10η BIENNALE
ΝΕΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ
ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΩΝ
Με θέα την Ακρόπολη και τον Λυκαβηττό
Σε έναν απρόσμενο τόπο, ένα ανολοκλήρωτο διαμέρισμα του 7ου ορόφου στο παλιό ιστορικό κτίριο των γραφείων Δοξιάδη, που έχει μεταλλαχθεί στο συγκρότημα κατοικιών One Athens, βρέθηκα την Παρασκευή 17 12 2021, λίγο πριν την δύση του ηλίου. Ο Τσαμπίκος Πετράς, μία ώρα πριν τα εγκαίνια, αγωνιά και φροντίζει για τις τελευταίες λεπτομέρειες μιας εντυπωσιακής έκθεσης αρχιτεκτονικής, που στήθηκε πάνω σε μία έξυπνη ιδέα του, σε συνεργασία με τον Κωσταντή Κίζη, και την Σοφία Τσιράκη, που ανέλαβαν τον σχεδιασμό της έκθεσης.
Μέσα σε ένα ημιτελές γιαπί, στήθηκαν εκθεσιακές επιφάνειες από πυκνά τοποθετημένους γαλβανισμένους ορθοστάτες, που παραπέμπουν σε ημιτελή συστήματα εσωτερικής δόμησης με γυψοσανίδα, ενισχύοντας μια αίσθηση του non finito.
Σε αυτή την πρωτότυπη ατμόσφαιρα, με θέα την Ακρόπολη και τον Λυκαβηττό, στήθηκε με καθυστέρηση ενός έτους, λόγω υγειονομικής κρίσης, η 10η Μπιενάλε Νέων Ελλήνων Αρχιτεκτόνων, που επανέρχεται συμπληρώνοντας ένα κύκλο 26 ετών. Διάστημα στο οποίο το Ελληνικό Ινστιτούτο Αρχιτεκτονικής διατηρεί αυτό τον θεσμό, που έχει σαν στόχο την ανθολόγηση της καλύτερης τρέχουσας παραγωγής των νέων δημιουργών, αποτυπώνοντας το «στίγμα» της διετίας.
Η κριτική επιτροπή που συστάθηκε από τους Κώστα Αδαμάκη, Ζήση Κοτιώνη, Νίκο Βρατσάνο και την Σοφία Τσιράκη, επισημαίνει ότι σε σχέση με την προηγούμενη 9η Μπιενάλε που είχε 139 συμμετοχές και διακρίθηκαν 72, αυτή την φορά είχαμε 82 συμμετοχές και παρουσιάστηκαν 40 μόνο έργα, που προέρχονται από την Ελλάδα, αλλά και από την Κοπεγχάγη, το Στρασβούργο, την Νέα Υόρκη, την Μοζαμβίκη και το Βιετνάμ.
Τα πραγματοποιημένα έργα είναι σχετικά πολύ λίγα (σε ποσοστό περίπου 30%) και κυριαρχούν οι απραγματοποίητες μελέτες και οι συμμετοχές σε αρχιτεκτονικούς διαγωνισμούς, με εντυπωσιακές ψηφιακές αναπαραστάσεις. Επικρατούν έργα που στο μεγαλύτερο ποσοστό αφορούν εξοχικές κατοικίες και τουριστικά καταλύματα, που τελικά προκαλούν πιά έναν αφόρητο «κορεσμό», όσο βέβαια προς αυτή την κατεύθυνση επιχειρείται επίμονα η ανάκαμψη της ελληνικής οικονομίας.
Πολλά μάλιστα αποτελούν ανεφάρμοστες μελέτες, σαν «ασκήσεις επί χάρτου», που όπως επισημαίνει ο Νίκος Βρατσάνος, χαρακτηρίζονται από μία περισσή θεωρητική διαδικασία, αλλά αγνοούν πραγματικές παραμέτρους τόπου, χρόνου, κοινωνίας και οικονομίας, χωρίς βέβαια αυτό να αποτελεί κατ΄ανάγκη κακό, μια και εντάσσεται τελικά σε μια γενικευμένη διεθνή τάση.
οι μικρές κινήσεις μπορούν να έχουν απτό αποτέλεσμα
Με προβλημάτισαν επίσης, τα είδη και η κλίμακα των πέντε ειδικών διακρίσεων που επέλεξε η κριτική επιτροπή, (βλέπε στην συνέχεια) και απομακρύνονται από την όποια «υψηλόφρονη αρχιτεκτονική» έργων μεγάλης κλίμακας, που έχουν παραδοθεί στις αφηρημένες δυνάμεις της οικονομίας.
Μία μετέωρη άποψη, που ενισχύεται και με την τοποθέτηση του Ζήση Κοτιώνη, στο δικό του κείμενο, όπου υποστηρίζει ότι «πρόκειται για έργα μικρής έως μεσαίας κλίμακας με ποιότητα, τόσο στον σχεδιασμό τους, όσο και στο πραγματοποιημένο, υλικό αποτέλεσμα, όπου επιβεβαιώνεται ότι οι μικρές κινήσεις μπορούν να έχουν απτό αποτέλεσμα που μπορεί να συμβάλει στη υλική διάσταση της ζωής περισσότερο παρά στην φανταστική διάσταση της αρχιτεκτονικής. Πρόκειται για κατασκευές λελογισμένου κόστους που επιβεβαιώνουν μια μετατόπιση και προσαρμογή της αρχιτεκτονικής στους καιρούς, που έχουν τα χαρακτηριστικά μιας μόνιμης κρίσης».
Στην έκθεση εντάσσεται και ένα μικρό φωτογραφικό αφιέρωμα στο Γραφείο Δοξιάδη. Στρατηγικός συνεργάτης της έκθεσης και της εκδήλωσης είναι το περιοδικό ek, και ουσιαστική είναι η συμβολή των χορηγών όπως της U.MINIMAL και της εταιρείας HELO Architectural Lighting που επιμελήθηκε τον φωτισμό.
Τέλος συσχετίζοντας με την προηγούμενη Μπιενάλε, είναι θετικό που αυτή την φορά κάποια γραφεία επανεμφανίζονται και παράλληλα έχουμε και ικανό αριθμό νέων γραφείων, με δυναμική παρουσία των νέων γυναικών. Η νεωτερικότητα καλά κρατεί και τροφοδοτεί τους νέους συναδέλφους, που αποφεύγουν τις όποιες ακρότητες.
Διάρκεια έκθεσης μέχρι 17 Ιανουαρίου 2022.
Παραθέτω στην συνέχεια ενδεικτικά συνοπτικό φωτογραφικό υλικό, που κατέγραψα στην έκθεση που αξίζει να επισκεφτείτε.
Χάρις Αθανασοπούλου, Αθηνά Θεοδωροπούλου: ΚΤΙΡΙΟ ΚΑΤΑΣΤΗΜΑΤΩΝ- ΓΡΑΦΕΙΩΝ ΣΤΑ ΒΡΙΛΗΣΣΙΑ, Ειδική διάκριση
Σπύρος Καραγιάννης: _R.E.W. (Rummed Earth Wall), Ειδική διάκριση
Μαριάννα Γιαννάτου: _ΑΝΑΚΑΙΝΙΣΗ ΡΕΤΙΡΕ ΔΙΑΜΕΡΙΣΜΑΤΟΣ ΣΤΟ ΚΕΝΤΡΟ ΤΗΣ ΑΘΗΝΑΣ
TRICHONAS ARHITECTURE, Αλέξιος Παναγιώτης Τρίχωνας:_ ΕΞΙΛΕΩ(ΣΙΣ)- ΔΥΟ ΕΞΟΧΙΚΕΣ ΚΑΤΟΙΚΙΕΣ ΣΤΗΝ ΛΕΣΒΟ, Ειδική διάκριση
FINA Office, Kατερίνα Κρίτου, Δωροθέα Πιτσούλη, Νικόλαος Πλατσάς: _BANGALOW HOUSE, Ειδική διάκριση
ANASTASIOU MISSERI, Αναστασίου Μιχάλης, Στέφανη Μισσέρη:_ 14 ΚΟΜΒΟΙ ΥΠΟΔΟΜΩΝ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΤΟΥ ΕΘΝΙΚΟΥ ΔΑΣΙΚΟΥ ΠΑΡΚΟΥ ΑΚΑΜΑ / ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΣ
Ατελιέ Ατθίς, Λαφίνα Επταμινιτάκη, Ευδοκία Μιμίκου, Βασιλική Παπαργύρη: _ΑΝΑΠΛΑΣΗ ΚΑΙ ΕΠΑΝΑΧΡΗΣΗ ΠΡΩΗΝ ΕΞΟΡΥΚΤΙΚΩΝ ΠΕΡΙΟΧΩΝ ΛΙΓΝΙΤΗ ΣΤΗΝ ΠΕΡΙΟΧΗ ΤΗΣ ΔΥΤΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ, διαγωνισμός, διάκριση.
Γιάννης Γιανούτσος:
PUBLIC ARCHITECTURE-FUTURE FOR EUROPE,
ΜΟΣΧΑ «ΠΕΡΑΣΜΑ»
Daskalaki|Papadopoulos architects, Δασκαλάκη Γεωργία, Παπαδόπουλος Γιάννης: ΝΕΟ ΚΤΙΡΙΟ ΙΝΣΤΙΤΟΥΤΟΥ ΝΕΥΡΟΛΟΓΙΑΣ ΚΑΙ ΓΕΝΕΤΙΚΗΣ ΚΥΠΡΟΥ & ΥΠΑΙΘΡΙΟ ΑΜΦΙΘΕΑΤΡΟ, διαγωνισμός.
Τζίνα Δεφερέρα, Άννα Κόκα, Πάνος Νιάρχος, Τζανής Τζανετόπουλος:_ΚΕΝΤΡΟ ΑΠΟΤΕΦΡΩΣΗΣ ΝΕΚΡΩΝ ΣΤΗΝ ΠΑΤΡΑ, Διαγωνισμός.
Λαφίνα Επταμηνιτάκη:_A SILENT SPACE, Διαγωνισμός
Άννα Κόκα , Πάνος Νιάρχος: _ΠΟΛΥΚΑΤΟΙΚΙΑ ΣΤΗΝ ΚΑΛΛΙΘΕΑ ΑΤΤΙΚΗΣ
ΚRΑΚ Architects, Κωνσταντίνος Σταθόπουλος:_CASA ODYSSIA στην Κέρκυρα.
Θανάσης Μάνης, Ηλίας Πίτσιος:_ ΚΟΛΟΣΣΟΣ ΤΟΥ ΜΑΡΟΥΣΙΟΥ.
Micromega Architecture and Strategies
Αλέξανδρος Ζώμας, Μάρα Παπαβασιλείου: _ΚΑΤΟΙΚΙΑ ΣΤΟ ΗΡΑΚΛΕΙΟ ΚΡΗΤΗΣ.
Not a Number Architects
Ερμής Αδαμαντίδης, Δομινίκη Διδάτση, Παύλος Συμιανάκης:_CORE AGORA
Κωνσταντίνος Πυλιώτης, Αλκιβιάδης Πυλιώτης:_LINEAR HABITAT
ΣΥΓΚΡΟΤΗΜΑ ΚΑΤΟΙΚΙΩΝ ΣΤΗΝ ΠΕΡΙΟΧΗ ΤΗΣ ΜΑΝΗΣ, ΜΕΣΣΗΝΙΑ
Λεωνίδας Παπαλαμπρόπουλος, Γεωργία Σεργιοπούλου:_ ΓΕΝΟΣΗΜΗ ΥΠΕΡΒΑΤΙΚΟΤΗΤΑ, ΝΕΟ ΚΤΙΡΙΟ ΤΗΣ ΣΧΟΛΗΣ ΚΑΛΩΝ ΤΕΧΝΩΝ, ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ ΔΥΤΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ, Διαγωνισμός.
Μαριάνθη Παπαγελοπούλου:_ “PLAIN HOUSE”,
ΜΙΚΡΗ ΚΑΤΟΙΚΙΑ ΣΤΗΝ ΒΕΛΙΝΑ
Petras Architecture,
Τσαμπίκος Πετράς:_ ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΟΡΟΦΟΥ ΣΕ ΒΡΕΦΟΝΗΠΙΑΚΟ ΣΤΑΘΜΟ ΣΤΟΝ ΠΕΙΡΑΙΑ, Διαγωνισμός.
RCTECH,
Γιάννης Δουρίδας, Βέρα Κανελλοπούλου:_BEACH HOUSE NERANTZA.
Fatura Collaborative,
Αλεξάνδρα Βούγια, Θεοδόσης Ησαΐας, Πλάτων Ησαΐας, Χρυσούλα Κοροβέση, Ελισάβετ Χάσα:_ ΔΙΑΜΟΡΦΩΣΗ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ ΧΩΡΟΥ ΚΑΙ ΥΠΟΣΤΗΡΙΚΤΙΚΩΝ ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΕΩΝ ΘΕΑΤΡΟΥ ΛΟΦΟΥ ΛΥΚΑΒΗΤΤΟΥ. Διαγωνισμός.
topio 7 architects-landscape architects
Κατερίνα Ανδρίτσου, Πανίτα Καραμανέα, Θανάσης Πολυζωίδης:_ «ΑΝΑΔΥΩΜΕΝΑ ΤΟΠΙΑ»ΔΙΑΜΟΡΦΩΣΗ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ ΧΩΡΟΥ ΚΑΙ ΥΠΟΣΤΗΡΙΚΤΗΚΩΝ ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΕΩΝ ΛΟΦΟΥ ΛΥΚΑΒΗΤΤΟΥ. Διαγωνισμός.
Την έκθεση συνοδεύει ο καθιερωμένος κατάλογος που επιμελήθηκαν η Χριστίνα Παπαδημηρίου και ο Ηλίας Κωνσταντόπουλος, και περιλαμβάνει ενδιαφέροντα κείμενα, τις ειδικές διακρίσεις, τις διακρίσεις και το σύνολο των συμμετοχών.
Κάντε ΚΛΙΚ στις εικόνες για μεγέθυνση
No comments :
Post a Comment