"Made in Αthens"
ή αγωνίες για
την πόλη της Αθήνας,
λίγο πριν την έναρξη
λίγο πριν την έναρξη
Ανδρέας
Αγγελιδάκης, Σωτήρης Βασιλείου,
Troll Casino, Λεπτομέρεια
Λίγες μέρες νωρίτερα (27-07-2012) δημοσίευσα την επιστολή
που αποστείλαμε στον Δήμαρχο Αθηναίων σχετικά με τη κρίση της πόλης που
βιώνουμε, της Αθήνας που πεθαίνει, που
μας απασχόλησαν σε όλη την διάρκεια των νυκτερινών μας συμποσίων στην
ταβέρνα του Οικονόμου.
Η καρδιά της
πρωτεύουσας νοσεί, καθώς –εκτός των άλλων- συμπυκνώνει και τα ειδεχθέστερα
χαρακτηριστικά της πρόσφατης κρίσης που πλήττει την χώρα.
Η αρχιτεκτονική
σήμερα, με μια νέα στρατηγική αντίληψη, εκτιμώ ότι μπορεί να
αποτελέσει ένα εργαλείο και να συμβάλει
στην έξοδο από την κρίση, σε συνδυασμό βέβαια με υποστηρικτικές πολιτικές.
Προχθές άκουσα την Άννα Σκιαδά, επίτροπο και επιμελήτρια,
να δίνει ραδιοφωνική συνέντευξη στο Κρατικό Ραδιόφωνο για την Ελληνική συμμετοχή
στη 13η Διεθνή Έκθεση Αρχιτεκτονικής και να μιλά από την Βενετία για 8
«συμπαθητικές προτάσεις» ελλήνων
αρχιτεκτόνων που αναζητούν λύσεις στο δραματικό
πρόβλημα της Αθήνας, μη αποκαλύπτοντας το περιεχόμενό τους, κρατώντας το σαν
έκπληξη για τους επισκέπτες της έκθεσης.
Σεβαστό.
decaARCHITECTURE,
Bedrooms.
Μία από τις οκτώ «συμπαθητικές προτάσεις»
Μία από τις οκτώ «συμπαθητικές προτάσεις»
Σήμερα έλαβα το εικονογραφημένο Δελτίο Τύπου για την
Ελληνική συμμετοχή, που διευκρινίζει ότι η έκθεση, εκτός των άλλων,
εστιάζει σε οκτώ αφηγήσεις για την Αθήνα οι οποίες διερευνούν νέες στρατηγικές σχεδιασμού
και τοποθετούνται με στοχαστική διάθεση απέναντι στις εξελίξεις που λαμβάνουν χώρα
στην πόλη.
Αριστείδης
Αντονάς, Πληθυσμοί αποσπασμάτων.
Μια ελπίδα διαφαίνεται σκέφτηκα και στην συνέχεια
αναζήτησα μέσα από το φωτογραφικό υλικό να την επιβεβαιώσω. Ομολογώ πως δεν τα
κατάφερα, αλλά ελπίζω στην υπόσχεση της Άννας Σκιαδά. Υπομονή λοιπόν μέχρι τα
εγκαίνια. Μέχρι τότε ας παραμείνουμε στο υλικό του Δελτίου Τύπου.
AREA Architecture Research Athens,
Athens Charting.
Μαζί με τις οκτώ αφηγήσεις γίνεται αναφορά στην τοπική αστική παράδοση και
συγκεκριμένα στην εξέλιξη της αθηναϊκής πολυκατοικίας. Η παρουσίαση εξετάζει τις
σχέσεις ανώνυμης - επώνυμης αρχιτεκτονικής και τη διαδικασία παραγωγής του αστικού
τοπίου από την επανάληψη μιας βασικής μονάδας.
Παρουσιάζονται πολυάριθμες προτάσεις σχεδιασμού πολυκατοικιών
και παρεμβάσεων σε δημόσιους χώρους και κτήρια της πόλης.
Χαράλαμπος
Λουιζίδης, Αικατερίνη Νίκη Γληνού, Athens Archive.
Τέλος την έκθεση συμπληρώνουν φωτογραφικές καταγραφές
γνωστών αρχιτεκτόνων – φωτογράφων: Γιώργης Γερόλυμπος, Χαράλαμπος Λουιζίδης
& Αικατερίνη Νίκη Γληνού, ο φωτογράφος Δημήτρης Μιχαλάκης, ο κινηματογραφιστής
- visual artist Άγγελος Φραντζής και ο αρχιτέκτων - street artist b.
Γιάννης
Αίσωπος, Peripheral Centralities.
Για τις οκτώ
αρχιτεκτονικές αφηγήσεις εργάστηκαν οι Ανδρέας
Αγγελιδάκης, Αριστείδης Αντονάς, Γιάννης Αίσωπος, AREA Architecture Research
Athens (Στυλιανή Δαούτη, Γιώργος Μητρούλιας, Μιχάλης Ραυτόπουλος), buerger
katsota architects (Stephen Buerger, Δήμητρα Κατσώτα),
Point
Supreme Architects, Προτάσεις για την Αθήνα.
decaARCHITECTURE
(Αλέξανδρος Βαΐτσος, Έλενα Ζαμπέλη, Carlos Loperena), draftworks* (Χριστιάνα
Ιωάννου, Χρίστος Παπαστεργίου), Point Supreme Architects (Μαριάννα Ρέντζου,
Κωνσταντίνος Πανταζής).
Ανδρέας Αγγελιδάκης, ΣωτήρηςΒασιλείου,
Troll
Casino
Το θέμα της φετινής
Μπιενάλε είναι Common Ground. Ο David Chipperfield, που έχει την συνολική
ευθύνη της φετινής Μπιενάλε, αναζητά «ιστορίες
για το κοινό έδαφος του επαγγέλματος της αρχιτεκτονικής και της πόλης»
Ας ευχηθούμε η επιλογή του
Πάνου Δραγώνα και της Άννας Σκιαδά, να δικαιώσει την κριτική Επιτροπή (Ανδρέας
Γιακουμακάτος, Γιώργος Πανέτσος και Βάνα
Ξένου).
Καλή επιτυχία λοιπόν.
Υ.Γ Μέσα στην αφθονία και
την πολυπλοκότητα των προτάσεων όλων των εθνών
στην Μπιενάλε της Βενετίας, εκτιμώ ότι χρειάζονται τολμηρές και ξεκάθαρες
χειρονομίες που θα συναρπάσουν άμεσα και δυναμικά τον επισκέπτη. Το Ελληνικό περίπτερο
οφείλει χωρίς φλυαρίες, να προβάλει την δραματική ελληνική άποψη για την πόλη
και να μην χαθεί σε ατέρμονες περιπλανήσεις,
στον μικρό και δύσκολο χώρο του Ελληνικού Περιπτέρου.
Δεν είμαστε μόνοι μας.
Βρισκόμαστε στο τέλος σχεδόν μιας διαδρομής μέσα στο "giardini" και οι επισκέπτες
καταφθάνουν χορτασμένοι και κουρασμένοι. Χρειάζεται να τους αιφνιδιάσουμε.
Πάνος Δραγώνας, Άννα Σκιαδά, Βαρβάρα Χριστοπούλου, Μαρία Μπούρδη, Μαρία Χασιώτη,
Σχέδιο εγκατάστασης στο ελληνικό περίπτερο.
"...H αφήγηση της πόλης πρέπει να αναφέρεται στα πραγματικά προβλήματα των κοινοτήτων που καθορίζουν σήμερα τις φανερές και τις άδηλες προτιμήσεις της, τους μετασχηματισμούς που συντελούνται από την κρίση της "θεαματικής" της ταυτότητας, τα μελλοντικά χαρακτηριστικά που θα αναδυθούν στα σημεία τριβής και στις οριακές περιοχές όπου κυριαρχούν οι νομάδες του συστήματος, που κινούνται έξω από τις νόρμες της αρχιτεκτονικής φλυαρίας και κυρίως εναντιώνονται έμπρακτα στην κυριαρχία μιας οπτικής που έχει μάθει να υπακούει στα πρωτόκολλα της μετα-αστικής γάγγραινας που έχει ολοφάνερα υποκαταστήσει τη μικροαστική ηλιθιότητα...Περιμένω με ενδιαφέρον να δω μια πρόταση που να ξεπερνά τις στυλιστικές χειρονομίες στις οποίες έχουν εθιστεί ασύστολα ορισμένοι να υποκύπτουν, ξεπερνώντας επιδεικτικά την ουσία και το νόημα μιας αρχιτεκτονικής που μπορεί να συντονίζεται με τα πολιτικά υποκείμενα της εποχής της..." Φίλε Γιώργο, σου επισυνάπτω μια παράγραφο του κειμένου που έγραψα για το blog και περιέχει όπως καταλαβαίνεις τις προσδοκίες και τις προσωπικές μου υποθέσεις για την επικείμενη συμμετοχή μας στη μπιενάλε της Βενετίας...Την ώρα που βαφτίζεται μια θεσμική επιχείρηση απέναντι στον "άλλο" με το παραπλανητικό και κυνικό όνομα "ξένιος Δίας",όπως καταλαβαίνεις τα πράγματα είναι πολύ σοβαρά και αποδεικνύεται περίτρανα πως η κατάστασή μας απέχει παρασάγγας από την όποια διήγηση της νεωτερικότητας, ενώ παράλληλα επικυρώνει με ρητό τρόπο την απόστασή μας από κάθε προσδιορισμένη ταυτότητα (που δεν φοβάται να επιβεβαιώνεται και να απονέμει το κύρος της σε όλους)...Η αρχιτεκτονική έχει μόνο ένα δρόμο να επιλέξει...Αυτόν που διαμορφώνει συνάψεις με τους ζωντανούς ανθρώπους και την πραγματικότητα της εποχής μας...Και να θυμηθεί έστω και τώρα τη σχέση του μοντερνισμού με τα πολιτικά προγράμματα της εποχής του...Διφορετικά φοβούμαι πως η ομφαλοσκοπική της διάθεση δεν οδηγεί που-θε-νά...Ή τουλάχιστον δεν λέει τίποτα σε κανένα...Οδυσσέας
ReplyDeleteΦίλε Οδυσσέα
Deleteχάρηκα που σου δόθηκε η ευκαιρία να επισυνάψεις αυτήν την "χειμαρώδη" παράγραφο από το κείμενο για την συμμετοχή σας στην μπιενάλε. Όσο για την ελληνική συμμετοχή ας μείνουμε στην άποψη του Δ. Φιλιππίδη που μόλις μου έστειλε: "Να πάνε καλά, τα παιδιά. Είναι κι αυτά ένα κομμάτι της Ελλάδας που προσπαθεί να σταθεί στα πόδια της".
Για τον "ξένιο Δία" τι να πω? απλά σε παραπέμπω στο σατανικά πονηρό χαμόγελο του νυν υπουργού προστασία του πολίτη. Γάτος Ο κύριος, με πέταλα μάλιστα.
Γ.Τ.
Αλλο γαρ εστι η εικών άλο το εικονιζόμενο. Δαμασκηνό δε διαβάσαμε....δεν πειράζει
ReplyDelete