Sunday, September 28, 2025

 


1.ART ATHINA: ΑΝΑΝΕΩΜΕΝΗ 
ΣΤΟ ΖΑΠΠΕΙΟΝ ΜΕΓΑΡΟ

2. ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΖΑΧΑΡΟΠΟΥΛΟΥ: 
«Performance as Interview as Performance»

3.SYMBOLS III: ΕΝΤΡΟΠΙΑ:
ΟΜΑΔΙΚΗ ΕΚΘΕΣΗ ΕΙΚΑΣΤΙΚΩΝ, ΣΤΟ IRIS / ΕΛΕΥΣΙΝΑ

4. JENNY MARKETOU:
“FOLLY FOR SONGS FOR FUNK KINSHIPS”
ΣΤΟΝ ΚΗΠΟ ΤΟΥΜΕΓΑΡΟΥ

Οπλιστείτε σήμερα με υπομονή για να περιπλανηθείτε στη σημερινή μεγάλη ανάρτηση, που πραγματοποιείται σε μια  περίοδο, όπως κάθε Σεπτέμβρη μετά τις καλοκαιρινές διακοπές, που  η Αθήνα σφύζει από εκθέσεις και εκδηλώσεις  στον χώρο της αρχιτεκτονικής και της τέχνης. 


1. ART ATHINA 2025: ΚΑΙ ΦΕΤΟΣ ΑΝΑΝΕΩΜΕΝΗ ΣΤΟ ΖΑΠΠΕΙΟΝ ΜΕΓΑΡΟ



Με στόχο την ανάδειξη των νέων κατευθύνσεων και των προβληματισμών, που διαμορφώνουν τον παγκόσμιο εικαστικό χάρτη της εποχής μας, πραγματοποιήθηκε και φέτος η Art Athina 2025, στο Ζάππειο Μέγαρο από τις 18 έως τις 22 Σεπτεμβρίου 2025 με πρωτοφανή προσέλευση κοινού και υπό τη διεύθυνση του Αντώνη Κούρκουλα. Η μεγαλύτερη ετήσια συνάντηση των εικαστικών τεχνών στην Ελλάδα και μία από τις πιο μακροβιότερες φουάρ της Ευρώπης διοργανώνεται από τον Πανελλήνιο Σύνδεσμο Αιθουσών Τέχνης παρουσιάζει μια αντιπροσωπευτική εικόνα της σύγχρονης καλλιτεχνικής παραγωγής, με τη συμμετοχή 72 αιθουσών τέχνης από την Ελλάδα και το εξωτερικό, φιλοξενώντας έργα που ποικίλουν, από τη ζωγραφική και τη γλυπτική έως τη φωτογραφία και την ψηφιακή τέχνη, και απευθύνεται στο ευρύτερο κοινό και στα παιδιά.

Παράλληλα με τις πλούσιες παράλληλες εκδηλώσεις (performances, προβολές, συζητήσεις, αφιέρωμα στο design, με ανεξάρτητoυς χώρους τέχνης, από μη κερδοσκοπικούς πολιτιστικούς οργανισμούς σε αίθουσες που διευθύνονται από καλλιτέχνες, ατελιέ και μικρές νέες γκαλερί κλπ), δόθηκε και φέτος για τέταρτη χρονιά το βραβείο της Art Athina, σε συνεργασία της με το MOMus-Μουσείο Άλεξ Μυλωνά, ένα από τα πέντε Μουσεία του Μητροπολιτικού Οργανισμού Μουσείων Εικαστικών Τεχνών Θεσσαλονίκης (MOMus), που αποσκοπεί στην ενίσχυση της καλλιτεχνικής δημιουργίας, στη νέα καλλιτέχνη Μυρτώ Ξανθοπούλου που εκπροσωπείται από την γκαλερί CITRONE.

Μυρτώ Ξανθοπούλου, μπροστά στο έργο της, Φωτο: Γιάννης Μποζιάρης


Μυρτώ Ξανθοπούλου, TΕΡΜΑ, 2025. Μικτή τεχνική 87 x 72 εκ.

Ένα ευαίσθητο έργο υλοποιημένο πάνω στα ενοποιημένα ασημόχαρτα από τα παλιά πακέτα τσιγάρων. Με αναστοχαστική και ταυτόχρονα μελαγχολική ή παιγνιώδη διάθεση η Ξανθοπούλου δημιουργεί περιβάλλοντα από μικρές χειρονομίες στα οποία ανατρέπει και μεταμορφώνει τα δεδομένα της πραγματικότητας, αποτυπώνοντας παράλληλα τη δύναμη της λεπτομέρειας και του ελαχίστου καθώς και τη σωματική εμπλοκή της με τα υλικά.

Την πενταμελή επιτροπή αξιολόγησης για το βραβείο απετέλεσαν οι:

· Πολύνα Κοσμαδάκη (Ιστορικός της Τέχνης και Επιμελήτρια Μοντέρνας και Σύγχρονης Τέχνης του Μουσείου Μπενάκη)
· Χριστόφορος Μαρίνος (Ιστορικός της Τέχνης και Επιμελητής)
· Θούλη Μισιρλόγλου (Ιστορικός της Τέχνης και Καλλιτεχνική Διευθύντρια του MOMus-Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης-Συλλογές Μακεδονικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης και Κρατικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης)
· Γιάννης Μπόλης (Ιστορικός της Τέχνης και Προϊστάμενος του Τμήματος Σύγχρονης Γλυπτικής του MOMus-Μουσείου Άλεξ Μυλωνά)
· Άννα Μυκονιάτη (Ιστορικός της Τέχνης και Επιμελήτρια του Εθνικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης (ΕΜΣΤ).

Τατιάνα Σπινάρη-Πολλάλη, Γιάννα Γραμματοπούλου, Ελένη Μυλωνά, Γιάννης Μπόλης, Χριστόφορος Μαρίνος, Άννα Μυκονιάτη, Μυρτώ Ξανθοπούλου.

Παραθέτω και φέτος στην συνέχεια, τις προσωπικές μου επιλογές έργων που μου κίνησαν το ενδιαφέρον και κατέγραψα επιλεκτικά, ως ενδεικτικά τεκμήρια, που σχετίζονται με μια προσωπική και πολύχρονη διαδρομή στους χώρους της τέχνης, με τις γνωστές βεβαιότητες και αβεβαιότητες και τίποτα περισσότερο. Κάτι σαν υπενθύμιση από επιλογές από το παρελθόν από αγαπημένους παλιότερους καλλιτέχνες και γκαλερί, όσο και από την τρέχουσα νεότερη παραγωγή, που φέτος είχε ένα ισχυρό αποτύπωμα με νέους καλλιτέχνες από την Ελλάδα και το εξωτερικό. Από το ενδιαφέρον και το πολυδιάστατο πρόγραμμα της ενότητας performance που στον προγραμματισμό της, βασικός συντελεστής ήταν το Flux Laboratory μαζί με τον Νικόλα Βαμβουκλή, παρουσιάζω ενδεικτικά στην συνέχεια την δράση της Κατερίνας Ζαχαροπούλου με τίτλο «Performance as Interview as Performance» στο αίθριο του Ζαππείου.

Από την perfomance της Κατερίνας Ζαχαροπούλου στην σιωπηλή γραπτή  "συνέντευξη", με την δημοσιογράφο Μαίρη Αδαμοπούλου, υπεύθυνη  επικοινωνίας  και γραφείου τύπου της Art Athina. 
____________________________________

Παρουσίαση επιλεγμένων έργων ανά Γκαλερί:

a.antonopoulou. art

Christos Michaelides

Mantalina Psoma

Alexandros Psychoulis

Euripides Papadopetrakis

Stefania Strouza



Sylvia Kouvali, London | Piraeus 
Thanasis Totsikas, Sunset from my house, 2023

Crux Galerie

Anestis Ioannou


Vangelis Savvas



Dio Horia





Diamantis Sotiropoulos



CITRONNE Gallery

Πάνος Χαραλάμπους, 'Ηλιος, 1988

Μυρτώ Ξανθοπούλου, ΤΕΡΜΑ, 2025
ΒΡΑΒΕΙΟ ART ATHINA  ΝΕΟΥ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΗ 2025

Γιάννης Αδαμάκος, In Between XX, 2025

Γιώργος Λάππας, Κηπουρός με φτυάρι, 2022


CAN Christina Androulidaki Gallery

Maro Fasouli, Untitled 2024


Galleria Giampalo Abbondio, Milano




Wilhelmina’s, Hydra

Helmut Grill,  Palace n.6, 2024



ALMA Gallery, Athens

Μιχάλης Μανουσάκης, Τα σεντόνια θα ταξιδεύουν τις όποιες υγρασίες τους στης αλμύρας την αλμύρα, αφήνοντας πίσω τους  για εμάς το φως, μιας βουβής πνοής από βαθιες χαραγματιές ξαφνιάζοντας την μέρα.


ASTROLAVOS, Art Galleries

Κληρονόμος Νικόλας


Mataroa Gallery

Marina Vlachaki
In sharp minor, 2010

Evangelos Papgianis
Then we take Berlin, 2023

ArtZone 42 Gallery

ΝΙΚΟΣ ΣΑΠΕΡΑΣ, 
E 25-7, E 25-8


Space 52

Ilir Tsouko, Finding yourself 
magnifying lens, print 3X3X4 cm

Pantelis Vitaliotis, Architecture of self



GALLERY13, Drama







Technohoros Art Gallery

Savas Georgiadis, Ιουλία Ι, Ιουλία ΙΙ, 2025


Alibi Gallery, Athens





Roma Gallery




Anastasis Ioannou




Mihalarias Art





Ekfrasi-yianna grammatopoulou

Nourako, Displacements, 2021



Μανούσος Μανουσάκης,
City, 2020 / The Slaughterhouse 2022/ Child΄s Room, 2022 / Window, 2021

Odysseas Gykas
Hiking, 2025

Antonios (Papagopoulos)
Espace de Memoire, Μνήμη, 2025



Skoufa Gallery

ILIAS PAPAILIAKIS,The Anchor

ΓΙΩΡΓΟΣ ΧΑΔΟΥΛΗΣ, 
The Gardon, 2025


ATHANASIADOU GALLERY

Nikos Navridis, #22, 2011

Kostis Velonis, The next ride (Rota Fortunae), 2024

Maria Papadimitriou, Soleil (Corbu), 2008

Chrysa Romanos, Map Labyrinth, 1992

Nikos Kessanlis, Shadows, 1998

Dimitris Tsoumplekas, Palm Tree, 2014-2021

Alexandros Psychoulis, 36,6, 2025



Eneni Koroneou Gallery

CHRISTINA DIMITRIADIS, Anatomy of the Ship,  2022 

Tamina Amadyar, firmament, 2024


Kalfayan Galleries

Ε. Sacaillan
Γιώργος Ιωάννου

Zoumboulakis Galleries





Στέφανος Ρόκος, Ανατροπή Ι και ΙΙ - Πολύτιμες στιγμές έμπνευσης και ειρήνης,
Ανάθεση Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης για την εικαστική ταυτότητα της 66ης διοργάνωσης

Eleftheria Tseliou Gallery

Logan T. Sibrel




2. ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΖΑΧΑΡΟΠΟΥΛΟΥ: 
«Performance as Interview as Performance»



Ανάμεσα στο πολυδιάστατο φετινό πρόγραμμα που κινείται εντός και εκτός του χώρου του Ζαππείου και αποτελεί πεδίο συνάντησης της περφόρμανς και του χορού με τη φωτογραφία και τα ψηφιακά μέσα, κατάφερα μόνο να παρακολουθήσω με δυσκολία λόγω της πολυκοσμίας τον Κωνσταντίνο Ρήγο και το Μπαλέτο της Εθνικής Λυρικής Σκηνής  που παρουσίασαν το εκρηκτικό φινάλε της παράστασης «Golden Age». Είχα όμως αρκετό χρόνο όχι μόνο να παρακολουθήσω αλλά και να συμμετάσχω στην περφόμανς της Κατερίνας Ζαχαροπούλου που δημιούργησε ένα δεύτερο φόρεμα πάνω από το δικό της με τις απαντήσεις που έγραψε το κοινό στο πλαίσιο μιας σιωπηλής, γραπτής «συνέντευξης». Όπως η ίδια σημειώνει:

Χωρίς ήχο.
Χωρίς ομιλία.
Καθιστή.
Κι'εσείς.
Θα γράψω μια ερώτηση.
Θα σας την δώσω.
Θα μου απαντήσετε.
Γραπτώς.
Θα την διαβάσω.
Κατά μόνας.
Θα τσαλακώσω το χαρτί.
Θα το συρράψω επάνω στο φουστάνι μου.
Θα σηκωθείτε.
Θα έρθει ο επόμενος.
Και έτσι θα πάει.
Θα περάσουν 90'.
Θα έχει εμφανισθεί ένα άλλο φουστάνι.
Οι γραφές στα χαρτιά θα είναι τα στολίδια του.
Ραφές.Γραφές.
Θα έχουν φτιαχτεί από σκέψεις, αμφιβολίες,εξομολογήσεις,εμπιστοσύνη,σιωπή.
Θα είναι χαϊκού.
Θα τα κουβαλώ επάνω μου.
Εκεί.
Στο Αίθριο του Ζαππείου.
Στο κέντρο της Art Athina.
Μαζί εμείς.
Σε μιαν άλλη μορφή συνάντησης.






















3. SYMBOLS III: ΕΝΤΡΟΠΙΑ: ΟΜΑΔΙΚΗ ΕΚΘΕΣΗ ΕΙΚΑΣΤΙΚΩΝ, ΣΤΟ IRIS / ΕΛΕΥΣΙΝΑ


Μία ομαδική έκθεση της τελευταίας στιγμής εγκαινιάστηκε την Δευτέρα 1 Σεπτεμβρίου, στο πλαίσιο των Αισχυλείων 2025, στον πολυχώρο τέχνης ΙΡΙΣ στην Ελευσίνα, με τίτλο Symbols III: Εντροπία, που επιμελείται ο Παναγιώτης Πάγκαλος και ο οποίος αναφέρει στο επιμελητικό του σημείωμα: «Η εικαστική δημιουργία λειτουργεί ως μορφή υψηλής εντροπίας, αφού εμπεριέχει τη διαρκή δυνατότητα αποσταθεροποίησης, διάσπασης και ανασύνθεσης: η τάξη δεν προηγείται του χάους, αλλά αναδύεται από αυτό, ως προσωρινή μορφή ισορροπίας στο όριο της αποδιοργάνωσης. Αν, επομένως, αντιληφθούμε την τέχνη εν γένει ως ένα σύστημα εντροπικής αναπλαισίωσης (entropic reframing), που ενσωματώνει το χάος ως δομικό συστατικό, τότε κάθε καλλιτεχνική πράξη λειτουργεί ως αλγόριθμος αταξίας που παράγει εμπειρίες επαναστατικού αναστοχασμού.


Έτσι, η τέχνη καθίσταται μοντέλο αντίληψης της κοσμικής τάξης μέσω ενός μηχανισμού προσομοίωσης χαοτικής δυναμικής και οι παραλήπτες διαπαιδαγωγούνται στην κριτική διαχείριση της αστάθειας. Υπό αυτό το πρίσμα, η εντροπία δεν είναι εχθρός της τέχνης, αλλά το υπόστρωμα από το οποίο αντλεί τη δύναμή της: μπορεί να ενσαρκωθεί στα σημεία της έντασης ενός δωρικού κίονα ή στη μορφή ενός ταύρου σε στάση δυναμικής ηρεμίας ή στα εκουσίως ανολοκλήρωτα έργα (non finito) των Σκλάβων του Μιχαήλ Αγγέλου, δηλαδή σε κάθε καλλιτεχνική στρατηγική που υπογραμμίζει τη συσσωρευμένη ισχύ και το συγκρατημένο πάθος. Εκεί όπου η ενέργεια δεν διαχέεται, αλλά συμπυκνώνεται πριν την ακμή της έκρηξης, στα ζωντανά σύμβολα της τάξης ως προσωρινής καταστολής της διάσπασης.


Η εντροπία αποτελεί την κοινή θεματική, υπό την οποία κορυφαίοι καλλιτέχνες παρουσιάζουν τις προτάσεις τους στην εικαστική έκθεση που λαμβάνει χώρα στο πλαίσιο των επετειακών πεντηκοστών Αισχυλείων 2025.

Άγγελος Αντωνόπουλος, Κατάρρευση – Πορτραίτα εξουσίας, 2011-15, χρησιμοποιώντας το κέλυφος του ελληνικού κοινοβουλίου, διαπραγματεύεται την περίοδο της οικονομικής κρίσης.

Ιωσήφ Αραμπατζής, Il Torro, 2024
























Ζήσης Κοτιώνης, Γενεαλογική Εντροπία_ Ο Παππού σου και η Γιαγιά σου, 2025, Δύο ζευγάρια από γαμήλιες παντόφλες΄, κεντήματα στο βελούδο , που δεν φορέθηκαν από τους μελλόνυμφους, αλλά ούτε καν πήραν την μορφή υποδημάτων, μαζί με δύο φιγούρες του θεάτρου σκιών για τις οποίες μετέδωσε στον καλλιτέχνη η γιαγιά του.




Μιχάλης Μανουσάκης, ΒΑΒΕΛ, 2017

Κώστας Ντάφλος, 2 robotic cellos



Άρτεμις Ποταμιάνου, Which side you are on_ Fences 6 / Mirror 2

Παναγιώτης Τανιμανίδης, Ο χορός του Θησέα, του Αιγάια, του Αχιλλέα, 2019



Κωνσταντίνος Τηλιγάδης, «Εντροπία εν Αθήναις: Σύγχρονες Κολώνες» 

Συμμετείχαν επίσης οι 
Ανδρέας Σιτορέγκο, Ερμιόνη Συρογιαννοπούλου, Τζώρτζια Τουλιάτου, Ερατώ Χατζησάββα, και Τζίμης Χύτας.


Το έργο του Κώστα Τσόκλη


Παράλληλα, σε ειδικά διαμορφωμένο ανεξάρτητο χώρο παρουσιάστηκε το έργο του Κώστα Τσόκλη Το καμένο σπίρτο (1972, Παρίσι) που εκτέθηκε για πρώτη φορά στην Γκαλερί Αλέξανδρος Ιόλας, και θεωρείται το πιο ταπεινό έργο τέχνης που δημιουργήθηκες ποτέ.

Κώστας Τσόκλης, Το καμένο σπίρτο, 1972

Από τότε έχει παρουσιαστεί πολλές φορές σε διάφορες εκθέσεις και τόπους, με στόχο να προβληθεί από τον δημιουργό η κρυφή δύναμη του ασήμαντου και του περιφρονητέου στοιχείου. Θεωρείται από τον καλλιτέχνη ένα από τα σημαντικώτερα έργα του, το οποίο θαυμάζει για τη διαχρονικότητά και την αμεσότητά του.




Ο επισκέπτης μπορεί να εισέλθει στον κλειστό χώρο και καθήμενος να συνομιλήσει με το έργο, όπως και η εικονιζόμενη κα Ξυλούρη, που ξεναγήθηκα την βραδυά των εγκαινίων από τον επιμελητή Παναγιώτη Παγκαλο.

κα Ξυλούρη, Παναγιώτης Παγκαλος.



Διάρκεια έκθεσης μεχρι 28 Σεπτεμβρίου 2025.



4. JENNY MARKETOU
“FOLLY FOR SONGS FOR FUNK KINSHIPS”
ΣΤΟΝ ΚΗΠΟ ΤΟΥ ΜΕΓΑΡΟΥ

Την Πέμπτη 11 Σεπτεμβρίου 2025, εγκαινιάστηκε στον Κήπο του Μεγάρου, στο πλαίσιο του annexM υπό την διεύθυνση της  Άννας Καφέτση η in situ γλυπτική εγκατάσταση της Jenny Marketou, με τίτλο Folly for Songs for Funk Kinships (Καταφύγιο για τραγούδια και άγριες συγγένειες) σε επιμέλεια του Πάνου Γιαννικόπουλου. 

Jenny Marketou, Folly for Songs for Funk Kinships, 2025


Στο περιβάλλον του κήπου ανάμεσα στους ίσκιους των δένδρων και τους ήχους των πουλιών, δημιουργήθηκε ειδικά για τον Κήπο του Μεγάρου μία εγκατάσταση, κατόπιν ανάθεσης, από την διεθνώς αναγνωρισμένη εικαστικό, καθηγήτρια τέχνης και καλλιτεχνική παραγωγό. Γεννημένη στην Αθήνα, έχει ζήσει και εργαστεί στη Νέα Υόρκη, και η πρακτική της συχνά ενσωματώνει στοιχεία οικολογικής σκέψης, βιοκλιματικής αρχιτεκτονικής, φυσικής δόμησης και κοινωνικής συμμετοχής, δημιουργώντας στον δημόσιο χώρο.

Κατά την σύντομη ομιλία της Άννας Καφέτση, δίπλα στην εικαστικό κατά την βραδιά των εγκαινίων

Στο διάστημα Σεπτέμβριος - Οκτώβριος 2025, στο πλαίσιο ενός Δημόσιου Προγράμματος θα ακολουθήσουν ενδιαφέρουσες εκδηλώσεις με ελεύθερη είσοδο. Περιπατητικές ξεναγήσεις, ηχητικές εγκαταστάσεις, βιωματικά εργαστήρια. 

Διάρκεια μέχρι τον Μάιο 2026.

Κάντε ΚΛΙΚ στις εικόνες για μεγέθυνση 


 



No comments :

Post a Comment