ΧΡΗΣΤΟΣ ΜΠΟΚΟΡΟΣ / ΟΠΥ ΖΟΥΝΗ
ΔΥΟ ΑΝΑΔΡΟΜΙΚΕΣ ΕΚΘΕΣΕΙΣ ΣΤΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ΜΠΕΝΑΚΗ ΣΤΗΝ ΠΕΙΡΑΙΩΣ
Ανάμεσα στην μελαγχολία
και σε μια ατμόσφαιρα χαράς
ΧΡΗΣΤΟΣ ΜΠΟΚΟΡΟΣ: «ΟΨΕΙΣ ΑΔΗΛΩΝ» ΣΤΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ΜΠΕΝΑΚΗ
Ο Μποκόρος μου κινεί το ενδιαφέρον με τα έργα του εδώ και χρόνια. Από την πρώτη περίοδο που ανέδειξε το δένδρο της ελιάς σαν κύριο θέμα της δουλειάς του μέχρι και σήμερα με ελκύει η προσέγγισή του σε θέματα αρχετυπικά και όπως είπε ο Άγγελος Δεληβοριάς τα έργα του συμπυκνώνουν την «ψυχή» της Ελλάδας. Μια ψυχή μέσα από τα απλά θέματα της καθημερινότητας των απλών ανθρώπων στην πόλη και στην ελληνική επαρχία, από την ιστορία της οικογένειας και του τόπου του, τα φθαρμένα ξύλα και τις στερήσεις.
Από την έκθεση του 2013 στο Μουσείο Μπενάκη με τίτλο «Τα Στοιχειώδη»
Μετά την πολυσυζητημένη έκθεσή του με τίτλο «Τα Στοιχειώδη» που παρουσιάστηκε στο Μουσείο Μπενάκη τα Χριστούγεννα του 2013 και σχολιάστηκε σε αυτό το μπλογκ εδώ, ο Μποκόρος επανέρχεται με την νέα του μεγάλη αναδρομική έκθεση στο Μουσείο Μπενάκη με τίτλο «Όψεις Αδήλων» και αποκαλύπτει το σύνολο της ευαίσθητης διαδρομής του. Στις δύο αίθουσες του δευτέρου ορόφου του μουσείου παρουσιάζονται έργα, που προέρχονται από συλλογές Μουσείων, ιδιωτών, καθώς και από την προσωπική συλλογή του καλλιτέχνη που χαρακτηρίζονται από εντυπωσιακή απόδοση της λεπτομέρειας και μια διάχυτη δύναμη συναισθημάτων.
Έργα που η ατμοσφαιρικότητά τους αναδεικύεται με τον καλύτερο τρόπο και από τους υποβλητικούς φωτισμούς του σκηνοθέτη Φίλιππου Κουτσαφτή, σταθερού φίλου και συνεργάτη του Μποκόρου σε όλες του τις πρόσφατες εκθέσεις.
Στην πρώτη αίθουσα ανάμεσα στα πρώιμα του έργα ξεχώρισα εκείνα που με το μολύβι αλλά και με το χρώμα καταγράφει με κάθε λεπτομέρεια εικόνες από την καθημερινή ζωή που εκπέμπουν μια αίσθηση ηρεμίας.
Στην δεύτερη μεγάλη αίθουσα του Μουσείου ο Μποκόρος προβάλει μια καινούργια σειρά μικρών έργων ζωγραφικής, φωτισμένα με έναν ξεχωριστό τρόπο και πιθανόν πρωτοφανή για τα ελληνικά δεδομένα. Με κάποιους ειδικούς προβολείς που καδράρουν με ακρίβεια μια σειρά έργων, τα κάνουν να φαντάζουν λαμπερά και μετέωρα στο χώρο, σαν να προβάλλονται από φωτιζόμενες διαφάνειες, αναδεικνύοντας την εμμονή του Μποκόρου στην αναπαράσταση της λεπτομέρειας.
Παράλληλα κυριαρχεί η σειρά με τα επι-ζωγραφισμένα έργα σε φθαρμένα ξύλα με τα γνωστά θέματα του Μποκόρου με τα άνθη, τις φλογίτσες, τα πρόσφορα, τις υφασμάτινες πετσέτες τα ποτήρια με το κρασί, και άλλα αντικείμενα της ελληνικής καθημερινότητας, θέματα που μας είναι ήδη πολύ γνωστά και εξακολουθούν να μας προσελκύουν περισσότερο από την μοναδική και επιδέξια απεικόνιση της λεπτομέρειας και της αίσθησης του πραγματικού.
Η έκθεση εγκαινιάστηκε στις 21 Δεκεμβρίου 2016 και θα διαρκέσει μέχρι τις 26 Φεβρουαρίου 2017
Παράλληλα προς αυτή, το Μουσείο Μπενάκη, στο πλαίσιο του προγράμματος πολιτιστικής συνεργασίας Έτος 2016: Ελλάδα στη Ρωσία και Ρωσία στην Ελλάδα, παρουσιάζει από τις 12 Δεκεμβρίου 2016 ως τις 29 Ιανουαρίου 2017 την έκθεση «Τα Στοιχειώδη» του Χρήστου Μποκόρου στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης της Μόσχας. Πρόκειται για την έκθεση που είχε φιλοξενήσει στο κτήριο της οδού Πειραιώς το 2013.
Με την ευκαιρία των δύο παράλληλων εκθέσεων, στη συνεδρίαση της Ρωσικής Ακαδημίας των Τεχνών στις 13.12.2016, ο Χρήστος Μποκόρος αναγορεύτηκε επίτιμο μέλος της, μια σπουδαία τιμή για τον καλλιτέχνη αλλά και για την Ελλάδα.
Παράλληλα κυκλοφόρησε από τις Εκδόσεις Άγρα σε συνεργασία με το Μουσείο Μπενάκη ο κατάλογος της αναδρομικής έκθεσης του ζωγράφου που περιλαμβάνει 140 έργα του καλλιτέχνη.
Ο Χρήστος Μποκόρος με ταπεινή καταγωγή και έντονες εμπειρίες από το Αγρίνιο όπου γεννήθηκε το 1956, σπούδασε Νομικά στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο της Θράκης και στην συνέχεια στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών.
ΟΠΥ ΖΟΥΝΗ: "ΤΑΞΗ ΣΤΟ ΧΑΟΣ / ORDO AB CHAO"
ΣΤΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ΜΠΕΝΑΚΗ
Η Όπυ Ζούνη γεννημένη στο Κάϊρο της Αιγύπτου το 1941, με καταγωγή από την Σαντορίνη, γόνος αστικής και εύπορης οικογένειας με γαλλική ανατροφή, έντονη κλασική παιδεία και με σπουδές στην ΑΣΚΤ με δάσκαλο τον Γιάννη Μόραλη και στην συνέχεια διεθνή καριέρα με σημαντικό σύμμαχο τον Αλέξανδρο Ιόλα, έστησε παραπάνω από 70 ατομικές εκθέσεις από το 1962 ως και το 2008, χρονιά που έφυγε από τη ζωή.
Η Όπυ Ζούνη υπήρξε μια από τις σπουδαιότερες εκπροσώπους της μεταπολεμικής γεωμετρικής αφαιρετικής τέχνης και της νέο-κονστρουκτιβιστικής λογικής του δεύτερου μισού του 20ού αιώνα.
Το εκθεσιακό αφιέρωμα του Μουσείου Μπενάκη με τίτλο «Τάξη στο Χάος / Ordo ab chao» στα 50 περίπου χρόνια δημιουργίας της εικαστικού (1960-2008), είναι μια αναδρομή, συμπεριλαμβάνοντας κάποια αντιπροσωπευτικά δείγματα από το ευρύ φάσμα της καλλιτεχνικής της πορείας. Περιλαμβάνει έργα ζωγραφικής, γλυπτικής, κατασκευές, objets trouvés, κολλάζ, εγκαταστάσεις.
Η έκθεση που επιμελήθηκε η Ελένη Αθανασίου και σχεδίασε η αρχιτέκτων Ναταλία Μπούρα, είναι πραγματικά πλημμυρισμένη με τα πολύχρωμα έργα της που συγκροτούν μια ατμόσφαιρα χαράς και αισιοδοξίας για τον επισκέπτη που κινείται ανάμεσά τους και δύσκολα όμως διακρίνει καταβολές και αναφορές από την γοητευτική ατμόσφαιρα του Καϊρου, του τόπου που γεννήθηκε.
Η έκθεση εγκαινιάστηκε στις 19 Δεκεμβρίου 2016 και θα διαρκέσει μέχρι τις 26 Φεβρουαρίου 2017.
Κάντε ΚΛΙΚ στις εικόνες για μεγέθυνση
/
No comments :
Post a Comment