ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
O ΜΝΗΜΕΙΑΚΟΣ ΑΞΟΝΑΣ
ΤΗΣ ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΟΥΣ
X3
1.Το παλίμψηστο της Αριστοτέλους
2. ARISTOTELOUS ANÁBASIS
3. ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΟΣ ΔΙΑΓΩΝIΣΜΟΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΑΠΛΑΣΗ
ΤΗΣ ΠΛΑΤΕΙΑΣ ΚΑΙ ΤΟΥ ΑΞΟΝΑ ΤΗΣ ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΟΥΣ
Επανέρχομαι σήμερα, απογοητευμένος από τις αναποτελεσματικές προσπάθειες πυρόσβεσης των μεγάλων πυρκαγιών, ιδιαίτερα στην Βόρεια Εύβοια και μετά ενός μηνός «αγρανάπαυση» από τις συγγραφικές μου δραστηριότητες.
Επανέρχομαι προβληματισμένος για άλλη μια φορά, με την Θεσσαλονίκη που εδώ και καιρό μας ανησυχεί, τόσο με την ανεξήγητη επιμονή του ΥΠΠΟ για την απόσπαση των αρχαίων από τον Σταθμό Βενιζέλου, όσο και με τις αντιπαλότητες σχετικά με την ανάπλαση των χώρου της ΔΕΘ και τον σχετικό αρχιτεκτονικό διαγωνισμό (που επελέγη η ομάδα των Sauerbruch Hutton (Γερμανία), Gustafson Porter + Bowman (Βρετανία) και της Έλενας Σταυροπούλου (Ελλάδα), προσθέτοντας ακόμη και τον δεύτερο ιδιωτικό διαγωνισμό της ALUMIL, με τις φαραωνικές αναζητήσεις στην δύσμοιρη δυτική Θεσσαλονίκη, με τις ευλογίες του τοπικού Συλλόγου Αρχιτεκτόνων και του αντίστοιχου ΤΕΕ.
Επανέρχομαι με τρία θέματα που έχουν σαν κεντρικό θέμα τον μνημειακό άξονα της Αριστοτέλους. Τα δύο αφορούν την Ελληνική συμμετοχή στην φετεινή 17η Μπιενάλε Αρχιτεκτονικής στην Βενετία, που ήδη έχει παρουσιαστεί σε αυτό το blog (εδώ) με θέμα. Πρόκειται για την νέα τεκμηριωμένη έκδοση της έκθεσης που ήρθε στα χέρια μου, μια έκδοση του εκδοτικού οίκου University Studio Press, που αποτελεί στην ουσία έναν τεκμηριωμένο κατάλογο του όλου εγχειρήματος. Παράλληλα, ο Τηλέμαχος Ανδριανόπουλος, καθηγητής στην Σχολή Αρχιτεκτονικής του ΕΜΠ, μου εμπιστεύτηκε το υλικό που προετοίμασε με δύο ομάδες φοιτητών με τίτλο ARISTOTELOUS ANÁBASIS, που εντάχθηκε στο Ελληνικό Περίπτερο στην Βενετία και αποτελεί μια ξεχωριστή, πρωτότυπη προσέγγιση.
Τέλος, το τρίτο θέμα αφορά τα αποτελέσματα του ανοιχτού αρχιτεκτονικού διαγωνισμού προσχεδίων για την "Ανάπλαση της πλατείας και του άξονα της Αριστοτέλους", που μόλις ανακοινώθηκαν και προκάλεσαν ήδη έντονες συζητήσεις και αντιδράσεις ειδικά για το α΄ βραβείο, που αν και αποτελεί ομόφωνη επιλογή της κριτικής επιτροπής, βάλεται ανησυχητικά, προσβάλλοντας τον θεσμό.
1.
Το παλίμψηστο της Αριστοτέλους
Βυζαντινά οράματα και εκλεκτικός τοπικισμός
Ο Νίκος Καλογήρου σε συνεργασία με τους Μαρία Δούση, Δημήτριο Κονταξάκη και Σοφοκλή Κωτσόπουλο, παρά όλες τις αντιξοότητες, με πραγματικό θάρρος και τόλμη παράλληλα με την εκ των εν όντων πραγματοποίηση της έκθεσης στο Ελληνικό περίπτερο της Βενετίας, καθώς και την παράλληλη έκθεση στο ατμοσφαιρικό Μπέη Χαμάμ της Θεσσαλονίκης, πραγματοποίησαν και μια τεκμηριωμένη έκδοση με τον εκδοτικό οίκο University Studio Press, που αποτελεί στην ουσία έναν τεκμηριωμένο κατάλογο του όλου εγχειρήματος.
Αναφέρεται στον ρόλο του άξονα της Αριστοτέλους της Θεσσαλονίκης, ως εγκάρσιας τομής στο παλίμψηστο της πόλης, με μοναδικά κοινωνικά, πολεοδομικά και αρχιτεκτονικά χαρακτηριστικά καθώς και στην μοναδική για τα ελληνικά δεδομένα «νεοβυζαντινή ανοικοδόμηση», που συγκροτεί ένα εκλεκτικό τοπικισμό που υιοθετήθηκε στην Θεσσαλονίκη.
Ο Αλέξανδρος Τζώνης στο εισαγωγικό του κείμενο, έχοντας και προσωπικά βιώματα από την πόλη της Θεσσαλονίκης ήδη από το 1945, συνοψίζει με τον καλύτερο τρόπο την ουσία αυτού το πονήματος που προέκυψε, όπως σημειώνει, μέσα από το δύσκολο έργο της αποσαφήνισης μεγάλης μάζας χαοτικών δεδομένων, γεγονότων, προσώπων και ιδεών της συναρπαστικής και ιδιαίτερα σύνθετης περιόδου, μετά την πυρκαγιά του 1917.
Αναφέρεται στον Εμπράρ, στις σπουδές και τις επιρροές του, και τονίζει την έμφαση που δίνει ο Καλογήρου στον Αλέξανδρο Παπαναστασίου, έναν δυναμικό υπουργό Μεταφορών της κυβέρνησης Βενιζέλου, που αμέσως μετά την πυρκαγιά σύστησε μια διεθνή επιτροπή για να διερευνήσει το Νέο Σχέδιο της Θεσσαλονίκης. Ένα σχέδιο που τελικά στέφθηκε από ένα «βυζαντινό ολιστικό ιδεώδες» στο πλαίσιο του εξελληνισμού της Σαλονίκης που έγινε Θεσσαλονίκη, αγνοώντας τα εβραϊκά και τα οθωμανικά μνημεία. Το σχέδιο Εμπράρ ακολουθώντας την παρισινή παράδοση, ως απόφοιτος της εκεί Σχολής Καλών Τεχνών, ανέδειξε τις βυζαντινές δομές ως σημεία εστίασης που περιβάλλονται από ανοιχτό χώρο, και αποτέλεσε την αρχή μιας ευρύτερης διάδοσης και διατήρησης αυτού του βυζαντινού ιδεώδους επηρεάζοντας των σχεδιασμό νέων κτιρίων, στο πλαίσιο ενός πρωτοφανούς για τα ελληνικά δεδομένα αστικού σχεδιασμού.
Το ξενοδοχείο Mediterranean Palace στη Θεσσαλονίκη, στο νεοβυζαντινό στυλ της ανοικοδόμησης μετά το 1917. Αρχιτέκτων: Μαρίνος Δελλαδέτσιμας (1922). Κατεδαφίστηκε εσπευσμένα το 1978. (Φωτ. ΑΡΧΕΙΟ ΣΟΦΟΚΛΗ ΚΩΤΣΟΠΟΥΛΟΥ)
Η αρχιτεκτονική εικόνα της οδού Αριστοτέλους, αυτή η «δραματική νεοβυζαντινή αστική σκηνογραφία» παραμένει μέχρι και σήμερα ιδιαίτερα ισχυρή και σηματοδοτεί χαρακτηριστικά την νεότερη Θεσσαλονίκη, εκφράζοντας με συνέπεια τον εκλεκτικό τοπικισμό της.
Το εξαιρετικά ενδιαφέρον αυτό πόνημα του Νίκου Καλογήρου και των συνεργατών του, γραμμένο με έναν άμεσο και μεστό λόγο είναι αποκαλυπτικό και πολύτιμο, ακόμη και για όσους έχουν βιώσει αυτή την πόλη. Σπεύσατε να το προμηθευτείτε από τον εκδοτικό οίκο University Studio Press.
2.
ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΟΥΣ Α Ν Α Β Α Σ Ι Σ
Η συμμετοχή του Studio 8A της Σχολής Αρχιτεκτόνων του ΕΜΠ στην Μπιενάλε Αρχιτεκτονικής Βενετίας 2021
Ο Τηλέμαχος Ανδριανόπουλος, φωτογραφίζει τις μακέτες ανεβασμένος σε φορτωτή τύπου clark.
Είναι γνωστό ότι η φετινή ελληνική συμμετοχή στην Μπιενάλε Αρχιτεκτονικής Βενετίας 2021, ενισχύθηκε και με την συμμετοχή εργαστηρίων και από τις άλλες σχολές αρχιτεκτονικής, που έστειλαν η κάθε μία την δική της βαλίτσα και όλες εκτέθηκαν ανοιχτές στο περίπτερο. Ανάμεσα σε αυτές συμπεριλαμβάνεται και η ARISTOTELOUS ANÁBASIS. Ένα εγχείρημα στο πλαίσιο του Studio 8A της Σχολής Αρχιτεκτόνων στο ΕΜΠ, που πραγματοποιήθηκε υπό την διεύθυνση του αναπληρωτή καθηγητή Τηλέμαχου Ανδριανόπουλου με την συνεργασία του Σέργιου Στριγκλογιάννη υποψήφιου διδάκτορα ΕΜΠ, όπου 37 φοιτητές χωρισμένοι σε δύο ομάδες, καλούνται για πρώτη φορά στο 4ο έτος να αντιμετωπίσουν μέσω του 8Α τον δημόσιο υπαίθριο χώρο σε επίπεδο Αστικού Σχεδιασμού.
‘Όπως σημειώνεται στην εισαγωγή των τελικών τευχών παρουσίασης:
[…] Ο άξονας της Αριστοτέλους, συμβολικά φορτισμένος αλλά ουσιαστικά ξεχασμένος και πολλαπλά προβληματικός επιλέγεται ως το λαμπρό πεδίο: υποδιαιρείται σε 8 υποπεριοχές των οποίων η επεξεργασία είναι διπλή: 8X2=2. Όχι 16, γιατί 2 είναι οι επιτακτικά ζητούμενες, τρίμετρες μακέτες του συνόλου. Κάθε σπουδαστική ομάδα οφείλει να μελετήσει την περιοχή της, αλλά να συνεργαστεί αναγκαία με την προηγούμενη -και την επόμενη.
Ορθοφωτογράφιση μακετών ομάδας Α αριστερά και ομάδας Β δεξιά
Φωτογράφιση μακετών από την Θάλασσα, ομάδας Α αριστερά και ομάδας Β δεξιά
Το όλο εγχείρημα ξεκινά το 2020. Τη στιγμή που σπουδαστές έχουν μόλις τελειώσει δύο collages μήκους 3 μέτρων με αποσπασματικές κατόψεις της Αριστοτέλους, απλωμένα πάνω στα σχεδιαστήρια, ακολουθεί το κλείσιμο όλων των εκπαιδευτικών ιδρυμάτων της χώρας λόγω της πανδημίας, τον Μάρτιο οπότε η συνέχεια πραγματοποιείται διαδικτυακά με τα γνωστά :
[…] CiscoWebex, 39 παράθυρα, Dropbox downloads, σπιτικά backgrounds, casual αμφιέσεις, διακεκομμένη ομιλία, απελπισμένα annotations, καθυστερημένη μετάδοση ήχου, καθυστερημένη μετάδοση εικόνας, καθυστέρηση ενγένει, υπέροχα κίτρινα ή φούξια σκίτσα με το ποντίκι, κυριαρχία του PowerPoint, διακοπές σύνδεσης, παραθετικός σχολιασμός των θεμάτων, επιμονή στις μακέτες παρά ταύτα, πόνοι στη μέση, πόνοι στα μάτια, πονοκέφαλοι, κλειστές κάμερες, ανοιχτές κάμερες, διαδικτυακά χαμόγελα, διαδικτυακές εντάσεις, διαδικτυακή σπουδή.[…]
Φωτογράφιση μακετών με θέα προς την θάλασσα ομάδας Α αριστερά και Β δεξιά
Το αποτέλεσμα είναι εντυπωσιακό τόσο στα τεύχη που συνοψίζουν το όλο εγχείρημα όσο και στις μακέτες που ο Ανδριανόπουλος φωτογραφίζει ανεβασμένος σε φορτωτή τύπου clark.
Και παράλληλα αναφερόμενος στην «ενόρμηση» στο σημείωμά του, παραθέτει στην αρχή απόσπασμα από τη Θέληση για Δύναμη, Τρίτο Βιβλίο του F.Nietzsche: (Αθήνα 2001, 305-06)
"Όσο μεγαλύτερη είναι η ενόρμηση για ενότητα, τόσο πιο σίγουρα μπορεί κανείς να συμπεράνει ότι η αδυναμία είναι εδώ· όσο μεγαλύτερη είναι η ενόρμηση για ποικιλία, διαφοροποίηση, εσωτερική διάσπαση, τόσο περισσότερη δύναμη υπάρχει εδώ".
Και καταλήγει:
[…] Πώς λοιπόν ‘αναγκαία’; Ο πειρασμός ενός συνολικού σχεδίου -master plan, αν θέλετε- πολεμήθηκε εκ των έσω, για δύο λόγους. Ο πρώτος είναι η έλλειψη χρόνου, ή καλύτερα, η έλλειψη φυσικού χώρου. Ο κύριος όμως λόγος είναι άλλος: η εγγενής σε αυτές τις 2 μεγάλες ομάδες των 37 ενόρμηση για ποικιλία, διαφοροποίηση, εσωτερική διάσπαση. Τι είναι αυτή η ενόρμηση, μέσα σε μία περίοδο πανδημίας, αν όχι δείγμα μίας μεγάλης υγείας;
Η ενότητα εντέλει υφίσταται, αλλά δεν είναι υφολογική -ούτε λοιπόν μονοσήμαντα δυναμική, ούτε μονοσήμαντα στατική. Είναι άλλης τάξεως, ευγενέστερη, συγκρουσιακή -κάτι που δεν μπορεί ποτέ να επιτύχει μόνον ένας. Είναι αυτό που ο Bréton σημειώνει το 1928, στο τέλος της Nadja: «Η ομορφιά θα είναι σπασμωδική ή δεν θα είναι.»
ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΟΥΣ ΑΝΑΒΑΣΙΣ: ΟΙ ΟΜΑΔΕΣ ΚΑΙ ΤΑ ΤΕΥΧΗ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗΣ
Ενδεικτική επιλογή από το τεύχος της ομάδας Α
ΟΜΑΔΑ Α:
1__Γίδης Στέλιος / Κουτσογιαννάκης Βαγγέλης / Κυριακοπούλου Ηρώ 2__Τσόκου Χριστίνα / Μουριάδου Εμμανουέλα 3__Χαραλάμπους Γεώργιος / Αναστασιάδης Μίνως 4__Θεοφάνους Ιωάννης / Κουλουντής Στέλιος / Πίπης Χριστόδουλος 5__Καρκάση Εύα / Καφαντάρη Λητώ 6__Αδάμη Φράγκα / Κώστογλου Ναταλία 7__Πρελορέντζου Ελένη / Δήμα Νταϊάνα 8__Οικονόμης Λεωνίδας / Παπαδόπουλος Πάνος / Πολυμέρου Αθανασία
Ενδεικτική επιλογή από το τεύχος της ομάδας B
ΟΜΑΔΑ Β:
1__Κουβα Ελένη / Παπαπέτρου Ιωάννης 2__Χούλη Χαρά / Παταβάλη Αφροδίτη 3__Παστρωμα Βάσια / Ραχιώτης Ορφέας / Τσικούρη Λουκία 4__Νικολάου Μυρτώ / Σταμοδήμου Παναγιώτα 5__Γατσινός Στέλιος / Σιδέρη Ειρήνη / Σοφαδίτη Βασιλίνα 6__Λυγερού Εμμανουέλα / Μπαρκονίκου Άννα Μαρία 7__Καρύδη Βασιλική / Ξυδέα Βίκυ 8__Φελέκουρα Βασιλική
Για να δείτε τα τεύχη παρουσίασης κάντε κλικ
Για της ΟΜΑΔΑΣ Α εδώ
Για της ΟΜΑΔΑΣ Β εδώ
3.
ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΟΣ ΔΙΑΓΩΝIΣΜΟΣ
ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΑΠΛΑΣΗ ΤΗΣ ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΟΥΣ:
πολιτικές σκοπιμότητες και προσωπικές αντιπαλότητες
απαξιώνουν το Α΄Βραβείο και ευτελίζουν τον θεσμό
Αρχιτεκτονικός Διαγωνισμός για την ανάπλαση της Αριστοτέλους, Α΄ Βραβείο, Αξονομετρικό
Έχω πραγματικά προβληματιστεί με την ευκολία που αποδοκιμάζονται στο διαδίκτυο και στον τύπο αδιακρίτως, επεμβάσεις στην πόλη προερχόμενες από σοβαρούς αρχιτεκτονικούς διαγωνισμούς πριν ακόμη παρουσιαστούν αναλυτικά. Αποδοκιμασίες, εύκολες κριτικές και αφορισμοί για επί μέρους επιλογές με ελλιπή πληροφόρηση, που τελικά κρύβουν κατά την γνώμη μου πολιτικές σκοπιμότητες, ή προσωπικές αντιπαλότητες και κυρίως προσβάλουν δραματικά τον θεσμό των αρχιτεκτονικών διαγωνισμών.
Αρχιτεκτονικός Διαγωνισμός για την ανάπλαση της Αριστοτέλους, Α΄ Βραβείο,
Γενική κάτοψη
Αρχιτεκτονικός Διαγωνισμός για την ανάπλαση της Αριστοτέλους, Α΄ Βραβείο,
Πλατεία Αριστοτέλους
Αναφέρομαι στον ορυμαγδό σχολίων που ακολούθησαν στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης μετά την δημοσίευση των αποτελεσμάτων του α' βραβείου στον ανοιχτό αρχιτεκτονικό διαγωνισμό προσχεδίων για την "Ανάπλαση της πλατείας και του άξονα της Αριστοτέλους" το οποίο κέρδισε ομάδα με επικεφαλής την αν. καθηγήτρια ΕΜΠ Αριάδνη Βοζάνη και με τους αρχιτέκτονες Eβίτα Φανού, Γρηγόρη Βουτουφιανάκη-Πετρόπουλο, την Ντορέτ Παναγιωτοπούλου και τον φοιτητή της Σχολής Αρχιτεκτόνων ΕΜΠ, Γιώργο Ρέτσο. Μία πρόταση που έλαβε ομόφωνα το πρώτο βραβείο της κριτικής επιτροπής του διαγωνισμού, από μια αξιόπιστη επταμελή κριτική επιτροπή, που αποτελούνταν από τους καθηγητές αρχιτεκτονικής Φανή Βαβύλη - Τσινίκα, Παναγιώτη Τουρνικιώτη και Αμαλία Κωτσάκη, από τους αρχιτέκτονες Κωνσταντίνο Δεσποτίδη, Παναγιώτη Στέφα και Γιάννη Καρύδη και από την αρχιτέκτονα - εκπρόσωπο του Δήμου Θεσσαλονίκης Αικατερίνη Δαναδιάδου.
Αρχιτεκτονικός Διαγωνισμός για την ανάπλαση της Αριστοτέλους, Α΄ Βραβείο,
Αισθάνομαι ότι παίζεται ένα επικίνδυνο καθοδηγούμενο παιχνίδι με πολιτικές διαστάσεις που αγνοεί προκλητικά την ΟΜΟΦΩΝΗ τεκμηριωμένη άποψη μιας συγκροτημένης κριτικής επιτροπής, απαξιώνοντας στην ουσία τον θεσμό των αρχιτεκτονικών διαγωνισμών, που αποτελεί τελικά την πιο αντικειμενική και δημοκρατική διαδικασία για την παραγωγή αρχιτεκτονικού έργου με δημόσιο χαρακτήρα που ήδη βάλλεται δραματικά από την πολιτεία.
Αρχιτεκτονικός Διαγωνισμός για την ανάπλαση της Αριστοτέλους, Α΄ Βραβείο,
Με μία απίστευτη ευκολία μέσα από συνοπτικές δημοσιεύσεις στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, αξιολογούνται και αναδεικνύονται αστραπιαία συμμετοχές, μετατρέποντας έναν καθιερωμένο θεσμό σε μια απλουστευμένη διαδικασία, όπου το κοινό κρίνει με ευκολία και ανερυθρίαστα, από μια απλή παράθεση εικόνων χωρίς να γνωρίζει το περιεχόμενο της προκήρυξης και των τεχνικών εκθέσεων καθώς και των συγκριτικών προβληματισμών της κριτικής επιτροπής.
Δεν θα διατυπώσω προφανώς τις όποιες δικές μου απόψεις σχετικά με απολύτως δευτερεύοντα θέματα, όπως οι φοίνικες Ουασιγκτόνια ή οι υδάτινες διαμορφώσεις για την ανάπλαση της Αριστοτέλους που υποβλήθηκαν και διακρίθηκαν, αν προηγουμένως δεν παρακολουθήσω προσεκτικά την αναμενόμενη αναλυτική παρουσίαση των συμμετοχών του συγκεκριμένου διαγωνισμού. Και βέβαια θα μπορούσα να έχω την όποια διαφορετική άποψη, όπως άλλωστε και στο παρελθόν έχω διατυπώσει. Αυτό όμως δεν σημαίνει ότι δικαιούμαι να αμφισβητήσω το αποτέλεσμα του διαγωνισμού, πόσο δε μάλιστα να προτείνω επίμονα να κηρυχθεί άγονος. Τέτοιου είδους αδέξιοι και εμπαθείς χειρισμοί, δίνουν έδαφος στις απευθείας αναθέσεις ειδικά αυτή την ευαίσθητη εποχή που οι αρχιτεκτονικοί διαγωνισμοί έχουν απαξιωθεί, δεν υλοποιούνται και παραμένουν στα συρτάρια.
ΒΙΝΤΕΟ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗΣ Α΄ ΒΡΑΒΕΙΟΥ
https://
MEMORY THREADS from Archisearch on Vimeo.
________________________________________
Η κριτική επιτροπή, σύμφωνα με τα πρακτικά των συνεδριάσεών της, που κατατέθηκαν στο πρωτόκολλο της Οικονομικής Επιτροπής του Δήμου Θεσσαλονίκης για την επικύρωσή τους σύμφωνα με το ισχύον θεσμικό πλαίσιο, αποφάσισε την απονομή τριών βραβείων και τριών ισόποσων εξαγορών ως εξής:
ΒΡΑΒΕΙΑ
1ο Βραβείο
Ομάδα Μελέτης: ΑΡΙΑΔΝΗ ΒΟΖΑΝΗ, ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ ΦΑΝΟΥ, Αρχιτέκτονες Μηχανικοί
Συνεργάτες: Γρηγόρης Βουτουφιανάκης – Πετρόπουλος, Θεοδοσία Ευδωρη Παναγιωτοπούλου, αρχιτέκτονες, Γιώργος Ρέτσος φοιτητής αρχιτεκτονικής
2ο Βραβείο
Πηγή:https://www.archisearch.gr/competitions/lamina-object-e-by-d-gourdoukis-k-tryfonidou-along-with-ch-tsaousidou-e-papaspyrou-m-nestora-g-antoniadis-win-2nd-prize-at-the-open-architectural-competition-redesign-of-aristotelous-sq/
Ομάδα Μελέτης: ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΓΟΥΡΔΟΥΚΗΣ, ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗ ΤΡΙΦΩΝΙΔΟΥ, Αρχιτέκτονες Μηχανικοί
Συνεργάτες: Ευαγγελία Παπασπύρου, Χρυσούλα Τσαουσίδου, Ιωάννης Αντωνιάδης, Μαρίνα Νέστωρα φοιτητές αρχιτεκτονικής
3ο Βραβείο
Ομάδα Μελέτης: ΕΥΘΥΜΙΑ ΚΑΡΥΩΤΗ, αρχιτέκτων μηχανικός, ΠΑΝΤΕΛΗΣ ΖΕΡΒΑΣ πολιτικός μηχανικός, ΑΘΗΝΑ ΣΙΒΗ, ηλεκτρολόγος Μηχανικός
Συνεργάτες: Ελένη Σαμαρά, αρχιτέκτων μηχανικός, Θωμάς Παντελής, πολιτικός & τοπογράφος μηχανικός, και οι φοιτητές αρχιτεκτονικής: Φάνης Γεωργιάδης, Ελένη Αντωνιάδου, Ελένη Λαζαρίνα, Σωτήριος Γρηγορόπουλος
Σύμβουλοι: Κρίστα Λήβεν Αντωνίου, βιολόγος, Αλέξανδρος Λαμπράκης, συγκοινωνιολόγος, Άγγελος Παπαγεωργίου, αρχιτέκτων
ΙΣΟΤΙΜΕΣ ΕΞΑΓΟΡΕΣ
Εξαγορά
Ομάδα Μελέτης: ΠΡΟΔΡΟΜΟΣ ΝΙΚΗΦΟΡΙΔΗΣ, BERNARD CUOMO, Αρχιτέκτονες Μηχανικοί,
Συνεργάτες: Δήμητρα Δόλλα, Έλλη Χαβατζά, αρχιτέκτονες
Εξαγορά
Ομάδα Μελέτης: ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΟΡΦΑΝΟΣ, ΧΡΗΣΤΟΣ ΣΤΑΥΡΑΚΑΚΗΣ, Αρχιτέκτονες Μηχανικοί,
Εξαγορά
Ομάδα Μελέτης: ΑΓΓΕΛΙΚΗ ΓΙΑΝΝΙΣΗ, ΜΟΥΣΤΑΚΑ ΕΛΛΗ ΜΑΡΙΑ, ΤΑΤΙΑΝΑ ΧΑΤΖΗΙΩΑΝΝΟΥ, ΧΡΥΣΟΥΛΑ ΜΟΥΣΤΑΚΑ, ΣΠΥΡΙΔΩΝ ΑΝΘΗΣ Αρχιτέκτονες Μηχανικοί
No comments :
Post a Comment