Monday, June 12, 2017



"Η ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΗ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ 
ΤΗΣ ΑΝΔΡΟΥ"

κείμενα με αφορμή την ημερίδα στο ΕΜΠ, 
από τον Δημήτρη Φιλιππίδη και τους διδάσκοντες

Στενιές, Σκίτσο λεπτομέρειας παραδοσιακής στέγης Στενιών,
Αποστολάκη Κωνσταντίνα, Αλβέρτη Έλλη-Γεωργία, Ζωγράφου Νιόβη, Μάντζη Σοφία, Μηλιαράκη Ασπασία, Σκαντζούρη Μαρία, Δημητρέλος Γεράσιμος, Lindenmeyer Marc, Στεργιόπουλος Ιωάννης, Τούρος Μιχαήλ.

Μετά την παρουσίαση της εκδήλωσης για τις καθοικιές και τις καθέντρες της Τζιάς που πραγματοποιήθηκε στις 22 Φεβρουαρίου 2017, στο πλαίσιο του μαθήματος «Ειδικά Θέματα Οικοδομικής 8ου Εξαμήνου» το 2016 στη Σχολή Αρχιτεκτόνων ΕΜΠ, μια νέα ημερίδα με θέμα "Η παραδοσιακή Αρχιτεκτονική της Άνδρου" πραγματοποιήθηκε με επιτυχία στην αίθουσα τελετών του ΕΜΠ την Παρασκευή 9 Ιουνίου 2017, την οποία δεν κατάφερα να παρακολουθήσω. 

Φωτογραφία Γιώργος Γιαννίτσαρης 

Την εκδήλωση παρακολούθησε όμως ο Δημήτρης Φιλιππίδης και με προθυμία ετοίμασε ένα κείμενο που δημοσιεύεται στην συνέχεια. Εκ μέρους των διδασκόντων ο Γιώργος Γιαννίτσαρης, η Έλενα Κωνσταντινίδου και η Ρίβα Λάββα φρόντισαν άμεσα για την συγκέντρωση φωτογραφικού υλικού για την εικονογράφηση και παράλληλα για την σύνταξη σύντομου κειμένου σχετικά με την ημερίδα και το μάθημα. Στο κείμενο αυτό που δημοσιεύεται στην συνέχεια, αποκαλύπτεται επίσης μια σημαντική πρωτοβουλία: Οι κατά καιρούς εργασίες των σπουδαστών βρίσκονται αναρτημένες σε ψηφιακό αρχείο του Ε.Μ.Π., το οποίο είναι ελεύθερα προσβάσιμο στο διαδίκτυο (http://5a.arch.ntua.gr/) και αποτελεί σύγχρονο εργαλείο για την προβολή της Αρχιτεκτονικής Κληρονομιάς.

Χάρτης όπου επισημαίνονται οι οικισμοί για τις οποίες έχουν πραγματοποιηθεί εργασίες από τους σπουδαστές του μαθήματος στην Σχολή Αρχιτεκτόνων ΕΜΠ 

Διαβάστε στην συνέχεια τα δύο αυτά κείμενα που αποκαλύπτουν μια πολύ θετική εξωστρέφεια της Σχολής Αρχιτεκτόνων. Αξίζουν συγχαρητήρια στους διδάσκοντες και τους σπουδαστές βεβαίως για αυτή την επι πλέον πρωτοβουλία, στο να προετοιμάζονται με τον καλύτερο τρόπο να εκτεθούν στο κοινό.


Μια Παρασκευή απόγευμα 
στο Πολυτεχνείο 

Του Δημήτρη Φιλιππίδη


Μέσα στο αίθριο της Σχολής Αρχιτεκτόνων, ήδη ετοιμάζονταν τα κινητά ξύλινα επίπεδα, όπου θα τοποθετηθούν καρέκλες για το κοινό. Σήμερα το βράδυ, θα δινόταν η παράσταση αρχαίου δράματος από σπουδαστές, που ετοιμαζόταν εδώ και καιρό. Βλέπαμε τις πρόβες όσες φορές περάσαμε από εκεί, για κάποια ομιλία στο αμφιθέατρο. Παντού μια ήρεμη αναμονή.

Τρωάδες από την Θεατρική Ομάδα ΕΜΠ στο αίθριο της Αρχιτεκτονικής 

Ανεβαίνοντας επάνω, στον όροφο, είχε ήδη γεμίσει βουίζοντας η αίθουσα τελετών. Θα ξεκινούσε σε λίγο μια εκδήλωση για τους οικισμούς της Άνδρου, όπου σπουδαστές και σπουδάστριες του 5ου εξαμήνου της Σχολής, γύρω στα 230 άτομα, θα παρουσίαζαν τις εργασίες τους στο μάθημα Αρχιτεκτονική Ανάλυση Παραδοσιακών Κτηρίων & Συνόλων. Παρόντα και τα μέλη της διδακτικής ομάδας, συνολικά εννιά, με επικεφαλής τον ακάματο Γιώργο Γιαννίτσαρη (Ε. Αλεξάνδρου, Α. Βασιλαρά, Ε. Εφεσίου, Κ. Καραδήμας, Ε. Κωνσταντινίδου, Ρ. Λάββα, Τ. Μικρού και Ε. Τσακανίκα). 

Ο Κωνσταντίνος Καραδήμας στο βήμα και η Ειρήνη Εφεσίου, 
Φωτογραφία Γιώργος Γιαννίτσαρης 

Παρόντες ο Δήμαρχος Άνδρου, Θ. Σουσούδης, και ο πρόεδρος των Ανδρίων Επιστημόνων, Κ. Πολέμης, που απεύθυναν σύντομους χαιρετισμούς. Μέσα στο ακροατήριο, επίσης, μερικοί από τους ανδριώτες που κι αυτοί, με διάφορους τρόπους, είχαν επιτόπου βοηθήσει στην υλοποίηση του προγράμματος, και κάποιοι γονείς που θέλησαν να μοιραστούν τη χαρά της παρουσίασης μαζί με τα παιδιά τους. Θα μπορούσε κανείς να ονομάσει την εκδήλωση μια «οικογενειακή υπόθεση», κι αυτό επιβεβαιώθηκε όταν άρχισαν να ανεβαίνουν στην έδρα τα παιδιά, η μια ομάδα μετά την άλλη, για να παρουσιάζουν τις δουλειές τους. Εκεί βρισκόταν όλη η μαγεία.


Σπουδαστική ομάδα οικισμού Κοχύλου 

Αγγελακοπούλου Ζ., Βουτσινά Ι., Δεβετζόγλου Δ., Δραμπάλου Γ., Καραλή Π., Μεγαλέμος Ν., Ξανθόπουλος Κ., Παπαδόπουλος Χ., Τσιγώνιας Μ., Τσικνής Ν. 

Τον περασμένο Οκτώβριο είχαν επισκεφθεί το νησί για πέντε μέρες, έχοντας προηγούμενα μοιραστεί ανά ομάδες σε 12 οικισμούς του νησιού. Κάθε ομάδα αναλάμβανε να καταγράψει το σύνολο του οικισμού μέσα στο φυσικό του περιβάλλον, να μελετήσει τη δομή του, και να αποτυπώσει αντιπροσωπευτικά κτίσματα και κατασκευές. Η επιτόπου εργασία συλλογής υλικού συμπληρώθηκε κατόπιν με πρόσθετη συνθετική δουλειά στη Σχολή, που αναρτήθηκε στη σχετική ιστοσελίδα του μαθήματος για να παρουσιαστεί στο τέλος μπροστά στο κοινό στις 9 Ιουνίου. Μελλοντικά, αν εξασφαλιστούν τα μέσα, οι παρουσιάσεις θα επαναλαμβάνονταν επιτόπου στην Άνδρο. Πολύ δύσκολος στόχος, αλλά τόσο ευγενικός! 

Αποτυπώσεις από τη ομάδα του Κοχύλου

Η δουλειά που έγινε ήταν ιδιαίτερα απαιτητική. Κάθε ομάδα των περίπου 10 ατόμων έπρεπε να κινηθεί συντονισμένα, μελετώντας, αποτυπώνοντας και φωτογραφίζοντας όσα στοιχεία θεωρήθηκαν αξιόλογα σ’ ένα οικισμό που οι σπουδαστές κι οι σπουδάστριες έβλεπαν για πρώτη φορά στη ζωή τους. Σωστά υπενθύμισε στην εκδήλωση ο Κ. Καραδήμας πως αυτά είναι παιδιά μεγάλωσαν μέσα σε πολυκατοικίες και δεν είχαν εμπειρίες από ένα «παραδοσιακό» περιβάλλον. Άλλο είναι να διαβάζεις για αυτά τα πράγματα σ’ ένα βιβλίο, είπε, κι άλλο να τα βλέπεις με τα μάτια σου, να τα αγγίζεις με τα χέρια σου. 

Φωτογραφία Γιώργος Γιαννίτσαρης 

Η παρουσίαση οργανώθηκε σε τέσσερις ομάδες των τριών οικισμών, κάθε φορά με υπεύθυνους ένα ζεύγος διδασκόντων που καθοδηγούσε την πορεία της εκδήλωσης. Πρωταγωνιστές πάντως ήταν όλη τη βραδιά οι ίδιοι οι σπουδαστές κι οι σπουδάστριες, που με το κέφι τους, το παιχνιδιάρικο χιούμορ τους, τις αναλαμπές από κεφάτα σχόλια, ζωντάνευαν την παράσταση. Γιατί πραγματικά μας έδιναν μια «παράσταση». Είχαν δουλέψει σκληρά, είχαν θυσιάσει πολύτιμο χρόνο μέσα στην εξεταστική τους περίοδο, όπως σημείωσε πάλι ο Κ. Καραδήμας, και τώρα, με μια απίστευτη άνεση, άμεσα και θαρραλέα, έδειχναν τι κατάφεραν να κάνουν. Ο Γ. Γιαννίτσαρης, που σε τόσα έχει συμβάλει με επίκεντρο την παραδοσιακή αρχιτεκτονική, αποτιμώντας τη συνολική προσπάθεια στο τέλος, μίλησε για συνολικά χίλια μεροκάματα που έγιναν επιτόπου και για περίπου 160 κτίσματα αποτυπωμένα. Ένα σπουδαίο επίτευγμα. 

Σχέση παλιού και κανούργιου στο Ρωγό, 

Γούλα Σοφία, Ματθαίου Χριστίνα, Παππού Ιωάννα, Σταυρόπουλος Ασημάκης, Τιμαγένη Αλεξάνδρα, Τιμαγένης Δημήτρης, Τραγουδάρα Ναταλία, Χριστίδη Κασσιανή, Soulier Marin, Telliez Marie. 


Αλλά η ουσία δεν ήταν βέβαια μόνο εκεί. Αυτά τα «παιδιά», με συγκινητική προθυμία, διαθέτοντας ανεξάντλητα περιθώρια πρόσληψης αυτού του άγνωστου κόσμου, είχαν έμπρακτα μυηθεί στην προστασία του παραδοσιακού χτισμένου περιβάλλοντος. Τώρα ήξεραν, και δεν θα μπορούσαν να αγνοήσουν το αίτημα προστασίας του. Σε λίγα χρόνια, άλλωστε, θα ήταν εκείνοι που θα παραλάμβαναν τη σκυτάλη για τη διατήρηση εκείνου του τόσο εύθραυστου συστήματος από αιμασιές, βρύσες, κήπους, αυλές και κτίσματα όλων των ειδών που κατέγραψαν.


Αυλή παραδοσιακής οικίας στο Ρωγό 

Με τις συγκινητικές αυτές σκέψεις στο μυαλό, βγήκαμε από την αίθουσα τελετών στον ανοιχτό διάδρομο πάνω από το αίθριο. Το έργο παιζόταν εδώ και αρκετή ώρα στην αυλή από κάτω. Αποχωρούσαμε σιωπηλά μέσα στο σκοτάδι, για να μην ενοχλήσουμε την παράσταση. Αλλά την ίδια στιγμή, έλεγα μέσα μου, τι όμορφο ήταν να ζεις μια τέτοια στιγμή, να βλέπεις νέους να δημιουργούν βάζοντας την ψυχή τους, εθελοντικά ή ξεπερνώντας τις απαιτήσεις ενός μαθήματος, ενάντια στις αμέτρητες μιζέριες της εποχής. Με τόση ζωντάνια, χωρίς να το βάζουν κάτω. Πόσο μεταδοτική ήταν αυτή τους η αισιοδοξία! 

Δημήτρης Φιλιππίδης


Ο ανδριώτικος πολιτισμός ως μάθημα Αρχιτεκτονικής 


Ημερίδα 
"Η παραδοσιακή Αρχιτεκτονική της Ανδρου" 
στη Σχολή Αρχιτεκτόνων ΕΜΠ


Αποικία, ανάπτυγμα όψεων οικισμού 
Αποστόλου Αθηνά, Ανωγειανάκη Βασιλική, Ευαγόρου Μαρία, Καϊκα Χαραλαμπία, Κόντης Αλέξανδρος, Λίοση Αιμιλία- Μαρίνα, Σκόπα Αναστασία, Σκούφη Ελεάννα, Σολδάτος Βασίλειος, Σπαθοπούλου Ελισάβετ, Walaszek Monika, Parschat Kerstin. 

Η Άνδρος βρέθηκε στο επίκεντρο ημερίδας που πραγματοποιήθηκε στην κατάμεστη αίθουσα τελετών της Σχολής Αρχιτεκτόνων ΕΜΠ την Παρασκευή που μας πέρασε. Σκοπός της εκδήλωσης ήταν η παρουσίαση του μαθήματος «Αρχιτεκτονική Ανάλυση Παραδοσιακών Κτηρίων και Συνόλων» από διδάσκοντες και σπουδαστές ΕΜΠ στους Ανδριώτες, αλλά και στην ακαδημαϊκή κοινότητα. Ο Δήμαρχος Άνδρου, Θεοδόης Σουσούδης και ο Πρόεδρος Συλλόγου Ανδρίων Επιστημόνων, Κωνσταντίνος Πολέμης, καθώς και ο Αναπληρωτής Κοσμήτορας της Σχολής Αρχιτεκτόνων ΕΜΠ, Κωνσταντίνος Καραδήμας, χαιρέτησαν την εκδήλωση και η Ειρήνη Εφεσίου, Καθηγήτρια ΕΜΠ.

ΛΑΜΥΡΑ, ανάγλυφο περιοχής, 
Βέμμου Ιωάννα-Μαρία, Κούτσια Χρυσούλα, Νούση Άννα- Αικατερίνη, Πολύζου Ηλέκτρα, Σμυρνιώτης Χρήστος, Τσιγκόπουλος Δημήτρης, Τσακοπούλου Έλλη –Ζαχαρένια, Τσιρούλη Μαρία-Δέσποινα, Zois Myron, Wagner Lisa. 

Ακολούθησαν ομιλίες της Έλενας Κωνσταντινίδου και της Ρίβας Λάββα, Επίκουρων Καθηγητριών ΕΜΠ, καθώς και παρουσιάσεις των οικισμών που μελετήθηκαν από τους ίδιους τους σπουδαστές και τις σπουδάστριες. Ο Γεώργιος Γιαννίτσαρης, Αναπληρωτής Καθηγητής ΕΜΠ, και η Ελένη Αλεξάνδρου, Επίκουρη Καθηγήτρια ΕΜΠ, έκαναν στο τέλος την αποτίμηση του μαθήματος.

Σκίτσο από τον οικισμό από το Ρωγό 
Γούλα Σοφία, Ματθαίου Χριστίνα, Παππού Ιωάννα, Σταυρόπουλος Ασημάκης, Τιμαγένη Αλεξάνδρα, Τιμαγένης Δημήτρης, Τραγουδάρα Ναταλία, Χριστίδη Κασσιανή, Soulier Marin, Telliez Marie. 

Το μάθημα, το οποίο έχει ενταχθεί τα τελευταία χρόνια στο πλαίσιο της Πρακτικής Άσκησης της Σχολής Αρχιτεκτόνων, περιλαμβάνει εργασία πεδίου σε επιλεγμένους ιστορικούς/παραδοσιακούς οικισμούς, ενώ η εργασία συνεχίζεται κατά τη διάρκεια του εξαμήνου στις αίθουσες διδασκαλίας ή στα εργαστήρια. Αντικείμενο του μαθήματος είναι η αναγνώριση, συστηματική αναλυτική διερεύνηση και αξιολόγηση παραδοσιακών, οικιστικών συνόλων και της δομικής τους συγκρότησης και βασικός στόχος η διερεύνηση των στοιχείων που καθορίζουν τη δομή, τη μορφή, την κατασκευή και τον ιδιαίτερο αρχιτεκτονικό τους χαρακτήρα. 
Στενιές, Σκίτσο λεπτομέρειας παραδοσιακής στέγης Στενιών, 
Αποστολάκη Κωνσταντίνα, Αλβέρτη Έλλη-Γεωργία, Ζωγράφου Νιόβη, Μάντζη Σοφία, Μηλιαράκη Ασπασία, Σκαντζούρη Μαρία, Δημητρέλος Γεράσιμος, Lindenmeyer Marc, Στεργιόπουλος Ιωάννης, Τούρος Μιχαήλ. 

Κατά το χειμερινό εξάμηνο 2016 η ’Ανδρος - τα χωριά της, οι άνθρωποί της και η φύση της- προσέφερε ένα πλούσιο πεδίο μελέτης στους σπουδαστές αρχιτεκτονικής του Εθνικού Μετσοβίου Πολυτεχνείου. Το διατομεακό υποχρεωτικό μάθημα «Αρχιτεκτονική Ανάλυση Παραδοσιακών Κτηρίων και Συνόλων» του 5ου εξαμήνου παρακολούθησαν 230, περίπου, σπουδαστές και δέκα καθηγητές. Ψηλαφώντας αυτόν τον ιδιαίτερο τόπο μέσα από το πρίσμα της αρχιτεκτονικής εκπαίδευσης, σπουδαστές και διδάσκοντες είχαν την ευκαιρία να παρακολουθήσουν την εξέλιξη του νησιώτικου αυτού χώρου μέσα από την αρχιτεκτονική, την κατασκευή, την οικιστική οργάνωση, και πάνω απ’ όλα, μέσα από την συλλογική κατάκτηση που ονομάζεται παράδοση. 

Στενιές, πίνακας τυπολογιών 
Αποστολάκη Κωνσταντίνα, Αλβέρτη Έλλη-Γεωργία, Ζωγράφου Νιόβη, Μάντζη Σοφία, Μηλιαράκη Ασπασία, Σκαντζούρη Μαρία, Δημητρέλος Γεράσιμος, Lindenmeyer Marc, Στεργιόπουλος Ιωάννης, Τούρος Μιχαήλ. 

Οι ομάδες μελέτης ανακάλυψαν τα διαφορετικά πρόσωπα του νησιού έτσι όπως τα κληρονομούμε σήμερα, στις αρχές του 21ου αιώνα. Μορφές και δομές του ανδριώτικου οικοδομικού πολιτισμού που απειλούνται σήμερα με εξαφάνιση, όπως τα παραδοσιακά δώματα, οι κρήνες, οι κατασκευές με το εκφορικό σύστημα, τα αγροτόσπιτα, όπως και οι γνώριμοι κυκλαδίτικοι τοπιακοί σχηματισμοί των αναβαθμών (πεζούλες) που συγκρατούνται από τις αιμασιές καθώς και οι φυσικοί λιμένες έγιναν αντικείμενο αποτύπωσης και τεκμηρίωσης από τις ομάδες των σπουδαστών. Σε πολλές περιπτώσεις έγινε εμβάθυνση στις λεπτομέρειες επιμέρους στοιχείων της παραδοσιακής αρχιτεκτονικής (περιστερώνες, μαργειουλάκια, τοιχοποιείες κ.ά.) και κτηριακούς τύπους οι οποίοι συνδέθηκαν με τη φεουδαρχική διοίκηση στο νησί κατά τους μεσαιωνικούς χρόνους, όπως είναι οι πύργοι. Ιδιαίτερη έμφαση δόθηκε και στη μελέτη των τοπονυμίων της Άνδρου.

ΑΡΝΗ_Λεπτομέρεια από στέγη παραδοσιακής οικίας στην Άρνη 
Βαρουξάκη Ελπινίκη, Βασιλάτου Ανδρεάνα, Κοκκάλα Αθανασία, Κωνσταντοπούλου Άννα, Μαυραπίδη Μυρσίν, Ντόλογλου Ηλέκτρα, Ντούπας Δημήτριος, Παπαδόπουλος Γεράσιμος, Χαρδάκη Μαρία, Ψωμά Άννα, Prieur Lea, Mattar Carlo Ben. 

Καθώς η οικονομία της Άνδρου δεν εξανάγκασε τους Ανδριώτες σε μαζική μετανάστευση - όπως συνέβη σε πολλές περιοχές της Ελλάδας - οι σπουδαστές είχαν την ευκαιρία να παρακολουθήσουν τη συνέχεια στην εξέλιξη των οικισμών με την αναπροσαρμογή τους σε νέες κοινωνικές συνθήκες και οικοδομικές μεθόδους, αλλά σε κάποιες περιπτώσεις-με χαρακτηριστικά παραδείγματα τις Στενιές και τα Αποίκια - με την αλλοίωση του πρωταρχικού τους χαρακτήρα μέσα από μεταγενέστερες επεμβάσεις στα κτήρια και τον ιστό. 
Ένα ακόμα ιδιαίτερο χαρακτηριστικό της Άνδρου, την οποία πολλοί μελετητές θεωρούν φυσική απόληξη της Εύβοιας, είναι η ύπαρξη φυσικών υδάτινων πηγών. Το πράσινο, η εύφορη γη και ύπαρξη κήπων και περιβολιών μέσα στον οικιστικό ιστό αποτελεί φυσικό, αλλά και τοπιακό πλούτο των χωριών της Άνδρου. 
ΑΠΟΙΚΙΑ, Αξονομετρική τομή παραδοσιακής οικίας, 
Αποστόλου Αθηνά, Ανωγειανάκη Βασιλική, Ευαγόρου Μαρία, Καϊκα Χαραλαμπία, Κόντης Αλέξανδρος, Λίοση Αιμιλία- Μαρίνα, Σκόπα Αναστασία, Σκούφη Ελεάννα, Σολδάτος Βασίλειος, Σπαθοπούλου Ελισάβετ, Walaszek Monika, Parschat Kerstin. 

«...Υπήρξαν φορές που περπατώντας ανάμεσα στα μονοπάτια αισθανθήκαμε περισσότερο ως περιπατητές σε ορεινό πάρα θαλάσσιο τόπο, η απάτη αυτή όμως λυόταν όταν το οπτικό μας πεδίο συναντούσε τη θάλασσα. Η καθημερινότητα στις Στραπουργίες αποτελεί ένα κολλάζ από σύγχρονες και παραδοσιακές εικόνες τόσο στο επίπεδο της μορφής του οικισμού, με την ύπαρξη νέων και παλιών κτηρίων, όσο και στο επίπεδο των ανθρώπινων ασχολιών και σχέσεων. Συναντήσαμε ανθρώπους εξοικειωμένους με την τεχνολογία να καλλιεργούν τα χωράφια τους και να εκτρέφουν τα ζώα τους όπως ακριβώς έκαναν οι γενιές πριν από αυτούς. Η έλλειψη της ανθρώπινης παρουσίας από τους δημόσιους χώρους δημιουργεί την αίσθηση της στασιμότητας, όταν όμως κανείς μια στιγμή ακούσει το νερό, τα δέντρα, τον άνεμο καταλαβαίνει πως τα πάντα ρέουν ζωντανά . Και είναι ακριβώς εκείνη η στιγμή που σε κάνει να συνειδητοποιείς ότι οι αντιθέσεις υπάρχουν για να ομορφαίνουν τον κόσμο», σημειώνει η σπουδαστική ομάδα που μελέτησε τον οικισμό Στραπουργιές. 

Λάμυρα, όψη παραδοσιακής οικίας από τα Λάμυρα, 
Βέμμου Ιωάννα-Μαρία, Κούτσια Χρυσούλα, Νούση Άννα- Αικατερίνη, Πολύζου Ηλέκτρα, Σμυρνιώτης Χρήστος, Τσιγκόπουλος Δημήτρης, Τσακοπούλου Έλλη –Ζαχαρένια, Τσιρούλη Μαρία-Δέσποινα, Zois Myron, Wagner Lisa. 

Η κοινωνική διαστρωμάτωση της Άνδρου, που αναπτύσσεται από το αστικό ιδίωμα των εφοπλιστών και καραβοκυραίων ως την οργάνωση αγροτικών οικισμών κατά οικογένεια στα αρβανιτοχώρια έδωσε άλλη μια ενδιαφέρουσα διάσταση στη μελέτη του οικιστικού πολιτισμού της Άνδρου, μέσα από τα παραδείγματα των καπετανοχωρίων, αλλά και του αρβανίτικου οικισμού της Άρνης. Η σπουδαστική ομάδα που δούλεψε εκεί επεσήμανε ότι ο ιδιαίτερος αυτός οικισμός διαφοροποιείται από τους άλλους οικισμούς της Άνδρου ,τόσο ως προς την υλική, όσο και ως προς την άϋλη κληρονομιά του: ο άνεμος, το νερό, η πλούσια βλάστηση, η εκτεταμένη χρήση της αντριώτικης σχιστόπλακας, αλλά και οι αρβανίτικες φάρες, η εσωστρέφεια της κοινωνίας της και η έλλειψη δημόσιου χώρου που συνεπάγεται δίνουν στην Άρνη τον μοναδικό της χαρακτήρα. 

Αποίκια 

Το ενδιαφέρον για την ‘Ανδρο είναι ο πολύτιμος καρπός των Ανδριωτών που διαχρονικά τροφοδοτούν την επιστημονική κοινότητα και τη δημόσια σφαίρα με τον πλούτο του πολιτισμού τους. Σε αυτό το πλαίσιο, η διδακτική ομάδα του ΕΜΠ στο μάθημα «Αρχιτεκτονική Ανάλυση Παραδοσιακών Κτηρίων και Συνόλων» κατέθεσε με χαρά το δικό της οβολό στην προώθηση της έρευνας και των προβληματισμών στα θέματα Αρχιτεκτονικής Κληρονομιάς της Άνδρου: Οι εργασίες των σπουδαστών βρίσκονται αναρτημένες σε ψηφιακό αρχείο του Ε.Μ.Π., το οποίο είναι ελεύθερα προσβάσιμο στο διαδίκτυο (http://5a.arch.ntua.gr/) και αποτελεί σύγχρονο εργαλείο για την προβολή της Αρχιτεκτονικής Κληρονομιάς της Άνδρου. 

Άρνη, Σκίτσο τοπίου 
Βαρουξάκη Ελπινίκη, Βασιλάτου Ανδρεάνα, Κοκκάλα Αθανασία, Κωνσταντοπούλου Άννα, Μαυραπίδη Μυρσίν, Ντόλογλου Ηλέκτρα, Ντούπας Δημήτριος, Παπαδόπουλος Γεράσιμος, Χαρδάκη Μαρία, Ψωμά Άννα, Prieur Lea, Mattar Carlo Ben. 

Το ψηφιακό αυτό αποθετήριο παρουσιάζει σημαντικό ενδιαφέρον για το σύγχρονο ερευνητή αλλά και για την πολιτεία, δεδομένου ότι συμβάλλει στην τεκμηρίωση και ανάδειξη της παραδοσιακής Αρχιτεκτονικής Κληρονομιάς και την ανάδειξη των υψηλής ποιότητας χαρακτηριστικών των ιστορικών οικισμών και κατασκευών, αλλά και των προβλημάτων τους. Επίσης συνδράμει στην κατανόηση από το ευρύ κοινό των κοινωνικών και οικονομικών ωφελειών που προκύπτουν από τη συντήρηση και αποκατάσταση των ιστορικών οικισμών και των ιστορικών κατασκευών έναντι της κατεδάφισής τους και ανέγερσης νέων. 

Διδακτική ομάδα: 

Ελένη Αλεξάνδρου, Γεώργιος Γιαννίτσαρης, Ειρήνη Εφεσίου, Κωνσταντίνος Καραδήμας, Έλενα Κωνσταντινίδου, Σταυρούλα (Ρίβα) Λάββα, Σταματίνα Μικρού, Ελευθερία Τσακανίκα. 

Κάντε ΚΛΙΚ στην εικόνα για μεγέθυνση



No comments :

Post a Comment