Tuesday, June 2, 2020



Ο ΜΕΓΑΛΟΣ ΠΕΡΙΠΑΤΟΣ

Η ΑΝΑΠΑΝΤΕΧΗ ΑΝΤΑΠΟΚΡΙΣΗ 
ΤΟΥ ΔΗΜΑΡΧΟΥ ΑΘΗΝΑΙΩΝ

ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΕΖΟΔΡΟΜΗΣΗ 
ΤΗΣ ΟΔΟΥ ΣΤΑΔΙΟΥ
+
σχόλιο του Γιάννη Κίζη 
για τα δημοσιεύματα στον κυριακάτικο τύπο


Ήταν πραγματικά μεγάλη έκπληξη όταν την επόμενη μέρα, που πρωτοκόλλησα την ανοιχτή επιστολή της Παρέας του Οικονόμου στο γραφείο του Δημάρχου Κώστα Μπακογιάννη, σχετικά με την δυνατότητα πεζοδρόμησης της οδού Σταδίου, (βλέπε προηγούμενη ανάρτηση εδώ), έλαβα τηλεφώνημα από την ιδιαιτέρα γραμματέα του, που ευγενικά μας όρισε άμεση συνάντηση την επομένη, για συζήτηση μαζί του το Σάββατο 30 05 2020 στο γραφείο του.

Η συνάντηση πραγματοποιήθηκε σε πολύ καλό κλίμα, με την παρουσία του συγκοινωνιολόγου και διευθύνοντα συμβούλου της Ανάπλασης Αθήνας Α.Ε. Χρόνη Ακριτίδη. Υπήρξε θετική αποδοχή επί της αρχής της πρότασης πεζοδρόμησης της οδού Σταδίου, που στηρίζεται στην μετάθεση του κυκλοφοριακού φορτίου της στην οδό Πανεπιστημίου, σε ροή ανόδου 2 κυκλοφοριακών λωρίδων. Μετά την παρουσίαση ζητήθηκε από την ομάδα μας να διερευνηθεί σχολαστικά η δυνατότητά ελέγχου υλοποίησής της από του κυκλοφοριολόγους που μελετούν τον Μεγάλο Περίπατο. 

Παράλληλα διατυπώθηκαν από την πλευρά του Δημάρχου και του Χρόνη Ακριτίδη δυσκολίες τόσο σε νομικό επίπεδο σύμφωνα με το ισχύον Ρυθμιστικό της Αθήνας, όσο και σε σχέση με την συγκεκριμένη χρονική στιγμή, μετά τις επικυρώσεις από το Δημοτικό Συμβούλιο και την Βουλή, καθώς και τις ήδη δρομολογημένες διαδικασίες. Το θέμα έμεινε ανοιχτό, για το μέλλον της πόλης ανάλογα με τις εξελίξεις και τα αποτελέσματα του εγχειρήματος. 

Στο πλαίσιο αυτό έχει ενδιαφέρον η πιο αναλυτική παρουσίαση της συζήτησης που ακολουθεί:


Μετά από προσεκτική προετοιμασία οι Βασίλης Γρηγοριάδης, Γιάννης Κίζης, Δημήτρης Κονταργύρης, Μάκης Κωστίκας, Γιώργος Μαδεμοχωρίτης και  Γιώργος Τριανταφύλλου, εκπροσωπώντας την Παρέα Οικονόμου, προσήλθαμε στην συνάντηση. Στόχος μας ήταν να συμπλεύσουμε με την δυναμική που διαμορφώνεται από τον Δήμο και να συμβάλουμε με τις σκέψεις μας σ’ ένα γόνιμο διάλογο, με σκοπό να εξασφαλιστεί το δυνατόν καλλίτερο αποτέλεσμα, όσο οι δοκιμαστικές διαδικασίες ελέγχου και επιβεβαίωσης προχωρούν.

Πιο συγκεκριμένα στο πλαίσιο της πεζοδρόμησης και αναζωογόνησης του ιστορικού εμπορικού τριγώνου, η οποία σε ένα βαθμό έχει πραγματοποιηθεί και λειτουργεί, αλλά τώρα προσφυώς προτείνεται από την Δημοτική Αρχή να επεκταθεί σε καίριους άξονες με την απαλλαγή τους από τα ΙΧ αυτοκίνητα (Μητροπόλεως, ενδιάμεσο τμήμα Αιόλου, ενδιάμεσο τμήμα Ερμού κλπ), επισημάναμε ότι το έργο δεν ολοκληρώνεται αν δεν μετάσχει η οδός Σταδίου, που αποτελεί την φυσιολογική λειτουργική αστική παρυφή του.

Πραγματοποιήθηκε αναλυτική παρουσίαση της αρχικής πρότασής μας με πρόσθετα στοιχεία και με παράλληλη προβολή εικόνων που παρατίθεται στην συνέχεια:


Οδός Σταδίου 

Αναφερθήκαμε στα θετικά επιχειρήματα για την Σταδίου που σχολιάστηκαν στην ημερίδα που πραγματοποιήθηκε στον ΙΑΝΟ υπό την αιγίδα του Συλλόγου Αρχιτεκτόνων τμήμα Αττικής τον Μάρτιο του 2014 με μεγάλη συμμετοχή πάνω από 30 ομιλητών καθηγητών αρχιτεκτόνων, πολεοδόμων με τα δεδομένα εκείνης της εποχής. 

Βασικό επιχείρημα της ημερίδας, που εξακολουθεί να ισχύει και σήμερα, είναι η επέκταση του ορίου του ιστορικού τριγώνου μέχρι την οδό Πανεπιστημίου. 


Η νέα επικαιροποιημένη πρόταση του Δημήτρη Κονταργύρη επαναφέρει και πάλι τη δυνατότητα πεζοδρόμησης της οδού Σταδίου. Η μελέτη αυτή, που έχει σαν αφετηρία τη διαπίστωση της κυκλοφοριακής μελέτης του «Μεγάλου Περιπάτου», ότι δηλαδή 3 λωρίδες στην Πανεπιστημίου επαρκούν για την εξυπηρέτηση του κυκλοφοριακού φόρτου που δέχεται, βρίσκεται σε εξέλιξη δίνοντας λύσεις στα προκύπτοντα προβλήματα και προωθεί τον σχετικό διάλογο με πληρέστερη θεώρηση των πραγμάτων.

Σχέδιο του Δημήτρη Κονταργύρη που απεικονίζει τον Μεγάλο Περίπατο και φαίνεται ότι το πεζοδρομούμενο τμήμα της οδού Πανεπιστημίου δεν συνδέεται με το ιστορικό τρίγωνο

Ο Δημήτρης Κονταργύρης καταγράφει την προτεινόμενη κυκλοφοριακή ρύθμιση στο ανωτέρω σχέδιο, όπου φαίνεται ότι το πεζοδρομούμενο τμήμα της οδού Πανεπιστημίου δεν συνδέεται με το ιστορικό τρίγωνο και διαχωρίζεται έντονα με τον κυκλοφοριακό άξονα της Σταδίου και εισηγείται:


  • Να μετατεθεί το κυκλοφοριακό φορτίο των δύο από τις τρείς λωρίδες της οδού Σταδίου (η τρίτη των ΜΜΕ παραμένει), σε ροή ανόδου 2 κυκλοφοριακών λωρίδων στην οδό Πανεπιστημίου. 
  • Η ροή ανόδου από την Πανεπιστημίου να συνεχίσει στην Αμαλίας, αφήνοντας την πλατεία Συντάγματος ενοποιημένη πλήρως με το ιστορικό εμπορικό τρίγωνο. 
  • Μέσω της οδού Όθωνος μέρος της κυκλοφορίας της Αμαλίας θα μπορούσε να διοχετευθεί στην οδό Φιλελλήνων, η οποία, σ’ αυτή την περίπτωση, θα έχει 2 λωρίδες και ευρύτερο πεζοδρόμιο στην πλευρά Συντάγματος – Πλάκας. 
  • Οι γραμμές ΜΜΜ Σταδίου – Σύνταγμα – Φιλελλήνων θα παραμείνουν ως έχουν. 
  • Η ροή καθόδου της Πανεπιστημίου θα εξυπηρετηθεί από 3 κυκλοφοριακές λωρίδες. 
  • Στην οδό Ακαδημίας δεν γίνεται καμία αλλαγή. 
Η πρόταση αυτή τροποποιεί το Διάγραμμα κυκλοφορίας του Μεγάλου Περιπάτου, ενοποιώντας τις πεζοδρομήσεις πέριξ του ιστορικού κέντρου όπως απεικονίζεται στα δύο επόμενα σχέδια:

Διάγραμμα κυκλοφορίας του Μεγάλου Περίπάτου 







Διάγραμμα κυκλοφορίας του Μεγάλου Περιπάτου όπως τροποποιείται με την πεζοδρόμηση της Σταδίου

Τι πετυχαίνουμε με τους ρυθμίσεις αυτές;

Απαλλάσσουμε από την διέλευση τροχοφόρων τόσο την οδό Σταδίου όσο και την Πλατεία (κάτω) Συντάγματος. Δηλαδή εξασφαλίζουμε την περιπατητική διαδρομή Ομόνοια - Σταδίου – Πλατεία Συντάγματος – Ερμού – Αιόλου, η οποία περιβάλλει το πεζοδρομημένο Εμπορικό Τρίγωνο της πόλης.
Μόνον οφέλη θα προκύψουν από την πεζοδρόμηση της Σταδίου και της Πλατείας Συντάγματος.

Η απαξιωμένη σήμερα οδός Σταδίου, αλλά στο πρόσφατο παρελθόν εμπορικότερη και αστικώς συνεκτικότερη οδός της πρωτεύουσας θα αναζωογονηθεί με την αυτόματη, μετά την αναβάθμιση του αστικού τοπίου, αναβίωση των καταστημάτων, των ιστορικών κινηματογράφων, αλλά και των παροπλισμένων εξαιρετικών διατηρητέων μεγάρων της (ΟΤΕ δίπλα στην παλιά Βουλή, Αθηνογένους πιο κάτω από το Αρσάκειο, Σπηλιοπούλειου ιδρύματος απέναντι από το άγαλμα του Κολοκοτρώνη κ.ά.) 

Να το μεγάλο δίλημμα λοιπόν: Πεζοδρόμηση Σταδίου και Συντάγματος με ολοκλήρωση και αναζωογόνηση του ιστορικού εμπορικού τριγώνου, ή διαμόρφωση μέρους του Μεγάλου Περιπάτου στην οδό Πανεπιστημίου; 

οδός Πανεπιστημίου

Ας υπογραμμίσουμε ότι η οδός Πανεπιστημίου διαθέτει τα φαρδύτερα πεζοδρόμια από κάθε άλλο δρόμο της πόλης, τα οποία, όμως, ποτέ δεν γεμίζουν από περιπατητές. Ο λόγος, βέβαια, είναι απλός: δεν πρόκειται για περίπατο, αλλά για διέλευση πεζών προς άλλους προορισμούς, μέσω ενός δρόμου που από το Σύνταγμα μέχρι την Χ. Τρικούπη δεν έχει εμπορικό χαρακτήρα! Σε αντίθεση με τον "εμπορικό και κοινωνικό παράδεισο" της Σταδίου, το μεγαλύτερο μήκος της Πανεπιστημίου καταλαμβάνεται από κτίρια με εμβληματική, δημόσια και θεσμική σημασία (κεντρική τράπεζα, ναός, μνημεία, Πανεπιστήμιο, Βιβλιοθήκη, Ακαδημία, Ανώτατο Δικαστήριο κ.ά.). Είναι αδιανόητη η μετατροπή των ισογείων τους σε «καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος», σε διευρυμένα πεζοδρόμια.


Σχολιάζοντας στην συνέχεια ο Δήμαρχος Κώστας Μπακογιάννης επεσήμανε ότι η εναλλακτική πρόταση της πεζοδρόμησης της Σταδίου είναι εξαιρετικά γοητευτική και το ενδεχόμενο δυνητικά της συνένωσης με το τρίγωνο έχει πολύ μεγάλο ενδιαφέρον όπως παρουσιάζεται στο σχετικό δημοσίευμα του Γιώργου Λάλιου στην Καθημερινή. Μας ενημέρωσε ότι την πρόταση την έχουν ήδη διερευνήσει ως εναλλακτική λύση και προέκυψαν δύο ζητήματα. Το ένα, όπως είπε ο Χρόνης Ακριτίδης, είναι το ρυθμιστικό, μια και προχωρούν με ένα Ειδικό Χωρικό Σχέδιο το οποίο πρέπει να εναρμονίζεται με το ρυθμιστικό σχέδιο της Αθήνας, οπότε αν επιλεγεί ένας άλλος δρόμος θα χρειαστούν δύο ή τρία χρόνια στην καλύτερη περίπτωση. Το δεύτερο ζήτημα είναι ότι υπάρχουν ακόμη κάποιες επιφυλάξεις συγκοινωνιακές για το πώς θα δουλέψει η Ομόνοια και ειδικά η είσοδος στην Σταδίου.


Με τα δεδομένα αυτά οδηγήθηκαν στο σενάριο της Πανεπιστημίου. Εξετάστηκε μάλιστα και συγκοινωνιακά η πρόταση της Σταδίου και προέκυψε ότι είναι πολύ πιο δύσκολο κυκλοφοριακά. Έχει ήδη κλείσει το συγκοινωνιακό μοντέλο και έχει γίνει η σχετική επεξεργασία. Παράλληλα σημείωσε ότι είναι στον αέρα οι αρχιτεκτονικοί διαγωνισμοί για τις ήπιες παρεμβάσεις και αυτή την στιγμή στην συγκεκριμένη συγκυρία δεν είναι δυνατόν να αναπροσαρμοστεί ο σχεδιασμός, ειδικά στην φάση αυτή που γίνονται τα πρώτα βήματα. Μακροπρόθεσμα τόνισε ότι θα μπορούν να εξεταστούν όλες οι προτάσεις. Σήμερα έχει πολύ μεγάλη σημασία να δουλέψει ο μεγάλος περίπατος να το βιώσουν οι Αθηναίοι, να τους αρέσει, να καταλάβουν τι σημαίνει ελεύθερος δημόσιος χώρος για να μπορέσουμε να πατήσουμε στέρεα για να πάμε στο επόμενο και στο μεθεπόμενο βήμα.


Δημήτρης Κονταργύρης: Θεωρούμε ότι η δοκιμή που πρόκειται να κάνετε είναι η πιο σημαντική δοκιμή για την εφαρμογή της πρότασής μας. Γιατί αυτή θα δείξει αν οι τρείς λωρίδες καθόδου στην Πανεπιστημίου όπως έχει εκτιμηθεί δουλεύουν ή δεν δουλεύουν. Εάν δουλεύουν έχουμε τα χέρια ελεύθερα να κάνουμε τις επιλογές μας, βεβαίως ρυθμίζοντας παράλληλα και τα νομικά θέματα. Αλλά μόνον τότε θα είμαστε σίγουροι ότι η αμφίδρομη Πανεπιστημίου μπορεί να λειτουργήσει. Άρα το πείραμα αυτό θα είναι πολύτιμο. 

Θα ήθελα ακόμη να τονίσω, συμπληρώνοντας την πρότασή μας, ότι εκτός από το μεγάλο πλεονέκτημα της επαφής με το εμπορικό τρίγωνο, έχει παράπλευρα οφέλη στις άκρες της οδού Σταδίου. Στο σχέδιο που ακολουθεί, στην πλατεία Συντάγματος, οι δύο λωρίδες ανόδου της Πανεπιστημίου μέσω Όθωνος, κατευθύνονται στην οδό Φιλελλήνων και αυτός που κατεβαίνει από την Βασιλίσσης Σοφίας αντί να συνεχίσει στην Γεωργίου Α΄ μπορεί να στρίψει αριστερά και να προχωρήσει σε δύο λωρίδες στην Λεωφόρο Αμαλίας πλάι στο τραμ.

Δημήτρης Κονταργύρης, Πρόταση πεζοδρόμησης της οδού Σταδίου- Ευρύτερη περιοχή Πλατείας Συντάγματος,

Αυτό σημαίνει ότι όλη η πλατεία Συντάγματος στο κάτω μέρος μπορεί να είναι ενωμένη με την Ερμού. Παράλληλα έτσι μπορούμε να γλυτώσουμε μια κυκλοφοριακή λωρίδα στην οδό Φιλελλήνων που μπορεί να δοθεί στο πεζοδρόμιο που θα φτάσει τα 7 μέτρα και αποτελεί μια άμεση σύνδεση της Πλατείας με την Κυδαθηναίων στην Πλάκα.

Η άλλη άκρη της Σταδίου είναι η Ομόνοια: 

Δημήτρης Κονταργύρης, Πρόταση πεζοδρόμησης της οδού Σταδίου- Ευρύτερη περιοχή Πλατείας Ομονοίας, Λύση Α. 

Εδώ έχουμε δύο λύσεις: Η μία είναι η βασική που αρχικά προτείνουμε, δηλαδή ανεβαίνοντας την Πειραιώς μπαίνουμε στην Σταδίου, στρίβουμε αριστερά στην Αιόλου και στην συνέχεια δεξιά στην Πανεπιστημίου. Τα λεωφορεία που κατεβαίνουν την Πανεπιστημίου προτείνω αντί να μπουν στην Πατησίων, συνεχίζουν και μπαίνουν στην Γ΄ Σεπτεμβρίου και στην συνέχεια ανεβαίνουν από την οδό Μάρνη στην Πατησίων. 

Επί πλέον αυτοί που έρχονται από την Πατησίων προς Ομόνοια τους στρίβουμε πριν προς την οδό Ακαδημίας, που έχει ελαφρύτερη κίνηση από τους άλλους δρόμους. Με αυτό τον τρόπο μας μένει πολύ μικρή κυκλοφορία στην Πατησίων προς την Ομόνοια και με δύο λωρίδες καλυπτόμεθα.

Έτσι κερδίζουμε δύο λωρίδες που προστίθενται στο πεζοδρόμιο της Πατησίων, που γίνεται δέκα μέτρα και αρχίζει μια σύνδεση περιπάτου με το Μουσείο. Υπό αυτές τις δύο προϋποθέσεις ελαφραίνει και η κυκλοφορία στην Πανεπιστημίου. Στην Πατησίων κρατάμε τα ΜΜΜ, που συνεχίζουν στην Αιόλου και συνεχίζουν στην Σταδίου για να πάνε στο Σύνταγμα. Αυτή είναι η βασική λύση.

Δημήτρης Κονταργύρης, Πρόταση πεζοδρόμησης της οδού Σταδίου- Ευρύτερη περιοχή Πλατείας Ομονοίας, Λύση Α. 

Η πιο προχωρημένη βέβαια λύση που σήμερα δεν τολμούμε να πούμε γιατί τα εγκαίνια της Ομόνοιας μόλις έγιναν, είναι ότι μετά από μερικά χρόνια αντί να γίνει το ζικ-ζακ της προηγούμενης λύσης της κυκλοφορίας από την οδό Πειραιώς, η κυκλοφορία να περάσει στην Πανεπιστημίου από την Πλατεία Ομονοίας. Αυτό έχει άμεσο κέρδος μια και επεκτείνεται ο πεζόδρομος της Σταδίου μέχρι την Ομόνοια, όπως βέβαια και ο πεζόδρομος της Αιόλου μέχρι την οδό Πανεπιστημίου. 

Τέλος ένα από τα δύσκολα σημεία της αμφίδρομης Πανεπιστημίου στην άνοδο είναι οι στροφές προς τα αριστερά σε αντιστοιχία με τις αριστερές στροφές από την Σταδίου. Στην περίπτωση αυτή στο σχέδιο που ακολουθεί προβλέπεται και μια λωρίδα αναμονής που άλλωστε ήδη υφίσταται μια και η Πανεπιστημίου διαθέτει σήμερα 6 λωρίδες.

Δημήτρης Κονταργύρης, Πρόταση πεζοδρόμησης οδού Σταδίου, βραχίονας ανόδου της Πανεπιστημίου- Λωρίδες αναμονής αριστερών στροφών

Ο Δήμαρχος Κώστας Μπακογιάννης άκουσε με ενδιαφέρον την όλη παρουσίαση και κλείνοντας την συζήτηση αναφέρθηκε στην οδό Πανεπιστημίου, που οι τρεις λωρίδες γίνονται έξη, με αποτέλεσμα να αυξάνουν ταχύτητα τα αυτοκίνητα και έτσι γίνεται αρκετά δυσάρεστη για τον πεζό παρά τα μεγάλα πεζοδρόμια, σημειώνοντας ότι έτσι σήμερα σε μεγάλο βαθμό έχει υποτιμηθεί όπως είχε υποτιμηθεί και η Ομόνοια. Εκτιμά όμως ότι από ότι φαίνεται αυτό αλλάζει στην συνείδηση των Αθηναίων. 
Συμπλήρωσε μάλιστα ότι η Πανεπιστημίου πέρα από τον αρχιτεκτονικό πλούτο των κτιρίων έχει και άλλες δυνατότητες. ΄Έχει την πλατεία Δικαιοσύνης και την πλατεία Κοραή που στις προθέσεις του Δήμου και στο συνολικό σχεδιασμό είναι να αναβαθμιστούν και μπορεί να αποτελέσουν κέντρα και πόλους έλξης. Έχει μια σειρά από πλεονεκτήματα, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι και η Σταδίου δεν έχει πλεονεκτήματα.

Τέλος μας ενημέρωσε ότι επικαιροποιήθηκε και η μελέτη για την πλατεία Θεάτρου από τον αρχιτεκτονικό διαγωνισμό που είχε κάνει η ΕΑΧΑ και θα δημοπρατηθεί πολύ σύντομα. Παράλληλα δήλωσε ότι εργάζονται και αξιοποιούν όλο τον πλούτο των μελετών που έχουν στα χέρια τους. Εννοείται βέβαια και των μελετών των διαγωνισμών της Ανάπλασης της Αθήνας όπως συμπλήρωσε ο Χρόνης Ακριτίδης, ο οποίος έδειξε ενδιαφέρον για την πρωτοβουλία της Παρέας του Οικονόμου και άφησε ανοιχτό το ενδεχόμενο νέας συζήτησης στην Ανάπλαση Αθήνας. 


__________________________________________________________


Ο «μεγάλος περίπατος» σε θολό τοπίο·

ένα σχόλιο του Γιάννη Κίζη, 31.05.20.
με αφορμή τα δημοσιεύματα στον κυριακάτικο τύπο


Μετά τη χτεσινή κατάθεση των απόψεών μας στον Δήμαρχο για την πεζοδρόμηση της Σταδίου, αντί της Πανεπιστημίου, με κύριο επιχείρημα την αστική πύκνωση και την αναζωογόνηση εμπορικών και κοινωνικών δραστηριοτήτων στο ιστορικό τρίγωνο της πρωτεύουσας, ήρθαν τα δημοσιεύματα του Κυριακάτικου Τύπου για να μου επιβεβαιώσουν τους φόβους που με ζώσανε, μετά από μια ευγενική ακρόαση του Κώστα Μπακογιάννη στο φόντο ειλημμένων αποφάσεων, που δεν άφησε περιθώρια ελπίδας αναστοχασμού των. 

Εφημερίδα Κυριακάτικη Καθημερινή 31 05 2020, σελ 31

Γιατί αναστοχασμού; διότι αυτή η ανάγκη προκύπτει ξεκάθαρα από τη συνδυαστική ανάγνωση των δημοσιευμάτων. Έγκριτοι καθηγητές αρχιτέκτονες πολεοδόμοι, πεπειραμένοι και ψημένοι στα εκάστοτε πολιτικά και κοινωνικά οράματα ανάπλασης της πόλης, αντιπαρατίθενται εμμέσως πλήν σαφώς, στην μονοδιάστατη αντιμετώπιση του «μεγάλου περιπάτου» από τον συγκοινωνιολόγο καθηγητή του ΕΜΠ Γιώργο Γιαννή, ο οποίος στη συνέντευξή του στην Καθημερινή (σ. 31) εμφανίζεται να αντιμετωπίζει τα προβλήματα αποκλειστικά και μόνο μέσα από το πρίσμα του πεζού ή του ποδηλάτη. «Οι οδηγοί είναι ευέλικτοι, θα βρουν άλλες διαδρομές, θα ισορροπήσει ξανά η κυκλοφορία» μας λέει. Μα η δουλειά του, ως συγκοινωνιολόγου, δεν είναι να βρει αυτός τις «άλλες διαδρομές»; 

Γιώργος Γιαννής, Εφημερίδα Κυριακάτικη Καθημερινή 31 05 2020, σελ 31

Αλλά δεν είναι αυτό το κυριότερο πρόβλημα των προτάσεων Γιαννή. Όπως τονίζει ο Ι. Πολύζος, «επικεντρώνεται κυρίως σε κυκλοφοριακές ρυθμίσεις». Η λογιστική επίλυση των όποιων κυκλοφοριακών θεμάτων, όμως, χωρίς την ταυτόχρονη άσκηση ποιοτικού αστικού σχεδιασμού θα παραγάγει ένα τοπίο αμήχανο και πάντως όχι ελκυστικό. Λείπουν οι καλοί αρχιτέκτονες από την ομάδα Γιαννή, ή, μάλλον, αντί ο κ. Γιαννής να θέσει τις υπηρεσίες του ως συγκοινωνιολόγου στην στήριξη ιδεών και σχεδιασμών αρχιτεκτόνων, μοιάζει να τους αγνοεί. Μια σύγκριση του μεγάλου και άχαρου φωτορεαλιστικού με τα παλιότερα σχέδια των προτάσεων επί Τρίτση και ΟΚΡΑ, που συνδημοσιεύονται στο Βήμα (σ. Α34-35) πείθει αμέσως για το έλλειμμα αισθητικής και εμπνεύσεως… 

Εφημερίδα Κυριακάτικο Βήμα, 31 05 2020 σελ.Α34, Α35

Ποιο είναι όμως το βαθύτερο ζητούμενο; Το λέει ο αρχιτέκτων πολεοδόμος καθηγητής Κ. Σερράος στο Βήμα (σ. Α34): «προσέλκυση διαφόρων κατηγοριών νέων κατοίκων στο κέντρο και εξεύρεση των αναγκαίων ισορροπιών». Ο καθηγητής αρχιτεκτονικής στη Σχολή Καλών Τεχνών Α. Γιακουμακάτος (σ. Α35) εξειδικεύει: «το κεντρικό θέμα είναι η ταύτιση πεζοδρόμησης και αστικής ποιότητας. Προβλέπεται ένας φιλόδοξος περίπατος επτά χιλιομέτρων που κινδυνεύει να μετατρέψει το παραγωγικό κέντρο της πόλης σε έρημο τόπο διακοπών». Για να προσθέσει και την δική του βιωματική εμπειρία: «οι υπερβολικές πεζοδρομήσεις έχουν αποδειχθεί μπούμεραγκ: μικρό παράδειγμα η Φλωρεντία, η οποία, λόγω άκριτης πολιτικής πεζοδρομήσεων και εκτόπισης κάθε δραστηριότητας που δεν συνδέεται με τον τουρισμό, έχει εγκαταλειφθεί από τους ντόπιους…». 

Ναι σε πεζοδρομήσεις, λοιπόν, αρκεί να συνοδεύονται από «διαδικασίες αστικής πύκνωσης, με την επιστροφή των κατοίκων και την ενίσχυση των εμπορικών και άλλων τριτογενών δραστηριοτήτων … συμβάλλοντας στην ασφάλεια των κατοίκων και σε μια ευχάριστη αίσθηση αστικής ποικιλίας». Ακριβώς αυτή είναι η σημαντική προσφορά της αντιπρότασης για την πεζοδρόμηση της Σταδίου, όπως διεξοδικά αναπτύχθηκε χτες βράδυ. Θα υποβληθεί με πληρότητα τις επόμενες μέρες· όχι επειδή τρέφουμε αυταπάτες αλλαγής πλεύσεως της «βιαστικής» πορείας που χάραξε ο Δήμαρχος, αλλά επειδή πρέπει να κείνται όλες οι προτάσεις, διότι κάποτε μπορεί να βλαστήσουν. 

Αθήνα 31 05 2020

Κάντε ΚΛΙΚ στην εικόνα για μεγέθυνση




No comments :

Post a Comment