Monday, April 23, 2018




ΠΕΡΙ ΔΙΠΛΩΜΑΤΙΚΩΝ - ΜΕΡΟΣ 2ο 

δύο διαφορετικές προσεγγίσεις για την Διώρυγα της Κορίνθου



O Ισθμός ή η Διώρυγα της Κορίνθου, ένα παραμελημένο τεχνητό τοπίο μεγάλης κλίμακας με μακρόχρονη ιστορία, αποτελεί αναμφισβήτητα ένα ελκυστικό θέμα για διπλωματική εργασία. Κρατούσα στο αρχείο μου από τον Ιούλιο του 2017, μια πρώτη διπλωματική εργασία για την Διώρυγα που μου έστειλαν ο Άγγελος Ευθύμιος Χατζάτογλου και ο Ελευθέριος Καρύδης  και μόλις προχθές έλαβα και μία νεότερη διπλωματική, που προτείνει ένα διαφορετικό "οραματικό μέλλον" για τη Διώρυγα. Θεώρησα εύλογο να παρουσιάσω παράλληλα τις δύο αυτές προσεγγίσεις.



1.

Ανάμεσα στο Όριο και το Όρυγμα, 
μια γεωπολιτιστική συρραφή στη διώρυγα της Κορίνθου”

Μία Διπλωματική που προτείνει 
ένα οραματικό μέλλον για τη Διώρυγα,
θέτοντας το ερώτημα σχετικά με το αν 
έχει έρθει η στιγμή 
η Ελλάδα να ξανατολμήσει


Με χαρά δημοσιεύω σήμερα την Διπλωματική Εργασία για την Διώρυγα της Κορίνθου, που πραγματοποιήθηκε πρόσφατα στη Σχολή Αρχιτεκτόνων του ΕΜΠ, από την Μαργαρίτα Ζακυνθινού-Ξάνθη, τη Ζωή Τζουνίδου, που δουλειές τους έχω ήδη δημοσιεύσει και στο παρελθόν και την Έλενα Μυλωνά. 

Επιβλέποντες καθηγητές της διπλωματικής ήταν η Βαλεντίνη Καρβουντζή και ο Παναγιώτης Βασιλάτος, η οποία βαθμολογήθηκε με άριστα από την κριτική επιτροπή. 

Η διώρυγα αποτελεί ένα τεράστιο τεχνικό έργο, ένας συγκοινωνιακός κόμβος υπερτοπικής σημασίας και ένα σημαντικό αλλά υποβαθμισμένο τοπίο με παιδευτική αξία για τον άνθρωπο. Είναι συναρπαστική η ιστορία του από την κατασκευή του Διόλκου από τον Παρίανδρο το 602π.Χ. μέχρι την μετά από μια σειρά διαρκών προσπαθειών διάνοιξη της διώρυγας.


Η διπλωματική αυτή, σημειώνει η Μαργαρίτα Ζακυνθινού-Ξάνθη στο σύντομο email της, επιλέχτηκε να εκπροσωπήσει τη σχολή στον αρχιτεκτονικό φοιτητικό διαγωνισμό Young Talent Architecture Award (YTAA) του 2018 που οργανώνεται από το Fundació Mies van der Rohe. Αυτός ο διαγωνισμός αφορά τα graduation projects των φοιτητών και είναι μια επέκταση των βραβείων αρχιτεκτονικής Mies van der Rohe.


Το Ιστορικό Αρχείο της Εθνικής Τράπεζας Ελλάδας (ΕΤΕ) ενδιαφέρθηκε για αυτή τη δουλειά και πρότεινε να οργανώσει στο χώρο του μια έκθεση για τη Διώρυγα με το υλικό της διπλωματικής μας . Στην έκθεση συμμετέχει και το ίδιο, με δικά του ιστορικά τεκμήρια. Εμπνευστής αυτού του εγχειρήματος είναι ο Γεράσιμος Νοταράς, που είναι ο διευθυντής του αρχείου. Είναι μεγάλη τιμή αυτή η πρόσκληση από την Εθνική Τράπεζα. Η ΕΤΕ είναι στενά συνδεδεμένη με τη Διώρυγα της Κορίνθου καθώς συνέβαλε οικονομικά στην ολοκλήρωση αυτού του τεχνικού έργου. Η έκθεση λοιπόν διαπραγματεύεται αυτή τη σύνδεση του παρελθόντος - που εκροσωπείται από την πλευρά της ΕΤΕ - με το μέλλον, που εκπροσωπείται από την αρχιτεκτονική πρόταση της διπλωματικής μας. Σκοπός είναι να δειχτεί το γεγονός ότι η Ελλάδα κατάφερε σε μία δύσκολη περίοδο κρίσης να φτιάξει ένα φοβερό τεχνικό έργο παγκόσμιου βεληνεκούς, το οποίο ολοκληρώθηκε με τη συμβολή της ΕΤΕ.


Στη συνέχεια, παρουσιάζεται η δική μας εργασία που προτείνει ένα οραματικό μέλλον για τη Διώρυγα, θέτοντας το ερώτημα σχετικά με το αν έχει έρθει η στιγμή η Ελλάδα να ξανατολμήσει. Δουλέψαμε παρέα με τους ανθρώπους της ΕΤΕ, στήνοντας αυτή την έκθεση με πλούσιο υλικό, αρχεία, φωτογραφίες, χάρτες, σχέδια, βίντεο και μακέτες, κάτι που ήταν μια πολύ ωραία εμπειρία για εμάς. 

Τα εγκαίνια της έκθεσης, θα πραγματοποιηθούν την Πέμπτη 26.04.2018, ώρα 20.00 στο κτήριο του Ιστορικού Αρχείου της ΕΤΕ. 


Κατόψεις Γέφυρας
Κατόψεις Κτηρίου

Η πρόταση αποτελείται από τρεις ενότητες, μια γέφυρα-έκθεση (αιώρηση-ζεύξη), ένα κτίριο-μουσείο και ένα πύργο-χώρο ερευνητών (βύθιση-ανάδυση), οι οποίες κατά τους μελετητές συγκροτούν ένα «χωροδίκτυο» που επιτρέπει στον άνθρωπο-επισκέπτη να βιώσει συνολικά την τομή της διώρυγας, τοποθετημένο στο ψηλώτερο σημείο. 



Εσωτερική άποψη του Μουσείου


Άποψη του αιθρίου

Είδα προσεκτικά την όλη μελέτη και διαπίστωσα μια πολύ καλά τεκμηριωμένη αναγνώριση - ανάλυση της περιοχής και των δεδομένων, καθώς και εύστοχο εντοπισμό των προβλημάτων που οδήγησαν στην συγκρότηση της πρότασης. 

Η παρουσίαση της όλης μελέτης είναι πληρέστατη με καλοδουλεμένα σχέδια και ενισχύεται ακόμη περισσότερο με τα ενδιαφέροντα ευαίσθητα σκίτσα-σχέδια με ακουαρέλα. 



Αξίζει επίσης τον κόπο να διαθέσετε χρόνο και να παρακολουθήσετε τα δύο βίντεο που συνοδεύουν την μελέτη: 

Το πρώτο για την συμμετοχή στο YTAA (Young Talent Architecture Award) με την σύντομη ιστορία του Ισθμού και της διάνοιξης της διώρυγας και τίτλο “YTAA 2018. Between the limit and the trench, Spatial correlations in the Corinth Canal»:





Και κυρίως το δεύτερο βίντεο με την παρουσίαση της αρχικής χειροποίητης μακέτας εργασίας και στην συνέχεια με την παρουσίαση της μέσα από ψηφιακή επεξεργασία τελικής μακέτας, αλλά με δια χειρός επεμβάσεις εικαστικού χαρακτήρα. Και οι δύο μακέτες καταγράφονται με εξαιρετικές λήψεις παρουσίασης.




Σε κάθε περίπτωση η χρήση των μακετών και η αποφυγή αληθοφανών φωτορεαλιστικών απεικονίσεων κρίνεται πολύ θετικά. Εκτός από τον απαιτούμενο μόχθο και την γοητεία του χειροποίητου οι μακέτες πάντα συμβάλουν με τον καλύτερο τρόπο στην επεξεργασία της μελέτης. 

Εκτός από τα βίντεο, μπρείτε να διαβάσετε και το Αναλυτικό Τεύχος της διπλωματικής αυτής κάνοντας ΚΛΙΚ εδώ.
2.

Στο όριο 
Μουσείο σύγχρονης ιστορίας 
του Ισθμού της Κορίνθου 

Διπλωματική εργασία 
στο Τμήμα Αρχιτεκτόνων Μηχανικών 
στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας



Η Διπλωματική αυτή Εργασία των Ελευθέριου Καρύδη και Άγγελου Ευθύμιου Χατζάτογλου, πραγματοποιήθηκε στο Τμήμα Αρχιτεκτόνων Μηχανικών, του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, τον Ιούνιο του 2017 με επιβλέπουσα την Έβελυν Γαβρήλου.


Μετά από μια ιστορική αναδρομή-έρευνα και ανάλυση των δεδομένων της περιοχής που παρουσιάζουν στην εργασία τους οι μελετητές επισημαίνουν ότι: 

[…] Η ανάγκη λοιπόν για την τουριστική ανάδειξη της περιοχής, οι απαιτήσεις για τη στέγαση του πολιτισμικού υλικού που αφορά τα ορόσημα μνημεία του Ισθμού και της Διώλκου, η ανάγκη για στέγαση των σταθμευμένων επιβατών των λεωφορείων και των περαστικών οχημάτων και η απουσία πολιτισμικών κέντρων στις περιοχές της Ποσειδωνίας και των Ισθμίων οδήγησε στην εκπόνηση της μελέτης με τίτλο «Στο όριο- Μουσείο σύγχρονης ιστορίας του Ισθμού της Κορίνθου» για την ικανοποίηση όλων αυτών των προϋποθέσεων. 



Εμπνεόμενοι από τις τοπογραφικές ιδιαιτερότητες της περιοχής και τις ανθρώπινες παρεμβάσεις που εξυπηρετούν τη ναυτική και χερσαία μετακίνηση, οι φοιτητές κατέληξαν σε ένα κτίριο πολιτισμικού χαρακτήρα, μεταβαλλόμενο ανάλογα με το χαρακτήρα των λειτουργιών που παροδικά στεγάζει, αλλάζει το σχήμα του για να ανταποκριθεί στις καιρικές συνθήκες και στις ανάγκες των χρηστών του και τελικά είναι ζωντανό καθόλη τη διάρκεια του χρόνου.



Ένα «Μουσείο Σύγχρονης Ιστορίας του Ισθμού της Κορίνθου» προτείνεται να ενταχθεί στη στέψη της νότιας παρειάς, στο πρανές της Διώρυγας και επιλέχθηκε να χωροθετηθεί ανάμεσα στις δύο εθνικές οδούς, στα 52 μέτρα από την επιφάνεια της θάλασσας.

Με κόκκινο χρώμα σημειώνεται η περιοχή ένταξης


Κατόψεις του Μουσείου



Εσωτερικές απόψεις του Μουσείου

Για περισσότερα κάντε ΚΛΙΚ εδώ για να δείτε το πλήρες τεύχος της διπλωματικής εργασίας.




No comments :

Post a Comment