Monday, January 15, 2024



ΑΝΤΑΠΟΚΡΙΣΗ ΑΠΟ ΤΟ ΛΟΝΔΙΝΟ Νο 31

 GUCCI 
COSMOS

ΜΙΑ ΠΡΩΤΟΤΥΠΑ ΣΧΕΔΙΑΣΜΕΝΗ ΕΚΘΕΣΗ 
ΤΟΥ ΙΣΤΟΡΙΚΟΥ ΟΙΚΟΥ ΜΟΔΑΣ
ΣΤΑ 180 STUDIOS


Έχοντας επί χρόνια μια πολύ γενική εικόνα των ειδών που προωθεί ο οίκος μόδας GUCCI, χωρίς να ανήκω στην κατηγορία των καταναλωτών που επιλέγουν τα υψηλού επιπέδου και κόστους προϊόντα της, άκουσα τόσα πολλά για το στήσιμο και την αρχιτεκτονική της μεγάλης περιοδεύουσας έκθεσης που στήθηκε στους χώρους των 180 STUDIOS στην  Strand str. του Λονδίνου, οπότε έσπευσα να την επισκεφτώ. Με αφορμή τα 102 χρόνια από την ίδρυση της φημισμένης αυτής ιταλικής μάρκας η έκθεση αυτή που πρωτοπαρουσιάστηκε στην Σαγκάη, αποκαλύπτει μέσα από ένα ταξίδι, το παρελθόν, το παρόν και το μέλλον του οίκου, πάνω σε μία ιδέα της διάσημης βρετανίδας καλλιτέχνιδας και σκηνογράφου Es Devlin σε συνεργασία με την θεωρητικό της μόδας Maria Luisa Frisa. Ένα συναρπαστικό ταξίδι με αναπάντεχες εκπλήξεις σε εννέα επί μέρους ενότητες οι οποίες ιχνηλατούν την ιστορία του οίκου Gucci από την ίδρυσή του, το 1921 μέχρι σήμερα.

Μία πρωτότυπα σχεδιασμένη έκθεση, με αρχιτεκτονικό ενδιαφέρον, που στηρίζεται στις ακριβείς γεωμετρικές χαράξεις, τους καθρέφτες, την κίνηση, την περιστροφή, το χρώμα, και τις εναλλαγές του φωτισμού, δημιουργώντας διαρκείς εκπλήξεις στον επισκέπτη, που παράλληλα με τα κομψά και καλοσχεδιασμένα διάσημα εκθέματα, που είναι πλέον, εδώ και χρόνια αναγνωρίσιμα, έχει την δυνατότητα να απολαύσει και ένα εντελώς πρωτοποριακό στήσιμο, που έχει ένα ξεχωριστό ενδιαφέρον, ανατρέποντας όλα όσα νομίζαμε ότι ξέραμε για τις εκθέσεις μόδας.

Ο εμβληματικός τρούλο της Santa Maria Del Fiore στην Φλωρεντία, και η αναπαράστασή του στην είσοδο της έκθεσης

Προσπερνώντας την είσοδο της έκθεσης με τον εμβληματικό τρούλο της Santa Maria Del Fiore στην Φλωρεντία, που παραπέμπει στη γενέτειρα του Guccio Gucci, στην πόλη όπου ίδρυσε το εργαστήριο χειροτεχνίας αποσκευών του πριν από έναν αιώνα, περνάμε σε μια αναπαράσταση του κομψού λόμπι του ξενοδοχείου Savoy στο Λονδίνο, με χρυσά φωτιστικά και καρό μαρμάρινο δάπεδο, όπου ο νεαρός Guccio Gucci εργάστηκε ως porter το 1897. Μια εμπειρία που ενθάρρυνε την εμμονή του με τις αποσκευές και τον ώθησε να στραφεί στη δημιουργία τσαντών.

Αναπαράσταση του παλιού ανελκυστήρα του ξενοδοχείου Savoy στο Λονδίνο : H είσοδος

Από το λόμπι περνάμε στον κόσμο του Gucci, μέσω του με έντονο κόκκινο χρώμα, λακαρισμένου ανελκυστήρα, που αποτελεί μια αναπαράσταση του παλιού ανελκυστήρα του ξενοδοχείου Savoy, με αναπαυτικούς καναπέδες, του πρώτου ηλεκτρικού ανελκυστήρα στο Λονδίνο που αποκαλύφθηκε το 1889 και αναφέρεται ως «το δωμάτιο ανόδου». Οι πόρτες κλείνουν και οι καθρέφτες στο εσωτερικό μεταμορφώνονται σε οθόνες που δείχνουν τον ανελκυστήρα να ανεβαίνει.



Ο κατακόκκινος ατμοσφαιρικός ανελκυστήρας μας οδηγεί σε κυκλικούς εκθεσιακούς χώρους, με περιστρεφόμενες κυκλικές ζώνες που παραπέμπουν στους ιμάντες των αεροδρομίων, όπου εκτίθενται κάθε είδους τσάντες, βαλίτσες, καπελιέρες, beauty cases, θήκες για κιθάρες, για ρακέτες και για μπαστούνια του γκολφ, αλλά και για εξοπλισμό για πικ-νικ κλπ, όλα εξαιρετικής ποιότητας και υψηλού design, που χρονολογούνται από τη δεκαετία του '20 έως σήμερα.

Περιστρεφόμενες κυκλικές εκθεσιακές ζώνες που παραπέμπουν στους ιμάντες των αεροδρομίων
























Συνδυασμός με περιστρεφόμενες και ανοιγόμενες πόρτες αποτελούν περάσμστα από ενότητα σε ενότητα


Στο Ζωοτρόπιο

Μέσα από ένα συνδυασμό με περιστρεφόμενες και ανοιγόμενες πόρτες περνάμε από την μία ενότητα στην άλλη, με την μεγάλη έκπληξη μπαίνοντας στην αίθουσα ιππασίας με τίτλο Zoetrope, όπου αποκαλύπτεται η επιρροή του αθλήματος στα σχέδια της Gucci. Μια κυκλική διάταξη από βιτρίνες σε απόσταση που παρουσιάζουν σχετικά εντυπωσιακά δείγματα του οίκου, και αίφνης, όταν τα φώτα χαμηλώνουν προβάλλονται άλογα να καλπάζουν περιμετρικά της αίθουσας, με φωτιστικά και ηχητικά εφέ.

Περιμετρικά της αίθουσας προβάλλονται άλογα να καλπάζουν

Ένα εύρημα που παραπέμπει στο εγχείρημα του Άγγλου φωτογράφου Eadweard Muybridge που το 1878 πειραματίστηκε χρησιμοποιώντας 12 κάμερες και κάνοντας διαδοχικές λήψεις, κατέγραψε για πρώτη φορά τον καλπασμό ενός αλόγου που το ανθρώπινο μάτι δεν μπορούσε να διακρίνει.

Το εγχείρημα του Άγγλου φωτογράφου Eadweard Muybridge








Στις βιτρίνες παρουσιάζονται προϊόντα της δεκαετίας του '60 με στοιχεία με επιρροές από τον κόσμο της ιππασίας.



Ο κατάλευκος παραμυθένιος κήπος της Εδέμ

Από την ένταση του καλπασμού των αλόγων περάσαμε σε έναν ήρεμο παραμυθένιο και απόκοσμο θολωτό χώρο, με τοίχους με καθρέφτες, και γιγάντια έντομα και ευαίσθητα λουλούδια να κρέμονται από την οροφή και να συνυπάρχουν ειρηνικά. Μια αναφορά στην χλωρίδα και την πανίδα που κοσμούσε το μεταξωτό φουλάρι που δημιουργήθηκε για την Πριγκίπισσα Grace του Μονακό από τον Rodolfo Gucci σε συνεργασία με τον Ιταλό εικονογράφο Vittorio Accornero de Testa το 1966. Μια επιλογή που έγινε το χαρακτηριστικό μοτίβο «Flora» του Gucci το 1981 και έκτοτε ερμηνεύτηκε εκ νέου από τους επόμενους δημιουργικούς διευθυντές.






Στους κοιμισμένους γίγαντες

Βγαίνοντας από τον κήπο βρισκόμαστε στον χώρο με δύο γιγαντιαίες κοιμώμενες ανδρικές φιγούρες που παραπέμπουν στα ταξίδια του Γκιούλιβερ. Δύο λευκά γλυπτά ύψους 10 μέτρων από ρητίνη, αιωρούνται ακριβώς πάνω από το πάτωμα και λειτουργούν ως καμβάδες για μια σειρά αλλεπάλληλων παραισθήσεων μέσω ψηφιακών προβολών που τοποθετούν πάνω τους σχέδια διάσημων κοστουμιών Gucci από όλες τις δεκαετίες.






















Η αίθουσα του αρχείου

Ακολουθεί μια λαβυρινθώδης κυκλική φωτεινή αίθουσα σε γαλάζιο χρώμα, πιστή αναπαράσταση του αρχείου Gucci στη Φλωρεντία, με τοίχους και οροφές με καθρέφτες, και φωτεινά ερμάρια-βιτρίνες, όπου βρίσκονται μερικές από τις πιο εμβληματικές τσάντες του οίκου και αμέτρητα ανοιγόμενα συρτάρια από τους επισκέπτες, με κρυμμένους θησαυρούς και κάθε είδους από προϊόντα και ντοκουμέντα του οίκου, όπως διαφημιστικές καμπάνιες, σκίτσα και αναπαραγωγές εικονογραφήσεων.












Η ντουλάπα των θαυμάτων

Στον πυρήνα του χώρου του αρχείου σε μια κυκλική σκοτεινή αίθουσα μας αποκαλύπτεται μια τεράστια κόκκινη περιστρεφόμενη ντουλάπα, με ενδιαφέρουσες χαράξεις που ορίζουν πόρτες και συρτάρια που ανοιγοκλείνουν κατά την περιστροφή και μας αποκαλύπτουν μια εκπληκτική σειρά από τεχνουργήματα της Gucci.



Μια ηλεκτρική κιθάρα της εποχής του Tom Ford, μια σειρά από αρώματα Gucci και κραγιόν, κρυστάλλινα headpieces ή το βραδινό φόρεμα σχεδιασμένο από τον Giannini που επέλεξε η Keira Knightley για την πρεμιέρα των Πειρατών της Καραϊβικής στο Λονδίνο το 2006, καθώς και κοστούμια που φόρεσαν σε εμφανίσεις στην σκηνή οι Harry Styles, ο Elton John και η Sinéad Burke.



Στη συνέχεια, τα ανοιγμένα τμήματα γλιστρούν πίσω στο εσωτερικό, και αποκαλύπτονται άλλα με τη σειρά τους, καθώς ακούγεται ένα ρυθμικό, εντυπωσιακό soundtrack που μοιάζει να μιμείται έναν ανθρώπινο καρδιακό παλμό. Το αποτέλεσμα ήταν πραγματικά μαγευτικό.

















Το CAROUSEL

Λίγο πριν το τέλος μπαίνεις στην αίθουσα με τίτλο «καρουσέλ», όπου κινείται μια εκτεταμένη αιωρούμενη πασαρέλα με γνωστά μοντέλα ρούχων της Gucci από τη δεκαετία του ’70 έως σήμερα, μπροστά από την οποία, πάνω σε ένα λεπτεπίλεπτο διαφανές πλέγμα προβάλλονται αφηρημένες εικονογραφήσεις.




Μια ματιά στο μέλλον της Gucci

Η τελευταία ενότητα με τίτλο GUCCI ANCORA αποτελεί μια ματιά στο μέλλον της Gucci. Μια εντυπωσιακή ημιδιαφανής παραλληλεπίπεδη δομή που υποδέχεται προβολές προσωπικών αναμνήσεων και φράσεων που προβάλλονται στους τοίχους, γιορτάζει το οπτικό μανιφέστο του De Sarno για το μέλλον.





Μία σύντομη παρουσίαση της έκθεσης στο Λονδίνο, μπορείτε να παρακολουθήσετε στο βίντεο που ακολουθεί.




Η έκθεση διήρκεσε από τις 10 ΟΚΤ - 31 ΔΕΚ 2023.

Κάντε ΚΛΙΚ στις εικόνες για μεγέθυνση





No comments :

Post a Comment