρός έχει ασχοληθεί συστηματικά και έχει συμμετάσχει ουσιαστικά στην προσπάθεια για την συγκρότηση του φακέλου υποψηφιότητας ένταξης του ιστορικού αυτού μνημείου στον κατάλογο της παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς της UNESCO. Στο κείμενο που ακολουθεί αποκαλύπτονται άγνωστες πτυχές της ιστορίας της Σπιναλόγκας, και μεταξύ άλλων ειδικά των κτιρίων του μοντερνισμού που σχεδιάστηκαν από τον νεαρό αρχιτέκτονα Ορέστη Μάλτο και στην συνέχεια εγκαταλείφθηκαν. Ο Σγουρός προτρέπει τελικά να ενταθούν οι συζητήσεις για όλα τα θέματα της Σπιναλόγκας, για την υλοποίηση του στόχου.
Οδυσσέας Σγουρός
osgouros7@gmail.com
Με αφορμή τη διεξαγωγή του 13ου Διεθνούς Κρητολογικού συνεδρίου στον Άγιο Νικόλαο Κρήτης (5-09.10.2022) και το σχετικό ενδιαφέρον πολλών εισηγήσεων, μια επικαιροποιημένη αναφορά στο μείζον θέμα της Σπιναλόγκας, που δεν αποτελεί μόνο αρχαιολογικό χώρο αλλά τόπο εμπειριών και αναφοράς που εξακολουθεί να χαρακτηρίζει ένα συλλογικό τραύμα του 20ου αι., να στοιχειώνει τις επώδυνες μνήμες και τις μαρτυρίες πολλών ανθρώπων και να αποτελεί ανοικτό πεδίο για έρευνα, καλλιτεχνικές αναζητήσεις και επιστημονικές ανακοινώσεις.
Η (επική) τοπιογραφική ενότητα του όρμου της Ελούντας με τη Σπιναλόγκα και τη Χερσόνησό της απλωμένη σε όλο το θαλάσσιο μέτωπο
Η Σπιναλόγκα φέτος το καλοκαίρι δέχτηκε εξαιρετικά μεγάλο αριθμό επισκεπτών. Τα στατιστικά στοιχεία του Ιουλίου 2022, αναφέρουν περίπου 70.000 (!). Φαίνεται πως ένας από τους «στόχους» του αρμόδιου υπουργείου για τη διαχείριση του αρχαιολογικού χώρου καλύφθηκε με το παραπάνω. Για τον τρόπο περιήγησης στον ιδιαίτερο αυτό χώρο και τη φέρουσα ικανότητά του στην υποδοχή τόσων επισκεπτών, υπάρχουν αποκλίνουσες απόψεις, ανάλογα με τις προτεραιότητες που θεωρεί κανείς πως πρέπει να καλύπτονται. Θα υπήρχε ασφαλώς μεγαλύτερο περιθώριο συζήτησης αν στα θέματα της οχυρής ενετικής νησίδας (μέχρι το 1715), οθωμανικού οικισμού μέχρι το 1898 και τόπου φιλοξενίας χανσενικών (1903-1957), είχε πιο ουσιαστική εμπλοκή η τοπική κοινωνία και κυρίως ο Δήμος Αγίου Νικολάου και βέβαια αν υπήρχε ένας Οργανισμός διαχείρισης με ευρεία εποπτεία όλων των ιστορικών φάσεων που την αφορούν και συνθέτουν το μοναδικό της παλίμψηστο. Έχω σημειώσει και στο παρελθόν πως η Σπιναλόγκα υπήρξε χώρος δημιουργίας και ενίοτε συνύπαρξης πολλών ιστορικών, οικιστικών και κοινωνικών ταυτοτήτων και θα όφειλε να αντιμετωπίζεται αντίστοιχα. Ιστορικοί, κοινωνικοί ανθρωπολόγοι, ερευνητές της υγείας, αρχαιολόγοι, ιστορικοί τέχνης, αρχιτέκτονες αποκαταστάσεων και ειδικοί στη διαχείριση πολιτιστικών πόρων είναι μερικές από τις σημαίνουσες ειδικότητες που έπρεπε να έχουν ενεργή εμπλοκή στα ζητήματα του χώρου, συνεπικουρούμενοι από δημιουργούς και καλλιτέχνες και κυρίως από ποιητές και υπηρέτες του λόγου και των τεχνών. Αυτό δυστυχώς δεν συμβαίνει σήμερα στο πρακτικό διαχειριστικό επίπεδο. Απεναντίας βέβαια η Σπιναλόγκα, εξακολουθεί να αποτελεί πάντα ένα ευρύ πεδίο αναζητήσεων και προβληματισμών, λογοτεχνικών και τηλεοπτικών παραγωγών και πολυεπίπεδης κοινωνικής, ανθρωπολογικής και διεπιστημονικής έρευνας που έχει ισχυρή σχέση με όλες τις μεγάλες αφηγήσεις του 20ου αι. και της εποχής μας.
Οριζοντιογραφία οχυρωματικής οργάνωσης Ενετικής Σπιναλόγκας [Πηγή: Διδακτ. Διατριβή Μαρίας Αρακαδάκη]
Ένταξη στον κατάλογο της παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς της UNESCO
Η προσδοκία για την ένταξη της Σπιναλόγκας στον κατάλογο της παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς της UNESCO, που αποτελεί θέμα ενασχόλησης και συζητήσεων της τοπικής κοινωνίας τα τελευταία 20 χρόνια οπότε και προτάθηκε αρχικά η συγκρότηση του σχετικού φακέλου υποψηφιότητας, αποτέλεσε πεδίο για έρευνα, προβληματισμούς, τεκμηριώσεις και σύνταξη δυο διαδοχικών σχεδίων διαχείρισης, που οδήγησαν με αρκετή καθυστέρηση το 2018 στην επίσημη υποβολή του σχετικού αιτήματος από τη χώρα. Είχε προηγηθεί η εγγραφή της τον Ιανουάριο του 2014 στον αναθεωρημένο εθνικό κατάλογο μνημείων (tentative list) του διεθνούς οργανισμού με την οργάνωση δημόσιας διαβούλευσης που αποτελούσε προαπαιτούμενο αυτής της σοβαρής προσπάθειας πριν την ολοκλήρωση του πρώτου (αρχικού) σχεδίου διαχείρισης. Δεν αποτελεί αντικείμενο αυτού του σημειώματος η αξιολόγηση των γεγονότων και των πιθανών παραλείψεων του τελικού δεύτερου φακέλου, το περιεχόμενο του οποίου εξάλλου ελάχιστοι γνωρίζουν. Θα είχε ενδιαφέρον να γίνει ενημέρωση για τα τελικά κριτήρια ένταξης και τον τρόπο με τον οποίο στοιχειοθετήθηκαν οι προτάσεις του διαχειριστικού σχεδίου που προτάθηκε, να αναλυθεί η προσέγγιση των σοβαρών θεμάτων αυθεντικότητας και ακεραιότητας της συνολικής εγκατάστασης και κυρίως να υπάρξει διόρθωση, προσαρμογή, εμπλουτισμός και δυναμική συμπλήρωση όλων των εκκρεμοτήτων και των παρατηρήσεων που τέθηκαν μετά την πρόσφατη -ενδιάμεση- αξιολόγηση του φακέλου από πλευράς του διεθνούς οργανισμού.
Συντηρήσεις, αποκαταστάσεις, αλλοιώσεις
Πρέπει να σημειωθεί πως τα τελευταία 40 χρόνια έχουν διατεθεί σημαντικοί πόροι για συντηρήσεις και αποκαταστάσεις και για την πραγματοποίηση εκτενούς αρχαιολογικού έργου, χωρίς όμως την ουσιαστική συμμετοχή ειδικών αρχιτεκτόνων συντήρησης κτιρίων των νεότερων χρόνων (μετά το 1830) και βέβαια έγιναν άστοχες κατεδαφίσεις (1915-30, δεκαετία 1980) που αλλοίωσαν συγκεκριμένες ιστορικές φάσεις του 19ου και του 20ου αι. +
Το επιλεκτικό πρόγραμμα αναστηλώσεων λαϊκότροπων κτισμάτων από λιθοδομή των τελευταίων χρόνων, οδήγησε στην εγκατάλειψη των μεσοπολεμικών κτιρίων της Βενιζελικής περιόδου (κτίρια ασθενών σχεδιασμένα από τον αρχιτέκτονα Ορέστη Μάλτο1) που χαρακτηρίζουν με την παρουσία τους την περίοδο του λεπροκομείου και ειδικότερα τα προνοιακά πολιτικά προγράμματα που κατάφεραν εκείνη τη δύσκολη περίοδο του μεσοπολέμου να συντονιστούν με τις τυπολογικές και μορφολογικές προτιμήσεις της ριζοσπαστικής αρχιτεκτονικής νεωτερικότητας.
Κτίρια Ορέστη Μάλτου στον αρχαιολογικό χώρο της Σπιναλόγκας :
Υφιστάμενη κατάσταση (2022)
Τους τελευταίους μήνες, με σημαντική καθυστέρηση, όπως πληροφορήθηκα λίγο πριν τη διεξαγωγή του Κρητολογικού συνεδρίου, ανατέθηκε μελέτη για την επισκευή και την επανάχρηση των μεσοπολεμικών εγκαταστάσεων, χωρίς να έχει προηγηθεί εκτενής επιστημονική διαβούλευση για τις ενδεικνυόμενες – συμβατές - χρήσεις των σημαντικών αυτών κτισμάτων. Τα διακεκριμένα αυτά κελύφη της μεσοπολεμικής δεκαετίας του 20ου αι. χαρακτήρισαν συνολικά τη σοβαρή κινητικότητα που υπήρξε στη βελτίωση των εγκαταστάσεων της Σπιναλόγκας, μετά από μια μακρά περίοδο προβλημάτων, διαμαρτυριών των ασθενών, πολιτικών συζητήσεων σε όλα τα επίπεδα και τη χαρακτηριστική λογοτεχνική προβολή που προσέφεραν τα σημαντικά βιβλία της Γαλάτειας Καζαντζάκη (1912), του Θέμου Κορνάρου (1933) αλλά και ταινίες και διαρκή δημοσιεύματα σε τοπικά, ελληνικά και διεθνή έντυπα και εκδόσεις.
Το βιβλίο του Θέμου Κορνάρου (1933)
Τα δυο σωζόμενα συγκροτήματα των ασθενών εγκαινιάστηκαν στο τέλος του 1938 και δημιουργήθηκαν από το τότε υπουργείο Υγιεινής, μετά από εντολή που μετέφερε εγγράφως στις 3.02.1933, στον γερουσιαστή Λασιθίου Μιχ. Καταπότη το γραφείο του πρωθυπουργού Ελευθερίου Βενιζέλου και αφού είχε προηγηθεί αλληλογραφία του με τον τότε νομάρχη Λασιθίου Σ. Γεωργιάδη. Η κατασκευή τους αποτελούσε ώριμο αίτημα των εγκλείστων χανσενικών που για μια ολόκληρη δεκαετία, είχαν κουραστεί να δέχονται υποσχέσεις για βελτίωση των υποδομών φιλοξενίας τους και μάλιστα είχαν αποστείλει και κοινή επιστολή «άπαντες οι λεπροί» στις 29.07.19292, στην οποία ζητούσαν την απομάκρυνση του εργολάβου που είχε αναλάβει -χωρίς να ολοκληρώνει- την επισκευή των άθλιων παραπηγμάτων του οθωμανικού οικισμού τα οποία τους φιλοξενούσαν μετά το 1903. Το 1927, ο τότε βουλευτής του Επαρχιακού κόμματος και μάρτυρας της Αντίστασης Ρούσος Α. Κούνδουρος (1891-1944) είχε θέσει τα ζητήματα του λεπροκομείου στη Βουλή και είχε περιγράψει με γλαφυρό τρόπο τις συνθήκες που επικρατούσαν εκεί, ερωτώντας την κυβέρνηση «…για ποιους λόγους, διέλυσε τας υπηρεσίας του Λεπροκομείου Σπιναλόγκας, αντί να λάβη τα επιβαλλόμενα μέτρα δια την ανεκτήν έστω παραμονήν και διαβίωσιν των λεπρών…».
Κτίρια ασθενών του Αρχιτέκτονα Ορέστη Μάλτου ( 1936-1938)
Τα νέα κτίρια σχεδιασμένα σύμφωνα με τις αρχές του μοντέρνου κινήματος από τον νεαρό Αρχιτέκτονα Ορέστη Μάλτο
Τα νέα κτίρια («πολυκατοικίες» τα έλεγαν), ήταν σχεδιασμένα σύμφωνα με τις αρχές του μοντέρνου κινήματος από τον νεαρό Αρχιτέκτονα Ορέστη Μάλτο την περίοδο 1935-36, που είχε προσληφθεί ως στέλεχος στην τεχνική υπηρεσία του υπουργείου Υγιεινής μετά από ειδικές σπουδές στη Γαλλία και τη Γερμανία για θέματα σχεδιασμού σανατορίων και υποδομών υγείας. Κατά τη διάρκεια των μεταπτυχιακών του σπουδών μετά την αποφοίτησή του το 1931 από το Μετσόβιο Πολυτεχνείο, απέκτησε πρακτική εμπειρία αρχικά στο γραφείο του σπουδαίου αρχιτέκτονα Le Corbusier στο Παρίσι και στη συνέχεια συνεργάστηκε με Γερμανό αρχιτέκτονα κατά τη διάρκεια της παραμονής του στο Βερολίνο. Η θητεία του εκεί τον έφερε σε επαφή με τους ιδιωματισμούς της αφαιρετικής αρχιτεκτονικής ποιητικής του μεσοπολέμου που είχε καταλυτικές επιρροές από τη σχολή του Bauhaus και όταν επέστρεψε στην Ελλάδα διέθετε σημαντικό υπόβαθρο και γνώσεις για τη συνθετική επεξεργασία κτιρίων αυτού του χαρακτήρα, που ήταν στην αιχμή των πολιτικών προγραμμάτων του αστικού εκσυγχρονισμού του μεσοπολέμου, παρά τη διεθνή κρίση αλλά και την εργώδη προσπάθεια που είχε αναλάβει η χώρα για να εντάξει 1,5 εκατ. Πρόσφυγες.
ΚΙΜΩΝΑΣ ΛΑΣΚΑΡΙΣ-ΔΗΜ. ΚΥΡΙΑΚΟΣ
ΠΡΟΣΦΥΓΙΚΕΣ ΠΟΛΥΚΑΤΟΙΚΙΕΣ ΣΤΗ ΛΕΩΦ. ΑΛΕΞΑΝΔΡΑΣ ΣΤΗΝ ΑΘΗΝΑ
Μόλις εκείνα τα χρόνια μετά την ολοκλήρωση των πρώτων πολυκατοικιών της Αθήνας, που ήταν όλες βασισμένες στις αρχές της νεωτερικότητας, ο νεαρός Ηλίας Ηλιού συνέγραψε το περίφημο τεχνοκριτικό του δοκίμιο με τίτλο «Κουτιών εγκώμιο»3, όπου εκθείαζε τις εντυπωσιακές βελτιώσεις που επέφεραν στις συνθήκες υγιεινής και διαβίωσης, τα σύγχρονα διαμερίσματα των νέων πολυκατοικιών από οπλισμένο σκυρόδεμα που αναβάθμιζαν με θεαματικό τρόπο, τις λειτουργικές και κατασκευαστικές ανέσεις, τις εγκαταστάσεις και τα δίκτυα των χώρων κατοίκησης.
Τα κτίρια των ασθενών της Σπιναλόγκας κατά τη μέρα των εγκαινίων τους το 1938 / Αρχιτέκτων : Ορέστης Μάλτος / φωτο.: αρχείο Δαμβέργη
Τα δύο νέα κτίρια των ασθενών της Σπιναλόγκας στη δυτική της πλευρά, απέναντι από την ενετική σκοπιά Pierino, παρείχαν άνετη και καθαρή διαμονή καθώς αναπτύσσονταν σε δυο ορόφους που ο καθένας στέγαζε συνολικά 15 ανεξάρτητα δωμάτια σε δυο πτέρυγες (10+5) με εσωτερική σκάλα, κοινό λουτρό , μαγειρείο και μικρό βοηθητικό χώρο ανά όροφο, ενώ στη νοτιοδυτική γωνία διέθεταν στεγασμένο ημιυπαίθριο χώρο με χαρακτηριστικό ελλειψοειδή εξώστη, με θέα στον κεντρικό εσωτερικό δρόμο της οχυρής νησίδας και τον οικισμό της Πλάκας απέναντι.
Κάτοψη των κτιρίων των ασθενών της Σπιναλόγκας / Αρχιτέκτων : Ορέστης Μάλτος
Σε ένα τρίτο αντίστοιχης κατασκευής κτίριο (που σήμερα έχει κατεδαφιστεί) κοντά στον νότιο προμαχώνα Barbariga, με ομόλογη αρχιτεκτονική τυπολογία, πιθανολογείται πως φιλοξενούνταν αρκετές από τις κοινόχρηστες δραστηριότητες της κοινότητας των χανσενικών που είχαν σχέση με τη διάθεση του ελεύθερου χρόνου τους. Σύμφωνα με τα γραφόμενα του γιατρού της Σπιναλόγκας Εμμ. Γραμματικάκη σε σειρά άρθρων του υπό τον τίτλο «Μια περισπούδαστος μελέτη-Το Λεπροκομείον Σπιναλόγκας» στην εφημερίδα ΑΝΑΤΟΛΗ (30.11-18.12.1939) οι ασθενείς είχαν τη δυνατότητα να διαβάζουν βιβλία από τη μικρή βιβλιοθήκη που υπήρχε εκεί, να ανεβάζουν θεατρικές παραστάσεις να παρακολουθούν διαλέξεις και κινηματογραφικές προβολές, να διασκεδάζουν με παραστάσεις του δημοφιλούς Καραγκιόζη ή να ακούνε μουσική από το ραδιόφωνο και το γραμμόφωνο με «πλάκες» εκείνης της εποχής. Τα μοντέρνα κτίρια του νησιού, μαζί με το βελτιωμἐνο νοσοκομείο που στεγαζόταν στο παλαιό τέμενος της οθωμανικής περιόδου, τα μικρά καφενεία του κεντρικού δρόμου και τις δυο εκκλησίες του Αγίου Παντελεήμονα και του Αγίου Γεωργίου, πρόσφεραν στην ανθρώπινη κοινότητα των εξόριστων αποκλεισμένων (εικ.1) την αίσθηση συμμετοχής στις υποθέσεις ενός κοινού βίου που εκτός από το βαρύ φορτίο της ασθένειας, τους επέτρεπε ενίοτε τη συμμετοχή στο βίωμα της κοινωνικής επαφής και τη χαρά της συνύπαρξης.
εικ.1: Φωτογραφικό πορτρέτο νεαρού κοριτσιού από το εβδομαδιαίο περιoδικό PIX της Αυστραλίας (τ.3, Νο 21, 27.05.1939). Σε σχετικό αφιέρωμά του με τίτλο «Ζωή στην εξορία», παρουσιάζει αποκλειστικές λήψεις της εποχής από τη νησίδα της Σπιναλόγκας, προβάλλοντας με χαρακτηριστικό τρόπο, πορτρέτα των κατοίκων της και επιχειρώντας να ευαισθητοποιήσει για τις συνθήκες της στερημένης και δύσκολης καθημερινότητας που χαρακτήριζε ένα σκληρό τόπο αποκλεισμού και ισόβιας «εξορίας θανάτου»
εικ.2: Η περίφημη απεικόνιση του υδροπλάνου (τύπου Scipio) της βρετανικής εταιρείας Imperial, που είχε ως ενδιάμεσο σταθμό στη διάρκεια του μεσοπολέμου τον κλειστό κόλπο της Ελούντας, πολύ κοντά στην οχυρή νησίδα της Σπιναλόγκας. Αποκαλύφθηκε στη διάρκεια συντηρήσεων κάτω από στρώσεις ασβέστη σε παλαιό κτίσμα της νησίδας πριν από 10 χρόνια (φωτογραφία από το αρχείο της Εφορ. Αρχαιοτήτων Λασιθίου.).
Χαρακτηριστικό δείγμα της μεσοπολεμικής περιόδου είναι και η περίφημη τοιχογραφία με το υδροπλάνο Scipio (εικ.2), οικεία για τους χανσενικούς οπτική εμπειρία στη διάρκεια της περιόδου που η βρετανική εταιρεία Imperial, είχε ως τόπο προσνήωσης και ανεφοδιασμού τον κόρφο της Ελούντας κατά την πρώτη υπερατλαντική της πτήση από το Λονδίνο στην Ινδία. Το αφαιρετικό αυτό σχεδίασμα καμωμένο με χρωματιστά κραγιόνια, βρέθηκε κάτω από στρώσεις ασβέστη, κατά τη διάρκεια των συντηρήσεων της νησίδας το 2012 και εκφράζει -ίσως-με τα μάτια ενός έγκλειστου ασθενούς το βαθύτερο προσωπικό αίσθημα του αιτήματος της Ελευθερίας και της πτήσης διαφυγής από τα όρια ενός περίκλειστου κόσμου που έθετε σε ισόβιο περιορισμό τα φυσικά και τα κοινωνικά όρια των άτυχων ασθενών της Σπιναλόγκας που ήταν απομονωμένοι σε αναγκαστική «εξορία θανάτου».
Η παρουσία της Σπιναλόγκας ως διακριτής θεματικής ενότητας στα θέματα που αναπτύχθηκαν κατά τη διάρκεια των επτά επιστημονικών ανακοινώσεων που έγιναν στο 13ο Διεθνές Κρητολογικό συνέδριο4, προσέθεσε ενδιαφέρον νέο υλικό για ένα μεγάλο εύρος θεμάτων και αποδεικνύει με σαφή τρόπο το εναργές και διαρκές ενδιαφέρον που εξακολουθεί να συντηρείται σε όλες τις επιστημονικές περιοχές και τα ερευνητικά πεδία που τροφοδοτεί η συνολική της διαδρομή και τα γεγονότα που τη σημάδεψαν ιδιαίτερα κατά την επώδυνη εμπειρία που τη χαρακτήρισε στη διάρκεια του τελευταίου «σκοτεινού» 20ου αιώνα. Με τη δημοσίευση των περιλήψεων των σχετικών εισηγήσεων που θα γίνει τον επόμενο χρόνο, θα καταστεί ισχυρότερη η συνείδηση της ανάγκης άμεσης εγγραφής του χώρου στον κατάλογο της πολιτιστικής κληρονομιάς της ανθρωπότητας.
Η Σπιναλόγκα ήταν μια οχυρή ενετική νησίδα, τόπος αμυντικής χρήσης της Γαληνοτάτης μέχρι το 1715, λιμάνι και οθωμανικός οικισμός αυξημένης προστασίας μέχρι το 1898 και τόπος αποκλεισμού των Ελλήνων χανσενικών στη διάρκεια του «σκοτεινού» 20ου αι. των πολιτικών διώξεων, των εκτοπισμών, των πράξεων γενοκτονίας και του Ολοκαυτώματος. Η φυσιογνωμία της δεν προσδιορίζεται μόνο από τα εξαιρετικά χαρακτηριστικά μιας ιδιοφυούς ενετικής οχύρωσης αλλά συμπυκνώνει στοιχεία μιας πολύμορφης ιστορικής, κοινωνικής και αρχιτεκτονικής ταυτότητας που την καθιστούν παλίμψηστο και μοναδικό τόπο με ξεχωριστά κυριολεκτικά και συμβολικά συμφραζόμενα. Όπως το Ellis island, τη νησίδα μετεπιβίβασης των μεταναστών στη Νέα Υόρκη στις αρχές του 20ου αι., όπως το Robin island, τη νησίδα-φυλακή του Νέλσον Μαντέλα στη διάρκεια του αγώνα κατά του απαρτχάιντ στο τέλος του 20ου αι., όπως το ιστορικό στρατιωτικό πεδίο συγκρούσεων στο φινλανδικό νησί Suomenlinna του 18ου αι. ένα μοναδικό σύνολο αρχιτεκτονικών και οχυρωματικών έργων, σε κοντινή απόσταση στην πρωτεύουσα Ελσίνκι, που αποτελούν όλα μνημεία του σχετικού καταλόγου της UNESCO.
Η συζήτηση για όλα τα θέματα της Σπιναλόγκας πρέπει να ενταθεί , να ανανεωθεί και να συνεχιστεί με την κινητοποίηση και τη συνδρομή όλων. Αυτός είναι ο καλύτερος τρόπος για να σπάσει η εκκωφαντική σιωπή (;) όσων παρακολουθούν εσχάτως το θέμα εξ αποστάσεως ή περί άλλα τυρβάζουν. Η μεγάλη ευθύνη για τη δυναμική επανεκκίνηση της υπόθεσης της ένταξής της στον κατάλογο της UNESCO και όλες οι σχετικές πρωτοβουλίες στο εξής, ανήκουν πλέον στην πόλη και τον Δήμο Αγίου Νικολάου._
Οδυσσέας Σγουρός /29-30.10.2022
*/update: όρος της ψηφιακής εποχής, που φανερώνει τη συνεχή και συστηματική ροή και ενσωμάτωση πληροφοριών με τη δυναμική ενημέρωση και την επικαιροποίηση όλων των δεδομένων και των εξελίξεων που αφορούν ένα θέμα. Η χρήση του παραπέμπει στην ανάγκη διαρκούς ανανέωσης του υλικού που αφορά τη Σπιναλόγκα.
Σημειώσεις:
1. Ορέστης Μάλτος (1908-1999):Αρχιτέκτονας σανατορίων και μονάδων Υγείας, στέλεχος της τεχνικής υπηρεσίας του υπουργείου Υγιεινής από το 1936 και μελετητής των μεσοπολεμικών κτιρίων της Σπιναλόγκας.
2. Αντίγραφο της επιστολής των ασθενὠν της Σπιναλόγκας παρουσιάστηκε στο πλαίσιο της εισήγησής μου στο 13ο ΔΚΣ (9.10.2022) μετά την ευγενική παραχώρηση αρχειακού υλικού από τη συλλογή του κ. Γ. Μαυρικάκη. συνταξιούχου ΕΛΤΑ.
3. Κείμενο τεχνοκριτικής του διανοούμενου της Αριστεράς Ηλία Ηλιού (1904-1985), δημοσιευμένο σε 4 συνέχειες το 1937, στο προπολεμικό περιοδικό «Νεοελληνικά Γράμματα» του Δ.Φωτιάδη.
4. Υλικό για το σημερινό μου άρθρο έχει αντληθεί από το περιεχόμενο της εισήγησής μου με θέμα «Κοινωνικές δομές Υγείας & Πρόνοιας στην Ανατολική Κρήτη, την περίοδο του αστικού εκσυγχρονισμού του μεσοπολέμου (1928-1936)/ Αρχιτεκτονικές ρήξεις και πολεοδομικά αποτυπώματα στον Άγιο Νικόλαο Κρήτης και την Σπιναλόγκα», της οποίας εκτενής περίληψη πρόκειται να δημοσιευθεί το 2023, στα επίσημα πεπραγμένα του 13ου Διεθνούς Κρητολογικού Συνεδρίου.
Links:
https://whc.unesco.org/en/list/
https://en.wikipedia.org/wiki/Spinalonga
https://www.13-iccs.gr/
*12Χ12: η εικόνα του μήνα / Επιλογή μιας ή περισσότερων εικόνων που συγκινούν τον γράφοντα, ανάμεσα σε χιλιάδες λήψεις που μας κατακλύζουν και δίνουν την αφορμή για τον ελεύθερο σχολιασμό ενός θέματος, 12 φορές τον χρόνο. Η εικόνα του μήνα, τα ερεθίσματα που προκαλεί, οι ιδέες που εκφράζει, οι σκέψεις που γεννά, η επιρροή που ασκεί στην κατανόηση των πολύτροπων όψεων του κοινού μας βίου, η ανάγνωση των κυριολεκτικών και των άδηλων συμβολικών της παραμέτρων και συνδηλώσεων, η καλλιτεχνική και αισθητική της αποτίμηση, η ιστορική της διάσταση, οι τεκμηριώσεις και η δύναμη που ενσωματώνει, η γοητεία που εκπέμπει (ενίοτε λανθάνουσα), το αποτύπωμα και η συμβολή της στη διαμόρφωση της μεγάλης εικόνας του κόσμου μας.
____________________________________________
ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ ΟΔΥΣΣΕΑ ΣΓΟΥΡΟΥ
Γεννήθηκε το 1959 στον 'Αγιο Νικόλαο και μεγάλωσε στην Κριτσά απ' όπου κατάγεται. Σπούδασε στη Σχολή Αρχιτεκτόνων του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου [1977-1983]. Από το 1984 διατηρεί αρχιτεκτονικό γραφείο στον 'Αγιο Νικόλαο και ασχολείται με την εκπόνηση μελετών ιδιωτικών και δημοσίων έργων. Συμμετέχει και έχει βραβευτεί σε πανελλήνιους και τοπικούς αρχιτεκτονικούς διαγωνισμούς. Έχει δημοσιεύσει έργα του σε ειδικές εκδόσεις και περιοδικά και έχει λάβει μέρος σε εκθέσεις αρχιτεκτονικής στην περιφέρεια και την Αθήνα.
Μέλος του ΤΕΕ και του ΣΑΔΑΣ-ΠΕΑ.
Πρόεδρος του Συλλόγου Αρχιτεκτόνων Ν. Λασιθίου [1992-2004].
Μέλος του Συμβουλίου Αρχιτεκτονικής [Σ.Α.] Λασιθίου [2012-2014].Ειδικός σύμβουλος στην οργάνωση της έκθεσης «Κρήτη-100 χρόνια Αρχιτεκτονικής και Πολεοδομίας» [1913-2013].
Μέλος του Συμβουλίου Εκκλησιαστικής Αρχιτεκτονικής Κρήτης & Δωδεκανήσου [2015-].
Αντιπρόεδρος της Δ.Ε. του ΤΕΕ-ΤΑΚ [2010-2013] και Γ.Γ. [2013-2016].
Μέλος της Ομάδας εργασίας του ΤΕΕ-ΤΑΚ για τη σύνταξη του φακέλου της Σπιναλόγκας για την UNESCO και της Ομάδας εποπτείας για την καταγραφή 78 ιστορικών οικισμών στο Ν. Λασιθίου και 20 οικισμών στο Δήμο Μαλεβιζίου [2010-2015].
Μέλος της Επιτροπής επεξεργασίας θέσεων του ΤΕΕ-ΤΑΚ για την αναθεώρηση του Περιφερειακού Χωροταξικού πλαισίου [2013-2015].
Είναι παντρεμένος με τη φιλόλογο Σόνια Ατσαλή και έχουν δύο γιούς.
No comments :
Post a Comment