ΟΙ POINT SUPREME ΣΤΟ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟ DOMa 02
Η non-finito περιπέτεια
της Κατοικίας στα Πετράλωνα
Με πέντε νέα και πολύ ενδιαφέροντα θέματα κυκλοφόρησε το αρχιτεκτονικό περιοδικό DOMa, διατηρώντας την υψηλή εκδοτική ποιότητα και εμμένοντας στην προβολή στις σελίδες του, της δημιουργικής διεργασίας που έχει προηγηθεί της τελικής μελέτης και συνήθως παραβλέπεται, αποκρύπτοντας τους συχνά υπέροχους πειραματισμούς των μελετητών.
Point Supreme, «Κατοικία στα Πετράλωνα»
Θα προσπεράσω, αναφερόμενος εν συντομία, τα πρώτα τέσσερα θέματα και θα προσπαθήσω να παρουσιάσω στην συνέχεια το πρώτο αποκαλυπτικό άρθρο του περιοδικού για ελληνικό αρχιτεκτονικό γραφείο, τους Point Supreme, με θέμα τη γνωστή “Κατοικία στα Πετράλωνα”, όπου επίσης ίσως για πρώτη φορά στην Ελλάδα, οι δημιουργοί αποκαλύπτουν με κάθε λεπτομέρεια, μία σπάνια συνθετική και κατασκευαστική διαδικασία που δεν έχει ακόμη ολοκληρωθεί.
Επέλεξα να παρουσιάσω αυτό το θέμα εκτιμώντας τις εντελώς ξεχωριστές αρχιτεκτονικές χειρονομίες του Κωνσταντίνου Πανταζή και της Μαριάννας Ρέντζου, που κινούνται στον αντίποδα της υπέρμετρης αφαίρεσης και των minimal προσεγγίσεων, που υπαγορεύουν και ένα αποστειρωμένο τρόπο βίωσης των χώρων κατοικίας. ΟΙ Point Supreme επιμένουν να «πλάθουν» χειροποίητους παραμυθένιους χώρους με ετερόκλητα οικεία υλικά, που συντίθενται στο πλαίσιο μιας ευχάριστης και ανθρώπινης «ακαταστασίας» και με εικαστικές αναφορές που σχετίζονται ακόμη και με το Readymade, όπως το εδραίωσε o Marcel Duchamp.
1. “Ca'n Terra” του γραφείου Ensamble Studio
Εντυπωσιακή είναι η αναδιαμόρφωσης ενός παλιού λατομείου στις Βαλεαρίδες Νήσους με τίτλο 'Ca'n Terra' που πραγματοποίησε το αρχιτεκτονικό γραφείο Ensamble Studio με έδρα την Ισπανία και την Βοστώνη και με στόχο μια ιδιότυπη κατοίκηση. Χρησιμοποιώντας τεχνολογία σάρωσης με λέιζερ για να εξερευνηθεί και να αποτυπωθεί το εγκαταλελειμμένο λατομείο ηλικίας ενός αιώνα, άφησαν τον χώρο σχεδόν εντελώς ανέγγιχτο εισάγοντας μια σύγχρονη κατάσταση κατοίκησης.
Δείτε ένα σχετικό βίντεο εδώ
2. “Κτήριο των Κεντρικών Γραφείων της Επαρχίας της Αμβέρσας” των Xaveer De Geyter Architects
Οι Xaveer De Geyter Architects παρουσιάζουν με φωτογραφίες από το εργοτάξιο, από το ‘Κτήριο των Κεντρικών Γραφείων της Επαρχίας της Αμβέρσας’, στο οποίο το γλυπτικό περίβλημα από σκυρόδεμα περιστρέφεται προς τα πάνω και φέρει 638 τριγωνικά ανοίγματα.
3. “Teatrino” του αρχιτεκτονικού γραφείου Salottobuono
Το αρχιτεκτονικό γραφείο Salottobuono με έδρα το Μιλάνο παρουσιάζει την διαδικασία σύνθεσης και κατασκευής του TEATRINO, του προσωρινού περιπτέρου που έχει σχεδιαστεί για να φιλοξενεί συνεντεύξεις και συνομιλίες σχετικά με την αρχιτεκτονική, παρουσία κοινού περίπου 90 ατόμων. Τοποθετήθηκε μπροστά από την κύρια είσοδο του κτηρίου της Triennale στο Μιλάνο το 2018.
4. “Atlas House”, του αρχιτεκτονικού γραφείου Monadnock
Οι Monadnock παρουσιάζουν ένα μεγάλο αριθμό σχεδίων και φωτογραφιών από την συνθετική διαδικασία και την κατασκευή μίας μικρής κατοικίας με τρία επάλληλα επίπεδα στην πόλη Eindhoven στην Ολλανδία, που ολοκληρώθηκε μετά από μία ατελείωτη σειρά παραλλαγών, δουλεμένων με πολλά μέσα.
5. “Petralona House”
των Point Supreme
Point Supreme, «Κατοικία στα Πετράλωνα», όψη προς τον δρόμο
Δεν είναι η πρώτη φορά που σε αυτό το blog γίνεται αναφορά στους Point Supreme. Σε ανάρτηση στις 16 Οκτωβρίου του 2012 παρουσιάστηκε η πρώτη τους διάκριση σε αρχιτεκτονικό διαγωνισμό το περίφημο «Τοπόσημο του Φαλήρου» που προκάλεσε πολλές συζητήσεις.
Κ. Πανταζής, Μ. Ρέντζου, Τοπόσημο Φαλήρου,
Α' Βραβείο αρχιτεκτονικού Διαγωνισμού, 2012
Κωνσταντίνος Πανταζής, Μαριάννα Ρέντζου
Από τότε ο Κωνσταντίνος Πανταζής και η Μαριάννα Ρέντζου έδειξαν τα βασικά στοιχεία της ταυτότητάς τους, που διατηρούν και εμπλουτίζουν.
Ο Δημήτρης Φιλλιπίδης στην επόμενη ανάρτηση στις 17 Απριλίου 2013, (δείτε εδώ) με αφορμή την διάλεξή τους στο ΕΙΑ, αναφέρθηκε τότε «στην δημιουργική τους επανασύνδεση με τις ρίζες του ευρωπαϊκού υπερρεαλισμού, με την γόνιμη υπενθύμιση των θησαυρών που κρύβονται πίσω από το εφήμερο, το τυχαίο, το ημιτελές – το αναπάντεχο».
Δημήτρης Φιλιππίδης
Αναφέρθηκε στο «πρόγραμμα» μιας καθημερινότητας, βαρετής ίσως κάποτε και μπανάλ, που μπορεί όμως να μετασχηματιστεί σε ένα πυροτέχνημα έμπνευσης, να λάμπει γεμάτο αναφορές σε έργα τέχνης ή και σε άλλες αρχιτεκτονικές. Επιτέλους, έγραψε ένα δείγμα επαναστατικής ελευθερίας, συνθετικής ευφυΐας χωρίς σοβαροφάνεια, χωρίς υποταγή στις άφθονες συμβάσεις που καθηλώνουν την αρχιτεκτονική.
Αλλά και πόσο σκληρή κι επίμονη δουλειά υπονοείται, χωρίς συμβιβασμούς ή υποχωρήσεις, χωρίς να χάνεται ποτέ η κατάκτηση του στόχου. Με όλη εκείνη την υπομονετική προετοιμασία, τόσα χρόνια. Με διεξοδικές αναζητήσεις, με πειράματα ξανά και ξανά, χωρίς να λογαριάζονται θυσίες.
Όψη προς την ανοικτή κουζίνα, φωτογραφία Γιώργου Μεσσαριτάκη, περιοδικό Wallpaper*, 2017
Το αφιέρωμα στο 2ο τεύχος του περιοδικού DOMa, ξεκινά με ένα σχετικό κείμενο του C. Malaparte[1] που ήθελε να φτιάξει την πόλη της καρδιάς του με τα χέρια του, πέτρα-πέτρα, τούβλο-τούβλο και να γινόταν αρχιτέκτων, κτίστης, εργάτης, ξυλουργός, αμμοκονιαστής, μαθαίνοντας όλα τα επαγγέλματα, ούτως ώστε η πόλη να γίνει δική του.
Ένα κείμενο που μας προετοιμάζει να παρακολουθήσουμε μια αφήγηση δύο ανθρώπων που φτιάχνουν το δικό τους σπίτι με τα δικά τους χέρια και την συμμετοχή συγγενικών προσώπων. Ένα σπίτι χειροποίητο με την διαρκή παρουσία τους στο εργοτάξιο και την αξιοποίηση παλαιών υλικών που τους προσφέρθηκαν ή συγκέντρωσαν από μόνοι τους, φορτισμένα με άγνωστες αλλά επινοημένες ιστορίες, που συνδυάστηκαν με τις δικές τους μνήμες.
Φτιάχνοντας το καλούπι «ζέβρα» για το τσιμέντο
Σχεδιάζοντας μια ζωφόρο από πλακίδια
ΑΝΑΓΝΩΣΗ ΜΕΣΩ PATTERNS* ΑΠΟ ΤΟΥΣ 51N4E
Στην συνέχεια δύο φίλοι με την Μαριάννα και τον Κωνσταντίνο, ο Freek Persyn και η Σωτηρία Κορναροπούλου, μέλη της (κολεκτίβας) ομάδας 51N4E, με έδρα το Βέλγιο που έχουν βιώσει αυτό το σπίτι, στο εισαγωγικό κείμενό τους συσχετίζουν το έργο τους με την θεωρητική δουλειά του Christopher Alexander, πάνω στην αρχιτεκτονική ως μια προσαρμόσιμη, ανοιχτή και στοχαστική προσέγγιση, όπως περιγράφεται στο πολύ γνωστό «A Pattern Language».
Η αρχιτεκτονική των Point Supreme σημειώνουν, αντλεί τις αφορμές της από ένα μεγάλο σύνολο αναφορών που εκτείνονται από την ελληνική ανώνυμη αρχιτεκτονική μέχρι το κίνημα της νεοϋορκέζικης αποδόμησης. Στην συνέχεια οργανώνουν την συνομιλία τους - συνέντευξη - περιγραφή του έργου με τους δημιουργούς, επιλέγοντας από κοινού μία σειρά από θέματα που αποκαλούν patterns και είναι τα ακόλουθα που περιγράφονται συνοπτικά:
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΙΜΗ ΓΕΙΤΟΝΙΑ
Το προηγούμενο ενοικιαζόμενο σπίτι τους στα Πετράλωνα, ένα τετράγωνο μακριά από τη θέση του τωρινού
Το αρχικό σπίτι στο οικόπεδο
Καταγόμενοι οι ίδιοι από την επαρχία, νιώσαμε τα Πετράλωνα σαν ένα χωριό στην Αθήνα, σχολιάζουν ο Κωνσταντίνος και η Μαριάννα. Μια γειτονιά που την θεωρούν «Λαϊκή, ασχεδίαστη, αχαρτογράφητη, ξεχασμένη, επαρχιώτικη. Ένας ειδικός περιορισμός του ύψους των κτηρίων στα 11 μέτρα, ο οποίος θεσπίσθηκε για να προστατεύσει τη θέα του Ιερού Βράχου προς τη θάλασσα, διέσωσε από κατεδάφιση μεγάλο αριθμό παλιών μονοκατοικιών, καθιστώντας τη γειτονιά μοναδική»
ΧΟΡΕΥΟΝΤΑΣ ΣΤΟΥΣ ΔΡΟΜΟΥΣ
Παιχνίδια στον δρόμο μπροστά από το σπίτι, στη βάφτιση του γιου
Επεδίωξαν να ενδυναμώσουν αυτόν τον χαρακτήρα της παραδοσιακής γειτονιάς. Και συμπληρώνουν ότι: Όπως συνηθίζεται στην ελληνική επαρχία και τα νησιά, καρέκλες μεταφέρονται στο πεζοδρόμιο, πόρτες και παράθυρα μένουν ανοιχτά. Σε περιστάσεις επίσημες, αλλά και ανεπίσημες, παιδιά, παιχνίδια, θόρυβος και μουσική — η ζωή του σπιτιού — συχνά ξεχύνονται έξω στον δρόμο.
ΤΟ ΔΙΚΟ ΣΟΥ ΣΠΙΤΙ
Επειδή η κατασκευή του σπιτιού συνέπεσε με την οικονομική κρίση στην Ελλάδα, σημειώνουν οι Point Supreme, αποφασίσαμε να χτίσουμε το σπίτι μόνοι μας.
Ο αδερφός της Μαριάννας είναι πολιτικός μηχανικός, που έμεινε ξαφνικά χωρίς δουλειά. Ο πατέρας της, αγρότης στον Ορχομενό, έχει μάθει να κάνει συγκολλήσεις για να επιδιορθώνει ο ίδιος τα σπασμένα μέρη του τρακτέρ του. "Του στέλναμε σχέδια σημειώνουν, σε κλίμακα 1:1 για να του εξηγήσουμε πώς να φτιάξει καλούπια για το σκυρόδεμα, ανοίγματα, σκάλες".
Μαριάννα Ρέντζου με τον πατέρα της: Η κατασκευή του σπιτιού συνέπεσε με τη γέννηση του πρώτου παιδιού
Μαριάννα Ρέντζου με τον πατέρα της: Φτιάχνοντας σιδηροκατασκευές
Η Μαριάννα δουλεύει τη διάτρητη ατσάλινη πόρτα στο γκαράζ του τρακτέρ των γονιών της στον Ορχομενό Βοιωτίας
Η κατασκευή ακολουθούσε την περιο-δικότητα της γεωργίας: από τον Απρίλιο μέχρι τον Νοέμβριο ο πατέρας της Μαριάννας ήταν απασχολημένος με την καλλιέργεια βαμβακιού και ντομάτας, οπότε η περισσότερη δουλειά μπορούσε να γίνει μόνο τον χειμώνα. Η μητέρα της είναι εξοικειωμένη με τα υφάσματα. Ο αδερφός του Κωνσταντίνου είναι αρχιτέκτων.
Η ΑΝΑΣΚΕΥΗ ΤΗΣ ΤΟΠΟΘΕΣΙΑΣ
Το αρχικό σπίτι, με τον λόφο του Φιλοπάππου και την Ακρόπολη στο βάθος
Αποφάσισαν να διατηρήσουν το συγκεκριμένο περίγραμμα κτηρίου, μέσα στο παράξενο σχεδόν τριγωνικό σχήμα του οικοπέδου. Η πρόσοψη προς τον δρόμο, το μόνο ορατό στοιχείο προς την πόλη, θεωρήθηκε πολύ σημαντικό μέρος του σχεδίου και μελετήθηκε ως αυτοτελές έργο, σχεδόν ανεξάρτητα από οτιδήποτε άλλο. Αν και φτάνει το μέγιστο ύψος των τριών επιπέδων, έχει μια μικρότερη, οικεία κλίμακα. Οι περαστικοί συχνά δεν αντιλαμβάνονται ότι πρόκειται για μια νέα κατασκευή.
ΣΥΝΔΕΟΜΕΝΑ ΚΤΗΡΙΑ
΄Αποψη της πίσω πλευράς, φωτογραφία Γιώργου Μεσσαριτάκη, περιοδικό Wallpaper*, 2017
Το σπίτι έχει σχεδιασθεί ως ένα σύνολο δωματίων και μερών και κάθε μέρος του αποτέλεσε ξεχωριστή αρχιτεκτονική ενότητα, αποκτώντας ακόμη και δική του πρόσοψη, λεπτομέρειες, υλικότητα, αναφορές. Σαν μικρά σπίτια μέσα στο σπίτι, παραπέμποντας στα παλιά αθηναϊκά σπίτια που κατέγραψε ο Άρης Κωνσταντινίδης.
Η ΣΚΑΛΑ ΩΣ ΣΚΗΝΗ
Εσωτερική όψη προς τη σκάλα, φωτογραφία James Mollison, περιοδικό Monocle, 2017
Διαβάζοντας δίπλα στο πέτρινο σκαλοπάτι, φωτογραφία Freek Persyn, 2020
Η σκάλα προσομοιάζεται με έναν κατακόρυφο περίπατο, με εναλλαγές στη υλικότητα και το χρώμα και όπως στα ελληνικά νησιά αλλάζει μέγεθος στα σκαλοπάτια της, ενσωματώνοντας υλικά-ευρήματα, ζεστές γωνιές και υποδεχόμενη ένα δένδρο, φυτεμένο στην βάση της.
Η ΕΣΤΙΑ ΤΟΥ ΑΓΡΟΤΙΚΟΥ ΣΠΙΤΙΟΥ
Δείπνο, 2019
Η δουλειά στην κουζίνα και η οικογενειακή δραστηριότητα είναι εντελώς ανοιχτές, στην καρδιά του ισογείου και ανοίγονται στον κήπο. Το σπίτι «έχει κτιστεί» γύρω από ένα μεγάλο τραπέζι, το οποίο λειτουργεί ως επιφάνεια εργασίας, χώρος φαγητού, κέντρο συζήτησης και πλατφόρμα παραγωγής.
ΠΟΙΚΙΛΙΑ ΣΤΟ ΥΨΟΣ ΤΩΝ ΟΡΟΦΩΝ
Αξονομετρικό, 2014
Υπάρχει μεγάλη ποικιλία στο ύψος των οροφών του σπιτιού, η οποία μετατρέπει την κίνηση μέσα στο σπίτι σε μια δραματική τρισδιάστατη σωματική εμπειρία. Ο χώρος της εισόδου και το δωμάτιο στο επίπεδο του δρόμου έχουν ένα χαμηλό, άνετο ύψος. Ο κεντρικός χώρος, ύψους τριών επιπέδων, προσφέρεται ιδανικά ως κοινωνικός χώρος. Στην άκρη του ισογείου βρίσκεται το καθιστικό με ένα γενναιόδωρο ύψος τεσσάρων μέτρων.
ΕΣΩΤΕΡΙΚΑ ΠΑΡΑΘΥΡΑ
«Εσωτερική όψη», σχέδιο, 2017
Εσωτερικό παράθυρο στο ισόγειο, φωτογραφία Freek Persyn, 2019
Υπάρχουν εσωτερικά παράθυρα σχεδόν σε κάθε κατακόρυφη επιφάνεια που χωρίζει τα διάφορα τμήματα του σπιτιού. Αυτό δημιουργεί εγκάρσιες θέες με βάθος και οπτική σύνδεση ανάμεσα στους διάφορους χώρους και επιτρέπει να αντιληφθεί κανείς τη συνολική διάταξη του όγκου. . ΄Ολες οι πόρτες έχουν επίσης ενσωματωμένα παράθυρα ή φεγγίτες, κάτι που επιτρέπει τη χρήση όλων των δωματίων (ακόμα και των λουτρών) χωρίς να ανάβει φως.
Κάθε δωμάτιο του σπιτιού έχει παράθυρα και φυσικό φως σε τουλάχιστον δύο, ενίοτε και τρεις πλευρές, καθιστώντας τους χώρους ριζικά πιο ευχάριστους «επιτρέποντάς μας να βλέπουμε πιο σύνθετα» και «επιτρέποντας στους ανθρώπους να κατανοούν καλύτερα ο ένας τον άλλον» (Christopher Alexander).
Η ΔΟΜΗ ΑΚΟΛΟΥΘΕΙ ΤΟΥΣ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΥΣ ΧΩΡΟΥΣ
Δομοστατικό διάγραμμα κατανομής φορτίων και φωτογραφίες της εσωτερικής γωνίας χωρίς υποστύλωμα στο ισόγειο προς τον κήπο
Δεν υπάρχει ορατός φέρων οργανισμός πουθενά μέσα στο σπίτι, παρά μόνο στην περίμετρό του. Ακόμη και στην εσωτερική γωνία του ισογείου, [...] καταφέραμε να μην έχουμε καμία κολώνα. Ο τελευταίος όροφος του σπιτιού, μάλιστα, αναρτάται σαν γέφυρα, ούτως ώστε να μην ενοχλεί τη σύνδεση ανάμεσα στον κήπο και το σπίτι. Δεν υπάρχει, επίσης, κανένα ορατό δοκάρι στο σπίτι.
ΦΥΣΙΚΕΣ ΠΟΡΤΕΣ ΚΑΙ ΠΑΡΑΘΥΡΑ
Πόρτες που βρέθηκαν στον δρόμο μπροστά στο γραφείο των Point Supreme, 2016
Δεν υπάρχει τυποποίηση στις πόρτες και τα παράθυρα. Όλα διαφορετικά, συσχετισμένα με τον χώρο όπου βρίσκονται, ανοίγουν και κλείνουν με παραδοσιακούς, χειροκίνητους τρόπους, επιλογή συνειδητή, που σκοπό έχει να ενισχύσει την αρχέγονη, σωματική εμπειρία τού να αλλάζει κανείς τη σχέση του με τον εξωτερικό χώρο. Οι περισσότερες από τις (λιγοστές) πόρτες μέσα στο σπίτι έχουν ανακτηθεί από τον δρόμο ή από μάντρες. Ανήκαν κάποτε σε άλλα σπίτια και ως εκ τούτου, φυσικά είναι διαφορετικές.
ΕΠΙΦΑΝΕΙΑ ΔΑΠΕΔΟΥ
Κατόψεις, 2015
Υπάρχει μια ποικιλία υλικών που χρησιμοποιήθηκαν ως τελικές επιφάνειες δαπέδων, κάποια σκληρά ως προεκτάσεις του εξωτερικού χώρου, άλλα πιο οικεία και μαλακά. [...]
Πράσινα πλακάκια για τη μεγαλύτερη επιφάνεια, ξύλο διατεταγμένο σαν tatami στο μπροστινό δωμάτιο, εποξική ρητίνη, χώμα, μωσαϊκό.
Καθώς ο γιος μας μεγάλωνε, σημειώνουν οι Point Supreme, τον βλέπαμε με ενθουσιασμό να χρησιμοποιεί τις διαφορές στα υλικά του δαπέδου για να παίξει: το ξύλινο πάτωμα έγινε γη. Τα πράσινα πλακάκια ωκεανός. Βάρκες είναι μονίμως αγκυροβολημένες στο κατώφλι (συχνά παρεμποδίζοντας την κυκλοφορία). Το χοντρό χαλί έγινε χωράφι με καλαμπόκι, ιδανικό για να κόβεις δρόμο μέσα από αυτό με σπαθιά σαμουράι.
ΤΟ ΠΕΡΙΘΩΡΙΟ ΤΩΝ 12MM
Κατά τη διάρκεια της κατασκευής περισυλλέγησαν οικοδομικά θραύσματα και μας δωρήθηκαν υλικά, οπότε τόσο η διαδικασία του σχεδιασμού, όσο και ο σχεδιασμός των κατασκευαστικών λεπτομερειών, έπρεπε να είναι ευέλικτα και να προσαρ-μόζονται σε ευρήματα αυτού του είδους
Η κατασκευή του σπιτιού [...] χαρακτηρίζεται από σεβασμό στις παραδοσιακές ελληνικές διαδικασίες κατασκευής, όπου υπάρχει άφθονος χώρος αυτο-σχεδιασμού για τον τεχνίτη, γεγονός που επιτρέπει πλούσια και απροσδόκητα αποτελέσματα. Ενσωματώθηκαν «δομικά θραύσματα» και χορηγούμενα υλικά με αναπροσαρμογή των λεπτομερειών που οδήγησαν τους μελετητές να κλείσουν το γραφείο τους και να περνούν τον περισσότερο χρόνο τους στην οικοδομή, μελετώντας την κατά τη διάρκεια της ημέρας και σχεδιάζοντας τη νύχτα. Ένα μεγάλο μέρος του σχεδιασμού και της κατασκευής έλαβε χώρα ενόσω κατοικούσαμε στο σπίτι (και στην ουσία ακόμα συνεχίζεται).
ΤΑ ΑΝΥΨΩΜΕΝΑ ΛΟΥΛΟΥΔΙΑ
Η φύση μέσα στο σπίτι, σχέδιο, 2020
Η φύση γίνεται μέρος του σπιτιού και της οικογένειας, διακριτικά και μαγικά κάνοντας πιο λαμπρή την καθημερινή ζωή. Το βράδυ τα φύλλα του μεγάλου βραχυχίτωνα δημιουργούν μαγικές σκιές. Φυτά και λουλούδια είναι προσεκτικά τοποθετημένα σε στρατηγικά σημεία, ενισχύοντας την αισθητηριακή εμπειρία του σπιτιού και τη σχέση του με το εξωτερικό. και σε μια χτιστή ζαρντινιέρα στον πάνω ημιώροφο τα φυτά πέφτουν σαν σε κρεμαστό κήπο.
Ο ΔΙΑΚΟΣΜΟΣ
Ο διάκοσμος αποτελεί στρατηγική μετατροπής του κτηρίου σε ένα μικρό αυτοτελές σύμπαν. Είναι μια πράξη δημιουργίας χαράς, περιέργειας και παιχνιδιάρικης διάθεσης, αδιαχώριστων από την καθημερινή εμπειρία του σπιτιού. Ο διάκοσμος προκαλεί μια συνεχή (επαν)ανακάλυψη, φωτίζοντας τις σκέψεις σου, όπου κι αν στρέψεις το βλέμμα σου.
Ζωγραφισμένος τοίχος προς την Ακρόπολη (φωτογραφία του ζωγραφισμένου τοίχου: Γιώργος Μεσσαριτάκης, περιοδικό Wallpaper*, 2017).
.
ΠΡΑΓΜΑΤΑ ΑΠΟ ΤΗ ΖΩΗ ΣΟΥ
Ξύλινο στοιχείο από καρέκλα που βρέθηκε σε δρόμο του Harlem το 2018, η οποία μετατράπηκε στην κολώνα της προθήκης «tokonoma» στη μέση του επίπλου του ισογείου
Ενσωματωμένα μέσα στην αρχιτεκτονική του σπιτιού είναι πράγματα που περισυλλέχθηκαν από το παρελθόν των Point Supreme, από τα ταξίδια τους αλλά και επαναχρησιμοποιημένα πράγματα που βρήκαν σε υπαίθριες αγορές και σε μάντρες οικοδομών, στα σκουπίδια, στον δρόμο. Χειροποίητα αντικείμενα, αντιπροσωπευτικά πολιτισμών, όμορφα, παλιά, αληθινά, χρησιμοποιημένα, με άγνωστες αλλά επινοημένες ιστορίες, τώρα συνδυασμένες με τις δικές τους. Κεραμικά πλακίδια, μπρούτζινα αντικείμενα, μια θήκη για στέφανα γάμων, παράθυρα, ξύλινα ανάγλυφα και μαρμάρινα κομμάτια ενσωματωμένα στο σκυρόδεμα και τους τοίχους. Πέτρες μαζεμένες σε νησιά τώρα σχηματίζουν σκαλιά στη σκάλα.
_________________________________________
[1] C. Malaparte, Città come me, ‘Corriere della Sera’, 14 Φεβρουαρίου 1937.
Το φωτογραφικό υλικό παραχωρήθηκε ευγενικά από το περιοδικό DOMa.
Κάντε ΚΛΙΚ στις εικόνες για μεγέθυνση
No comments :
Post a Comment